Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur självförsörjande är ni?  (läst 5824 gånger)

byggarebobbit

Hur självförsörjande är ni?
« skrivet: 07 mar-09 kl 11:18 »
  Ja som rubriken lyder så undrar jag hur ni har det med självförsörjningen? Ni som har mindre gårdar hur många procent av kött o grönt klarar ni själva? Mvh Lina som lever helt i min nyblivna lantlivsbubbla
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Herr Nilsson

• Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Hur självförsörjande är ni?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-09 kl 11:36 »
0 % självförsörjande, en bra bit att gå således ;)
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mar-09 kl 11:43 »
Än så länge är det marginellt.. Bara några kaniner, höns och några ägg + äpplen som vi fått in av gården än så länge, i år blir det väl lite mer då får vi in kött från grisarna och fåren också. Grönsaksland hoppas vi hinna med i år också..
Så just nu, knappt något självförsörjande, men kanske några % senare i år.. :)

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 mar-09 kl 11:56 »
80-90% på äpplen och ägg, 100% på körsbär och plommon. Inget annat. Jo, gödsel. Men när jag lyckats dränera min leriga jord blir det grönsaker med. Korgpil planeras också.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 11:59 »
Jag har långt kvar, men har som ambition att bli höggradigt självförsörjande på 3000 kvm.

För några år sen ansåg jag att jag hade en självförsörjningsgrad på 75%.  Nu är den betydligt lägre, då jag håller på att ställa om, med  högre kvalitetskrav på självförsörjningen.

Jag tyckte jag var självförsörjande på kött till mer än 60% och på ägg till flera hundra procent. Jag köpte in i stort sätt all foder, och det innebar ju inte samma självförsörjningsgrad som om jag höjde radikalt egen foderproduktion.

I begreppet självförsörjning ingår ju inte endast livsmedel, utan även sådant som energi och eget arbete med underhåll på hus och hem.
Jag fixar "gratisved" och sågar husbehovsvirke.

Nu ska jag öka vegetabilierna så jag klarar nästan hela årsbehovet om ett till två år. Dessutom ska det mesta av djurfodret produceras hemma, eller plockas i naturen.  Jag kan då hålla mig med höns för ägg plus en del fjäderä för slakt sommartid, kaniner blir det oxå.

Jag får nog fortsättningsvis köpa mina grisar för slakt från en bonde i närheten, då det knappast går att även ha en gris.
Men jag förädlar själv  genom att torka  och göra de charkprodukter jag äter.

Spannmålet får köpas i grannskapet, och malas hemma för att bakas och stödfodra djur.
(Jag använder bra fodersäd även för eget brödbehov)

Jag odlar ekologiskt, men det jag köper måste inte (i dagsläget) vara certifierat, då jag har koll på hur det produceras.

Jag håller på att ställa om så att allt avloppsvatten och toalettavlopp kan cirkuleras som gödsel, det kan ta ett par år tills allt är färdigt.

Produktion av ca  300 kg/år mask som proteingiva är på gång ( kanske ett väl optimistiskt mål(vi får se)).

Bygger ett enkelt växthus i år, och har även funderingar på en liten odling av fisk.

Det kräver en del pengar att ställa om enligt planerna, men inte mer än jag kan löpande ta kostnaderna.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

byggarebobbit

« Svar #5 skrivet: 07 mar-09 kl 12:27 »
 Intressant läsning. Som sagt är jag ny i tanken (nej inte tanken men ny i att vara på väg från tanke till...en mer seriös tanke) Hur stor gård har du då? O hur stora land o vilka grönsaker satsar du på o hur stor kvantitet av djur har du?
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-09 kl 21:40 »
Bra fråga ,, än så länge klarar jag "bara" att dra in 10 000kr i månaden ungefär ,, har stadiga utgifter på ungefär 50000kr i månaden som det är just nu ,, men nu till våren ska jag plöja potatis land osv .
Ägg är jag nog självförsörjande på iaf .
Jag ska oxå försöka sammla in mat i sommar ,, förhoppningsvis ska det räcka till kaninerna o hönsen .
Jag har en gård på ca 20hkt med ett boningshus på 360kvm .
Det kostar en hel del olja att värma upp detta stora hus *suck*

Har massa planer så vi får se,,,under sommaren är alla djuren utom hundar och illrar självförsörjande.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 mar-09 kl 23:44 »
100% på alla pengar som behövs, inget bidrag eller liknande  :D

mobben

« Svar #8 skrivet: 07 mar-09 kl 23:48 »
Helt på kött, fisk ca 50 % grönsaker ca 40 %, bär o frukt ca 40 %

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 mar-09 kl 23:52 »

samma haer!
ingen hjaelper mej med en enda dinar!

annars saa har jag inte koept koett eller aegg eller groensaker alls paa ca 5 aar.

ok,,naagra aegg naer hoensen har viloperiod och har koept naan korv ibland och naan groensak eller frukt som jag inte odlar hemma.
(bacon koeper jag eftersom jag inte har grisar)

glim

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 mar-09 kl 00:53 »
Slaktar 3-5 lamm årligen ,odlar lite smått o gott, blev i år självförsörjande på jordärtskockor skörda ca 20liter och hade lika mycket kvar i jorden. Fick också tillräckligt med rabarber och vinbär i år. plockat tillräckligt med "trattisar" Lite av hallon och blåbär men har lingonsylt ännu. Hade tomater fram till oktober och gjorde lite marmelad som tog slut i januari.Har ännu lite egengjort vin kvar och lite bönor och äppelmos i frysen. Överlever nog till nässlor och maskrosor kommer ,för att inte tala om första späda rabarbern. Skafferiet innehåller ochså flera sorter torkat örtte, tex. lindblom,björkblad och älggräs bla.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 mar-09 kl 09:57 »

Jag befinner mig på tomtmark, och den är som bekant inte bidragsberättigad, den är däremot föremål för beskattning.

H-K

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 mar-09 kl 10:04 »
Bra fråga ,, än så länge klarar jag "bara" att dra in 10 000kr i månaden ungefär ,, har stadiga utgifter på ungefär 50000kr i månaden som det är just nu ,, men nu till våren ska jag plöja potatis land osv .
Ägg är jag nog självförsörjande på iaf .
Jag ska oxå försöka sammla in mat i sommar ,, förhoppningsvis ska det räcka till kaninerna o hönsen .
Jag har en gård på ca 20hkt med ett boningshus på 360kvm .
Det kostar en hel del olja att värma upp detta stora hus *suck*

Har massa planer så vi får se,,,under sommaren är alla djuren utom hundar och illrar självförsörjande.

jag får rysningar när jag läser olja huuuuhh!   börja med att ersätta den, kanske går att konventera pannan till pellets? jag eldar med ved i en högeffektiv modern sak, inte alla har tid eller lust med ved men olja ? nej trodde inte att det fanns nån kvar som värmer360km med olja?

jenses

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 mar-09 kl 11:09 »
Jag befinner mig på tomtmark, och den är som bekant inte bidragsberättigad, den är däremot föremål för beskattning.
Min kommentar avsåg snarare de som går på sjukpenning eller a-kassa och påstår sig att vara "självförsörjande"  ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 mar-09 kl 11:27 »
Min kommentar avsåg snarare de som går på sjukpenning eller a-kassa och påstår sig att vara "självförsörjande"  ;)

Ingen lever pengalöst idag! Någon penninginkomst behövs, och det har i detta sammanhang mindre betydelse om det är hopskrapat av en arbetsför anställd person eller en arbetslös eller pensionär.

Att jag inte har bidrag beror på att jag inte är berättigad och inte har försökt skaffa.
Men inte är jag väl mer självförsörjande i den mening som vi diskuterar här för det. 

Den som lagligen uppfyller kravet för att få a-kassa, sjukbidrag eller pension ska naturligvis ha det, utan att behöva känna det minsta skam. Och vi andra ska inte ha anledning att tycka vi är varken finare eller bättre, snarare ska vi vara glada att vi har både försörjning, sysselsättning  och HÄLSA.

jenses

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 mar-09 kl 12:31 »
Men nu finns ju de som skryter med deras %-grad av självförsörjandet,
känner sig finare, "alternativare".
Att man inte behöver slösa bort 8-10 timmar varje dag i fabriken eller kontoret
och istället kan använda tiden för att pyssla om morötterna och minigrisen nämns väldigt sällan i sammanhanget.

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 mar-09 kl 12:36 »
Jo är man arbetslös, med små inkomster, ligger det ju liksom nära till hands att man skaffar ett billigare boende och skaffar sysselsättning, då dyrare hobbies som golf och thailandresor är uteslutna, då kan en trädgård bidraga med lite till försörjningen.

En stressad, välavlönad människa i karriären har mindre tid och är mindre motiverad av bla ekonomiska skäl.

jenses

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 mar-09 kl 12:42 »
... och så kan man vrida på allt tills det passa in i egna världsbilden  ;D
hissa vita flaggan & dyker under  8)

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 08 mar-09 kl 13:05 »
Konstigt om någon försökte vrida så att tillvaron blir opassande.   Var det snarare inte så att jag vred på din världsbild.
Som mångsysslare med låg inkomst och en del annan tid att ta vara på, kan jag mycket väl känna igen den som utan egen förskyllan kan ha känt det nödvändigt att med en del naturhushåll, och att sedan man skaffar sig goda både moraliska och andra skäl, för att bra gilla läget.
Jag har aldrig varit arbetslös i teknisk/juridisk mening utom ett år då jag var sjukskriven med 8:-/dag för femton år sen. 

Men visst människan har förmåga att rationalisera och med små eller stora livslögner överleva bättre, och det är väl ändå bättre en gnäll och klagan. 

Jag tycker det är kul, det jag gör, och det berikar mycket. Visst måste jag se till att jag tjänar de pengar som behövs, men sen kan jag ju själv bestämma hur mycket det är, skitjobb finns det gott om.

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 mar-09 kl 16:57 »
Det finns många mellansteg från "mångsysslare med låg inkomst"
till "stressad, välavlönad människa i karriären".
T.ex. en sjuksköterska med tre barn som fick släktgården med mycket renoveringsbehov i arv,
eller eller eller...

PS: jag tycker också  det är kul vad du gör  ;)
« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 10:53 av jenses »

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 4 användare
torbjorn, kretslopp, Bokohammare, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser