Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det dax nu? Mjölk i juvret  (läst 2967 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Är det dax nu? Mjölk i juvret
« skrivet: 16 mar-09 kl 13:40 »
På tjockaste tackan vars juver hårdnat senaste dagarna, kom det mjölk ur spenarna när jag klämde och kände på henne för en stund sedan. Hon verkar lite disträ, men smakade på kraftfoder när det bjöds. Kan det fortfarande vara tid kvar trots mjölk, eller kan jag ställa in mig på att det är dax? Hur lång tid innan lamning får man mjölk ur juvret?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Är det dax nu? Mjölk i juvret
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 07:35 »
Var det en ovanligt korkad fråga, eller är det ingen som vet?  ??? ::)

Har själv konstaterat att det iaf kan dröja, för än har det inte kommit ngt lamm. Hela dagen igår stod hon och trampade med bakbenen, åt inte och var allmänt disträ, tittade in i väggen med halvslutna ögon och det kom som sagt mjölk när jag klämde på juvret, men sedan vi 20-tiden började hon plötsligt äta ensilage igen och natten har varit lugn även om hon verkat lite obekväm och ofta bytt stå/liggställning...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 08:29 »
Jag kan inte svara på din fråga, eftersom jag alltid varit noga med att inte "öppna" spenkanalerna innan lammning...! Men på hennes beteende låter det som att hon har förvärkar och att därmed borde lamma inom ett dygn...? Kanske?
Ibland vill tackor vara säkra på att de är ensamma och lammar inte så länga man springer och tittar till dom stup i ett. Att lämna dom 2 - 3 timmar i stöten är ett hänynfullt beteende från oss :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 17 mar-09 kl 08:40 »
Då kanske det är rent olämpligt att känna på juver med andra ord... eller så blir det till att bara känna försiktigt  :-[

Vi får väl se vad som händer. I natt har jag kikat in med 3-4 timmar mellanrum men det har varit helt lugnt.

Lia-Ia

« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 08:41 »
Nejdå, det är ingen korkad fråga  :)
Problemet är nog att den är väldigt svår att svara på, näst intill omöjlig. Jag har en gute-tacka som har haft ifyllt juver á la ko-storlek i över en månad nu, men inga lamm än så länge.
Jag börjar tro att hon fejkar för att få gå med de som redan har fått lamm, eftersom hon då får mer havre ...

Ett skapligt bra tecken på snar lammning tycker jag är när magen börjar sjunka på dom, från att ha varit som en ladugårdvägg över ryggen börjar de se lite "magra" ut över ryggen istället. Det är svårt att förklara, men tackor som ena dagen ser ut att ha minst två lamm i magen ser plötsligt ut som om de bara har ett.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #5 skrivet: 17 mar-09 kl 09:38 »
Ja Lia-Ia jag håller med dig!
Jag har länge och väl gått och väntat på att en av mina tackor skulle lamma, hon var stor som en traktor, men för några dagar sedan så reflekterade jag över om hon överhuvudtaget hade några lamm i magen!

I natt födde hon trillingar, 2 baggar och 1 tacka! Tacklammet är så litet så hon skulle kunna vara ett minifår (om sådana hade funnits) men hon mår alldeles förträffligt!

Älskar djur... människor också!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 17 mar-09 kl 10:05 »
Nejdå, det är ingen korkad fråga  :)
Problemet är nog att den är väldigt svår att svara på, näst intill omöjlig. Jag har en gute-tacka som har haft ifyllt juver á la ko-storlek i över en månad nu, men inga lamm än så länge.
Jag börjar tro att hon fejkar för att få gå med de som redan har fått lamm, eftersom hon då får mer havre ...

Ett skapligt bra tecken på snar lammning tycker jag är när magen börjar sjunka på dom, från att ha varit som en ladugårdvägg över ryggen börjar de se lite "magra" ut över ryggen istället. Det är svårt att förklara, men tackor som ena dagen ser ut att ha minst två lamm i magen ser plötsligt ut som om de bara har ett.

Jo du, det har den här damen också gjort, "vart tusan tog magen vägen?!?"

Jag väntar ivrigt, vet inte om jag ska stänga in henne själv ännu eller inte (igår hade jag redan förberett, men lagom till att jag skulle stänga för var hon som vanligt och åt igen. Nu märker jag ingenting på hennes beteende längre...  Knäppfår!  ;))

Jacob

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-09 kl 18:06 »
Har en tacka som lammade tvillingar i förmidags men bara 2 timmar innan så stod hon och åt havre och ensilage och verkade inte alls besvärad, så det kan gå fort. Då hade hon till och med den vättskefyllda blåsan ute.
Köttfår

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 18:38 »
Våran tacka är fortfarande inte mamma. Hon trampar med bakbenen och ligger lite mer än annars, men är i övrigt tämligen opåverkqad. Bebisen stannar säkert inne en månad till!  ::)

Taggis

• vänner
« Svar #9 skrivet: 17 mar-09 kl 20:13 »
Bäääbisen kommer säkert i morgon ska du se  ;) !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 18 mar-09 kl 07:56 »
Ja än har den inte kommit iaf...  ::) Vad är det här, inte är det första april ännu!?

Taggis

• vänner
« Svar #11 skrivet: 18 mar-09 kl 08:27 »
Men dagen är ju fortfarande lååång ,eller hur  ;) .
Av mina 4 töser har 3 st lammat på dagen & bara 1 på kvällen, hade tur att få vara med på alla förlossningar 3st fick trillingar & 1 fick 1.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 19 mar-09 kl 07:46 »
Tackan skämtade nog aprillo med mig. Efter en dags matvägrande, stånkande, gungande och disträa beteende, återgick hon till att vara som vanligt ungefär, är lite obekväm emellanåt men äter dricker och är med de andra fåren ute i hagen så det blev nog inget den här gången.

(Väntan känns nästan lika lång som när jag själv var gravid och gick över 15 dagar ju. ::) Då trodde jag dottern skulle stanna där inne tills hon blev tonåring, och komma ut med lila hår och ring i näsan. kanske gör lammungen det också? Har lila hår och ring i näsan, alltså, och dyker upp om ett halvår?)

Norna

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 19 mar-09 kl 13:50 »
Tackan skämtade nog aprillo med mig. Efter en dags matvägrande, stånkande, gungande och disträa beteende, återgick hon till att vara som vanligt ungefär, är lite obekväm emellanåt men äter dricker och är med de andra fåren ute i hagen så det blev nog inget den här gången.

(Väntan känns nästan lika lång som när jag själv var gravid och gick över 15 dagar ju. ::) Då trodde jag dottern skulle stanna där inne tills hon blev tonåring, och komma ut med lila hår och ring i näsan. kanske gör lammungen det också? Har lila hår och ring i näsan, alltså, och dyker upp om ett halvår?)

Hahaha  ;D  ;D
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Ulricaa

• -
« Svar #14 skrivet: 19 mar-09 kl 15:17 »
Så känner vi nog alla när vi väntar barn...jag vet när jag kom in på BB då sa sköterskan att nej du får nog åka hem, det är ju så lugnt därinne verkar vara och då var jag helt säker på att jag inte var gravid alls? Att jag hade inbillat mig hela kittet? Kan säga att min dotter var ute några timmar senare så nog var jag gravid alltid ;D
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 24 mar-09 kl 19:36 »
Här är det också trög väntan, första tackan lammade i ett huj en eftermiddag för snart 14 dagar sen. Man såg knappt att hon var dräktig  ::)
Men nu är det ledartackans tur och hon draaar ut på det. Hon är stor som en spärrballong och slidan har sett ut som en större melon i snart 3 veckor, ljuvret är svullet men inte hårt och hon äter som om hon aldrig sett mat förr. Men inget lamm..snart får hon väl inte ut den tänker jag  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 25 mar-09 kl 07:52 »
Ja de är ju hopplösa de här djuren!  ;D

Vi har tre med hårdnade juver, men utan lamm... En av dem, hon som hade mjölk redan för flera veckor sedan, blir bara större och större och större. Vart ska det sluta!?!

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser