Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa och renovera ett rivningsobjekt?  (läst 11116 gånger)

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
Köpa och renovera ett rivningsobjekt?
« skrivet: 12 mar-09 kl 16:25 »
I går var jag och tittade på ett hus från 1910-talet.
Huset har aldrig renoverats och var precis i det skick man kan tänka sig att det skulle, om man aldrig renoverar sitt hus på 100 år..
Taket behöver läggas om. Fasaden behöver putsas om. Elen kan man förmoda behöver dras om. Avloppsrören behöver bytas ut. I källaren har det lagts plattor över alla väggarna på insidan. Alla rummen är imponerande i sina slitna 40-50-tals tapeter som idag skulle vara extremt trendiga i nyskick!
Alla fönster och dörrar behöver bytas ut.. Ja och det är bara de nödvändigaste renoveringarna.
Sedan har man finlir och trädgård att se över, samt garage och snickebo.

Hela huset borde alltså jämnas med marken. Samtidigt vore det så synd (i mina ögon) eftersom ett så fantastiskt hus bara försvann..
Eftersom det ligger bra till, centralt i mellanstor stad, så har det fått relativt högt utropspris.
Billigt för läget. Dyrt för huset.
Vad gör jag nu?
Jag får ont i magen när jag tänker på hur mycket tid och pengar det kommer behövas.
Jag får ont i hjärtat när jag tänker på vilken drömchans jag missar om jag inte lägger tid och pengar på att fixa till ett sådant hus.
Vänta, eller slå till?
Hur skulle ni göra? Hur har ni gjort?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Köpa och renovera ett rivningsobjekt?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-09 kl 16:51 »
Skulle glömt saken genast, om jag ens kommit på tanken.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 mar-09 kl 17:28 »
Ja, det kanske är det bättre sättet för att slippa bli gråhårig i onödan. :-\

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 12 mar-09 kl 17:30 »
Vi köpte ett hus som väl nästan kunde kallas rivningsobjekt, det såg ut så i alla fall, men det var äldre, från sjuttonhundratalet de äldsta delarna. När vi började titta närmare på det var det inga större fel, lite panel utvändigt som behövde bytas, för att det växt gräs för nära intill som fått den att ruttna i nerkant och sånt, taket behövde givetvis läggas om, men under teglet var spåntaket jättefräscht.

Vi bytte all el och några avlopp eller vatten fanns inte då så det blev ju av naturliga skäl nytt...

Inne var det bara helrenovering som gällde, dels för att det var så sunkigt, dels för att ägare på sextio/sjuttiotalet gjort fula renoveringar.

Jag skulle nog i ditt fall bett någon kunnig kolla på huset och sett om det är friskt i grunden eller om det är allt för dåligt för att vara lönt. Ofta kan det ju se värre ut än det är kanske?

Fönster på gamla hus är t ex ofta bättre än på nya hus eftersom fönstertillverkning var ett hantverk förr, med riktigt kärnvirke, fönstren i vårt hus som nog sattes in 1942 när de byggde till det var bättre än fönstren på vårt förra hus från mitten på sextiotalet och allra sämst var det fönstret som vi köpt själv på byggvaruhus för bara tio år sen....

Eller vad sägs om det här... rivningsobjekt?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 mar-09 kl 17:47 »
Det där ser onekligen ut som "vatten över huvudet"! Hur lång tid tog det för er innan man kunde flytta in?
Hur dyrt är det egentligen med fackmässigt kunnande personal?

Vi har tittat lite grann på alternativt att ta in byggfirma från Lettland, som då ska vara välidgt billiga och duktiga.. Fast det enda vi har som riktlinjer är väl "Det är jättedyrt" eller "Det är förhållandevis billigt". Vilket egentligen inte säger oss någonting.  :-[

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #5 skrivet: 12 mar-09 kl 17:51 »
KÖP HUSET! Inget är omöjligt.. med vilja och mod så kommer man ack så jäkla långt. Även om man ej hanterat en hammare förr så lär du dig under vägen.

Kör på!

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 mar-09 kl 17:52 »
Inget hus är hopplöst, alla hus går att fixa.  Men man måste ha klart för sig vad man gör, vad det kostar i tid och pengar.
Är läget dyrt, så får man kanske överväga att hitta ett liknande objekt på annan plats.
Tumregeln är att det tar tre ggr så lång tid och kostar 2 gr vad man först tror.

I ett hus där man inte kan bo och samtidigt fixa medför oxå dubbla kostnader för bostäder.

Gamla hus ser ofta värre ut än dom är, och nyare har en tendens att vara tvärtom.  har man försänkningar  eller fallenhet för att hitta rivningsmaterial, kan man få ner sina materialkostnader.  Det blir kostsamt om man inte kan göra MYCKET på egen hand.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

« Svar #7 skrivet: 12 mar-09 kl 18:00 »
Många går ju så att de köper ett risigt gammalt skithus. Eftersom de blivit är förälskade i huset, så är de överoptimistiska inför det kapital som krävs ut överköpet och den tid som krävs. De verkar tänka att "snickra är väl inte så svårt, jag har ju byggt en vedbod." för snart så har kapitalet tagit slut, och att snickra själv var inte så sätt som de trodde. Det är ganska många här i trakten som har hus med hus med byggplast i fönsterna, nytt tak på ena sidan och skyddat tak på andra sidan. Det har stått så i flera år och kommer nog se ut så i flera år framåt också. Däremot så behöver du ju inte vara så det finns ju ändå ganska många som renoverat upp riskåkar mycket fint, vilket grannsnickaren har gjort på fritiden. Men samtidigt så har han ju slitit som ett djur, och har avmagrat regält, och det har tärt på familjen säger han, inte rakt ut men det är underförsått. Men nu är huset är klart, blev det för några år sedan och det är riktigt fint och nu ser han ut att på bra.

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 mar-09 kl 18:02 »
Halaj!

Jag tycker att tre kriterier måste vara uppfyllda för att du ens skall fundera på saken:

Kan du fixa allt själv, utom el och kanske våtrum?
Kan du bo i huset under tiden som renovering pågår?
Kan du tänka dig att leva mitt i ett byggkaos de närmast 5 åren, minst?

Om ja, så tycker jag att du skall ha is i magen och vänta på att de andra spekulanterna drar sig ur.

Har du tur ser de huset som en belastning för fastigheten och inte en tillgång.
Den måste rivas och det kostar ju pengar.
De ser då fastighetens värde som tomtvärdet minus rivning av huset.
Stort utrymme för prutning mao.

//T

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 mar-09 kl 18:05 »
Ja, men det är väl egentligen där rädslorna ligger.
Att huset kan "räddas" tvivlar jag inte på. Det hade antagligen till och med kunnat vara värre. (Fast många skulle väl köra grävskopan i det och smälla upp ett byggsatshus istället..)

Det som oroar mig är väl just det med ekonomin. Jag vet om att jag är beroende av andra som kan det där med el, med avlopp, med fasad, med tak, med fukt.. Att renovera självaste rummen kan jag själv.
Fast jag kommer med all säkerhet vara tvungen att gå upp i tjänst för att klara projektet ekonomiskt och jag kommer få skära ner på annat för att ha tid till huset.
Det kan tära en hel del på ett förhållande.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 mar-09 kl 18:17 »

Om ja, så tycker jag att du skall ha is i magen och vänta på att de andra spekulanterna drar sig ur.

Jag tror det blir precis så vi gör! Vi ser hur det utvecklar sig gentemot de andra köparna. Vi kan ju ändå inte lägga jättemycket pengar på att både köpa huset och sedan för att renovera upp det. Så egentligen är det väl det enda vi kan göra?
Se om vi kan få huset till ett rimligt pris. ;D

Det här blev en bra terapistund för mig, som aldrig köpt hus innan..  :-[

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 12 mar-09 kl 18:35 »
Centrala lägen med rivningsobjekt brukar locka fastighetsbolag/byggfirmor, kan vara svårt att bjuda över dom.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 12 mar-09 kl 18:43 »
Centrala lägen med rivningsobjekt brukar locka fastighetsbolag/byggfirmor, kan vara svårt att bjuda över dom.

Asch. Det också.  :-\ Jag vet inte om jag har tur eller otur om huset bli vårt!

sub rosa

« Svar #13 skrivet: 12 mar-09 kl 21:31 »
Du kommer inte ha några syssesättningsproblem de närmaste åren om du köper huset. Börja med något enkelt, som en sjunken träskuta eller nått ;D....... se om du/ni gillar att plöja ner allt vad ledig tid och pengar innebär.

Ja vet, jag vet precis vad du menar. Det är svårt att motstå när huset har sån charm!
Ett råd! .......impulsköp inte huset, tänk efter noga vad det är du/ni ger er in på. Uppskatta vad det kostar att få det i skick och dubbla den summan, har du/ni råd och viljan så kör! Ni kanske grejjar det ändå! ;)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

jahsoldier

« Svar #14 skrivet: 12 mar-09 kl 22:10 »
När vi köpte vårt hus som kanske inte är ett rivningsobjekt men i stort behov av omsorg där vissa saker e ganska akut så blev vi helt tagna på sängen med att köpa. Det började med att vi skulle hyra en lägenhet(den vi bor i nu.) i huset när hyresvärden som bor på Bali sa att han inte kan ha 3 hyresgäster och sköta allt från Bali och att vi i så fall får hyra hela kåken och hyra ut dom 2 andra lgh själva och sköta fastighetskötseln så sa vi ja, bara ett par dagar efter så ringer han och berättar att han och hans fru ska skiljas och att dom måste sälja huset för bouppteckningen. Han ger oss ett riktigt bra ebjudande och ger oss 2 dar att fundera på det.
   Under dom dagarna gick ja å sambon omkring o kollade på huset och förälskade oss i det och sa sedan ja och köpte det.Trots att vi visste om problemen.

Den första tiden hade jag kraftig ångest över att vi köpt det och oroade mig för allt och ville helst att allt skulle göras samtidigt och om ja skulle klara av detta.

Sen pratade ja med farsan och han sa att om huset har stått där i över hundra år så kommer det stå ett par till, gör en prio lista och börja med EN sak i taget och slutför den saken innan du börjar med nästa ,och efter det så känner ja helt annorlunda och ser verkligen fram emot det arbete som ska göras.

Om du känner tillräckligt för huset så tycker jag att du ska köpa.

Men see their dreams and aspirations crumble in front of their face, and all of their wicked intentions will destroy the human race.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #15 skrivet: 12 mar-09 kl 22:47 »
Jag håller med föregånde. Gör en lista och gör en sak i taget färdig. Så har jag gjort, även om det här inte var ett rivningsobjekt. Nu har jag bara två rum kvar att göra i ordning sen är det mesta gjort.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 13 mar-09 kl 02:01 »
Det där ser onekligen ut som "vatten över huvudet"! Hur lång tid tog det för er innan man kunde flytta in?
Hur dyrt är det egentligen med fackmässigt kunnande personal?

Vi har tittat lite grann på alternativt att ta in byggfirma från Lettland, som då ska vara välidgt billiga och duktiga.. Fast det enda vi har som riktlinjer är väl "Det är jättedyrt" eller "Det är förhållandevis billigt". Vilket egentligen inte säger oss någonting.  :-[

Det var inte så illa som det såg ut faktiskt, presenningen gör det hela så mycket värre och den igenvuxna trädgården. Detta var i början av april 2004 och så här såg huset ut i ja vad kan det vara slutet augusti, början september, fast då var insidan inte påbörjad än...

Det var meningen att det skulle vara vår sommarstuga bara, men vi trivdes så himla mycket bättre där, så vi lämnade stora huset i samhället och flyttade ut till landet, till hönshus och stall och åkrar och ängar och skog...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

jahsoldier

« Svar #17 skrivet: 13 mar-09 kl 07:50 »
Det var inte så illa som det såg ut faktiskt, presenningen gör det hela så mycket värre och den igenvuxna trädgården. Detta var i början av april 2004 och så här såg huset ut i ja vad kan det vara slutet augusti, början september, fast då var insidan inte påbörjad än...

Det var meningen att det skulle vara vår sommarstuga bara, men vi trivdes så himla mycket bättre där, så vi lämnade stora huset i samhället och flyttade ut till landet, till hönshus och stall och åkrar och ängar och skog...

Verkligen ett fint hus, ser ut att ligga väldigt mysigt.
Men see their dreams and aspirations crumble in front of their face, and all of their wicked intentions will destroy the human race.

Rödskägg

• Småland
« Svar #18 skrivet: 13 mar-09 kl 09:21 »
1. Du och resten av din familjen måste vara helt eniga.
2. Ska ni bo där inom en snar framtid gäller det att prioritera, utan fungerande kök, tvätt, toa och duschmöjligheter kommer inget att fungera.
3. Har ni småbarn, lägg ner.
4. Ni måste åtminstone vara lite händiga, behöver ni anlita för allt kommer det bli dyrare än nyproduktion.

måste sluta

"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #19 skrivet: 13 mar-09 kl 10:58 »
Köper man ett totalrenoveringsobjekt ska man nog tänka sig för både en och två gånger.

Det tar massor av tid och man köper en livsstil, räkna med att din heltidshobby de närmaste 5 - 10 åren blir renovering om du inte har en bottenlös plånbok.
Vill inte vara pessimist och det är ju fantastiskt roligt också att renovera.  Det jag tror man ska vara säker på är om det verkligen är drömhuset man ger sig i kast med för när renoveringen väl är startad är man låst med projektet tills det är slutfört om man vill ha pengarna tillbaka om man tvingas sälja.

Är själv mitt inne i en totalrenoveringrenovering.
Vi har lejt bort en del (tak, dränering, el, vvs, murning) men gjort det mesta själva och nu efter 2,5 år är vi knappt halvklara och har lagt ut ca: 400 000:- på renoveringen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser