Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushâllning av el till ett hushâll  (läst 13939 gånger)

dg

• Jag är inte så alternativ
Re:Självhushâllning av el till ett hushâll
« Svar #20 skrivet: 17 apr-06 kl 06:03 »
Hur framskrider projektet?

Jag tycker att det är helt rätt att börja med solcellerna.

2400 Ah är en hel del - kanske ska du rent av spara hälften (eller mer!) för att ha i utbyte när de första är slutkörda? Bra kvalitet på batterierna, men jag vet inte om de passar perfekt till cyklisk drift. Behagligt pris per kapacitet var det ju utan tvekan i alla fall :-)

Jag har alltid trott på 12 volt. Men det blir dyrare med kabel, och eftersom du planerar vindkraft och kanske annat ska du kanske lyssna på dem som förordar högre spänningar. Det finns nog inget självklart svar. 24 volt kanske ändå är att föredra i ett större system som ditt väl blir.

När det gäller regulatorer finns det andra som vet mer. Jag har intrycket att det finns dåligt utbud i Sverige när det gäller lite högre effekter, så det kan vara värt att kolla utländska leverantörer.

storm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 apr-06 kl 17:43 »
Jag förstår inte varför kabelkostnaden för att köra 24 volt ska vara något större problem. Själv köpte jag 100 meter 10 kvadrats jordkabel för 2000 kr i vintras. Det brukar nästan alltid finnas någon som har jordkabel över till bra priser. Och med grov kabel blir förlusterna minimala! Jag kör 380 volt/20 KWA genom min kabel och den är som mest lite ljummen...

Johan von Stolle

« Svar #22 skrivet: 17 apr-06 kl 21:05 »
Hej
Jo kanske det skulle vara bra att spara nagra batterier men om jag inte minns fel sa är varje cell pa 2 volt vilket innebär att jag maste använda alla cellerna för att fa 24 volt. Nej, det är sant, kanske dessa batterierna inte är det bästa för solel, men man lär sig hela tiden nagot nytt.

Jag tycker det verkar vara smidigare att ha 24 v system istället för 12v system eftersom jag funderar pa att omvandla allt till 230v växelström och jag har fatt för mig att förlusterna blir mindre med¨högre volt, men jag kan ha fel.

Angaende projektet sa har det legat nere över vintern och jag harbefunnit mig i annat land, men nu är jag tillbaka pa Orust och bygger för fullt.

Tack för alla inlägg. Fortsátt gärna att lägga inlägg!

JOhan

eka

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 17 apr-06 kl 22:20 »
Högre spänning. Lägre förluster. Det är en enorm skilnad mellan 230V och 12V
När man transporterar stora effekter lång sträcka försöker man nå så hög spänning som möjligt. Idag är 400KV det högsta. Det har funnits tankar på 800KV men vad jag vet används det inte.

Att höja spänningen till 24V sänker förlusterna till 1/4 med samma överförd effekt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #24 skrivet: 19 apr-06 kl 00:12 »
Johan von Stolle, den där solcellsregulatorn är säkert bra. Grejor från Morningstar har bra rykte och räcker det inte med 15 ampere så har Morningstar shuntregulatorer på 45, resp. 60 ampere (lite att växa i och även perfekta för vindkraftverk). Modellerna heter TriStar 45 och Tristar 60. En TS 45 kostar runt 155 $ i USA, men går också att hitta i Danmark för drygt 1600 danska kronor.

Här en länk till den danska återförsäljaren. Klicka på bilderna för mer information om regulatorerna.
http://www.dansksolenergi.dk/shop/index.php?menu=maincat&solcelle_ID=42

Här har du lite annat att välja på också, som Xantrex, vilket är ett alternativ till TriStar. Lågprisvarianterna av vanliga solcellsregulatorer hittar man nog hos conrad.se, där man kan få en 30 A regulator för 899 kr.
http://www.beyondoilsolar.com/charge_controllers.htm

dg

• Jag är inte så alternativ
« Svar #25 skrivet: 23 apr-06 kl 03:11 »
Hej
Jo kanske det skulle vara bra att spara nagra batterier men om jag inte minns fel sa är varje cell pa 2 volt vilket innebär att jag maste använda alla cellerna för att fa 24 volt. Nej, det är sant, kanske dessa batterierna inte är det bästa för solel, men man lär sig hela tiden nagot nytt.

Jag tycker det verkar vara smidigare att ha 24 v system istället för 12v system eftersom jag funderar pa att omvandla allt till 230v växelström och jag har fatt för mig att förlusterna blir mindre med¨högre volt, men jag kan ha fel.

Angaende projektet sa har det legat nere över vintern och jag harbefunnit mig i annat land, men nu är jag tillbaka pa Orust och bygger för fullt.

Tack för alla inlägg. Fortsátt gärna att lägga inlägg!

JOhan

Först, eka har alldeles rätt (1200 kV finns i åtminstone "stormakterna", i Sverige ännu max 400 kV).

Men, det handlar kanske inte om varken stora effekter eller långa avstånd, så det är inte lika självklart att högsta spänning är bäst. Distributionen kanske inte är det avgörande. Att välja låg spänning och snåla med kabel är dock dumt. Om jag förstår det hela rätt handlar det mestadels om några få meter, då kan man kanske kosta på sig rätt feta doningar.

> jag funderar pa att omvandla allt till 230v växelström

Tja, det är rationellt på sätt och vis. (Bara ett nät att hålla reda på + låga förluster i ledningarna). Men kanske ändå onödigt, det är så mycket som lika gärna kan drivas på 24 eller 12 volt DC. Många apparater transformerar ju ändå ner 230 volt till lågspänning :-) så det blir onödiga omvägar två gånger: först i växelriktaren, sen i apparaten eller adaptern.

Jag vet inte hur jag skulle lägga upp systemet om jag vore du. Antagligen skulle jag fråga på forumet ;-)

(Förresten, tänk på att lågspänning betyder högström (därav förlusterna), vilket innebär att lågspänningen är "personsäkrare" men potentiellt brandfarligare.)

Hampus

« Svar #26 skrivet: 30 maj-06 kl 23:47 »
Har hört att det ska finnas vedpannor byggda för att generera uppemot 2kw. Det kanske vore något?

Annars tror jag Vattenfall, eller om det var Fortum, har någon ny deal där man kan köpa en naturgas/pellets-eldad grej som alstrar några KW den också.

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 31 maj-06 kl 09:50 »
Jag har tidigare haft planer på att tillverka elen själv, och gjort vissa förberedelser, men fann att det skulle bli lite för bökigt och svårt att få tillräckligt.

Efter några år med åtgärder för att minska elbehovet, får jag nu en räkning på   ca 400:- istället för  ca 4000:-, i och för sig inte illa pissat, men tidigare var det verkliga KW/h priset under kronan, nu har det mer än fördubblats pga fasta avgifter. På min räkning sist var elen prissatt till 71,50, men räkningen slutade ändå på 483:-., då förbrukningen under perioden var 231 KW/h och den kan stanna ungefär där för jag har ingen el som förbrukas pga väder.

Funderar nu på att kanske ta upp tanken igen (på att tillverka el) eftersom det nu är ganska dyra KW/h men inte så många.

I min kommun är det svårt att få tillstånd till vindkraft, som nog vore det lättaste att fixa el med. Ett verk som inte kräver byggnadstillstånd skulle över en månad kunna producera vad jag behöver, men knappast klara toppar vid dålig vind.
Då jag helst vill ha 230 V eller kanske tom 400 V  låter batterilagring lite jobbigt. Solceller kan till ett högre pris även producera elen, men där finns också lagringsproblem.

Lampor och apparater kan lätt köras på lågvolt, lite svårare är det med  kyl, frys, tvättmaskin och spis, och ännu värre med handverktyg, elsågar odyl.

Det ser ut som om det inte går att pga elpriset fixa det själv, men det är nu inte så betungande, jag skulle faktiskt kunna tänka mig att betala lite mer än vad jag gör nu, för att ha egen el.

Att låta elbolaget leverera vid toppar i förbrukningen är i detta fall inte en lösning, det skulle kanske bara gynna dem, jag skulle köpa mindre el, men betala i stort sätt samma belopp.

Någon som har en snilleblixt?

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #28 skrivet: 19 jun-06 kl 21:36 »
Hej.

Detta med att helt koppla loss sej från nätet är ju ett delikat dilemma om man ändå vill ha ett bekvämt hem...

Hade man en å med fallhöjd på tomten så vore det enklare. Min tanke är ett stort batteripack och en inverter på minst 4 kW. Då har man tillgång till mycket effekt när man behöver det. En självstartande generator som känner laddningsgraden på batterierna skulle kunna vara backup. Det blir dyra kWh när generatorn startar, men, men...

Denna lösning gör att man kan leva som en "Svensson" om man vill, trots att man kanske inte har så stor installerad RE-effekt.

Hoppas ni hajjar hur jag tänker...
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 19 jun-06 kl 21:52 »
Har man el indragen är det ingen ekonomisk vinst att kapa ledningarna.
Två eller tre spänn per kWh är billigt om elen används till kvalitetsbelastningar,
dvs användning med god ekonomisk utväxling som t ex elverktyg.
Det är värt en hel del att slippa mickla med egen el också, om man nu inte är specialintresserad.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #30 skrivet: 20 jun-06 kl 00:23 »
*Off Topic är bara förnamnet nu! *

Hej, å välkommen till 'hajk'.
Idag ska vi tala om watten, och inte vilket watten som häälst, utan KILOwatten...  :P

Zeke:
Håller med dej till 109%!
Hade det inte varit för mitt elektromekaniska intresse så skulle jag aldrig ens bry mej förens elpriset blivit osannolikt oskäligt (oskäligt är det redan).

Sist jag var ner i Harsprånget hade Vattenfall  stoppat allt underhåll på några maskiner inför en planerad igengjutning av vattenvägarna... Det som mumlades om var att det var  ett ekonomiskt grundat beslut; mindre personal, mindre underhåll, mindre produktion ger ökat energipris och vinst...

Man blir ju trött...

Statliga Vattenfall höll ju även frekvensen m. h. a. vattenkraften, men redan -93 tjafsades om varför Vattenfall skulle sköta detta och  att även köra maskinerna reaktivt när "alla andra" körde max och tjänade pengar...

Knepigt att vissa stationer, trots detta mångåriga "slöseri" betalat sej på 3 år (t. ex. IK36)

Som en känd komiker sa: "Ja ä int bitter"
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare
beekeepern, MaryAtown7616

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser