Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  F1  (läst 6695 gånger)

miapia

F1
« skrivet: 10 mar-09 kl 12:14 »
jag gillar att samla fröer varje höst till nästkommande säsong (blir ju betydligt billigare också!) Jag har i min ryggmärg en känsla av att jag skall akta mig för F1 fröer om jag någongång skulle köpa några. Tror jag läst nångång  att det är företag som försöker kapitalisera naturen och ta patent på växtligheten och att dessa fröer inte ger växter med fröer som går att odla i nästa generation. Är jag rätt ute?

johe71

SV: F1
« Svar #1 skrivet: 10 mar-09 kl 12:59 »
Är jag rätt ute?

både ja och nej :) att ta fröer från F1-plantor är ingen bra ide om du vill ha samma sort som den du odlade, eftersom F1-plantor inte är sortäkta... några citat om detta

Citera
hybridfrö (kallas också F1-frö, där F står för filial eller generation). Det innebär att växtförädlare tagit fram frön från två starkt inavlade linjer. Då bär alla frön samma genetiska material, och alla plantor blir i princip identiska.

I nästa generation (som kallas F2) blandas alla gener igen, och då kommer egenskaper, som tidigare legat dolda att visa sig.

Så om man vill ha en identiskt likadan planta och utgår från hybridfrön, så finns det ingen metod att lyckas. På så sätt har växtförädlarna försäkrat sig om att ingen annan kan kopiera deras arbete.

Citera
F1-hybrider
De stora företagen som sysslar med växtförädling övergår alltmer till F1-hybrider, vilket är en korsning av två inavlade plantor med skilda egenskaper. Resultatet blir växter med bra växtkraft och enhetlighet. Alla växterna mognar dessutom jämt, vilket är en fördel för yrkesodlarna som är beroende av att kunna skörda allt samtidigt. För den som bara odlar för eget bruk är det snarare en nackdel när grödorna är mogna samtidigt, då de flesta hemmaodlare hellre vill kunna skörda under längre tid.

Citera
Termerna F1 F2 etc kommer från genetiken. P-generation=föräldraplantor F1=deras avkomma F2=barnbarn till P F3, F4 osv kallas de följande generationerna. När detta används i växtförädling, så gör man ungefär såhär (variationer finns säkert);: Man väljer ut en moderplanta av en ganska inavlad linje, dvs det finns inte mycket genetisk variation kvar hos henne. Varje gen har du i två versioner, en från mor och en från far. Versionen kallas allel. (Du får ursäkta mig om jag förklarar sånt du redan vet, jag försöker bara vara grundlig så att de som inte vet nåt om genetik innan hänger med.); Om moderplantan är inavlad har hon troligen två likadana alleler av varje gen (nåja, de flesta generna);. Det är det som händer när man inavlar, variationer försvinner. Vi kallar hennes version av genen A, och hon har två, alltså AA. Faderplantan väljer man från en ANNAN inavlad linje, så han har versionen lilla a, x2, alltså aa. Deras avkomma F1, får en allel av vardera föräldern, så alla syskonen blir Aa. Detta ger en skörd där alla plantor är rätt lika, och alla mognar samtidigt etc. Dessutom kan de få en positiv "boost" av att vara heterogena, alltså ha olika alleler, och därför ge extra stora blommor/frukter. Det kallas Heterosis-effekten. Tar du frö från F1-plantor, som pollinerats av syskonen, får du F2. Dessa kan ha kombinationen AA, Aa och aa. De blir alltså olika inbördes. Och eftersom detta exempel bara tog med en enda gen, och man har massor, som alla förekommer i tre kombinationer, så kan du föreställa dig hur många olika genkombinationer som förekommer i F2-generationen. Dels blir heterosis-effekten inte så tydlig. Dels får du plötsligt en mindre enhetlig skörd/utseende/mognadstid, eller vad det nu kan vara. Det kan bli bra, eller det kan bli dåligt, men framför allt inte enhetligt.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 mar-09 kl 20:46 »
Hybridgrödor ger mer avkastning, men är känsligare, kräver oftast mer insatser i gödsel och kamp mot växtsjukdomar. Passar bäst agrobussiness.

De konkurrerar ut lokala sorter, och som sagt du äger inte  möjligheten att ta frö.
De är framtagna för att ta stora konstgödselgivor, hög avkastning, men inte säkert näringsrikare (vi berikar maten oftare nu pga sämre kvalitet till förmån för kvántitet).

De är ett hot mot genetisk mångfald, om alla tar den för tillfälligt "bär sig bäst" försvinner många sorter fort.

Det är viktigt att bevara sorter, och detta gäller inte bara växter. 95% av (väst)världens höns levereras från en till tre företag.

Man kan inte dra alla över samma kam, ibland får man fram en härdig variant t.ex. men vanligast är stora skördar på industrijordbruk.

Hemma i trädgården har de nästan ingen funktion.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

« Svar #3 skrivet: 10 mar-09 kl 20:58 »
Hybridgrödor ger mer avkastning, men är känsligare, kräver oftast mer insatser i gödsel och kamp mot växtsjukdomar. Passar bäst agrobussiness.

De konkurrerar ut lokala sorter, och som sagt du äger inte  möjligheten att ta frö.
De är framtagna för att ta stora konstgödselgivor, hög avkastning, men inte säkert näringsrikare (vi berikar maten oftare nu pga sämre kvalitet till förmån för kvántitet).

De är ett hot mot genetisk mångfald, om alla tar den för tillfälligt "bär sig bäst" försvinner många sorter fort.

Det är viktigt att bevara sorter, och detta gäller inte bara växter. 95% av (väst)världens höns levereras från en till tre företag.

Man kan inte dra alla över samma kam, ibland får man fram en härdig variant t.ex. men vanligast är stora skördar på industrijordbruk.

Hemma i trädgården har de nästan ingen funktion.

Nu kan man visst ta frön från f1-grödor, frågan är snarare varför man skulle det när sannolikheten för förutse resultatet är lågt.
« Senast ändrad: 10 mar-09 kl 21:06 av Pong »

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 mar-09 kl 21:04 »
Nu kan man visst ta frön från f1-grödor, frågan är snarare varför man skulle det när risken för förutse resultatet är lågt.

Kliar det så i skrivfingrana, det är självklart, och har redan nämnts.  Du nämner själv att idén är mindre bra, för den som inte vill kartlägga hur det kan bli av andra skäl.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 10 mar-09 kl 21:19 »
Vissa arter, som kål, kör jag nästan hela sortimentet på F1hybrider. Bra plantor och de ser ut som dem man köper i affären och eftersom jag säljer till affären så funkar det bra. Kål är också lite knepig att odla frön från, eftersom de korsar sig glatt. Tomater och gurka har jag också mest F1 av, bra resistens och klarar sig bättre. Av många andra slag plockar jag frön, sallad och mangold, t ex, vilket var tur för en sort finns inte att få tag på ekologiskt frö i år. Man gör vad som funkar bäst och smakar bäst. Är man entusiast kan man gå med i sesam.
snus? vad är priset på en pris?

Solanum

« Svar #6 skrivet: 10 mar-09 kl 22:52 »
Oavsett om man odlar för business eller till sig själv är ju hela F1/GMO historian fel. Du som individ eller företag hamnar i beroende ställning. Möjligheten att bli självförsörjande är obefintlig med F1/GMO. TIPS!! Jordens vänner gav för nåra år sedan ut en ok skrift angående frågan"GMO TILL VILKEN NYTTA", kolla deras hemsida efter häftet.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 mar-09 kl 22:56 »
Hybrid är knappast samma som GMO. Hybriderna sprider inga konstgjorda gener som tål ett visst slags gift, det går sakta tillbaka till ett ursprungligare efter några generationer.

Men hemodlaren ska givetvis helst inte befatta sig med det, det är mest för affärsdrivande, där lönsamhet har högre vikt.

Pong

« Svar #8 skrivet: 10 mar-09 kl 23:11 »
Har man inga intentioner att ta eget utsäde eller egna frön, så kan man helt klart använda F1. De flesta som odlar hemma idag köper ju frön från blomsteraffären.

Vurre

« Svar #9 skrivet: 11 mar-09 kl 09:49 »
Oavsett om man odlar för business eller till sig själv är ju hela F1/GMO historian fel. Du som individ eller företag hamnar i beroende ställning. Möjligheten att bli självförsörjande är obefintlig med F1/GMO. TIPS!! Jordens vänner gav för nåra år sedan ut en ok skrift angående frågan"GMO TILL VILKEN NYTTA", kolla deras hemsida efter häftet.

Och vem här har talat om GMO?

miapia

« Svar #10 skrivet: 11 mar-09 kl 10:53 »
Tack för alla svar. Det blir inga F1 fröer för mig. Var rädd om moder natur och fiffla inte för mycket med livets byggstenar!

Pong

« Svar #11 skrivet: 11 mar-09 kl 16:04 »
Tack för alla svar. Det blir inga F1 fröer för mig. Var rädd om moder natur och fiffla inte för mycket med livets byggstenar!

Hur menar du då? På vilket sätt är F1 grödor fifflande med livets byggstenar, någon skillnad på annan växtförädling? Eller du kanske använder vilda växter?

Jonte76

• -
« Svar #12 skrivet: 11 mar-09 kl 18:51 »
 Det är bra sätt inte f1 hybrid tex vaxbönor en massa bönor 1 vecka sedan är plantorna slut inget för hem odlaren

Vurre

« Svar #13 skrivet: 12 mar-09 kl 10:55 »

Det är uppenbart att miapia inte har en aning om vad en F1hybrid är för något.

Fiffla med livets byggstenar! Det skulle ju faktiskt vara ganska kul, om okunskap och dumhet inte var tragiskt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 15 mar-09 kl 00:20 »
både ja och nej :) att ta fröer från F1-plantor är ingen bra ide om du vill ha samma sort som den du odlade, eftersom F1-plantor inte är sortäkta... några citat om detta

När man citerar brukar man ange källa...

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 mar-09 kl 11:46 »
En artikel behöver inte vara full av fotnötter angående f1 och att ta fröer.  Den som klarar av att skriva ett enda ord på ett forum som detta, kan mycket lätt ta reda på tusentals hänvisningar.   Direkta och längre oberabetade citat bör man ange var det kommer från.

Det som får anses vanligt och lätt att kolla behöver inte förses med en massa källhänvisningar.

I morgon är det måndag ( http://en.wikipedia.org/wiki/Week-day_names )

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 15 mar-09 kl 21:48 »
En artikel behöver inte vara full av fotnötter angående f1 och att ta fröer.  Den som klarar av att skriva ett enda ord på ett forum som detta, kan mycket lätt ta reda på tusentals hänvisningar.   Direkta och längre oberabetade citat bör man ange var det kommer från.

Det som får anses vanligt och lätt att kolla behöver inte förses med en massa källhänvisningar.

I morgon är det måndag ( http://en.wikipedia.org/wiki/Week-day_names )

Snömos ... Här var det såvitt jag kan se frågan om just direkta och längre obearbetade citat. Det övriga du skriver är inte relevant. För övrigt, en princip som jag tror gäller vid diverse författande är att citerar man minst en hel mening så ska det tydligt framgå att det är citat och källan anges.
« Senast ändrad: 16 mar-09 kl 01:04 av Anders Skarlind »

Jan lindgren

« Svar #17 skrivet: 15 mar-09 kl 23:22 »
Hej!
När det gäller GMO så kan du ta egna fröer när patentet gått ut. Det är inte tillåtet att ta egna fröer av någon sort om det finns en ägare till sorten. Vid vissa jordbruksprodukter får man ta eget utsäde om man betalar royalty till sortägaren.

Man kan inte förvänta sig att odlare ska bevara undermåliga sorter. De förvaras bäst i genbanken på Spetsbergen. Det kan eventuellt finnas någon värdefull gen som kan sättas in i en växt med hjälp av modern genteknik.
MVH
Jan

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 16 mar-09 kl 01:03 »
Hej!
När det gäller GMO så kan du ta egna fröer när patentet gått ut. Det är inte tillåtet att ta egna fröer av någon sort om det finns en ägare till sorten.

Detta är kanske sant för gmo-sorter, men är i allmänhet inte sant för traditionella (öppetpollinerade) sorter.

Citera
Vid vissa jordbruksprodukter får man ta eget utsäde om man betalar royalty till sortägaren.

Såvitt jag minns gäller detta endast vid yrkesmässig odling, och vissa arter, samt är i praktiken bara implementerat för ett fåtal arter.

Citera
Man kan inte förvänta sig att odlare ska bevara undermåliga sorter. De förvaras bäst i genbanken på Spetsbergen. Det kan eventuellt finnas någon värdefull gen som kan sättas in i en växt med hjälp av modern genteknik.

För vanlig odling, t ex husbehovsodling är de traditionella sorterna oftast mycket ändamålsenliga. De ger också en möjlighet att ta eget frö, vilket ger en bättre lokal anpassning.

Anders

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 16 mar-09 kl 07:45 »
Många frön som endast kanske finns i bank, är givetvis inte undermåliga. Hur mäter man det?  Det är många aspekter på en gröda, skulle t.ex. endast avkastning gälla som parameter, vem skulle köpa mjöl från odlingar med  triticum spelta om endast avkastnig räknades.
De grödor som efterfrågas kan odlas även för marknad, och är inte alltid de mest högavkastande.

Lokala grödor, kan i ett icke mekaniserat jordbruk  vara mer lönsamt än den mest högavkastande per volym och vikt.
Eget utsäde kan vara ur försörjningssäkerhet en fördel på många platser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare
torbjorn, gorlan, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser