Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reden och sittpinnar i all ära.....  (läst 3240 gånger)

Kajsa Kavat

• Värmland
Reden och sittpinnar i all ära.....
« skrivet: 17 mar-09 kl 11:11 »
.........men vad fasen ska man göra om hönsen inte använder dom?Både mina maraner och lohman höns och tuppar befinner sig helst på golvet,har aldrig sett dem sitta på pinnen.Maranerna är förvisso kläckta i november men tycker inte att det ska spela någon roll.Lohman hönsen har inte förstått heller vad sittpinnen är till för och inte redena heller för den delen,de värper helst på golvet.Tror faktiskt inte att de ens stoppat in näbben i redena.Vad göra?De kanske inte bryr sig om vad det står i lagen om sittpinnar och reden ;)

Sia

• Dalarna
SV: Reden och sittpinnar i all ära.....
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 13:06 »
Dom kanske vill ha reden och pinnar närmare marken?
Luta en skiva mot väggen och gör ett mysigt hörn, det kanske blir populärt rede?
Ett mörkt hörn som skyddas från skit uppifrån av skivan.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

slainte

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-09 kl 10:01 »
Min Brahmatupp satt helst på marken i början, när jag skaffade en höna till honom så ville han gärna sitta med henne och hon satt på pinnen. Det tog honom en vecka, men sedan dess har han suttit på pinnen.
Mina unghöns sitter gärna på pinne, antagligen för att de andra satt på pinnarna. Jag har byggt sittpinnarna som en trappa, pinnen närmast golvet sitter bara 40 cm över golvet och den högsta är 40 cm under taket. Det gör att det är lätt för hönorna att ta sig upp.

Mina reden sitter bara 35 cm över golvet, ett rede står direkt på golvet (det är inte flitigt utnyttjat). Rederna är de mörkaste platserna i hönshuset, jag har torv och torkat gräsklipp samt halm i rederna för att de ska vara lite mysigare. Tuppen brukar bädda iordning i dem och ligga och skrocka medan han kastar grässtrån över ryggen... 
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 mar-09 kl 11:19 »
Tycker inte man ska bekymra sig mycket över detta.  Jag har själv haft höns som inte ville sitta på pinnen, jag tolkade det som att dom kände sig trygga på golvet och faktiskt vågade sova där.

Det blir lite komiskt om man ska behöva lära hönsen sitt naturliga beteende.

Pinnar ska givetvis finnas ifall hönsen kommer på andra tankar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 mar-09 kl 15:55 »
Det är nog som du säger Skytten,inget att oroa sig för.Men lite kul är det ändå.Dom har både sittpinnar och reden ganska nära golvet,men de känner sig förmodligen trygga utan att behöva sitta uppe i luften.Jag får väl fortsätta plocka ägg på golvet ;)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 25 mar-09 kl 19:10 »
Mina höns satt också på golvet i många månader när jag skaffade dem. Jag bestämde mig för att låta dem vara. Sen en vacker kväll satt de på pinnarna och har gjort det varje natt sedan dess.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 27 mar-09 kl 15:34 »
Har man bajsuppsamlare under sittpinnarna så är det myyycket enklare att hålla rent om de vill sitta på pinnarna. Annars kanske det spelar mindre roll var de sover.

Fundera på vilka anledningar det kan finnas till att de inte vill flyga upp på pinnarna.

- Är det tillräckligt ljust i hönshuset? Höns ser skitdåligt i mörker. Om det är för mörkt på kvällen kan man förstå varför de väljer att sova på golvet hellre än att chansa och kanske flyga in i väggen.
- Är det för ljust vid redena? Till skillnad från sittpinnarna får redena gärna sitta i den mörkaste delen av huset. Hönorna gillar att ha det mörkt och mysigt när de värper.
- Drar det vid pinnarna och redena? Kolla väggar och tak efter springor, hål och glipor.
- Sitter pinnarna för nära väggen eller taket?
- Är redena för små, åt något håll?
- Har du tillräckligt med strömaterial i redena?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 mar-09 kl 19:11 »
Lägg i några "redägg" i redena, då brukar det bli intressant. De värper ju gärna där det redan ligger ägg.
Flera av mina höns värper helst i en trälåda vi ställt på golvet..
Jag har märkt att vissa hönor hellre sitter på en hylla (typ uppe på reden) än på pinne.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 27 mar-09 kl 19:15 »
Jag har märkt att vissa hönor hellre sitter på en hylla (typ uppe på reden) än på pinne.

Tydligen behöver höns en viss yta att vila bröstbenet på. Kan det vara så att din pinne är en smula tunn? På www.backyardchickens.com rekommenderade de ca 10 cm/diameter.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 28 mar-09 kl 08:48 »
Redena till lohman hönsen är borttagna och i stället gjorde jag en avlång "låda"med en kant runt på ca 10 cm.I botten skruvade jag fast två bitar av regelvirke så den kommer upp från golvet något.Nu värper de enbart i lådan.

Vero

« Svar #10 skrivet: 15 apr-09 kl 22:28 »
Om det är tunga höns kanske de har svårt att flyga upp till pinnen?
The impossible just takes a little longer

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 apr-09 kl 22:32 »
Riktigt tunga höns brukar inte bry sig mycket om sittpinnar. Och är lite för sävliga för att gilla att flyga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser