Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackan bara ligger  (läst 3778 gånger)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
Tackan bara ligger
« skrivet: 15 mar-09 kl 19:42 »
Hej ni alla, har ni några tipps hur jag kan få min tant på ben igen ???
Sen igår(lördag) ligger den här tackan ner och vill inte reser sig,hon åt och drack vatten. Hon är två år ska lamma om ca 6 veckor, i fjol hadde hon två jättefina lamm. Hon var lite klen nu under vintern men pigg.
Idag (söndag) ringde jag efter veterinären han var hos oss vid lunchtiden och hon fick kalk och selen, enligt honom skulle nu allt ordnar sig, men hon ligger nu kl.19.30 på söndag kväll fortfarande och verka inte alls pigg, hon har inte heller druckit något. före ca två timmer har vi försökt att ställer henne på ben och hon klarade någon halv minut men sen sjönk hon bara ihop igen. Hennes mage verkar vara ganska tjock också som en ballong.
Hur fick ni igång era tanter igen? jag är såååå tacksam för all hjälp vi kan få.
Andrea

Ulricaa

• -
SV: Tackan bara ligger
« Svar #1 skrivet: 15 mar-09 kl 19:53 »
Hej!
Hade en tacka som legat precis så, hon la sig förra torsdagen och på allmän inrådan har jag väntat...igår födde hon två dödfödda lamm och ett levande och vet var ute och hon fick b-vitamin, beviplex medel som hon fick intravenöst och nu är hon pigg igen! Hon har fått både kalk och selen i veckan men inget av det har hjälpt!
Lycka till!
Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #2 skrivet: 15 mar-09 kl 20:17 »
Tack Ulricaa- då finns det lite hop. Det med b-vitaminen låter som en idé jag ska prövar. Nu är det försent men imorgon ska jag  direkt se att jag få tag i vitaminen.

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 15 mar-09 kl 20:41 »
Håller tummar tassar och tår för er....
Kramar Ulrica

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-09 kl 09:11 »
Gav vet henne kalk intravenöst? Annars skulle jag ringa vet och be honom komma igen, för det verkar inte som att hon har fått tillräckligt med kalk...

Efter det att hon kommer på benen, brukar jag ge dom minst 0,5 dl matolja och vänta en halv dag. Detta eftersom de blir väldigt hårda i magen av kalken. När våmen har tömts så är det energibalans för att ge henne krafter och sno några tuggbollar från någon annan tacka för att få tillbaka våmbakteriefloran igen.
Gott extra fint hö, inget kraftfoder på flera dagar, utom betfor - en näve morgon och kväll.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fåraherden

• -
« Svar #5 skrivet: 16 mar-09 kl 11:10 »
Hur går det?

Jag tror också tackan är lite uppkörd i buken. Ja brukar också ge dem lite matolja. Utan att vara allt för vetenskaplig brukar jag försöka undvika det allra mest proteinrika kraftfodret När det blir så.

Har en högdräktig tacka som låg i helgen. Hon verkade mycket stel och hade jobbigt att gå redan i fredags. Var mycket orolig, hon såg ut som en oformlig spärrballong.  Våra veterinärer är mindre sugna på att åka ut till sjuka gamla tackor. Hon åt lite och drack.  Jag fick i henne några skvättar matolja. Morse var hon på benen, ute med flocken igen. Hon hade bajsat en rejäl driva.

Erfarenhetsmässigt brukar de bli riktigt dåliga när de har dödfödda lamm. Det burkar också ge feber.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #6 skrivet: 16 mar-09 kl 12:39 »
 :) Här lite rapport från stallet: hon ligger fortfarande, men verkar ganska pigg hon drack ordentlig i morse äter och idisslar, har också bajsat hyfsat, hon rör på sig lite för att ändra läge och hennes mage är inte mer helt så uppblåst och hård. Intressant det där med oljan, hur få ni in det i era får? eller slickar dem i sig detta? Förlåt så mycket okunskap, men man lever för att lära sig.
För att svara på era frågor: hon har inget feber och Kalk fick hon intramuskulär, själva veterinären (helgjouren) var ju tyvärr inte särskild pratsamt igår och verkade inte direkt glad att blev kallad till varan patient, lite sorglig med tanken att han ta bra betald för sina tjänster.
Nu hade jag tänkt att ändå också testa med b-vitamin, är det någon mer som har erfarenheter med det?
Och en fråga till hur länge kan/ få ett får ligger så där?
Tack ska ni har :)

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 16 mar-09 kl 14:30 »
Min tacka hade både fått kalk och evitamin/selen men inget av det hjälpte. Vet trodde mer på b12brist. Nu pratade jag med vet nere i helgsingborg precis ang min katt och passade på att fråga henne om just b12 och hon sa att tackor med många lamm i sig får det och det slår hårt, får är tydligen jättekänsliga mot just b12-brist. Min tacka bajsade helt normalt oxå och bara hon fått sitt b12 blev hon kry igen! Nu är hon helt kry och diar sitt lamm själv...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 mar-09 kl 15:47 »
Jag brukar dra upp matoljan i en stor spruta och sedan spruta in det i munnen lite längre bak. Var försiktig så det inte hamnar i fel strupe bara... Man kan ju dra upp flera gånger om man inte har en så stor spruta!
B-vitamin är jättebra för att få igång magen. Man ska ge 20ml till en tacka, intramuskulärt. En god idé att göra det när hon har kommit på benen.

Jag har varit med om att det inte har räckt med den första dosen kalk när det har getts subcutant, dvs under huden. Det är svårare att veta om det är tillräcklig dos då, än när det ges intravenöst. Det är troligt att hon inte har fått tillräckligt och därför inte reser sig... De doser som rekommenderas (100ml/tacka) har jag inte funnit tillräckliga på mina gotlandsfår, utan det har krävts 150ml direkt.

Om tackan får för mycket kalk kastar hon, om hon får för lite kommer hon inte upp igen...

OBS att endast en veterinär kan ge det intravenöst, eftersom man måste ha nogrann koll på hjärtat!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #9 skrivet: 16 mar-09 kl 21:28 »
Ja där är  jag igen, Tack vallhunden för dina tips. Hon ligger fortfarande men verkar bli piggare. Hon gör motstånd när jag försöker ändra läge på henne och hon har flyttad sig nästan en halv vända. när hon rör på sig reser hon sig till knästand på frambenar. Har ringt min vanliga vet nu hon ska kommer och tar en titt i morgon om tackan inte står än.
Då få vi väl ser om det händer något tills i morgon bitti.
Men det är så skönt att veta att man inte är själv utan att ni där ute bryr er. Tack att ni finns.
Andrea

Ulricaa

• -
« Svar #10 skrivet: 17 mar-09 kl 09:48 »
Håller tummar tassar och tår , hör av dig hur det går idag!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 17 mar-09 kl 11:41 »
Om tackan äter är de inte kalk brist..

de kan vara acidios...

hör med din vetrinär.. de kan ibland ge samma symptom...

Äter hon kraftfoder?

Är det de- så behöverhon då blodsockerhöjande medel... har du Enesgibalans, glyckotop eller pasta från tex granngården...

ibland kan de hända att man är tvungen att ge tackan en abort spruta för att klara tackans liv o hon blir mycket dålig...

har varit med om att vet sa att förmodligen har hon en kombination av både acidios o kalkbrist...

de kan också få CCN- bvitamin brist.. då blir de förlamade.. lägger huvudet upp mot ryggen. de är blinda man kan se att de ej reagerar på ögonen - pupillern är runt - den skall vara ett vågrätt streck på får...i normala fall..
uppkommer av tex snabba foder byten, förmycket kraftfoder osv.. de är våmmen som kommer i olag...

behandlas med höga  doser Bvtanmin.. då brukar de bli pigga.

Håller tummarnas.. :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #12 skrivet: 17 mar-09 kl 21:39 »
Tack ni alla för era goda råd.
Nu har veterinären under sen eftermiddag tittat in och han så att hon har blodbrist (ljusa slemhinnor), hon fick nu en stor dos kalk och dessutom cortison för att sätter igång förlossningen, för att veterinären trodde inte att hon skulle klara sig och fostern, så det blir nu under morgon dagen att det visa sig om hon klara sig.  jag hör av mig.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 18 mar-09 kl 09:08 »
Har hon blodbrist.... ÄR hon mager?
de låter ju nästan som storamagmasken tycker jag..

de har INGEN diarre... men får blodbrist o kan dö...

citerar här nedan från fårhälsovårdens hemsida...

alla avmaksiningsmedel tar inte stora magmasken... utan de måste vara tex Ivomec..

Lycka till..

Ett säkert vårtecken:
Dags att samla träckprov från tackorna
Träckprovtagningen av tackor tar inte många minuter, men kan vara väldigt betydelsefullt för årets lammtillväxt. Syftet är att ta reda på om och i så fall hur tackorna ska avmaskas innan de kommer ut på bete och sprider smittan vidare till de känsliga lammen.
Hörnstenen
Medlemskap i Fårhälsovården inkluderar två kostnadsfria träckprovsundersökningar på Vidilab. Vi rekommenderar i första hand att kontrollera parasitmängden i tackgruppen före betessläpp. Provsvaret ger vägledning till gårdsanpassade strategier för att minska spridningen av parasiter i betesmarkerna och till lammen. Den andra kontrollen görs lämpligen på lamm vid betesbyte eller vid avvänjning.

Sämre lammtillväxt
Det vanligaste symtomet på att får har parasiter är nedsatt tillväxt. Det är bara vid mer omfattande problem som djuren blir sjuka och visar symtom som diarré och ibland till och med dör.
Tackor smittar lamm via bete
De allra flesta av fårens parasiter behöver utvecklas en tid på betet innan de blir smittsamma, och det är lamm som är ute sin första betessäsong som är de mest mottagliga djuren. Det är också lammen som står för den stora uppförökningen av parasiter på betet. Smittan kommer dock från början från tackorna, och därför är det så viktigt att inte släppa ut tackor som sprider ansenliga mängder ägg utan åtgärd på våren.
Avmaskningsmedel
Det finns bara fem registrerade avmaskningsmedel för får i Sverige. De receptbelagda Ivomec® (att ge i munnen) och Dectomax® (injektionspreparat) innehåller samma typ av verksam substans, och de receptfria Axilur®, Valbazen® och Rintal® (alla att ge i munnen) innehåller en annan typ av substans. I praktiken innebär det att det bara finns två grupper av avmaskningsmedel att alternera mellan för närvarande. Ett sjätte preparat som hör till en tredje grupp finns att tillgå via veterinärs licens; Chanaverm®. Parasitläget och tidigare användning avgör ur vilken grupp du bör välja preparat – rådgör med din veterinär.
Koccidier
De enda tarmparasiterna som kan smitta i ansenlig mängd även på stall och i rastgårdar utan bete är koccidierna. De är encelliga och behöver inte alls någon utveckling i gräs. Framför allt ca en månad gamla lamm kan drabbas av allvarliga och ibland blodblandade diarréer. Det finns olika koccidietyper som har väldigt olika betydelse för fåren. Det gäller alltså att studera dem i detalj för att avgöra om de orsakar sjukdom eller ej; en klassificering som görs rutinmässigt på Vidilab.
Vilken årsmån!
Den här säsongen har det på många håll först varit en extremt torr betesperiod följt av en ovanligt mild höst. Frågorna är många avseende hur vädret har påverkat parasiterna, men som vanligt är bilden väldigt komplex och det är svårt att säga hur framgångsrika parasiterna varit. Å ena sidan kan torkan ha varit ogynnsam för larverna, men å andra sidan har den milda hösten inneburit att betessäsongen varit betydligt längre än vanligt.
chus contortus) eller inte är motiv nog för att skicka prov. Stora magmasken orsakar till skillnad från många av de andra mag-tarmmaskarna inte diarré. I stället kan man drabbas av plötsliga dödsfall framför allt bland lammen, men även vuxna får, t ex högdräktiga tackor, kan dö. Typiska tecken hos sjuka djur är den vätskeansamling (käftgropsödem) som ibland ses som en äggstor påse ”under hakan” och påtagligt bleka slemhinnor i munhålan och på insidan av ögonlocken. Om fåren inte har så många maskar kan de i stället visa diffusa symtom som dålig aptit, nedsatt tillväxt och sämre mjölkproduktion.

Hos ca 25 % av de ca tusen besättningar som skickat prover till Vidilab under 2006 har Stora magmasken påvisats.
Andra analyser
På svenska marknaden finns nu undersökningsmaterial att köpa så att man kan undersöka parasitägg i fårens avföring hemma på gården. På så sätt kan man ta prover oftare och följa utvecklingen i olika grupper av får. Artbestämning av tarmmaskar för att se om t ex Stora magmasken ingår eller klassificering av koccidier för att se om de är sjukdomsframkallande, kan förstås inte göras hemma på gården. Vi vill bland annat därför poängtera att dessa egenkontroller inte bör ses som en ersättning för den rutinmässiga laboratorieundersökningen.
Alltså: Bygg gärna vidare, men glöm inte hörnstenen!
Katarina Gustafsson, Olof Schwan, Bitte Ljungström
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ulricaa

• -
« Svar #14 skrivet: 19 mar-09 kl 07:54 »
Hur har det gått med tösabiten???? ::)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #15 skrivet: 19 mar-09 kl 21:38 »
 :'( :'( :'(
Ja det har tyvärr inte gott bra, hon dog idag under eftermiddagen.
Det var intressant med info om stora magmasken, jag ska tar upp det med veterinären.
En annan problem blir nu vad vi gör med kroppen, har aldrig haft för att ett får dog själv här. Man kan väl få dem hämtat någon som vet hur det går till.
Oh så sorgligt allt det här men nu ska vi vara extra rädd för vara andra tanter.

Jacob

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 19 mar-09 kl 21:44 »
Tråkigt.
Svensk Lantbrukstjänst hämtar döda djurkroppar. Det finns väll något nummer på nätet, (vet ej om de har hemsida)
Alternativet är att gräva ner det men det är olagligt om man inte får speciellt tillstånd från Jordbruksverket.
Köttfår

Jacob

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 19 mar-09 kl 21:52 »
Nu har jag kollat upp nummret.
Det kostar enligt prislistan på hemsidan 790 kr för att hämta ett får.

Gå in på http://www.svensklantbrukstjanst.se/

Där kan du hitta nr från var du bor.
(Olika i olika delar av Sverige)
Köttfår

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 mar-09 kl 22:16 »
Visst är det så att staten står för kostnaden för vuxna får?

Taggis

• vänner
« Svar #19 skrivet: 19 mar-09 kl 22:57 »
Usch så tråkigt  :(!
Hur blev det med förlossningen som vetrinären "satte igång" när han var där ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser