Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (Delat från Hemligheten med riktigt gamla hus?) Isolering av gamla hus  (läst 2702 gånger)

JT

  • Inlägg: 26
  • JT under norrländsk flagg
    • Hälsingland
    • OMställnings- och Ekodiskussioner
Man kan bygga långlivade OCH moderna hus idag, men de flesta byggarna är inne i en stresskarusell som hindrar att man ägnar omtanke och tid åt att söka kunskap, rätt materiel och sedan låta det ta den tid som behövs. Jag har projekterat nollenergihus med minimalt underhåll. Det är inte så fantastiskt och märkvärdigt, tar inte särskilt mycket längre tid eller blir nämnvärt dyrare. Problemen har varit byråkratiska och finansiella hinder, då byggstadgan är dåligt anpassad till alternativa lösningar och gamla bankerna för okunniga och osäkra för att våga ge byggkrediter och topplån. Men det går om man hittar kunniga och intresserade byråkrater eller kallar bygget för pilotprojekt. JAK kan nog finansiera sådana byggen, då husen får hög kvalité, är långlivade och ekonomiska vad gäller energiförbrukning och underhåll. För att få det statliga bottenlånet behöver man klara den byråkratiska labyrinten. Någon som har färska erfa av den? :) JT

Delat då tråden spårat ur mot isolering och byggnormer /eka
« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 22:15 av eka »
JT – grön innovatör som söker duktig(a) entreprenör(er), finansiär(er) och partner(s) för ett flertal bäriga, globala projekt. Totalekologiskt och -ekonomiskt byggande och boende.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-09 kl 14:05 »

Det verkar vara mycket glädjekalkyler i gammelhusentusiasternas energiberäkningar.


Jomenvisst annat är det ju med tex fönstertillverkarnas kalkyler.
Estetiken framför allt

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-09 kl 11:15 »
Gamla timmerhus, eller nya för den delen, mår inte bra av för mycket tätning.
De gamla har klarat sig för att dom varit lite smådragiga.
Det återstår att se hur länge timmerhus med tilläggsisolering (eko- eller ej) och vindtätning klarar sig.
Och det måste till ganska mycket isolering för att klara dagens och framtidens byggnormer.

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 12:36 »
Varför håller du på och tjatar om dagens byggnormer?
ämnet handlar om gamla hus och dom är väl så vitt jag vet redan byggda och behöver därför inte leva upp till dagens normer.
Estetiken framför allt

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-09 kl 12:46 »
Varför håller du på och tjatar om dagens byggnormer?
ämnet handlar om gamla hus och dom är väl så vitt jag vet redan byggda och behöver därför inte leva upp till dagens normer.


Därför att jag, som nämnts, har sett nånstans att det kommer att ställas hårdare krav på isolering av gamla hus, när man renoverar i framtiden.
Att bara byta delar kommer i så fall inte att räcka, utan tilläggsisolering blir ett krav.

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #5 skrivet: 11 mar-09 kl 14:31 »
Därför att jag, som nämnts, har sett nånstans att det kommer att ställas hårdare krav på isolering av gamla hus, när man renoverar i framtiden.
Att bara byta delar kommer i så fall inte att räcka, utan tilläggsisolering blir ett krav.

Jahaa det hade jag missat. Trodde att jag hade läst alla inlägg.

Finns det ett sådant förslag så faller det på sin egen orimlighet. Staten kan aldrig tvinga någon att tilläggsisolera utan att själva stå för merkostnaden. Och det blir ju inte gratis precis med utflyttning av fönster osv. Jag tror inte dom är intresserade av ett sådant förslag. Det skulle bli alldeles för kostsamt med kontroller och sånt. Åtgärden som sådan är ju dessutom tämligen värdelös. De ända ställen man vinner på att tilläggsisolera är vindsbjälklaget och trossbotten. allt annat är pengar i sjön och ett fulare /sämre hus.

Estetiken framför allt

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #6 skrivet: 11 mar-09 kl 15:04 »
Skulle inte staten kunna tvinga någon att tilläggsisolera??? Förtydliga snälla.
Dessutom kan man visst vinna på att tilläggsisolera annat än vindsbjälklag och trossbotten behöver inte ens förfula om man gör rätt, men det är lättare att kategorisera.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 16:43 »
Jag snappade upp det för några veckor sen, möjligen från text-tv, det var nåt utredningsförslag eller så.
Jag tänkte genast att det skull krocka med allt som bebyggelsebevarare står för, men kanske kan det bli så att klimathotet anses viktigare.
Hursomhelst har jag inte hört nåt sen dess, slängde ut uppgiften här för att kanske nån som visste mer skulle höra av sig.
Kanske blir det ingeting avet, men med tanke på att det måste hända stora saker ganska snart för att nå miljömålen, så är det svårt att vara tvärsäker.

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #8 skrivet: 12 mar-09 kl 07:31 »
Skulle inte staten kunna tvinga någon att tilläggsisolera??? Förtydliga snälla.
Dessutom kan man visst vinna på att tilläggsisolera annat än vindsbjälklag och trossbotten behöver inte ens förfula om man gör rätt, men det är lättare att kategorisera.

Jag har bara jävligt svårt att se hur ett sådant krav skulle kunna verkställas i verkligheten utan att kränka individens självbestämmanderätt.
Men om vi leker med tanken att ett sådant krav existerar. Vilka tvångsåtgärder ska staten ta till mot dom som vägrar. Ska statliga tjänstemän komma hem till folk och tvångsisolera deras hus. Då är ett bidradscenario mycket troligare. Typ det som jag har för mig fanns under energikrisen på 70 talet.

I förhållande till kostnaden är vinsterna små och ja det går att göra mer eller mindre fult. men det är fortfarande fult. Lägg därtill enegiförbrukningen på att tillverka och frakta isolering/ virke mm så har man inte vunnit någonting utan snarare förbrukat den energi man tänkte spara.
Hur kommer det sig att så fort vi ställs inför ett problem frågar man sig hur ska vi konsumera oss ur det här?

« Senast ändrad: 12 mar-09 kl 07:50 av Eleganten »
Estetiken framför allt

Stavern

  • Inlägg: 174
    • Norge
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #9 skrivet: 12 mar-09 kl 17:56 »
Gamla timmerhus, eller nya för den delen, mår inte bra av för mycket tätning.
De gamla har klarat sig för att dom varit lite smådragiga.
Det återstår att se hur länge timmerhus med tilläggsisolering (eko- eller ej) och vindtätning klarar sig.
Och det måste till ganska mycket isolering för att klara dagens och framtidens byggnormer.

Hmm...man tätade gamla hus med massor av saker. Lindrev, mossa, kutterspån, lerklining. Självklart måste husen man bodde i vara täta...därmed inte sagt att jag menar täta efter dagens normer o fuskmaterial. Att använda material så som slamfärger, linoljefärger, o naturliga material för isolation av hus som jobbar med trähuset o inte emot är bra både för miljön, energiförbruk, hälsa och huset. ;D

Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #10 skrivet: 13 mar-09 kl 09:49 »
Jag har bara jävligt svårt att se hur ett sådant krav skulle kunna verkställas i verkligheten utan att kränka individens självbestämmanderätt.
Men om vi leker med tanken att ett sådant krav existerar. Vilka tvångsåtgärder ska staten ta till mot dom som vägrar.

Kraftigt höjd villaskatt.
En väldigt enkel åtgärd.

Nu när alla kommer att vara tvungna att energideklarera sitt hus så kommer myndigheterna att sedan kunna styra hur dom vill.
Ett litet exempel.
Vi antar att ett hus kan få betyg enligt en femgradig skala. Då 1 är sämst och 5 är bästa.

Fastighetsskatten blir då 50 000:- året fär en kåk i klass 1 och 3000:- för en kåk i klass 5.
Enkelt och genialt. ;D

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #11 skrivet: 13 mar-09 kl 12:42 »
Jag tror det var den här utredningen som låg till grund för texttv-inslaget:

Ett energieffektivare Sverige

SOU 2008:25


http://www.regeringen.se/sb/d/9991/a/100176

Kolla

5.7 Möjliga tillkommande styrmedel

5.7.1 Energideklaration av byggnader, kontinuerlig utveckling

5.7.2  Energiklassning av byggnader


Där finns ungefär samma upplägg som Rosten tippade.

Dom skulle t ex kunna göra det så dyrt att värma upp gamla hus, så dom bara fick användas som sommarstugor.

Såg förresten ett reportage i senaste Gård & Torp, där dom rekommenderade elradiatorer,
för att det gör minst ingrepp i byggnaden och är snyggast.
Såna tips andas 1970-80-tal, inte vidare tillämpliga i dagens läge.
« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 20:02 av Foppas fot »

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #12 skrivet: 13 mar-09 kl 14:42 »
Du får lämna stugan till banken.
Jag köper stugan billigt av banken och isolerar den.
Sedan hyr jag ut den till dig eller till någon annan som inte har råd att äga en egen stuga. ;D

Vilken bank? Jag gjorde som skruvmejseln rekommenderar: köpte kontant. Billigt. Mycket billigt. För ingen annan ville ha den trots att den var i okej skick. Och för att jag har tröttnat på att hyra stuga - definitivt. Ärligt talat: om alla gamla torp för sommarbruk måste isoleras, kommer situationen att uppstå att folk gör sig av med stugorna. Om fastighetsskatten stiger är det faktiskt inte värt det. Faktiskt är det bara stugan som lockar till Sverige. I andra länder är det också fint att bo och semestra.



Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #13 skrivet: 13 mar-09 kl 17:09 »
Kraftigt höjd villaskatt.
En väldigt enkel åtgärd.

Du menar komunalavgift. Villaskatten är ju avskaffad och ersatt av en avgift som är något högre än den avskaffade skatten. ::)
I sanning enkel.
Jag skulle aldrig kunna bli politiker jag har alldeles för dålig fantasi.
Hmm undrar föresten hur knugen skulle göra med sina slott det bör ju kosta en slant att isolera tex tre kronor ;D
kulturminnes lagen har väl en del att säga om dylika ingrepp. Så när alla andra förstört sina hus lämnar jag in en ansökan om buggnadsminnesförklaring av mitt numera särdeles märkliga och unika hus. Och får därmed inte förvanska huset och kan därför inte omfattas av"energilagen" 

Vad säger man. Elegant...


« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 17:11 av Eleganten »
Estetiken framför allt

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #14 skrivet: 13 mar-09 kl 17:38 »
Vilken bank? Jag gjorde som skruvmejseln rekommenderar: köpte kontant. Billigt. Mycket billigt. För ingen annan ville ha den trots att den var i okej skick. Och för att jag har tröttnat på att hyra stuga - definitivt. Ärligt talat: om alla gamla torp för sommarbruk måste isoleras, kommer situationen att uppstå att folk gör sig av med stugorna. Om fastighetsskatten stiger är det faktiskt inte värt det. Faktiskt är det bara stugan som lockar till Sverige. I andra länder är det också fint att bo och semestra.

Är torpet ett sommarhus så kommer man förmodligen inte att kräva någon isolering.
Men så fort man bosätter sig permanent så blir man nog tvungen att se över sitt energikonsumerande.

Visst kan man göra sig av med stugan men det kommer alltid någon och köper den om den är i okej skick.
För det finns alltid någon som vill ha en liten fin stuga. Men det behöver inte vara en svensk. Här runt omkring så åker holländare runt och kollar på stugor. Några har redan bott här några år.

Konstigt nog så har inte våra invandrare börjat köpa upp stugor. Många av dom är ju duktiga på att odla. Vilket man kan se på alla kolonilotter som dom köpt i stan. Ett antal av dom är ju också duktiga på slakt mm. Så jag tror att det bara är en tidsfråga innan dom kommer ut på landet också.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Hemligheten med riktigt gamla hus?
« Svar #15 skrivet: 14 mar-09 kl 09:53 »
Konstigt nog så har inte våra invandrare börjat köpa upp stugor. Många av dom är ju duktiga på att odla. Vilket man kan se på alla kolonilotter som dom köpt i stan. Ett antal av dom är ju också duktiga på slakt mm. Så jag tror att det bara är en tidsfråga innan dom kommer ut på landet också.

Intressant med lite invandrardiskussion i en isoleringstråd - vi får se om den delas igen...  ;)

Är det inte så att de allra flesta invandrare kommer från urbaniserade delar? Alltså de allra fattigaste som bor på landsbygden har inte råd att fly eller flytta. Då krävs någon eller några generationer för att man ska tröttna på stadslivet och bli "gröna vågare".
Jag skulle verkligen uppskatta några framåt killar/tjejer som tog med sig erfarenheter från sina kulturer och tog tag och ryckte upp vår sakta men säkert igenslummande landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser