Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saknar bult till gängat hål vad göra?  (läst 3927 gånger)

Humle

• Västerbotten
Saknar bult till gängat hål vad göra?
« skrivet: 15 mar-09 kl 18:43 »
Hej jag hittade en hyvel på loppis i helgen men det saknas två bultar för höjd- och breddstoppen. Jag har testat de bultar jag har men ingen passar. Jag misstänker att det är ovanliga gängor. Kan jag fixa detta på något vis eller är det bara att gänga om hålen till mera vanliga gängor? Tror ni kemisk metall eller gängtejp funkar?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skytten

• Skåne
SV: Saknar bult till gängat hål vad göra?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-09 kl 18:48 »
Kolla om du kan se var och när hyveln är gjord, ifall det är fabrikstillverkning.   De flesta gängor vi har idag är m-gängor.  Det kan vara tumgängning eller något mer udda ändå.   Muttrar med udda gängor, ska inte vara helt omöjliga att fixa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 15 mar-09 kl 19:22 »
Tror inte på plastic padding eller gängtejp i detta sammanhang.
Är verktygen skruttiga så blir resultatet sällan bra.
Höjd- och breddstopp...är det en falshyvel eller liknande?

Tyvärr börjar det bli glest med specialaffärer för mekaniska smådelar (förutom clas i sjön).
Tidigare fanns en i sthlm nära roslagstull, undrar vad den blev av den...?
Det kan också finnas fixare här och där, som samlat på sig skruv, mutter osv.
Jag är väl mer samlare än fixare, men brukar oftast spara smådelar från maskiner och apparater jag gör mig av med.
Det har varit till hjälp åtskilliga gånger.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 mar-09 kl 19:35 »
Borra ur och gör nya gängor

mobben

« Svar #4 skrivet: 15 mar-09 kl 19:39 »
Håller med Huggorm

Luffsen

• -
« Svar #5 skrivet: 15 mar-09 kl 23:09 »
...eller ta med hyveln till en affär som säljer skruv o bult, och prova dig fram den vägen först.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 mar-09 kl 23:17 »
Har den inget kuriosavärde eller är antik, går den att lappa hur som helst - men den blir kanske märkvärdigare i en snar framtid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 16 mar-09 kl 23:42 »
Var är hyveln tillverkad och ungefär vilken diameter ska skruvarna ha? Finns det några skruvar med samma gänga någon annanstans på hyveln?

Om den är gjort i något "metriskt" land så är det säkert frågan om M-gängor, eventuellt kan det vara en fingänga.

Är den amerikansk, så kommer UNC och UNF  närmast i fråga, skulle den vara engelsk kan det vara UNC, UNF, BSF eller BA-gänga.
Rent allmänt kan man säga att UNC har grövre stigning än M-gängor med ungefär samma diameter, och UNF finare. BSF är snarlik UNF men något grövre än denna.
BA avviker från alla andra gängor, den konstruerades nämligen för att vara "neutral", så att varken diameter eller gängstigning blir några jämna mått räknat i vare sig millimeter eller tum. Dock blev den aldrig vanlig annat än i England, där den har använts t ex inom finmekanik, urmakeri, verktyg och elektrisk materiel.

Om den är mycket gammal (tillverkad före andra världskriget) så kan det också vara W (Whitworth)-gänga, den är nästan identisk med UNC förutom att några dimensioner (bl a 1/2") har annan gängstigning och toppvinkeln är annan. Skillnaden i toppvinkel spelar dock ingen roll i praktiken.

Med ett gängmått (brukar följa med billiga gängverktygssatser och kan också köpas separat på Jula, Biltema och liknande firmor) är det lätt att ta reda på gängstigningen. Åtminstone på skruvar och på någotsånär stora hål.

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 14:14 »
Tack många bra tips här. Det hela har nu löst sig. Jag tittade in i järnaffären men hittade ingen som passade. Sen hittade jag en liten låda i en second hand butik full med begagnade skruvar och däri låg två mässingskruvar som nästan passade. Med lite kraft och filande funkar det nu. Kom på att mässing är ju mycket mjukar och formar sig någorlunda efter gängorna även om viss påverkan skedde på de befintliga gängorna. Stanley 78 står det på hyveln och jag gillar den :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-09 kl 15:14 »
Stanley hade egna gängor med större stigning än vanliga tumsgängor. Ingenting annat passar.

Nummer 78 var en bra modell. I synnerhet de äldre. De nya är mycket sämre.

Djupstopp och breddstopp finns fortfarande att köpas som reservdelar med tillhörande skruvar. De måste dock beställas från USA men är ganska billiga.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser