Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killingar - hur ofta ska de äta???  (läst 5720 gånger)

Killingar - hur ofta ska de äta???
« skrivet: 10 mar-09 kl 18:59 »
Hjälp!!!

Vår get fick två killingar sent igår kväll; Jag tror att de är för tidigt födda; Då vår get förra året fick endast en killing, med det syntes tydligt att  hon var dräktig och några veckor före födseln fick hon mjölk i juvren. Den här gången såg hon inte dräktig ut än - fastän det var två killingar, och hennes juver har inte fyllts på. Killingarna vi fick igår kändes mycket mindre än den vi fick förra året, och de var inte alls lika aktiva. Den ena av killingarna var svagare än den andra och överlevde tyvärr inte natten...  :'(  Men den andra överlevde, trots att mamman inte kunnat ge någon mat. Vi har gett henne ersättning på flaska - vilket hon har ätit, och hon är faktiskt ganska pigg. Under morgonen och förmiddagen fram till 14-15-tiden åt hon flera gånger och sista gången ganska rejält. Hon har både kissat och bajsat många gånger - så magen är igång, hon har även gått omkring en del här inne; hon går ganska stadigt faktiskt  :)  Nu är min fråga: Hur ofta ska de äta??? Som sagt så har hon inte ätit sedan 14-15-tiden, och nu är ju klockan snart 19... Om någon vet - och har några tips - skulle jag bli sååå tacksam för svar!

Tack på förhand!
Hälsningar Anna

ninna b

• Gäst
SV: Killingar - hur ofta ska de äta???
« Svar #1 skrivet: 10 mar-09 kl 19:18 »
Du måste få i killingen råmjölk. Du får mjölka ur geten , det kan sitta små proppar i spenspetsen och dom kan man få ta i lite för att få bort. Bäst är att låta killingen få vara hos mamman även om du stödfodrar. Givetvis är det bra med många och små givor men jag brukar bara orka 4 ggr per dag, sista gången vid 21-22 tiden och sen vid 8 tiden på morgonen.

« Svar #2 skrivet: 10 mar-09 kl 19:40 »
Tack för ditt svar! :D

Jag försökte massera mammans juver förut, med då kom ingen mjölk... Var precis nyss ute och försökte igen och fick bort propparna, och då kom det lite mjölk :)  Dock verkade inte killingen så intresserad av att äta nu  :-\  Ska jag försöka få in råmjölken i munnen på killingen ändå, eller ska jag avvakta och se om hon blir hungrig snart?

Tack igen!
Hälsningar Anna

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 mar-09 kl 20:14 »
Du kan mjölka ur och ge råmjölken i ersättningen, varenda droppe är viktig. Framhärda med att försöka få ungen att sutta från mamman. Inte helt enkelt men försök. Enklast för dig och bäst för alla.

« Svar #4 skrivet: 10 mar-09 kl 21:22 »
Vi har lyckats få ur en hel del råmjölk.... Men lilltjejen verkar inte vara intresserad alls av att äta  :'(  Ska man tvinga i henne? Hon verkar bara bli svagare, hon har fortsatt bajsa - men nu har inte bajset den där första svarta färgen längre, den börjar bli ljusare, och är ganska löst.... :(

Tacksam för svar  :-\

Hälsningar Anna

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 mar-09 kl 21:39 »
Små killingar har tarmbeck precis som spädbarn och ofta är det alldeles gult....så misströsta inte. Känn på ungens mage...känns den rund och fin så är allt bra. Är hon tunn och lätt i kroppen så får du överväga att sondmata. Förresten, vad ger du som ersättning...?

« Svar #6 skrivet: 10 mar-09 kl 21:48 »
Vet inte vad ersättningen heter, men den är tydligen egentligen för kalvar  :-\  Lilltjejen är ganska liten och tunn, men magen är något rundad; Men hon vill bara sova  :'(  Hur går sondmatning till?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 01:11 »
Är hon hos mamman? Hon kanske har tuttat och är mätt.

Menne, försök att få henne till mammans tutte med. Finns inget som är så bra att få igång mjölken som en killing.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 mar-09 kl 06:25 »
Lever killingen? Om du är säker på att den inte äter måste man tvinga i den mat, annars dör den. Försök hjälpa killingen till mammans spenar innan du stödmatar. Om mamman absolut inte har någon mjölk, kan du använda mjölken från en annan get i stf mjölkersättning. Men bäst är att mamman kommer igång med mjölken. 
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 11:16 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 mar-09 kl 11:07 »
Det där låter närmast som våmförskämning.  Det beror på att mjölk "skvimpat över" från löpmagen till våmmen, innan denna kommit igång.  Det sker normalt när killingen (eller kalven) börjar äta hö eller gräs.  Då kommer bakterier med gräset ner i våmmen och startar en jäsning, och killingen börjar idissla.  Om det sen kommer mjölk ner i denna pågående process, så behandlas den tillsammans med det som redan finns där.

Men om det kommer mjölk först, så startar en förruttnelse i stället, och giftiga ämnen kommer ut i tarmen.  Killingen försöker göra sig av med dem genom att skita ut eländet, vilket ger diarré.  Detta är energikrävande, och ger lätt vätskebrist, och inget av detta har en killing råd med, om den redan är svag av någon annan anledning.

Så jag antar, snyft, att Din lilla redan är död.  Om inte, så är det vätska som är viktigast, och så fortsätta med matning.  Men jag har aldrig gett mina något annat än riktig mjölk, från mamman, från en annan get, eller från ett mjölkpaket i kylen, så ersättningar kan jag inte yttra mig om.  Den mjölk Du köper i butiken är inte SÅÅÅÅ olik getmjölk, jag föredrar den framför pulver.  De är avsedda för friska småttingar.

Å, jag önskar Din killing och Dig allt gott!!!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 11 mar-09 kl 12:55 »
Jag tror jag är försent ute för att kunna ge Dig hjälp med denna killingen, tyvärr.
Har jag fel så är det så mycket roligare, men jag skriver i det följande mest med tanke på framtiden. Kanske skriver jag om sådant Du redan vet men jag hoppas på överseende med, detta i så fall.

1) Om den LIVSAVGÖRANDE RÅMJÖLKEN.
Alla däggdjur ger sina nyfödda ett immunologiskt startpaket i form av råmjölk, som är    överfull av skyddsfaktorer och som kommer att bekläda mag-tarmkanalen och senare ut i blodet. Bäst är givetvis den egna artens råmjölk men finns inte den kan man ta får eller ko, även häst och åsnans råmjölk kan duga i nödfall.

Den är möjlig att förvara fryst länge, så jag brukar ta lite från den get som ger mest och ha i lager. NB! Du får inte tina den för snabbt eller för varmt! Då blir den "kalvdans" d.v.s. immuno-proteinerna koagulerar. Använd endast varmt vattenbad och inte microvågsugnen, så är Du på den säkra sidan.  Det finns Råmjölk-ersättning till får och get att köpa i Pulverform - som torrmjölk- med mycket lång hållbarhet, om den får förbli torr. Du köper den på LG-produkter i Skåne. 

2) Om starthjälp till svaga killingar.
Som en extra hjälp för svaga killingar kan man ge druvsocker  och lite vanligt socker löst i kroppsvarmt vatten med hjälp av en spruta (utan kanyl, förstås) i munnen om killingen har svälj-reflexen kvar men förlorat sugförmågan. Den blandning jag har använt har varit: 1dl varmt vatten + 2 tsk druvsocker + 1 tsk vanligt socker.  Om killingen varit mycket svag har jag lagt till: ¼ kryddmått bikarbonat + ¼ kryddmått koksalt + 1 kryddmått citronsaft + en dos Selen med E-vitamin. Normalt hjälper detta så att killingen orkar suga på nappflaskan. Detta ger jag sedan i doser om 10 ml var annan timme, de första tolv timmarna och sedan var 4:de timma under de två första dygnen.

3) Om vätskeersättning. Som Trollmor skriver är vätska det viktigaste om killingen är svag.  Men givetvis skall den vara kroppsvarm och helst innehålla lite energi och salter också. En bra blandning får Du om Du blandar 1 liter vatten + 1 matsked druvsocker + 2 tsk vanligt socker +1 kryddmått koksalt och 1 kryddmått bikarbonat samt 1 matsked citronsaft.  Detta ges ofta om killingen fått diarré, kanske var timma 10-15 ml antingen killingen tar emot eller ej. I det senare fallet med sond och ännu oftare!  Jo, det blir väldigt jobbigt, jag vet men det finns inget val mer än att avliva. Vätske-ersättnig finns också att köpa på apotek i pulverform. Den har obegränsad hållbarhet i torrform.

4) Om sond. Sond kan köpas med särskild spruta hos BRA apotek men kan också köpas på en del butiker tillhörande Grangården eller hos en del vetrinärer.  De finns också hos Boleprodukter/Willab. LG-Produkter har en som är lätt att använda och som även har en användbar och god bruksanvisning! Jag menar nog att man bör ha en sond med spruta och bruksanvisning hemma, likaväl som man bör ha en slaktpistol och egen kunskap om dess användnig hemma, ifall man har djurägaransvar för ex v getter. Det är inget enkelt litet jobb att lägga en sond rätt, så öva på en frisk och tam en under ledning av en som kan, INNAN det blir ett skarpt läge!

5) Om tempratur på mjölken. Den mjölk som man ger killingen skall vara kroppsvarm 37-38 gr C. Är den svalare fungerar inte killingens inbyggda "skvalpskydd" mellan löpmagen och vommen. Man kan också, till äldre och starka killingar, ge mjölk som är kallare än 10gr C, då dricker killingen p g a kylan så små mängder åt gången att mjölken inte kan "skvalpa över". OBS! Det går bara till starka killingar äldre än en månad, eftersom kylan stjäl för mycket energi från en späd och svag killing.

6) En svag killing kan utöver vätskeersätning och starthjälp även behöva råmjölk/mjölk var annan till var tredje timma de första dygnen men kanske bara 20 ml åt gången. Ja, jag vet det är ett eländes tröttande jobb men då de kommer sig och skuttar får man ju betalt dess mer!

Skrivet med en 5 dagar gammal killing på armen.  "ler!"
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

« Svar #11 skrivet: 11 mar-09 kl 13:25 »
Tack alla för era råd och tips!!!

Tyvärr så somnade Lilltjejen in i vårt knä inatt  :'(   :'( 

Vi fick ju till slut fram mjölk från mamman som vi fick i henne - hon ville inte äta, men vi försökte "tvinga" i henne och hon svalde en hel del.... Men hon blev bara svagare, och ville bara sova. Vi hade henne inne hos oss, så vi kunde hålla henne varm - för hennes mamma tog sig inte an henne :(  Men det kanske var som Trollmor skrev; våmförskämning(?).

Undrar också hur vanligt det är med för tidigt födda killingar? För som jag skrev igår så syntes det ju knappt att mamman var dräktig, hon hade ju inte heller börjat göra juver  :-\

Men jag tar tacksamt med era tips och råd inför framtida killningar!

Hälsningar Anna

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 11 mar-09 kl 13:44 »
Snyft!  (Jag får inte fram smajlisarna på min skärm idag; är glad att jag kan skriva alls!)

Snyft, men väntat, efter  att ha läst hela tråden.  Lilla Lilltjejen.  Skönt att veta att hon var trygg när hon somnade in.  Vi får väl trösta oss med Torptomtens lille, den verkar frisk, eller varför har Du den inne?

Hur var det, hade vi inte en liknande tråd nyssens?  Kan någon lägga en länk?  Jag ska ut nu och dra mjölken ur en liten förstföderska, som inte begrep sig på hur hon skulle göra med den där söta saken som plötsligt låg bakom henne.  Ja, de små liven, de små liven.  Kanske dags att ägna en tanke åt mamman i Lövhaga?  Behöver hon också mjölkas ur för att må bra?  Juvret hos en vild get är ju iofs anpassat för att killingen dör, men våra lantrasgetter är avlade på att mjölka så det räcker åt människorna också!

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 11 mar-09 kl 13:49 »
Aha, där var den:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=59175.0;all#lastPost

Fast, slutet lika sorgligt där.

« Svar #14 skrivet: 11 mar-09 kl 14:16 »
Tack!
Jo, det känns bra att veta att hon somnade in tryggt hos oss(!!!). Är det inte konstigt hur saknaden efter en liten killing som inte levt hos oss mer än ett dygn kan bli sååå saknad?!  :'(  Inte så konstigt i och för sig; För de är ju heeeelt underbara!!!  - Vi får absolut glädja oss åt Torptomtens lille  :)

Mamman - Bonnie - hade ju inte gjort något juver igår på morgonen, och vi hann ju inte mjölka ur henne säskilt mycket så hennes juver är inte särskilt stora. Hon verkar inte så angelägen om att bli mjölkad nu heller; Tror du att hon behöver mjölkas ur ändå?
Vi har haft henne ensam i en box nu; Behöver hon vara ensam ett tag, eller ska man släppa ut henne till bocken igen? Vi har bara dessa två (plus våran lille från förra året, men han är kompis med våran lille shettis så han går och busar med honom :)) - och jag tänkte att hon kanske behöver få vara i fred ett tag(???).

Ja, där var ju samma sorgliga slut på den tråden...  :(
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 14:19 av Lövhaga Getter »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 12 mar-09 kl 14:59 »
Tja, ett glas mjölk om dagen kan väl aldrig skada. Jag hade nog mjölkat upp henne. Men det är jag det ;)

Sillingen (kallar di små liven för det) kanske hade något annat fel som inte syntes. Naturen är rätt bra på att dra tillbaka dom som senare kanske skulle fått det knepigt med t.ex hjärtkammrar eller något annat. Ni gjorde vad ni kunde och hon fick somna in hos er. Många hade slagit ihjäl henne på en gång istället. Men ni försökte i.a.f.

Aldrig roligt, men en del av livet.

/BB

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser