Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stångande tackor???  (läst 3582 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Stångande tackor???
« skrivet: 06 mar-09 kl 19:27 »
Har 2 tackor som ska lamma när som helst, ljuverna står åt alla håll  :P och sista veckan har tackorna börjat stångas alldeles förskräckligt, särskilt efter de fått mat, de varvar tuggandet av hö med att stångas. De går 3 st (1 bagge) på 15kvm. Varför gör de så???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
SV: Stångande tackor???
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 19:35 »
Vem är "damen på täppan"?
Vem startar "bråket"?
Är det någon som är i lägre "rang" som försöker positionera sig i flocken?

Angelica
Älskar djur... människor också!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-09 kl 19:40 »
Rangordning.
Det måste vara väldigt tydligt vem som står lägst i rang i en sådan liten "flock" ::)
När man precis ska ha barn, eller precis har fått, så är det viktigt att inte vara den lägsta i rang :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 06 mar-09 kl 21:03 »
Vem är "damen på täppan"?
Vem startar "bråket"?
Är det någon som är i lägre "rang" som försöker positionera sig i flocken?

Angelica
Den ena tackan (största) är ledartacka. Vem som startar hinner jag aldrig se, hör bara hur de knockar ihop och så håller de på en stund sen struntar de i varann när baggen går emellan och fortsätter äta som om inget har hänt  ::) ;D
« Senast ändrad: 06 mar-09 kl 21:05 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 06 mar-09 kl 21:04 »
Rangordning.
Det måste vara väldigt tydligt vem som står lägst i rang i en sådan liten "flock" ::)
När man precis ska ha barn, eller precis har fått, så är det viktigt att inte vara den lägsta i rang :)
Okej,det förklarar varför den blyga tackan plötsligt vågar komma fram och äta ur handen osv.
Det har hon aldrig gjort förr. Därför den stora såg så snopen ut  ;D

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #5 skrivet: 06 mar-09 kl 21:48 »
Fasiken så spännande!!

Ta tillvara tillfället att studera flockbeteendet!

Intressant att baggen går emellan och lugnar ner... mer intressant är egentligen att han inte verkar lägga sig i!

Är det så... får "tjejerna" diskutera så länge det inte hotar baggen?

Återkom!!!
Älskar djur... människor också!

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-09 kl 22:00 »
Jag har sett det på flera stycken både innan och efter lammning. Jag tror de innan lammning säger till att "nu ska jag lamma och vill vara ifred, så stör mej ej". Vi stänger in den nylammade tackan med sina/sitt lamm ett antal dagar, med gallergrindar så de ser fortfarande varandra, och när hon sen kommer tillbaka till flocken finns det ofta någon/några hon måste stångas med. Efter lammning kan en förut "ranglåg" stångas med en ännu olammad "ranghögre" tacka, och den "ranghögre" ger sig och går undan. Som "mamma" flyttar man tydligen upp ett antal pinnhål på stegen. Fiffigt!

Annika

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 06 mar-09 kl 23:27 »
Fasiken så spännande!!

Ta tillvara tillfället att studera flockbeteendet!

Intressant att baggen går emellan och lugnar ner... mer intressant är egentligen att han inte verkar lägga sig i!

Är det så... får "tjejerna" diskutera så länge det inte hotar baggen?

Återkom!!!
Jo så är det nog, han äter i lugn o ro tills någon av dem råkar backa in i honom, då blir han sur och går emellan, alternativt stångar till nån av dem. Sen går han tillbaks, men det är itne alltid de slutar stångas med varann för det.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 06 mar-09 kl 23:28 »
Jag har sett det på flera stycken både innan och efter lammning. Jag tror de innan lammning säger till att "nu ska jag lamma och vill vara ifred, så stör mej ej". Vi stänger in den nylammade tackan med sina/sitt lamm ett antal dagar, med gallergrindar så de ser fortfarande varandra, och när hon sen kommer tillbaka till flocken finns det ofta någon/några hon måste stångas med. Efter lammning kan en förut "ranglåg" stångas med en ännu olammad "ranghögre" tacka, och den "ranghögre" ger sig och går undan. Som "mamma" flyttar man tydligen upp ett antal pinnhål på stegen. Fiffigt!

Annika
Hmm då kan det vara nära med andra ord?
Vill itne gärna dela på dem då de bara är 2, och jag har inga grindar jag kan dela boxen med  :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 06 mar-09 kl 23:37 »
Kan tillägga att även baggen har blivit lite stingslig den senaste tiden, häromkvällen stångade han mig när jag skulle känna lite på tackornas ljuver och han markerar gärna när man kommer in i boxen  >:(

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 07 mar-09 kl 12:21 »
Är boxen liten Kimma? Undrar mest för att första året jag hade lamm så tog fårgrindarna slut och jag tänkte att två nylammade tackor kunde dela på varsin box med sitt vars ena lamm. Det gick inte alls. De stångade den andres lamm så fort de kom åt. Boxen var på ca 9 kvm och det var bara de två och lammen i den.

Edit, sorry läser som en kratta. Tror liksom peppz att boxen kanske är lite för liten och att det är därför de tjafsar. Alternativet är att du försöker dela av den på något sätt.
« Senast ändrad: 07 mar-09 kl 12:46 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

peppz

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 mar-09 kl 12:43 »
Har 2 tackor som ska lamma när som helst, ljuverna står åt alla håll  :P och sista veckan har tackorna börjat stångas alldeles förskräckligt, särskilt efter de fått mat, de varvar tuggandet av hö med att stångas. De går 3 st (1 bagge) på 15kvm. Varför gör de så???

när man går mot lammning kan nog 3 djur tycka att 15 kvm är lite trångt, om båda tackorna ska kunna muta in ett "eget" hörn att lamma i som dom kan försvara från de andra så blir det lätt en del sura miner...

är det inte läge att släppa ut baggen då? så får du mer utrymme till de andra :)
det brukar annars ge med sig när dom lammar, då får dom annat att tänka på...
Kennel SweetCaileanz

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 07 mar-09 kl 14:19 »
när man går mot lammning kan nog 3 djur tycka att 15 kvm är lite trångt, om båda tackorna ska kunna muta in ett "eget" hörn att lamma i som dom kan försvara från de andra så blir det lätt en del sura miner...

är det inte läge att släppa ut baggen då? så får du mer utrymme till de andra :)
det brukar annars ge med sig när dom lammar, då får dom annat att tänka på...
Jag skulle ha tagit bort baggen. Om inte annat så med någon sorts grind så att han kan se men inte röra tackorna, eftersom det är synd om honom att gå helt ensam.
  Jag har själv aldrig haft med bagge bland lammande tackor, men en av mina kompisar delade inte av de första åren...
  Vissa baggar tycker nylammade tackor luktar spännande och jagar dom och försöker betäcka.
 Speciellt ungtackor hade svårt att freda sig och tappade bort sina  lamm i förvirringen.
  Efter krångel med flasklamm och ihjältrampade lamm så kom min kompis på att det var bättre att ta bort baggen. Hennes får har fri tillgång att gå ut och in som dom vill så dom hade ändå större chans till avskildhet än tackor i en box.
 Det är säkert skillnad från bagge till bagge men i "vilt" tillstånd lever inte baggar och tackor ihop annat än under betäckningen.
                                    Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

peppz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 07 mar-09 kl 14:31 »
charlotte, tror inte det var baggen som var problemet, utan snarare att tackorna inte kommer undan från varandra, jag föreslog mest att han skulle bort för att det skulle bli mer plats åt dom andra två..
Kennel SweetCaileanz

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 07 mar-09 kl 14:33 »
 Jag, tror inte han är problemet just NU, men han kan bli det...
Så därför tycker jag ditt råd att ta bort honom var smart.
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 08 mar-09 kl 21:25 »
Håller med Charlotte, fixa grindar och stäng bort baggen så behöver du inte vara orolig sen, och grindar så du KAN dela tjejerna ett par tre dar. No problem!

Annika

peppz

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 08 mar-09 kl 21:30 »
Jag, tror inte han är problemet just NU, men han kan bli det...
Så därför tycker jag ditt råd att ta bort honom var smart.
                         Mvh
                      Charlotte
Jo, det har du absolut rätt i, det kan bara föra gott med sig att släppa ut honom nu..    :)
Kennel SweetCaileanz

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 09 mar-09 kl 07:35 »
Nu har vi byggt "en box i boxen" till baggen och han gick snällt in där igår och såg förvånad ut. När jag kollade till dem igårkväll verkade det lugnt faktiskt, så kanske tjejerna lugnar ner sig nu när det vet var de har baggen nånstans.

MagnusK

« Svar #18 skrivet: 31 mar-09 kl 15:50 »
Vi har samma problem. tog precis ut en tacka med tre lamm. Dagen efter gjorde hon inte annat än stångas med ledartackan. Vem som startade det hela vet vi inte. Problemet är att lammen lätt hamnar i kläm och inte kommer till att dia när de slåss hela tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser