Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa och renovera ett rivningsobjekt?  (läst 11114 gånger)

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Köpa och renovera ett rivningsobjekt?
« Svar #20 skrivet: 13 mar-09 kl 13:23 »
Det var inte så illa som det såg ut faktiskt, presenningen gör det hela så mycket värre och den igenvuxna trädgården. Detta var i början av april 2004 och så här såg huset ut i ja vad kan det vara slutet augusti, början september, fast då var insidan inte påbörjad än...

Det var meningen att det skulle vara vår sommarstuga bara, men vi trivdes så himla mycket bättre där, så vi lämnade stora huset i samhället och flyttade ut till landet, till hönshus och stall och åkrar och ängar och skog...

Det blev ju jättefint! :D

Jag känner att jag fått så många bra och tänkvärda råd i den här tråden. Svar från alla vinklar! Min sambo har också följt tråden och han ser ut att vara lättare, efter att ha fått tankegångar utanför vår egna låda.
Tack så jättemycket och fler svar är hjärtligt välkomna! :-*

dodder

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 16 mar-09 kl 08:25 »
hej!
vi köpte ett renoveringsobjekt med stor snårig tomt......
det är mkt mkt jobb, har man ont om pengar, som vi, gjorde vi det mesta jobbet själva samt kontakter med snälla snälla vänner och släkt.
det har tagit oss två år att få det färdigt, men då har vi bara jobbat och lagt alla våra pengar på huset. man får helt enkelt vara beredd på att slita som ett djur!!!!
vi fick bebis för ett år sedan också, då ökade ju inte takten på renovering direkt men som sagt, jobba,slita.
nu i efterhand så fattar jag nästan inte hur vi orkade det första året???? men då var man ju taggad... ett måste när man bestämmer sig för att renovera.
men nu till det positiva! vi har ökat värdet på huset, trots att vi tog lån på allt så har vi nu pengar över om vi säljer!!
samt att det är precis så där underbart som vi ville ha det, trägolv från 1920, gamla fina karmar och dörrar osv...
Jag hade aldrig klarat hålla på att renovera i 5-10 år, man skall ju leva och bo i ett hus också.
men alla är olika
lycka till
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 17 mar-09 kl 11:24 »
Ett hundra år gammalt hus är som några andra varit inne på troligtvis av betydligt bättre kvalitet än ett trettio år gammalt hus. Dörrar och fönster från den tiden kan se skabbiga ut ifall de inte varit underhållna men, förvårnansvärt friska om man tittar närmare. Här kommer tips från mig om hur jag hade gjort om det var jag som var spekulant.

-Kolla taket noga, läcker det? I så fall är det ett måste att åtgärda på studs. (Ett tak kan vara apfult men, ändå fullt fungerande så är det med vårt hustak.)
-Kolla elen, be en behörig elektriker se över all el. Begär in offerter på att åtgärda den och få det gjort direkt. Tänk på att ni kan göra  ROT-avdrag med 50% av arbetskostnaden nu.
-Hur beboeligt är huset efter en rejäl städning/sanering? Det bästa är om ni kan bo i huset under renovering.
-Gör ett sovrum, kök och ett badrum samt vettig lösning för tvätt klart innan inflyttning. Stäng av resten av huset t ex övervåning om den delen inte är brukbar om rummen bara är fula/skabbiga så kan de kanske användas ändå. Gör sedan ett rum eller ett projekt i taget. Tänk igenom vilka projekt ni behöver göra, lista dem gärna i en utomhus/sommarlista och en inomhus/vinterlista. Om det är stora projekt, t ex -göra i ordning trädgården så dela upp det i delprojekt, typ få fram en gräsmatta i djungeln, beskära fruktträd osv. Igen gör sedan ett rum eller ett projekt i taget. Börja inte med något annat förrän det rummet/projektet är klart. Det är såå mycket lättare att leva med stök på ett ställe än kaos precis överallt. Ha inte bråttom, med helt tak på huset så kommer det inte att rasa ihop i första taget ifall det redan stått i 100 år.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 17 mar-09 kl 12:35 »
Nu får man sluta drömma om det huset.
Budgivningen var redan uppe i 1325 000 riksdaler när mäklaren ringde till oss. Gud vet vad slutsumman kommer bli.
.. Jag som hade hoppats på att folk skulle skrämmas av husets  skick.  :-[ ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 17 mar-09 kl 13:46 »
Nu får man sluta drömma om det huset.
Budgivningen var redan uppe i 1325 000 riksdaler när mäklaren ringde till oss. Gud vet vad slutsumman kommer bli.
.. Jag som hade hoppats på att folk skulle skrämmas av husets  skick.  :-[ ;D

Är det huset på  Borgmästaregatan 14, Ängavången som du menade? I så fall så det ju fullt beboeligt ut på studs. Visst lite fix men, det är ju inget ras precis. Takpannorna såg ju helt ok ut förutom någon som behövde bytas men, det är ju vanligt underhåll. Visst köket var väl ingen höjdare men, skulle ju kunna användas efter lite ytrenovering om kassan är skral.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 mar-09 kl 14:54 »
Bara för att det är så kul:

Elementet i vårt garage började läcka. Som följd av det tömdes värmesystemet på vatten så att det började koka. Då gick varmvattenberedaren i pannan sönder och började läcka ut "extra" vatten som via bräddavloppet i expansionskärlet rann ut på golvet i pannrummet. Där visade det sig att golvbrunnen var tilltäppt, så vattnet får man ösa ut med hink.

Igår upptäckte vi dessutom att röret som ansluter till expansionskärlet på vinden rostat sönder och läcker. Järnrör möter kopparkärl, hej galvaniska element!

Hela skiten är från 1967, så det var väl bytesdags ändå. Lika så gott att allt går sönder samtidigt. Man får vara glad att det snart är vår så man slipper frysa.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 17 mar-09 kl 18:04 »
Är det huset på  Borgmästaregatan 14, Ängavången som du menade? I så fall så det ju fullt beboeligt ut på studs. Visst lite fix men, det är ju inget ras precis. Takpannorna såg ju helt ok ut förutom någon som behövde bytas men, det är ju vanligt underhåll. Visst köket var väl ingen höjdare men, skulle ju kunna användas efter lite ytrenovering om kassan är skral.

Javisst var det det huset!  :D
mja. Var du inne i det? Heltäckningsmattor från 50-talet i hela huset, inklusive källaren. Tätat med plattor på alla innervägarna i källaren(!). Vi kikade upp på vinden för att se hur det såg ut där och träet hade mörknat till ordentligt av fuktskador på sina utsatta ställen. Hur utsatt insidan av väggarna blivit utsatta av att taken över väggarna varit trasiga, är svårt att säga. Den tillbyggda altanen som de öppnat upp huset till, var fuktskadad och tapeterna satt löst. Satt löst var det iofs mycket som gjorde på de flesta väggarna oavsett material.  På utsidan syntes en stor spricka mellan de ihopfogade byggnaderna. All den dragna elen var den äldsta jag sett, och jag har bott i gamla hus. Hur avloppsrören såg ut var svårt att säga eftersom de alla var täckta med skumgummi och elsladdar. En del fönster stod öppna till källaren, för sneda för att kunna stängas till.  Badrummen skulle absolut kunna användas ett tag som de var.
Fast jag gillade takpannorna. De flesta takpannorna var faktiskt hela och hade jag köpt huset hade jag sparat dem för att lägga upp dem igen när taket var renoverat.

Luffsen

• -
« Svar #27 skrivet: 25 mar-09 kl 14:55 »
Av den beskrivning av huset du ger, tror jag att du sparat in massor av pengar och bekymmer iom att nån annan köpte stället.

Det finns fler hus, och absolut i både bättre skick och prislägen.

Jag hade tur när jag köpte hus en gång i tiden: Huset annonserades som "saneringsbyggnad", (rivningshus?), så när det var visning fanns inte ens mäklaren på plats, utan SÄLJAREN fick visa så gott det gick.

Blev ingen budgivning, och jag flyttade in efter att ha ordnat med avlopp o vatten bara.

(Fast det där med "bara" ska alla ta med en nypa salt... )
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Maxx

« Svar #28 skrivet: 25 mar-09 kl 15:51 »
Tydligen har huset bytt ägare tidigare, för inte så länge sedan! Kanske någon som tröttnat på att renovera... ;) :) /M

http://www.booli.se/Bostad/%C3%84ngav%C3%A5ngen/Borgm%C3%A4staregatan+14/240797

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 25 mar-09 kl 17:36 »
Tydligen har huset bytt ägare tidigare, för inte så länge sedan! Kanske någon som tröttnat på att renovera... ;) :) /M

http://www.booli.se/Bostad/%C3%84ngav%C3%A5ngen/Borgm%C3%A4staregatan+14/240797

Nämen! Va?! När vad den där annonsen inne?

Mabande

« Svar #30 skrivet: 25 mar-09 kl 20:31 »
Nämen! Va?! När vad den där annonsen inne?
På booli-sidan står det "Objektet fanns tillgängligt via Booli från 2008-08-21 till 2008-09-18" : )

Helt off-topic: främsta orsaken till inlägget är att jag bara vill gratulera till den klart unika avatarbilden - magnifikt! ;D

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 26 mar-09 kl 18:47 »
På booli-sidan står det "Objektet fanns tillgängligt via Booli från 2008-08-21 till 2008-09-18" : )

Helt off-topic: främsta orsaken till inlägget är att jag bara vill gratulera till den klart unika avatarbilden - magnifikt! ;D

Haha! Tack! ;D Vi råkar vara flera i familjen som kan slicka oss på armbågarna. Ingen av oss hade dock reflekterat över det förrän det började dyka upp "roligheter på internet" som berättade att man inte kan slicka sig själv på armbågen.

Gunhild

« Svar #32 skrivet: 05 apr-09 kl 19:54 »
Jag har inte läst alla in lägg och vet där av inte hur mycket du kan göra själv. Vi renoverade ett hus i liknande skick det kostade ca 700 tusen, då gjorde vi allt utom rörläggning och el själva det tog 2 år. All ledig tid. Är huset från 1910 borde det vara ganska högt i tak och hyffsat rakt detta är saker som man kan spara tid på. Jag är nöjd med resultatet på vårt hus men ibland funderar man på vad man gjort, är det värt det? Något att tänka på är att det är troligen billigare att riva och bygga nytt.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 08 apr-09 kl 20:57 »
Att lägga om tak och dränera samt vatten och avlopp kan du läsa dig till hur man gör. Det är ingen rocket science. Däremot att laga en rappad fasad kräver övning samt byta bottensyllen i ett timrat hus är inget att ge sig på i första taget.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

trädman

« Svar #34 skrivet: 09 apr-09 kl 00:25 »
Bara för att det är så kul:

Elementet i vårt garage började läcka. Som följd av det tömdes värmesystemet på vatten så att det började koka. Då gick varmvattenberedaren i pannan sönder och började läcka ut "extra" vatten som via bräddavloppet i expansionskärlet rann ut på golvet i pannrummet. Där visade det sig att golvbrunnen var tilltäppt, så vattnet får man ösa ut med hink.

Igår upptäckte vi dessutom att röret som ansluter till expansionskärlet på vinden rostat sönder och läcker. Järnrör möter kopparkärl, hej galvaniska element!

Hela skiten är från 1967, så det var väl bytesdags ändå. Lika så gott att allt går sönder samtidigt. Man får vara glad att det snart är vår så man slipper frysa.

Perfekt samordning! Fattades bara -25 grader utomhus.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #35 skrivet: 10 apr-09 kl 11:11 »
Känner till ett fd skolhus (Jämtland). Lärarens lägenhet är beboelig, övrigt renoveringsobjekt. Värst är att ena gavelväggen är nästan raserad.
Den som vill veta mer kan sända PM så förmedlar jag kontakt.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

KITCHENHOE

« Svar #36 skrivet: 13 jul-09 kl 22:16 »
Det är i alla fall värt att köpa huset om läget är bra. Om man ångrar köpet har priset definitivt stigit.

pyromanen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 jul-09 kl 17:57 »
Köpte för 9 år sedan ett hus på 340 kvadrat... med läckande tak, utan värmesystem, alla fönster i renoveringsbehov (knappt något kitt kvar och många spräckta rutor), eldningsförbud i skorstenen (en murstock på 16 kubik från 1700 talet....), ruttet svampbeväxt köksgolv, elsystem från 1930-talet.  Tjaa, men med charmpotential  ;D  Hela härligheten låg i en 9000 kvadratmeter stor och underbar uppväxt trädgård (anlagt 1920-30 talet).  Detta fick jag för summan 400 000 kr.

Sedan dess har vi renoverat kök (själva), bytt ut all el (själva) bytt panel och tilläggsisolerat (själva), målat facaden (själva), byggd nytt helkaklat badrum (själva), bytt tak  ... inte själva... eftersom det finns ett flertal udda ränndalar och måste vara bandtäckning (plåt på ruller som falsas ihop), renoverat ca hälften av fönstren med linolja (själva)..  lite vanlig målning, tapetsering o sånt, grävt o dränerat runt grunden, byggd pannrum och satt in ett vattenburet värmesystem, vedpanna, accumulatortankar mm (själva)

Sammanfattning:  Det är en fördel att veta vad man går in till, så att man går in med en realistisk bild av vad husköpet innebär av arbete och pengar.  Skriv upp allt so måste göras, kolla up vad det kostar alternativt om ni själva kan göra det hur mycket tid det tar!
Jag trivs här och ångrar inte köpet, men är mätt o nöjd med renovering nu. Kommer inte att köpa fler renoveringsobjekt i mitt liv!  Det finns annat jag hällre vill använda min tid för framöver. 

ps. de ursprungliga 400 000 + takbytet 250 000 + material till allt annat vi själva gjort = ca 1,100 000

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #38 skrivet: 23 jul-09 kl 11:47 »
Men hur lång tid tog det?!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 jul-09 kl 19:25 »
Din beskrivning gav ju inte intrycket av nån katastrof. Ytskickt, byta tak, el, sånt gör man väl i de flesta hus. Har det däremot ruttnat, fullt med mögel och svamp, då ska du akta dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser