Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och ankor tillsammans??  (läst 2133 gånger)

Kycklingmamman

• Västerbotten
    • Erikas farm
Höns och ankor tillsammans??
« skrivet: 09 mar-09 kl 03:02 »
Är på väg att skaffa mina första höns, Islandshöns är bokade. Jag är även lite sugen på att skaffa ankor. Kan man ha höns och ankor i samma bostad?
Tvillingmamma med stort trädgårdsintresse, fårägare, hönsägare och hundägare... =)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Höns och ankor tillsammans??
« Svar #1 skrivet: 09 mar-09 kl 08:03 »
Tja det är många här på Alternativ som säger att det går bra för dom, men hos min kompis går det inte så bra.
De hönsen värper väldigt lite ägg och ruvar aldrig även fast de härstammar från en mycket ruvningsvillig flock. En veterinär med höns som specialité förklarade saken som att enligt henne är det direkt olämpligt att blanda höns med ankor eftersom ankorna stressar hönsen så till den milda grad att de just lägger väldigt lite ägg och vanligen även ger upp alla ruvningsplaner.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 mar-09 kl 09:00 »
Jag har både höns och ankor i lekstugan. Det är aldrig lika lugnt där längre som innan ankorna kom. Hönorna värper dock och en har just ruvat fram en kyckling helt utan min inblandning. En av ankorna sover på bajsbrädan tillsammans med hönorna och hannen sover själv på golvet. Min ankhona tror nog att hon egentligen är en höna för hon är kläckt tillsammans med höns.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Methoni

• Närke
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 23:44 »
När jag hade mina höns och ankor tillsammans så hade ankan svårt att lägga sig och värpa. Hönsen värpte och ruvade lika bra som innan ankorna flyttade in.När det kom kycklingar,då fick de(med sin mamma) vara i en inhägnad för sig själva (i den stora hönsgården och i hönshuset) 1-2 veckor.
Nu har de nät mellan sig hönsen och ankorna så nu värper även ankan som hon skall. Hon verkar inte heller lika stressad som tidigare.
Ute går de fortfarande tillsammans eller rättare sagt de går fritt på gården tillsammans.

roger.perzzon

« Svar #4 skrivet: 19 apr-09 kl 11:13 »
Hej
jag har hönor och myskankor ihop funkar kalas bra!!

Taggis

• vänner
« Svar #5 skrivet: 19 apr-09 kl 21:15 »
Har oxå mina höns ihop med myskisarna går hur bra som helst. Myskishonan ligger & ruvar i ett hönsrede som jag har gjort större för att hon ska ha mer plats . Hönsen lägger ägg som bara den så dom tycks inte vara störda av att ha myskisar till sambo .
Men tanken är att när det nya hönshuset är klart ska ska myskisarna få ett eget hus att bo i ,fast dom kanske saknar "sina" hönor & går in till dom ändå ska bli spännande & se sen.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser