Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gård (Hjälp)  (läst 1681 gånger)

Savonit

• -
Köpa gård (Hjälp)
« skrivet: 10 mar-09 kl 18:49 »
Hej
Jag vet inte hur jag skall börja men.
Jag har gått en lantbruksutbildning, och visste redan innan vad jag ville göra nu vet jag det ännu mera.
Jag vill starta en gård med min sambo, vi är båda arbetslösa.

Vi vill starta och driva en gård med 600 tackor. Minst 50 ha.
Kan man på något sätt göra detta?
Har länge trott att man måste fixa jobb och jobba vid sidan av med gården och successivt stega över.
Men jag vet vad jag vill göra nu inte om 10 - 15 år.

Samtidigt är det lägligare att satsa nu när bostadspriserna ä låga och lånen lika så.
Satsa om 10 år kan kanske vara omöjligt.

Så kan man få lån på något sätt?
Hur går  jag vidare med detta?

Tack på för hand.

Pong

SV: Köpa gård (Hjälp)
« Svar #1 skrivet: 10 mar-09 kl 19:12 »
Vad för lantbruksutbildning?

Det finns EU-finansierade stöd uppstartning och omstrukturering av företag på landsbyggden mest inriktade på just jordbruk.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-09 kl 19:18 »
Skulle gärna göra samma men hälften så många djur då min sambo vill ha ett aktivare liv med arbetskamrater.

mvh:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Savonit

• -
« Svar #3 skrivet: 10 mar-09 kl 19:37 »
Lantbruks utbildningen är bara en grundutbildning.
Men hat tänkt komplettera med någon lite mera får inriktad, och lite ekonomi så man får koll på den biten med.

Jo start stöden hoppas man givetvis på men dessa ligger ju på max 250 000 kr innan skatt.
så på två personer blir det ju en del. Men det räcker ju inte långt.

Så hur få tag i resten?
Hur skall man lyckas få bankerna att låna ut till en om man inte har någon inkomst.

Man måste ju kunna visa att företaget skulle gå runt, och att det skulle finnas pengar över till lön och lån.
Men det är svårt att själv ensam sitta och göra dessa kalkyler, finns det hjälp att få någonstans.

jordbruket måste ju vilja satsa på ung arbetskraft, och alla har det inte så bra ställt att de har en gård att få ta över i arv.
dom måste ju kunna hjälpa till på något sätt.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 10 mar-09 kl 19:52 »
 Jag har gått en startkurs för jordbruksföretagare, där sysslade vi mycket med att göra kalkyl för vårt egna företag. Vi fick också specialinrikta oss på vad vi skulle syssla med senare när vi läste lite djurlära osv.
Vi läste ett par dagar i veckan i 12 veckor, tror jag det var...
 Ta kontakt med din Länsstyrelse, dom brukar ha bra koll på vilka kurser som finns.
En annan väg är att ta hjälp av tex LRF-Konsult, dom har kalkylprogram där man kan sätta in sina egna uppgifter.
Kalkylprogrammet vi jobbade med var det här:
http://www.agriwise.org/
Och det är även detta LRF-Konsult har om jag inte minns fel.
Dyrt att prenumerera på så att gå en kurs där användning av programmet ingår är smart.
 Lycka till!
                              Mvh
                           Charlotte
« Senast ändrad: 10 mar-09 kl 19:57 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 mar-09 kl 16:45 »
oj, det lät som en jättebra kurs! Det har tyvärr aldrig min Länsstyrelse erbjudit..

Du har inte några exempel på kalkyler å skicka? Lite mallar man kan lära sig av?

Savonit

• -
« Svar #6 skrivet: 13 mar-09 kl 22:30 »
jo, vi sysslar lite med sådana kalkyler nu.
har även tillgång till agrowise tills skolan byter lösenord vilket dom troligen inte gör.
Men att göra egna kalkyler kanske inte är så svårt då man redan har en gård och har maskiner att sätta in i kalkylerna.
Men om man endast skall gissa sig fram till vad maskinerna kommer kosta och gissa sig till vad ombyggnader kommer kosta.

Så i slutändan kommer detta endast resultera i en stor gissning vilken inte en seriös bank skulle bevilja lån på.
Så jag tror inte att det skulle ge så mycket mera än att man har lite koll på vad ekonomen pratar om.

Sedan är det ju inte direkt trevligt att titta på agrowise kalkyler, då alla utan mjölk ko går minus.
Så det är alltså till att snacka med Lrf ungdom, Almi, starta företag centrum.
Och se om dom har några idéer annars får man väll hitta något skit kneg jobb och jobba ihop stålarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare
beekeepern, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser