Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamning och bete  (läst 1597 gånger)

galenbyn

lamning och bete
« skrivet: 17 mar-09 kl 13:48 »
Hej!
Vi har gestrikefår som har gått både ute i hage och inne i tillhörande hus hela vintern. Nu ser det ut som att det kan bli första lamningen när som helst. Jag är lite osäker på om jag kan låta tacka med lamm gå kvar med de andra i samma vinterhage eller blir parasit-trycket för högt på lammen. Har lärt mig tidigare att lammen och tackor ska flyttas till nytt bete efter lamning. Men nu kan jag ju inte bara flytta i väg ett får med lamm från de andra , har hagar en längre bit i från varandra. Är det bättre då att stänga in den nya lilla familjen tills alla har lammat? Då kan det ju bli ganska lång tid... ?
Villa gärna höra hur någon annan gör och tänker
Hälsar  Fam Berg genom Sara

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lamning och bete
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 13:53 »
Jag hade stängt in första tackan och hennes lamm. Nu vet jag inte hur utspritt du har dina lamningar annars kan du stänga inne tills några, kanske hälften (beroende på antal) lammat och därefter släppa dem på nytt bete. Sen låter du de andra gå kvar tills de har lammat. Har du sedan en eller två eftersläntare så hade jag släppt ut dem på nya betet också och låtit dem lamma där. Men, det är ju under förutsättning att du kan hålla hyfsad koll på dem ändå.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Deepen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 14:50 »
Hej!
Jag gör inte som man borde  ::)
Jag har inte tilläckligt med mark för att kunna ha speciellt välkomstbete till lammen. Har haft får i 4 år och hittills mår fåren bra och parasittrycket verkar hållas på låg nivå. Inga bajsiga rumpor, fina och välväxta lamm varje år. Inte jättestora eftersom det är Värmlandsfår.
Är medveten om att det inte är helt lyckat men jag har inget val... går det inte så får jag göra mig av med fåren  :-\
När en tacka har lammat och det inte varit några problem brukar de få komma ut efter drygt 1 dygn, oftast den hage de inte använd under vintern för att slippa geggig mark.

hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 mar-09 kl 15:22 »
Hur mycket parasittryck är det i mars?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 16:12 »
Just det, hur mycket parasittryck är det i mars? Då de flesta parasiter ( de vi avmaskar mot ) är betesbundna, dvs de behöver en period i sitt liv i "naturen, på bete, så händer det ju inget förrän gräset börjar växa, parasiterna "vaknar, och fåren/lammen äter i sig parasiterna. Så det perfekta parasitfria betet ( som de flesta av oss saknar ) behöver vi inte förrän snön är borta o gräset växer.

Annika

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 17 mar-09 kl 16:46 »
Det beror ju på var man bor. Här är snön borta sen länge och här växer gräset nu och vi har haft varmt några dagar och fåren går en vända och betar varje dag. Det späda är väl extra gott. Fast jag kan inte svara på om parasiterna är aktiva för det. Kanske kan jag det imorgon för ikväll ska jag på föredrag om "Fårens yttre och inre parasiter".

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 17 mar-09 kl 17:00 »
Kanske kan jag det imorgon för ikväll ska jag på föredrag om "Fårens yttre och inre parasiter".
Ja, berätta vad dom sa :)
Hos oss är det en halvmeter snö nästan överallt i hagen fortfarande...
Men Coccider är i alla fall en fara för lammen i skitiga, använda vinterrasthagar på våren.
Lammen smakar på allt och kan bli dåliga.
                        Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 17 mar-09 kl 17:32 »

Men Coccider är i alla fall en fara för lammen i skitiga, använda vinterrasthagar på våren.
Lammen smakar på allt och kan bli dåliga.
                        Mvh
                    Charlotte

Ja, när lammen fötts ute här så åker de in med mamma i fårhuset. Efter några dagar och allt går bra så får de komma ut men, inte i vinterhagen. Vinterhagen här är helt bedrövlig nu efter allt regnande. Idag blåser det och är soligt så förhoppningsvis torkar det upp snabbt.  :) Återkommer om parasitfrågan.

Mushi

« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 17:36 »
Charlotte har redan sagt det, men det tål att upprepas: Coccider finns det MASSOR av i en vinterrastgård och är bland det farligaste man kan utsätta lamm för. Tänk "inga lamm i vinterrastgården" och hitta en lösning som passar dig.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 17 mar-09 kl 20:18 »
Min lösning på skitiga rasthagar och lamm är att min "vinterhage" är ett berg som jag tvingat fåren att gå runt på genom att ställa ut vinterfodret av balar lite varstans runtom. 3 ha berg med väg upp. Vägarna var ett problem tills det gudskelov frös till bra och jag kunde köra ut 8 balar att ställa på olika ställen. Så de har knallat runt och betat av balarna och därigenom spritt ut sig och avföringen. När lammen kommer snart hoppas jag därigenom ha minskat ner parasit- och coccidierisken. Det här är naturligtvis inte en lösning som finns för alla. Men om man kan tror jag det är bra att försöka sprida ut fåren vintertid och inte fastna i en liten hage som blir äcklig till sist.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

galenbyn

« Svar #10 skrivet: 17 mar-09 kl 20:38 »
Tack för svar och funderingar! Alla ni som tar er tid!
Jag släpper nog inte ut dem i vinterhagen i alla fall. Hoppas jag får någon dag till att fundera vidare på lösningar....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 17 mar-09 kl 22:53 »
Nu vet jag mer!  :D Drar lite matnyttigt av vad som sades. För att hålla coccidier stången så,

-Ska man alltid skilja på vinter- och vårfållor

-Försöka hålla fållorna så rena som möjligt

-Rent och välstrött i bädden inomhus

Smittan finns i vinterrastfållor, permanenta vårrastfållor och blöta bäddar.

Invärtes parasiter delades in de som övervintrar i djuren ((haemonchus och lungmaskar) och de som övervintrar på marken.

Här kommer det som funderades på innan. I samband med hormonomställning i samband med lamning och digivning sätter dessa parasiter igång och producerar mängder av ägg. Dessa ägg smittar då ner vårbetena. (Oftast då lammens välkomstbete för dem som har vårlamning och betesplanering.) Förutom omställningen i samband med lamning så sätts de även igång av vårsolen (märks på djur som inte lammar).

I april och efter att 6 tackor lammat tar man träckprov på dessa sex och skickar in. Om det då visar sig att djuren behöver avmaskas så gör man det när dygnsmedeltemperaturen ligger mellan 6 och 8 grader. Ett enkelt sätta att veta när dygnsmedeltemperaturen ligger där är att det är när björkarna får musöron. Så om man har lamningen i april. Tar in tackor och lamm, alternativt släpper dem gruppvis på välkomstbeten/vårfållor (parasitfria vid släpp), så om de behöver avmaskas så avmaskar man dem innan man släpper på sommarbete alltså efter välkomstbetet/vårfållan. Detta för att vid det här laget är vinterfållan och välkomstbetet fulla med parasiter som man inte vill att lammen ska få i sig.

Ytterligare förebyggande åtgärd om man inte tar träckprov eller annars också för den delen. Är att man som tidigare nämnts släpper tackor med lamm på parasitfria beten i 3-4 veckor alternativt (om tackor och lamm går på infekterat bete typ samma fålla som på vintern) avmaska efter 3-4 veckor och släpp på nytt bete då.

Som parasitfria beten räknas,

-helt nya beten de två första säsongerna
-slåttervall före slåttern (om den inte blev betad hösten innan) och efter slåttern
-ny vall
-bete som inte betats av får på två vintrar med en mellanliggande sommar

Enkelt kan man säga att lammen ska ha helt parasitfrittbete när de släpps ut på bete och tre veckor framåt och när de vänjs av och tre veckor framåt.

Hoppas ni hängde med även om det kanske blev lite rörigt.  :)

Fåraherden

• -
« Svar #12 skrivet: 18 mar-09 kl 13:34 »
En del menar att lammen i princip faller död ner om de går ute med de andra fåren. Lamm är nyfikna och går och snuskar i allt möjligt.

Jag har i sådan fall haft tur. Mina går för det mesta med efter 3-4 dagar. Tror inte jag har högre dödlighet än någon annan.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
karsan, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser