Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar som jordbearbetare/ogräsbekämpare  (läst 6514 gånger)

Björkåsen

• Västergötland
Grisar som jordbearbetare/ogräsbekämpare
« skrivet: 13 mar-09 kl 09:40 »
Finns det någon som har erfarenhet av att använda grisar för jordbearbetning och ogräsbekämpning?

Jag har själv 1 ha vall som behöver förnyas, (mycket kvickrot och lite baljväxter), och kan tänka mig att göra detta stegvis över några år: del för del. Vill helst göra det så skonsamt och miljövänligt som möjligt, och vill inte köpa på mig mer maskiner än nödvändigt. Kan grisar ge mig en bra hjälp?

Vitis

• Skåne
SV: Grisar som jordbearbetare/ogräsbekämpare
« Svar #1 skrivet: 13 mar-09 kl 10:18 »
Grisar lär älska kvickrot så det är säkert en bra ide.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 13 mar-09 kl 10:55 »
på medeltiden släppte man ju ut grisarna på åkrarna för att de skulle plöja marken, så det där funkar säkert.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-09 kl 11:27 »
Jag undrar vad för slags efterbearbetning - harvning etc. - som krävs när grisarna har bökat upp vallen. Hur jämn och fin behöver såbädden vara när man sår vall i renbestånd, alltså utan skyddsgröda? Vet någon?

Och om man nöjer sig med bara ett par grisar, hur stor yta kan man räkna med att de bökar upp på - säg en månad? Eller omvänt: hur lång tid tar de på sig att böka upp - säg 1000 eller 2000 kvadratmeter? Har någon något begrepp om sådant?

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 mar-09 kl 12:24 »
Äntligen en med samma system som jag! Kan dock inte ge så mkt råd än... Har inte provat att så efter grisarna men kanske blir det i vår.

Grisen bökar upp rubbet på en vecka, men det tar flera månader innan de käkat upp allt. Jag ska prova att ha dem på åkern alldeles fram till det är dags att plöja, så att de tar de ynka växter som kommer upp på våren, trots att de fått rensa fältet i ett år innan.

En gris ska inte gå längre än ett år på ett fält för risken för mask. De får inte återvända till samma på fyra år.

Har pratat med en med denna modell och de får altlid problem med skräppor, även om grisarna utrotar resten av ogräsen.

Renbestånd rekommenderar ingen. Har precis suttit i rådgivning..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 mar-09 kl 12:35 »
ah.. Bondelinda gav ju mig tipset att så med havre, å så göra kärvar av dem å sälja till jul! Den idén är inte dum, den bästa tror jag.

Men, hur slår man av spannmål, går det med vanliga slåtterbalken?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 13 mar-09 kl 13:12 »
ah.. Bondelinda gav ju mig tipset att så med havre, å så göra kärvar av dem å sälja till jul! Den idén är inte dum, den bästa tror jag.

Men, hur slår man av spannmål, går det med vanliga slåtterbalken?

Det går, men då måste du lära dej knyta kärvar för hand, och såna är svåra att sälja, för dom håller inte i hanteringen.
Skaffa hellre en självbindare.
Då kan du kanske också ta betalt för nostalgidemonstrationer.

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 13 mar-09 kl 13:32 »
Nä, så vall i renbestånd är svårt, blir lätt väldigt mycket ogräs. Så du hellre i havre, korn eller något ettårigt gräs (italienskt rajgräs tex). Hur fin såbädd som behövs beror på vilka frön du har, hur små de är. Timotej exempelvis behöver mycket fin såbädd och gror knappt om de hamnar djupare än 1/2 cm. Klöver och rajgräs klarar betydligt grövre bädd.
Jag sår in min vall i havre och brukar då välta mellan havre- och vallsådden för att få en fin och och lagom hård såbädd. Efter vältningen skulle man säkert kunna köra bil på åkern, den är som en mjuk, studsig men fast madrass. Men välta utan maskiner verkar jobbigt, om du inte har en häst... Harva måste du nog i vilket fall som helst göra, om du inte har ren sandjord. Det gäller att fördela jorden så att du får ett lager med finfördelade partiklar högst upp där fröna kan gro.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 mar-09 kl 14:07 »
Varför håller inte kärvarna? Vad är det för "hantering" du menar?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 13 mar-09 kl 14:14 »
Varför håller inte kärvarna? Vad är det för "hantering" du menar?

Hantering i samband med torkning, förvaring, försäljning och så vidare.
Handknutet håller inte, man handknyter alltså inte med snöre, utan med en knippe strån.
I princip skulle man förstås kunna handknyta med snöre, men har aldrig hört talas omet.
Självbindare knyter med snöre.
« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 14:17 av Foppas fot »

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 mar-09 kl 14:45 »
Jag ska prova att ha dem på åkern alldeles fram till det är dags att plöja, så att de tar de ynka växter som kommer upp på våren, trots att de fått rensa fältet i ett år innan.

Jag tänker på risken för urlakning om man låter jorden ligga bar över vintern.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 mar-09 kl 14:54 »
Men välta utan maskiner verkar jobbigt, om du inte har en häst... Harva måste du nog i vilket fall som helst göra, om du inte har ren sandjord.

Jag försöker förtvivlat tänka ut lösningar som innebär så få maskiner som möjligt, men det verkar svårt, trots att vår gård är väldigt liten.  :-\

Se gärna mina funderingar kring tvåhjulstraktorer under redskap och verktyg.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 mar-09 kl 15:05 »
Jag sår in min vall i havre och brukar då välta mellan havre- och vallsådden för att få en fin och och lagom hård såbädd.

Sår du in havren och vallen på olika djup då?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 13 mar-09 kl 15:08 »
Måste du göra allt själv?
Finns ingen småbonde i närheten, som kan plöja och harva åkern åt dej?

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 mar-09 kl 15:18 »
Måste du göra allt själv?
Finns ingen småbonde i närheten, som kan plöja och harva åkern åt dej?

Jag vill helst göra så mycket som möjligt själv. Det känns mest tillfredsställande så, tycker jag. Men det klart: man får väga det ena mot det andra. Blir det för dyrt och besvärligt får man kanske ta till sådana lösningar.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 13 mar-09 kl 15:21 »
Hjälpts åt har man gjort i alla tider.
Torparna lånade häst och redskap av bönderna, det skulle inte gått ihop sej annars.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 mar-09 kl 15:28 »
Sår du in havren och vallen på olika djup då?
Havren sås på pågra centimeter, vallfröet räcker med att strös på ytan och eventuellt välta ner lite.

Jag har grisar som jordbearbetare, och det funkar, men tar rätt bra med tid, ska du röja upp en vall så får du räkna med att hela sommaren går, en möjlighet är att du släpper på grisarna nu i maj, låter dom gå till augusti och sen sår vall i renbestånd. Ogräs i mängd blir det, men det är ju mest fröogräs som försvinner sen när frosten kommer.
Men ska du bara ha 2 grisar så kan du inte räkna med att dom hinner mer än knappt ett tunnland på sommaren, kanske 3000m2..det växer ju ikapp dom hela tiden. Sen räcker det med några ordentliga harvningar innan sådden. Vill man kan man ju alltid hjälpa grisarna på traven genom att dra en repa med harven då och då..Det finns en tråd här där vi ser resultatet av grisar en sommar, det är mina grisar som är uthyrda.. jag ska se om jag hittar den..

Hittade den men bilderna var borta...typiskt..
« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 15:34 av Existens? »

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 mar-09 kl 17:59 »
Numera hjälps man inte åt. För mindre än 500 spänn i tuimmen. Foppa, var har du gömt de de senaste 20 åren?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 13 mar-09 kl 18:21 »
Hjälpts åt har man gjort i alla tider.
Torparna lånade häst och redskap av bönderna, det skulle inte gått ihop sej annars.
Numera hjälps man inte åt. För mindre än 500 spänn i tuimmen. Foppa, var har du gömt de de senaste 20 åren?

Det kanske är därför man inte klarar sig på några få hektar längre... ::)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 mar-09 kl 19:46 »
ja, kan ligga nåt i vad du säger linda. Man lånade ut sig själv som gratishjälp å fick tillbaka lika mycket. Ja, efter torpartiden då, när alla blev lika mycket småbönder.

Sverige är tydligen unikt med att vägra dela maskiner med grannen. I andra länder är det normala med maskinring, ingen äger eget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser