Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på tigersåg?  (läst 3777 gånger)

louise

• Gäst
Tips på tigersåg?
« skrivet: 12 mar-09 kl 13:44 »
Har kört fast i mitt bygge här och önskar mig en tigersåg utan sladd.

Vad bör det vara för kapaciet och ork på den?

Jag bygger väl.. mellan hobby å proffs kanske, med ett litet lantbruk som bisyssla. Brukar köpa grön bosch om jag unnar mig nåra verktyg.

Pong

SV: Tips på tigersåg?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-09 kl 14:04 »
Bosch professionell/blå har en batteridriven tigersåg på marknaden. Den var ytterst dyr 6000:- och den tanke på att den är batteridriven så är den antagligen sämre än sladd. Då köper man hellre Bosch blå med sladd för den tredjedel av priset och en extra förlängingsladd och slipper uppladdningsavbrott.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 mar-09 kl 14:06 »
Kan du inte koncentrera jobben och hyra såg en dag eller två?
Tigersågar får slita rätt hårt, det finns ett slags vevmekanism inuti som får stryk när det blir tvärstopp.
Jag har en Milwaukee, som går på samma ackar som skruvdragaren, enda felet är att det inte är litiumjon- utan NiMH-ackar.
Det var Milwaukee som uppfann tigersågen, iaf enligt dom själva, det är proffsgrejer kan man nog säja.
Och även proffs-tigersågar har ganska kort körtid mellan reparationerna.
Jag vet alltså inte om halvbilliga tigersågar håller nöjaktigt länge, men kanske nån annan har provat.

Jag skulle nog också rekommendera en maskin med sladd, om du bara jobbar i och runt husen.
Du får mer maskin för pengarna, och du slipper problem med åldrande ackar.

Lägg istället en slant på en 25 meters skarvkabel på vinda med inbyggd jordfelsbrytare.
(OBS! En sladdvinda ska rullas ut helt när man jobbar med maskiner som drar mycket ström, för en upprullad sladd fungerar som en spole och blir varm = isoleringen kan smälta).

Jag har sett AEG med sladd som verkar robusta, dom brukar göra bra grejer.
Minsta storleken av DeWalt är nog också ganska bra, och inte så dyr, kikade själv på den innan jag köpte den jag har.

Dyrare tigersågar har pendelfunktion, sån kan vara bra när man sågar mycket i trä, men det går att klara sig utan.

En annan finess på några märken är ställbart anhåll, bra om man sågar mycket i metall.
Sågbladen slits särskilt närmast anhållet.
Sätter man då ut det så långt som möjligt från början, och allteftersom sågtänderna slits ner, flyttar in anhållet en bit, så får man nya friska tänder.
Man ska inte använda längre sågblad än nödvändigt, det skiljer ganska mycket i pris på korta och långa blad.
Köper man sågblad i järnhandeln blir det dyrt, på tradera är det ofta betydligt billigare men det kräver påpasslighet.
Ska man såga i timmerväggar med t ex 30 cm sågblad, behövs en ganska stark maskin.

En variant är också att sätta långa sågblad på en sticksåg, så den funkar nästan som en tigersåg.
Har sett att dom gjort så på Bygglov eller nåt liknande tv-program, när dom sågade fönsterkarmar och liknande.
Inte alla sticksågar klarar sånt, det måste vara lite starkare modeller.
Det funkar dock inte att såga timmerväggar med spik i, vilken däremot bra tigersågar klarar.
« Senast ändrad: 13 mar-09 kl 03:07 av Foppas fot »

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 mar-09 kl 18:54 »
Ett batteri räcker dåligt. Ta sladd om möjligt. En såg i 3000 kronorsklassen är Metabo,  om du ska såga en hel del, och det går knappast att komma undan billigare, såvida man inte tar en ettjobbsåg för 300:- (Jag tog min oljetank med ett ettjobbsåg, den höll jobbet i hyfsat skick, går att såga med än, men den har glapp i slagen).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser