Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur självförsörjande är ni?  (läst 5842 gånger)

byggarebobbit

SV: Hur självförsörjande är ni?
« Svar #20 skrivet: 08 mar-09 kl 18:31 »
  Tycker det blev lite fel tvist på frågan.... Jag avsåg mer hönor o kålrötter inte skilsmässa o a-kassa. Men jag har fått lite koll på läget.
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Lucidor

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 08 mar-09 kl 18:42 »
Jag har en gård på ca 20hkt med ett boningshus på 360kvm .
Det kostar en hel del olja att värma upp detta stora hus *suck*

Behöver du värma upp hela huset? Det kanske räcker med en våning på vintern?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 11 mar-09 kl 10:28 »
Tillbaka till tråden;

Självförsörjande på kött, potatis, ägg (just nu). Om man nu kan säga att man är självförsörjande på kött när man köper in 50% av fodret... ::) En del grönsaker och plockar svamp och bär när det finns. Egen ved, enda maskinen motorsågen, hästarna drar hem stockarna. Gödsel finns det gott om.

Men jag köper mina kläder (undantag vissa mössor jag stickar men köper garnet), min underhållning (tv, data etc), mina nöjen (saker till hästarna som inte gäller arbetet på gården och kurser/lektioner), har bil för transporter mm

Så vad är egentligen självförsörjningsnivån? Gör så mycket jag hinner utöver heltidsarbetet och min familj. ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

byggarebobbit

« Svar #23 skrivet: 11 mar-09 kl 15:14 »
  Ja när jag nu summerar de svar jag fått så har jag fått omvärdera den ursprungliga frågan. Vad är självförsörjning, det finns ju som ni svarat olika perpektiv o innebörd av detta. Funderar mycket på det och blir stundom inspirerad men även frustrerad. Att leva som människa idag i vår del av världen o försöka "klara sej själv" är onekligen inte komplikationsfritt. Jag kan inte tänka mej att gå tillbaka till att leva i en hydda...trots att det i mångt o mycket vore mest pk. Jag lever inte speciellt miljövänligt o är inte självförsörjande på nått vis o jag lever t.o.m på skattepengar. Men mitt mål är ju nått helt annat. Räcker det? Bor man i stan har man inte samma möjlighet som en lantis med att "ordna" mat men då kommer ju tex bensinen o ställer till det. Men väl på landet kommer jag gång på gång till slutsatsen att det handlar om ekonomi. Jag VILL köpa en gård med möjlighet att odla o ha djur. Jag VILL ha eget vindkraftverk, solceller, avloppssysten som ger gödsel...you name it VILL ha elbil (från eget verk) Jag VILL köpa massa djur. Om man inte har kr o inte kan låna en spänn vad gör man då? Hur ser ni "alternativare" på nutidsmänniskans plikt att leva "alternativt"? Var går gränsen för att leva rätt? Är det en skyldighet eller ett krav? Ajaj jag låter lite bitter men det menar jag inte o vara, det är bara att jag kommit in i en tankesnurr.... Lite råd tack.
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Dolvis

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 11 mar-09 kl 15:32 »
Vi försörjer oss med hjälp av totalt 175% lönearbete och ibland lite VAB-pengar.

Självförsörjer oss i år på ägg, 80% kött (lamm och kyckling, enstaka vilt), potatis,  morötter, palsternackor, rödbetor, vinbär, svamp, sav, flädersaft, brytbönor, sockerärter och på sommaren sallad, tomater, gurka.

MEN då kostar ifs fåren och hönsen att hålla (köper foder, strö och lusmedel), vi har köpt sättpotatis och fröer. Frysen driver vi med el...
Så det beror på definitionen av självförsörjning. Kanske ska använda ordet hemproducerat eller min vanligare term i talspråket för det kött jag håller mig till "hemstrypt".

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 mar-09 kl 17:04 »
Hur ser ni "alternativare" på nutidsmänniskans plikt att leva "alternativt"?

Plikt går fetbort.

Slättahultarn

« Svar #26 skrivet: 11 mar-09 kl 19:54 »
Om man säljer kött eller livdjur?
Och om man sen köper foder för dom pengarna är man väl självförsörjande ändå eller?
Dt är ju min filosofi överflödet säljs och föder i sin tur både självförsörjningen och fodret

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 11 mar-09 kl 19:57 »
Ordet är alldeles för mångtydigt, det betyder alltmöjligt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 11 mar-09 kl 19:58 »
Ang olje uppvärmningen ,, nej jag stänger inte en våning på vintern det bor nån i varje rum o vi alla kräver 24grader varmt för att trivas .
Vi äger inte kåken så jag kan inte bara slita ut den men skulle hellre ha vedeldning så klart .

Du som bor i stan ,, om du ändå har en ekonomi som inte kräver att du går till ett jobb varje morgon på en fast punkt ,, varför inte hyra en billig stuga på landet ???
Dom är oftast billigare än en lägenhet i en stad .

Ang självförsörjande ,,
antingen så ser man till att man har mat+kläder+värme från sin egen gård .
eller så säljer man varor från sin egen gård o har råd till mat + kläder + värme mm ..
Bägge sätten är ju faktiskt självförsörjande.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 11 mar-09 kl 20:08 »
Det skulle i såfall innebära alla som inte är försvarslösa,

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #30 skrivet: 12 mar-09 kl 07:47 »
Jo så

Ang självförsörjande ,,
antingen så ser man till att man har mat+kläder+värme från sin egen gård .
eller så säljer man varor från sin egen gård o har råd till mat + kläder + värme mm ..
Bägge sätten är ju faktiskt självförsörjande.

Men egentligen så är ju en person som går till sitt jobb och håvar in pengarna och köper det den behöver också självförsörjande, eller?

Nja, det är helt enkelt ett för luddigt begrepp :-\. Tror att det finns många olika typer av "alternativare"; de som vill leva med så liten miljöpåverkan som möjligt, de som bara vill leva på landet med djur, de som vill leva billigt och dra ner tiden på lönearbetet etc

Jag trodde att jag ville dra ner på lönearbetet och leva av gården, men under de 3 år jag haft gården har jag fått omvärdera mina drömmar många gånger.. ::) Nu inser jag att jag måste tjäna pengar utifrån på något sätt för att dra runt min gård :P. Då gäller det att ha ett jobb som jag istället trivs med så att jag när jag kommer hem fortfarande har ork och lust att ta itu med allt arbete på gården. Visst kan jag skaffa en större gård, men jag tror inte det blir lättare eller roligare... Dyr gård = dyra lån = massor av "måsten" för att få allt att gå runt. Nu är det inte hela världen om potatisskörden går fel ett år för jag har pengar ändå ;)

Sedan har jag insett att jag är alldelles för social för att gå hemma på gården jämt :-*
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 12 mar-09 kl 16:41 »
För mig har begreppet självförsörjande mer å mer blivit en som kan försörja sig på sin gård. Eller, ett eget företag på nåt sätt. Inte sitta å be en arbetsgivare eller a-kassan om pengar.

Jag är inte självförsörjande på nåt sätt om man menar att jag producerar min egen mat. Mat som föds upp så här är extremt exklusiv och jävligt dyr. Det är inget för en fattiglapp som mej, utan den säljer jag till så höga priser som möjligt. Jag äter det som blir över, utslagstackor å sånt.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #32 skrivet: 13 mar-09 kl 08:03 »
För mig har begreppet självförsörjande mer å mer blivit en som kan försörja sig på sin gård. Eller, ett eget företag på nåt sätt. Inte sitta å be en arbetsgivare eller a-kassan om pengar.

Jag är inte självförsörjande på nåt sätt om man menar att jag producerar min egen mat. Mat som föds upp så här är extremt exklusiv och jävligt dyr. Det är inget för en fattiglapp som mej, utan den säljer jag till så höga priser som möjligt. Jag äter det som blir över, utslagstackor å sånt.

Det är det här jag menar, vi är så olika här på alternativ...  :-*

Jag äter mitt eget kött och unnar mig det för att det är hela idén för mig med att leva på en gård! Vill äta ekologiskt så långt det är möjligt, utan massa tillsatser. Köper helst inte varor som påverkar vår globala miljö negativt. Men det är dyrt att leva så, därför jobbar jag för att tjäna in de pengarna ;) Dessutom vill jag lära mig mer om körning med häst, går kurser regelbundet och vill ha bra verktyg (sele, sadel, vagnar etc) i träningen med hästarna vilket kostar massor!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #33 skrivet: 13 mar-09 kl 13:59 »
Vi är två personer på 5200 kvm som är 100 % självförsörjande på kött, honung, svamp, bär och ägg, 80 % på mjölk och ost och ca 75 % på grönsaker och frukt. MEN vi köper foder till djuren, utsäde till grönsakerna och lånar betesmark. Hö, ved och virke får vi genom arbetsbyte. Vi är båda egna företagare.
Vi tillverkar en del kläder själva från egen ull men köper även tyg att sy av och resten av kläderna köps på loppis.

Det tar verkligen tid att fixa sin egen mat, värme och varmvatten. Mycket tid. Och tungt är det. Men det är definitivt värt det. Jag har inte ångrat mej en sekund, de sex åren jag levt så här!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 mar-09 kl 18:05 »
men då lever ni ju inte på 5200 kvm, hur mkt extra bete har ni`? måste ju vara några hektar. Och höet, köper ni det med? ytterlibare hektar.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #35 skrivet: 13 mar-09 kl 18:14 »
Nej, det är nog få som är självförsörjande på egen mark...

Skytten

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 13 mar-09 kl 19:58 »
Ger man sig fan på det kan 100% av maten produceras för en person på 1000 kvm.  Det finns millioner exempel i alla klimatzoner, men man får leva som  farfars far.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #37 skrivet: 14 mar-09 kl 07:37 »
men då lever ni ju inte på 5200 kvm, hur mkt extra bete har ni`? måste ju vara några hektar. Och höet, köper ni det med? ytterlibare hektar.

Nej, precis. Jag skrev ju det. Läs en gång till.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Norrsken...!

• (Norr)skenet kanske bedrar...?
« Svar #38 skrivet: 14 mar-09 kl 07:41 »
Hur självförsörjande är ni?

Svar: Jag försörjer mig själv!

:D :D :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 2 användare
beekeepern, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser