Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Industribyggnad??!?!?!  (läst 6648 gånger)

Chaan

• -
    • chaaniversum
Industribyggnad??!?!?!
« skrivet: 11 mar-09 kl 20:42 »

Sista chansen innan djävulen tar mig

Jag har ju skrivit om min passion halmbals- och lerhus i 4 år nu men kan inte släppa tanken på ett betong eller stenhus nu när de finns billigt (i vissa fall.. dock inte så lätt att hitta rätt objekt.) Tanken är då att kombinera ihop det hela och tilläggsisolera en industribyggnad invändigt med lerputsade halmbalar. Tanken är också att det ska vara med tillräckligt med mark för både självhushållning och en massa annat - såsom nybyggen av halmbalshus för en eventuell sådan framtid. Ställen med mycket mark behöver inte nödvändigtvis vara dyrt i alla fall.

Idén bygger dels på att det är så enkelt att bygga inuti ett befintligt hus - dels på att jag faktiskt gillar dimensionerna i industriell miljö. Fick tvärnog av torp som ungdom 187cm lång själv och 183 centimeter till dörrposten. Sedan kan jag tycka industribyggnader har en viss charm men ju mer charm de har desto dyrare blir de naturligtvis och jag tänker inte tävla med de som ser kulturvärdet i byggnaderna. Det blir alltså i så fall en ganska tråkig byggnad, vore ju mycket roligare med en vit stenbyggnad än en grå av betong men inte avgörande. Det finns byggnader som står och förfaller och då det ligger till så - så faller ju faktiskt argumentet om betong som energikonsumerande miljöbov - jag tar ju tillvara en resurs som annars kanske inte skulle användas alls - och renoverar med ganska sparsamt med betong/cement (fasader kan eventuellt behöva putsas på).

Nå vad säger panelen? Bygga om en betongbyggnad till ett lerhus invändigt? Eller tänka om

Pong

SV: Industribyggnad??!?!?!
« Svar #1 skrivet: 11 mar-09 kl 21:08 »
Jag tycker det låter märkligt.

Att bygga om och isolera en gammal lada skulle jag ha gjort istället.

Dessutom så krävs det ju att byggnaden är när din brukade mark annars blir det hela mycket praktiskt.

sub rosa

« Svar #2 skrivet: 11 mar-09 kl 22:12 »
Ok! Fattar, du kan nog med gott samvete bygga om din industrilokal och skapa dig fantastiska möjligheter i en lokal med stor yta. Bygg om en del till bostad, en del till verstad och rent av en del för djurhållning. Som du själv sa så återvinner du en lokal där "skadan" redan är skedd men du låter den leva ett tag till.
Jag har själv snuddat vid tanken att kombinera snickeriverkstad med boende men lokaler av den digniter du beskriver finner inte jag till rimmlig kostnad där jag bor :'(.
  -Jag tycker du ska köra på! :D ;D
Ett gott råd på vägen: förankra dina planer hos den lokala bygglovshandläggaren i din komun. En fastighet som är klassad som industrifastighet är inte tillåtet att bo i >:( utan att komunen går med på att klassa om den. Ett svidande exempel av detta i min komun var föremål för ett inslag i PLUS ett par år tillbaka. Ett kryphål kan finnas i form av "Fastighetsägarbostad" men då begränsad till en viss del av totalytan! :-\
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 22:20 »
Fastighetsägaren bor i en liten del, resten är outhyrt kontor och lätt industri, ägaren  arbetar med en del egna saker där, är bla nattvakt och kan uppehålla sig i hela huset hela dygnet. Så förvandlades ett gamalt magasin till en jätteetagesbostad här i närheten.
I fastighetsägarbostaden bor osedvanligt många inneboende.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #4 skrivet: 12 mar-09 kl 10:56 »
Lite märkligt är det nog - men det går ju att måla ett betonghus på utsidan!

Djurhållning ska inte bli någon stor grej - bara höns jag vill ha. Behöver alltså ingen riktig ladugård, höns är små :)

Dock mark - ja det kan bli ett problem för även om det ingår tillräckligt för ett par personers odling kan industritomter vara kontaminerade. Den tomt jag spånar på nu är gräs och grusbelagd och det skulle ta emot att riva upp endera. Jag kan ju börja med ett rejält växthus och lägga mull i och se hur det utvecklar sig kanske...

Trist det där att de ska vara så emot att ändra användning för en byggnad!

Fick själv idén om att inreda en lada med lera och halmbalar redan för 10 år sedan när jag gått första byggkursen men av olika anledningar tror jag inte längre lika mycket på idén. Dels finns det inga bönder som vill stycka av lador eftersom de använder dem själva. Och konkurrera med de typiska forummedlemmarna här om hela idylliska gårdar har jag inte ekonomi till. Har också annonserat och letat efter lador utan resultat.

Dessutom anser jag att en byggnad av betong eller sten har bättre boendevärde än en av trä. En trälada med halmbalar i skulle vara helt värdelös ur brandssynpunkt utifrån. Skulle man bygga helt tanklöst skulle en enda tändsticka eventuellt kunna ödelägga den. Skulle man lägga ett skikt av någonting inte så eldfängt mellan balarna och brädväggen (tex masonitskivor - även mot vinden) så skulle det fortfarande vara rätt dålig (men säkert tillåten) eldbeständighet. Enda vettiga skulle vara att isolera med lerhalm istället vilket är rätt eldfast. Och det finns en till anledning till det - lador har både balkar och strävor på insidan av väggarna - de är alltså ojämna. Betongväggar kräver däremot borrning men resultatet kan bli bättre än en lada.

När det gäller el och VVS så är väl skillnaden att industribyggnader oftare än lador har eget. Inte för att det går att räkna med att något av det går att använda - utan det blir ju troligen att göra om. Men större chans att något ändå går att använda i en industribyggnad. Lador brukar ju bara ha el. Dock inte nödvändigtvis en fördel att det finns gamla avlopp som behöver rivas ut  :-X Lador sitter dock ofta ihop med ladugårdar och lagårdar har ofta saker jag inte vill ha - betongspiltor och lågt i tak. Lador brukar heller inte ha några riktiga golv - nej det blir nog för svårt helt enkelt.

PS Det gäller "givetvis" byggnader lantligt beläget i vilket fall - inte i stan eller utkant av någon stad.
« Senast ändrad: 12 mar-09 kl 11:07 av Chaan »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #5 skrivet: 10 jul-09 kl 23:12 »
Såg i veckan i Det här gör vi-tråden att någon skulle köpa en industribyggnad. Hittar inte inlägget med sökfunktionen och hoppas få läsa mer om det.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 jul-09 kl 01:21 »
Såg i veckan i Det här gör vi-tråden att någon skulle köpa en industribyggnad. Hittar inte inlägget med sökfunktionen och hoppas få läsa mer om det.

Är nog manna du menar, sök på hennes inlägg.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Pastorn

• -
« Svar #7 skrivet: 11 jul-09 kl 09:36 »
Fin idé  :)

Fundera ett par varv extra på hur du skall värma upp det bara,
stor lokal= stora kostnader..

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #8 skrivet: 12 jul-09 kl 20:54 »
Fin idé  :)

Fundera ett par varv extra på hur du skall värma upp det bara,
stor lokal= stora kostnader..

Förutsätter att det inte var sarkastiskt...

Jovisst är det så. Fönstren måste säkerligen göras något åt på en gammal industribyggnad och det är ett väldigt stort minus jämfört med att bygga halmbalshus. Det sistnämnda går det så enkelt att fabrikera dörr och fönsterkarmar utifrån det jag har tex gärna återvunnet. Och lätt att sätta in dubbla fönster tex dubbla tvåglas skulle vara läckert.

Annars är det det vanliga för halmbalsbyggare, jag gillar vedeldning och termisk lagring. Har en del idéer om zonindelning (temperaturzoner) också där det ska vara mycket lätt att lågteknologiskt skifta var man vill att värmen ska hamna (i kombination med golvvärme).

Knottet

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 31 jul-09 kl 23:40 »
Ska ni inte diskutera lite mera ;D Det var en intressant tråd att läsa i. Vill ha mer :P ;D

Tycker det är jätte intrassant ide att göra om industribyggnad till bostda/ladugård/verkstad/växthus mm. Vet nån hur man gör för att hitta, kanske halvt förfallna, byggnader som man kan få före en mindre slant. De ligger nog inte ute på annons utan antar att man får leta upp byggnaden själv och sen fråga markägaren om man får köpa.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #10 skrivet: 01 aug-09 kl 00:44 »
Det är inte så vanligt att bygga om industribyggnader till bostäder. Ofta är de tråkiga och ligger i en tråkig omgivning. Men jag har gett mig den på att det måste finnas bra objekt. Det som ligger närmast tror jag är gotlänningars (och numera fastlänningar på Gotland) som inreder ladugårdar till sommar-residens, och till och med året-runt-boende. Samma problem med fönster och dörrar som i industribyggnader, eventuellt har de ännu sämre (mindre) fönster på ladugårdarna (i båda fallen, gamla byggnader, är det englas).
« Senast ändrad: 01 aug-09 kl 00:46 av Chaan »

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 aug-09 kl 01:59 »
Jag skulle vilja ha tag på någon gammal kvarn eller liknande, och bygga om den lokalen till bostad. Alltså en som ligger intill en älv eller å, helst med en mindre fördämning så man har en kvarndamm med lugnt och djupt vatten. Vet inte riktigt varför, men jag har alltid önskat mig det. Men det är förståss väldigt opraktiskt... Hus som är byggda till bostad från början är förståss att föredra, det blir både lättast och effektivast

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 01 aug-09 kl 07:13 »
Jag har alltid tyckt att det verkar häftigt att bo i en väderkvarn.
Synd att man inte hade pengarna när det såldes ut fyrar och lotsutkikar för ett eller ett par decennier sen, det skulle också ha kunnat duga som krypin.
Vidgar man begreppet en aning så kan väl fartygscontainrar räknas som industribyggnader, och billigare än ovanstående.
Några såna arrangerade i flera etage på nån berghäll med utsikt, och med valfri isolering och panel på utsidan, ger stora möjligheter till personlig utformning.
En gammal stålpråm har också industrianknytning, häftig omgivning får man på köpet.
Lantbrukets ekonomibyggnader har ofta sämre dimensionering än vad som krävs för bostäder, möjligen gäller det också enklare industribyggnader.
Viktigt att ta med det i beräkningen i så fall, det kan bli dyrt att förstärka byggnadsstommen.
Timrade lador och magasin är oftast överdimensionerade, det kan möjligen vara taket som inte håller måttet.
Ett att de mest intressanta projekten jag sett i serien Drömhus på Discovery Travel & Living var ombyggnaden av nåt slags kraftledningsstation till bostad (i England).
Andra avsnitt har bl a handlat om konvertering av kyrkor, och tom kyrkoruin i något fall.
Kanske kommer även vissa kyrkor i Sverige att säljas till privatpersoner i framtiden.
Det har ju gjorts med missionshus sedan länge.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #13 skrivet: 01 aug-09 kl 16:34 »
När jag var liten bodde jag vid en vattenkvarn - en kilometer bort då.. jag tyckte det var ett magiskt ställe och var jämt där. Drog gäddan i kvarndammen när jag blev lite äldre. Men en gammal träkvarn skulle jag nog inte ge mig på.

Väderkvarn har jag varit och tittat in i en som var ombyggd till bostad - men bara den nedre delen var inredd. Det var en riktigt stor kvarn och den hade flera våningar inne i själva väderkvarnstornet. Flera som läser här vet säkert vilken jag menar. Då jag var där 2006 var den lite sönderblåst (Gudrun?) och det var inte läge för att reparera den tydligen, och något kollektiv, som var tanken, blev det inte.

Fyrar är ju väldigt läckra. Men fyrar är sällan dimensionerade som bostad.. de brukar ju ha en fyrvaktarbostad till. Fyren kan man mest ha som groggveranda, inte att förakta.

Pråm har jag varit och tittat på men det krävs så fruktansvärt mycket för att de inte ska gunga! Och jag vill inte ha ett hem som gungar. Antingen måste den ligga innanför en effektiv vågbrytare eller så måste man sätta pontoner under den som tar upp vikten (se begreppet SWATH Small waterplane area twin hull).

Så ja jag har nog tänkt på de flesta alternativen iaf.

Jag har också sett serierna med Drömhus och gillat det. Det som var mest nytt och imponerande var ett slags flytspackel man häller ut på golvet (som ytskikt) och det blir spegelblankt! Eller det var iaf spegelblankt när det visades upp.

Missionshus har jag varit och tittat på - idén kändes rätt på något sätt men att hitta ett i ett område där jag vill bo, till ett rimligt pris, är svårt. Enklare då med en gammal industribyggnad som ingen vill ha - därför att grå rappning som håller på att falla av helt enkelt inte är snyggt, eller att det är extremt murrigt inne, till exempel. Priset är en helt avgörande anledning till att den här tråden skrevs från början. Jag var ett tag på väg och kolla på en gruvlav i betong men det blev inte av eftersom det tekniskt sett var ett vansinnesprojekt. Fattade jag redan på bilderna. Men det rörde sig om ett extremt stort bygge (till och med flera byggnader) och en stor tomt (tråkig, grusbelagd) för 200 tusen på 3 timmars laglig körning från Stockholm. Perfekt ställe att ha en rockfestival, till exempel ;D

« Senast ändrad: 01 aug-09 kl 16:41 av Chaan »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 01 aug-09 kl 17:28 »
En gruvlave skulle även jag kunna tänka mig som bostad.
Jag skulle nöja mig med att inreda några rum och låta resten vara intakt.
En tillhörande nerlagd gruva vore inte helt fel.
Antagligen en skada sedan barndomens läsning av Fem-böcker och Fantomen.

kurt

« Svar #15 skrivet: 01 aug-09 kl 18:40 »
I TV-programmet "Grand Designs" finns det ju många exempel på konverteringar av industrilokaler, lador och kyrkor till bostäder.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #16 skrivet: 01 aug-09 kl 18:50 »
Vi pratade ju just om Grand Designs. Jag har rekommenderat den serien någon gång per år här på forumet. Gruvlaven jag blev nyfiken på var lite större än den Foppas lade upp. En penthouselägenhet på uppåt 100 m2 hade det blivit.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 01 aug-09 kl 19:00 »
Undrar om det finns några militära byggnader till salu, typ fort, mob-förråd, ammunitionsförråd och liknande?
Det mesta av överflödig byggnation är väl redan avvecklad antar jag.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 aug-09 kl 20:02 »
finns ju några bunkrar i blekinge skärgård som är tillsalu.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 aug-09 kl 20:04 »
finns ju några bunkrar i blekinge skärgård som är tillsalu.

den som ligger vid hasslöbron var det en som erbjöd mig att köpa ihop med honom,,problemet med dessa är ju att man måste konstant pumpa ur vatten annars så blir det blött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser