Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushâllning av el till ett hushâll  (läst 13935 gånger)

Johan von Stolle

Självhushâllning av el till ett hushâll
« skrivet: 09 nov-05 kl 21:47 »
Hej alla smarta energinissar

Jag heter Johan och hâller pâ att bygga upp ett levande kretsloppshushâll, som jag skall försöka fâ till självförsörjande av el (och en massa andra saker ocksâ för den delen).
För drygt ett âr sedan fick jag kännedom om detta mycket kompetenta forum och varje gâng jag besöker alternativ.nu blir jag förvânad av den generösa och givmilda attityd till utbyte av kunskaper utav mycket kompetenta personer, dock ibland av olika âsikter, vilket jag gillar.
Mitt husprojekt började för nâgra âr sedan och jag är i full gâng med att omvandla en gammal styrhytt till ett trevligt boende i skogen. För er som är intresserade av att fâ en bild utav huset och miljön kan ga in pâ www.gorangoran.se och klicka vidare pâ "Johans projekt".
Nu till sak! Till detta hus/bât-projekt skall jag naturligtvis skapa min egen el pâ ett ekologisk sätt. Eftersom jag har upptäckt att här finns mânga kompetenta personer med olika âsikter tänkte jag nämna lite om förutsättningar och behov och sedan lämna det fritt till var och en att ge idéer och förslag för att till slut, kanske tillsammans, hitta den optimala lösningen. Som sagt vad, huset ligger högt och kommer att ha en bâtmast pâ  taket vilket ger förutsättning till VIND. Därför har jag varit inne lite pâ ett vindkraftverk. Det finns ocksâ gott om södersol vilket skapar förutsättningar för att använda SOLEN. Detta är väl dom tva tankarna jag har haft i mitt huvud, men det finns säkert fler. Vad behöver jag dâ el till?
Till följande: Högprioritet är: hydroforpump, lampor, musik och dator. Medelprioritet är kyl/frys, tvättmaskin och projektor och lägre prioriteringar är prylar som dammsugare, ugn, brödrost o.s.v.(som jag kan leva utan).
Tankar som snurrar i mitt huvud just  nu är bland annat
1. om systemet skall vara delat i tvâ delar, ett 12 v (eller 24v) likströmssystem till lampor osv och ett 220v växelström.
2. om hur jag skall ackumulera energin. batterier? Hur stora? Kvalité pa batterier? Placering av batterier? Andra alternativ?

Men som sagt vad, jag är in en öppningsfas och tar gärna emot nya idéer eller förslag. Jag hoppas att jag slutligen bestämmer mig för nâgon lösning och vidarutveckla ihopkomplandet med alla funderingar pa säkringar, säkerhet, kostnader, installationer osv.

Med energihälsningar
Johan

Skytten

• Skåne
Re:Självhushâllning av el till ett hushâll
« Svar #1 skrivet: 09 nov-05 kl 22:02 »
Kul.
Jag har provat en vindsnurra på ett tak, och jag kan lova att med en båtmast, kommer vibrationer att först förstöra din nattsömn och senare åtminstone halva huset. Min var en modell, så huset är kvar. En snurra på mer än 1 kw ska du ha i en mast väl förankrat, billigast med wirer.  En snurra som ger 1 kw vid måttlig vind har en rotordiameter på 2 meter.
5 Kw 3,5 meter så ökar det med kvadraten, och vindens kraft med kubiken. Vill du inte ha den ström du anger, även vid mycket bortprijoriterat, ska du inte ha snurran på taket.

Då vindstyrka har betydelse (effektökning med kubik) ska du kolla vindförhållanden för en längre tid. Kan du inte det kolla hur träden lutar. Montera det HÖGT och fritt, så kan verket bli mindre och därmed billigare.

Har du inte medelvind på åtminstone 7m/sek på rimlig höjd ska du kanske använda solceller eller komplettera med det.
Vid svag vind blir vindkraft ineffektivt och kostsamt, men har du klurat ut var du har tillräckligt, är det det bästa alternativet.

Lågvindrotorer finns men de ger lite och dyr ström.

Hälsa min brossa, han är skeppare på färjan!

« Senast ändrad: 09 nov-05 kl 22:09 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #2 skrivet: 10 nov-05 kl 11:14 »
Fräck kåk!  :D

Till elen skulle jag föreslå ett stort hembyggt (naturligtvis) vindkraftverk med många turbinblad för att få den lågvarvig och tyst. En sådan lämpar sig även för att pumpa upp vatten.

Solpaneler lär du också behöva. Tyvärr är de dyra och inte speciellt effektiva. De ger mest energi när man minst behöver den, alltså soliga sommardagar. Vintertid räcker de i bästa fall till underhållsladning.
Solvärmepanel likaså, men även här får man mest energi vid fel tidpunkt, alltså under varma sommardagar.

Som reservkraft för att hålla igång brödrosten blir det att köra ett elverk, som också kan ladda batterierna. Tvättmaskinen och dammsugaren lär du väl inte köra alltför ofta.  :D

Bygg ett utedass också, format som en liten jolle och låt grannarna komma dit och skita. Ur dynghögen kan du utvinna gas till bilen och gödseln till gräsmatta tar din morsa hand om.

Lycka till!

Johan von Stolle

« Svar #3 skrivet: 12 nov-05 kl 00:34 »
Hej och tack för svaren.
Det verkar vara som att vi alla är inne pa solceller och/eller vindkraftverk (iallafall än sa länge). Vi far väl se om nagon annan kommer med nagon annan idé. Svar till:
Skytten
Tack för tipset. Jag förstar att du tänker pa ett speciellt vindkraftverk, eller hur? Nu förstar jag inte sa mycket ännu om skillnaden mellan ett lagvindrotor och ett sadant som du talar om. Varför är de dyra och oeffektiva? Vad är skillnaderna? Det är klart att jag inte kan ha nagon stor snurra pa masten. Min kompis har en som han eventuellt kan ge mig som är 1,8m, enbladig. Hans idé var att ha generator nere pa marken och lata rotor skapa ett vakuum (tror jag) som skulle fa igang generator. Jag skall fraga honom bättre om vad han egentligen menar och lägger till det senare. Det maste väl finnas andra lösningar än det traditionella vindkraftverket, för jag vill ha god nattsömn och inget oväsen fran en rotor.

Intrancewetrust
Later nästan som du säljer solcellsanläggningar, eller har en själv. Har du en egen? Hur fungerar den?
Skulle vara kul att fa lite mer specifik information om dina tankar. Det verkar ju vara en ganska dyr investering, men är det bra prylar sa tjänar jag väl in pa det senare?

Zigge
Tack för tipset om utedasset. Jag har redan tänkt pa det, fast det blir ingen jolle utan ett litet fyrtorn som ligger nordöst och bestar av tre vaningar där första är en jordkällare, Andra en toalett och tredje blir ett stort vedeldat badkar som täcks av glasväggar. Tror själv att det blir en ganska cool lösning. Angaende vindkraftverket, verkar det som att du tror att det gar att lösa. Vad innebär det att ha manga turbinblad? skulle det funka med min envingade 1,8rotor? Vad skulle ett sadant verk kunna producera?

Tack för hjälpen och pa aterseende!!!
Johan Carlsson

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #4 skrivet: 12 nov-05 kl 01:15 »
Turbin = propeller, blad, rotor, eller vad man vill kalla det.
Många blad = långsam rotation = god nattsömn
Ett blad = vaken dygnet runt och arga grannar :D
Vad man normalt brukar använda är tre blad.
Utan byggndslov får man ha en rotor som är upp till 2 meter i diameter. Blir den större blir det ett svartbygge, men ett sådan har du ju ändå redan gjort.  :D

Nybyggare

« Svar #5 skrivet: 14 nov-05 kl 00:45 »
Hallå vindkraftsexperter!

Totalt okunnig har jag, när jag kört förbi stillastående (beroende på halvtaskig vind)rotorblad på ett högt torn undrat:
Varför har man inte monterat en gigantisk ändmålsenlig fjäder el. någon form av en lika gigantisk gummisnodd som samlar ihop sig när det blåser. Som man sedan använder för att få kraft att snurra rotorbladen åt andra hållet.

Ngn vettig som kan svara utan att linda in sig i för mycket tekniska termer.

Lasse/Sthlm
 ;)

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #6 skrivet: 14 nov-05 kl 14:56 »
Jag får uppfattningen att ditt hus står på en höjd (i alla fall på sidan på en höjd) om så är fallet kanske du har en bäck i närheten som du kan sätta en liten generator i.
Annars så är tipsen de som framkommit, Solceller, solvärme, Vindsnurra, kanske piezoelektriskt element för att utvinna värme ur skorstenen, eller bygga en egen stirlingmotor att koppla till pannan (extrem överkurs).
Se till att ha energisnåla apparater över hela linjen, jag kommer inte ihåg adressen, men det finns ett amerikanskt företag som säljer ett kylskåp med kondensorn monterad utomhus och som kräver en sjättedel så mycket ström som ett normalt kylskåp, Tvättmaskinen kanske kan matas med varmvatten från pannan/solvärmen, Datorerna kanske snarare ska vara väl valda energisnåla laptops än hårdtrimmade stationärburkar med nittontums bildrörsskärmar, och så vidare.
Sen så säger Herr Murphy att batterierna ändå kommer att tömmas precis när du har som störst behov av ström, så se till att ha ett väl valt högkvalitets elverk som står varmt och torrt och som går på samma drivmedel som den bil du använder, så att du kan omsätta bränsleförrådet till det i bilen så att du slipper stå med 100 liter bränsle som blivit "avslaget" när du väl behöver köra elverket, eller än värre står utan bränsle och med träd över varenda väg.

Kontentan är, El från så många håll du rimligen kan åstadkomma och energisnåla maskiner, snålandet ska inte vara i form av att du behöver avstå från att nyttja apparaterna. Och du ska ha ett sätt att medelst slösande och höga kostnader snabbt fixa all el du kan drömma om om det behövs, Du kanske har ett kraftuttag på valpen (har inte de kraftuttagsvinsch?) dit du kan koppla ett traktorelverk.
Alternativ el är dyr i installation, men billig i längden, "slöserigeneratorn" ska vara hyggligt billig i installation, men får vara dyr i drift.

Edit: Här var visst länken till kylskåpen.

http://www.sunfrost.com/refrigerators_main.html
« Senast ändrad: 14 nov-05 kl 17:01 av sprithitler »
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Johan von Stolle

« Svar #7 skrivet: 14 nov-05 kl 21:36 »
Hej alla
Nej, det vill jag inte pasta att det är ett svartbygge, även om det ibland inte följer normen, sa kan jag meddela att det är fullt lagligt bygge. Gummisnodden verkar intressant, men jag tror inte jag är rätt person att utveckla den idèen.
Tyvärr har jag ingen bäck, iallafall inget som gar att anvanda om man inte bygger ett vattenmagasin som kan lagra vattnet da det inte har regnat pa länge.
Självklart skall jag välja energisnala maskiner och det blir inget hus  där det kommer att öslas med el, även om det är bra ibland. Jag har ett ganska stort diselelverk (hemmabyggt) som jag kan använda vid behov, men det skulle ju vara bra om det aldrig skulle behövas med tanke pa ljudniva och miljö. Valpen har jag tänkt att sälja sa den kanske inte skall inga i nagot som jag har tänkt skall finnas och fungera iallafall i 25 ar. Fast det är klart, det blir svart att sälja en sadan kär vän...
Det verkar som att det fortfarande lutar at vindkraft + solceller för tillverkning av el. Uppvärmningen av huset är redan klar och bestar av en kökspanna med tillhörande ackumulatortank (samt i framtiden även en solfangare) + att jag har en öppen spis, fast det är mest en mysfaktor.
Jag känner inte till hur piezoelektriska element fungerar. Skulle det vara en lösning?
Angaende sterlingmotor tycker jag den verkar dels svar att tillverka dels dyr och oeffektiv för mina behov, samt att den later ganska mycket och jag har kökspannan mitt i huset och det är ju inte sa kul att höra en motor hela tiden.
Jag far väl avvakta ett tag till och se om det kommer nagra fler idéer, innan jag kommer med alla tusen fragor om hur jag skall bygga min anläggning rent praktiskt.

/Johan

Johan von Stolle

« Svar #8 skrivet: 16 nov-05 kl 18:26 »
Hej
Har börjat titta lite pa olika företag som säljer solceller och det verkar vara en djungel med produkter och olika varianter. Är det nagon som  har nagot bra tips pa nagon hemsida/leverantör som är billig och säljer bra produkter? Manga personer har tipsat om länkar till tyska tillverkare (i andra diskussioner här pa hemsidan) men det är svart att fa nagon helhetsbild. Det talas om att man kan köpa lösa solceller, men jag har da inte hittat nagot sadant. Lite soltips i vintermörkret skulle behövas. Tack

torparn

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 16 nov-05 kl 20:45 »
kolla Lego Elektronik i Falkenberg
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
« Svar #10 skrivet: 17 nov-05 kl 16:13 »
Hellu hellu!

Jag kan verkligen inte tillföra något till ämnet om elförsörjning, håller själv på och funderar på hur vi skulle kunna lösa det här. Inser att jag inte fattar/kan nåt om det. Skulle gått nån kurs i ellära   ;D

Det jag ville säga var bara: HÄFTIGT BYGGE!

Jag tänkte : "sicken knäppgök"  (på ett bra sätt dock ;) )Men jag blev riktigt impad och väldigt inspirerad!
Häftigt med nån som INTE kör på det trååkiga allternativet med sk "nyckelfärdiga" hus. Hoppas att du lägger ut mera bilder så vi får se fortsättningen och kanske någon gång slutresultatet. Om det nu blir klart?! Vet av egen erfarenhet att saker tenderar till att aldrig bli klara, projekten bara byggs på.

Ha det gott!! Lycka till!

Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #11 skrivet: 17 nov-05 kl 17:32 »
Ska man köpa lösa solceller och sätta ihop dessa till en fungerande solpanel måste man vara händig.  :D Misslyckas man med limningen är det bara att kasta grejorna. Ska man ändå försöka tror jag Tyskland är en stor tillverkare av solceller, kanske också Italien.

Själv köpte jag min solpanel av en kille i Skellefteå (förra somaren). Jag vill minnas att jag betalade runt 6000 för en 130-wattare inkl. regulator och frakt. Han brukar annonsera på blocket och senast såg jag att han tog 6.900 för en 160-wattare.

Vad du än gör, tänk över vilken spänning du ska köra med. Själv har jag satsat på 12 volt och det ångrar jag, 24 volt hade varit bättre. En annan sak att tänka på är att solpaneler är värdelösa den här årstiden. Min panel duger för underhållsladdning just nu, men inte mer.

Själv har jag varit och köpt lackisolerad koppartråd idag, så nu ska jag linda min första generator (en f.d. tvättmaskinsmotor).
Tvättmaskiner är för övrigt fina grejor om man ska bygga vindkraftverk. Hissa upp tvättmaskinen på en stolpe, öppna lyckan och sätt en propeller direkt på trumman, via en stång (svårt att få in probellern i tvättmaskinen). Därefter sätter man några kondingar över motorns lindningar och vips har man ett 3-fas, 380 volts vindkraftverk. Båser det ordentligt kan du sätta trådarna direkt mot båthytten och svetsa rost.   :D

Johan von Stolle

« Svar #12 skrivet: 17 nov-05 kl 18:33 »
Ett hus blir väl aldrig färdigt, men till sommaren skall jag iallafall bo i min bathytt.
TIll Zigge: Jo, det är sant. Det blir nog färdigmonterade solceller. Vad fick dig att välja en  130W?  Vad driver du med din anläggning? Hur mycket far du ut? Vilka manader kan du räkna med att solcellernq driver din anläggning? Varför angrar du ditt val med 12v? (Det är just misstag och anger jag vill undvika med min diskussion här pa alternativ.nu, innan jag bygger min anläggning). Vad talar för 24V? Hur stora batterier har du och hur lang tid tar det att ladda dom? Som du och alla ni andra, vill jag gärna hör om era anläggningar och vad ni har gjort som blev bra och vad som blev daligt.
Jag inser ju ocksa att jag maste ha ett komplement till solcellerna (eller helt enkelt inte ha solceller, för ett annat alternativ är bättre) och vindkraft verkar ju toppen, men det ár ju ett problem med oljudet som nagon beskrev...

ason

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 nov-05 kl 20:22 »
zigge!!

har du möjlighet att ta lite bilder på hur du lindar ... och lägga upp bilderna tex här på forumet???

och du hmm det där med tvättmaskinen gillade jag ;)

/lena

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #14 skrivet: 17 nov-05 kl 20:27 »
Att det blev just 130 watt var nog mer en slump. Jag hade tänkt mig 100 watt, men när jag fick 130 watt för samma pengar blev det så.

Ångrar 12-voltsanläggningen var kanske att ta i, men just nu håller jag på att bygga ett litet vattenkraftverk som jag ska installera nästa sommar och det kommer att krävas runt 90 meter kabel, från vattenhjulet fram till huset. 12 volt och en sträcka på 90 meter betyder ganska stora förluster, men det kan gå eftersom jag bara får ca: 50-100 watt ur mitt vattenhjul. Kör jag med 24 volt halverar jag förlusterna och jag kan använda en klenare och billigare kabel.
Eftersom jag också ska bygga ett vindkraftverk, med betydligt större effekt och helst en bit från huset, blir det otänkbart med 12 volt.
Ett alternativ just nu är att jag övergår till 24 volt, men då har jag ingen glädje av solpanelen och dessutom har jag redan köpt TV, kaffebryggare och lampor för 12 volt.
Visst kan jag köpa grejor som omvandlar spänningen, men det är pengar jag sluppit lägga ut om jag valt 24 volt från början.
Jag kan också köpa en solpanel till och seriekoppla de båda för 24 volt, men då ska jag ut med 6-7000 kronor till och för dessa pengar kan man få ett vindkraftverk som ger en eller ett par kilowatt, om man bygger det själv alltså.

De batterier jag har är bara 2 st 75 Ah fritidsbatterier (150 Ah)

Det jag driver med min 130-wattare är en TV, kaffebryggare och lampor. Kylskåp funkar inte, då måste man köpa ett svindyrt lågenergikylskåp för ca: 6-9.000 kronor.
Sommartid maj till augusti kan jag titta på TV hur mycket som helst, om det inte är mulet och regnigt väder, för då laddar det inte mycket. Kring midsommar laddar solpanelen i stort sett dygnet runt, även om man bara ser de 130 watten under några få timmar mitt på dagen.

Sommartid har jag alltid fräscha batterier, men från andra halvan av augusti börjar det bli lite sämre och nu i november tar det veckor för dem att återhämta sig.

Ett vindkraftverk kan man bygga ganska billigt. Den största kostnaden är magneterna och för dem får man räkna med 2.000 kronor. Mer än 5.000 kronor ska hela vindkraftverket inte behöva kosta...beror lite på vad man använder för grejor.
Med en 3-metersturbin (propellerns diameter) kan man räkna med 4 kWh/dygn. En 80-watts solpanel får man kanske för samma pengar och den ger ca: 0,4 kWh/dygn, en tiondel alltså och det på sommaren. Vintertid räknar man nästan med 0 från en solpanel.

Det finns en kille som heter Hugh Piggot som säljer en bok som heter "How to build a wind turbine" (på engelska) och det är 64 sidor byggbeskrivning (massor av bilder och ritningar) av vindkraftverk från 1.2 till 3,6-meters turbindiameter.
Med den kan man nästan inte misslyckas. Boken kostar 20 euro.
http://www.scoraigwind.com/

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #15 skrivet: 17 nov-05 kl 20:29 »
Självklart, ason!
Förhoppningsvis ska det funka, men lita inte på det, först måste jag kolla om jag får någon effekt ur den.  :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #16 skrivet: 18 nov-05 kl 07:53 »
Intressant, intrancewetrust!
Vad kostar lösa solceller hos Yngman?
Hur många watt har du totalt för att få solpanelerna att ge tillräckligt med energi vintertid?

Mitt vattenhjul lär jag aldrig få tillstånd att sätta upp. Jag har kollat upp saken och fick rådet att inte söka tillstånd hos Vattendomstolen. Så länge ingen ser vad jag gör och det inte stör någon är det lugnt. Tillståndssökningen kostar pengar och det kommer att bli ett nej. Kanske, kanske, kanske får jag tillstånd om tio år om jag orkar överklaga gång på gång.

Eftersom jag bor långt inne i Norrlands djupa skogar och vi har fyra kilometer strand per innevånare, lär inte någon störas över mitt hjul. Jag har ju inte någon avsikt att bygga någon damm, eller i övrigt ändra, eller påverka något. I värsta fall får jag väl sätta fast hjulet bak på båten och förankra den i forsen, för båtar får man ha i vatten. Hjulet står förresten nära strandkanten och stör inte fisken. Då är det värre när fritidsfiskarna dyker upp för då riskerar fisken att dö.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #17 skrivet: 19 nov-05 kl 06:22 »
Angående vattenhjul så är det lättare att få förlåtelse än att få tillstånd, så om man inte gör någon damm eller annan påverkan på vattendraget och är beredd att snabbt och ödmjukt avveckla anläggningen när/om ngn myndighet klagar så bör det inte vara ngt problem.
Ett sådant vattenhjul torde rendera ett "fy skäms, ta bort den där" och om det är kvar nästa gång de tittar så blir det ett "den ska vara borta inom en månad, annars blir det vite".
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 30 nov-05 kl 23:21 »
En vindsnurra är helt OK på västkusten, det är det billigaste alternativet. Du kan betala den på några år mot att köpa strömmen, om nu ens en ledning finns där huset står.

En vindsnurra kan kosta ungefär 50 papp ny Exempelvis
en Hannebo. En mindre 1 kw kan fås ny för 25 papp men då får det blåsa mycket, då det nominella brukar räknas vid 12-14 m/s. Bäst är om man har koppling till nätet och har en snurra som i medel ger vad som man i medel förbrukar och köper resten, vid hårdare vind och lägre förbrukning skickar man mätaren baklänges, så länge inte elbolaget blir skyldig pengar behöver man knappast ett avtal för försäljning, man betalar för vad som mätaren säger att man förbrukat.

En lågvindsnurra är en snurra som jobbar vid låg vindhastighet, den har oftast många blad, men får stoppas så fort det blåser mycket. Då bra vind ger bra kraft, så är en lågvindsnurra endast för ställen där det blåser dåligt och vind ändå är det bästa alternativet, det blir rätt dyrt.

En högspänningssnurra kan oxå ligga en bit från huset, vilket är svårare med lågspänning.
« Senast ändrad: 30 nov-05 kl 23:23 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Johan von Stolle

« Svar #19 skrivet: 10 mar-06 kl 19:06 »
Hej
Nu har det gatt nagra manader sedan jag skickade det första inlägget och under denna tiden har jag kommit fram till följande:
1. Jag skall börja denna sommaren med att bygga ett elsystem byggt pa solceller. Det verkar vara det enklaste att börja med. I framtiden hoppas jag att jag skall kunna bygga ett vindkraftverk ocksa men just för tillfället känner jag att jag har lite för lite kunskaper om detta.
För att fa lite mer koll pa solceller läser jag en distanskurs pa universitetet som jag rekommenderar varmt. Där far du manga bra tips och grundkunskaper.
Nu kommer jag därför bara att diskutera solcellsanläggningen!

Jag har kommit över 24 stycken batterier till ett bra pris (tror jag 1700kr). Totalt ger de 2400amptimmar. Detta borde väl räcka? Batterierna är av märket Monolite. är det bra?
Jag har inte fatt riktigt koll pa regulatorerna ännu men skulle vilja fraga vad ni tycker om en solcellsregulator ProStar15 www.odelco.se/webshop/solstrom/regulato.html ? Nagon som har erfarenhet?
Fortfarande aterstar funderingar pa om jag skall satsa pa 12V system eller 24Vsystem.
Nu maste jag ga.

Johan

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 2 användare
Be, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser