Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyllplan som ger sig  (läst 8005 gånger)

Luffsen

• -
Hyllplan som ger sig
« skrivet: 05 mar-09 kl 20:03 »
Joo... hur kan det komma sig att hyllplan böjer sig?

Alla som har en bokhylla hemma, (nu tänker jag INTE på vardagsrumsprylhyllan, utan en hylla där det är tänkt att man ska ha böcker i), alla ni måste väl ha sett eller själva råkat ut för fenomenet att efter ett tag börjar hyllan se mer och mer ut som magen på ett vietnamesiskt hängbuksvin?

Inget fel på såna för all del, men varför gör hyllplanen i bokhyllor på detta vis? Buktar neråt av tyngden, tills dom släpper från fästena med ett brak?

Tanken slog mig nyss, när jag stod i köket och tittade på köksskåpen. Där har det förvarats tunga tallrikar, glas och massor av annat som faktiskt väger en hel del, UTAN att hyllplanen ens veknat det minsta. Vårt kök är åtminstone 19 år gammalt, så det har haft tid på sig att visa buktningstendensen, men icke...

Vad beror det här på? Ska man kanske köpa köksskåp och ha till bokhylleplan?

Våra köksskåp är av folierad spånskiva, precis så som de flesta bokhyllor är... men nånstans finns en skillnad...

Nån som vet?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Hyllplan som ger sig
« Svar #1 skrivet: 05 mar-09 kl 20:25 »
Längden på hyllplanet antagligen.. Ikea säljer tillexempel både 60 och 80 cm hyllplan i sina bokhyllor. Det är lite skillnad. Så mitt tips blir att skaffa smalare bokhyllor.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Luffsen

• -
« Svar #2 skrivet: 05 mar-09 kl 21:05 »
Mm... kan vara så... det längsta hyllplanet i köket är 750 mm, och min bokhylla från Kampradbolaget är 800 mm... 50 mm längdskillnad... men nånstans går det väl en gräns.

De övriga skåpen i köket är runt 400 mm, så du är nog sanningen på spåret.

Har f ö märkt att fenomenet med buktande hylla även gäller för massiv furuskiva... tar bara lite längre tid.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 05 mar-09 kl 21:48 »
Sen väger ju böcker en hel del.. och man har ju en tendens att överbelamra bokhyllor på ett annat sätt än man gör med köksskåp..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Luffsen

• -
« Svar #4 skrivet: 05 mar-09 kl 22:10 »
Eehh.. vad? Överbe... nee... :-[ Har ju bara... några böcker ju...

*ser överfull hylla*

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 05 mar-09 kl 22:21 »
Jag hade inte fått in dessa böcker om det inte vore för buktningen. Så det finns en mening med allt  ;D
/Attis

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 05 mar-09 kl 23:22 »
Jag hade inte fått in dessa böcker om det inte vore för buktningen. Så det finns en mening med allt  ;D

Plötsligt slår det mig att taket, mitt tak, är någon annans golv. (Fritt efter Ferlin)

Hur kan det bli mera plats, det blir ju lägre i tak en trappa ner?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 06 mar-09 kl 14:02 »
Klarvaket är huset fast klockan är tolv
Då slår det mig plötsligt
Att taket
Mitt tak
är någon annans golv

Det är min favoritdikt! Är inte säker på att det är helt rätt men :)
//Snickarn

Attis

• -
« Svar #8 skrivet: 06 mar-09 kl 18:22 »
Plötsligt slår det mig att taket, mitt tak, är någon annans golv. (Fritt efter Ferlin)

Hur kan det bli mera plats, det blir ju lägre i tak en trappa ner?

Som på flyget/bussen om man fäller sätet så blir det ju mer plats. Tills den framför gör samma sak.  Fast i det här fallet så får inte böckerna plats på våningen under ändå, så här är det bara vinst!
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 07 mar-09 kl 00:18 »
Det finns köksskåp som ger med sig också.
Hmm...om man dammar av vad man fick lära sig om hållfasthetslära i skolan så ökar ju böjmotståndet mycket snabbt med ökande tjocklek på skivan (en dubbelt så tjock skiva blir åtta gånger så böjstyv).  Så en liten skillnad i tjocklek kan spela stor roll för hur mycket hyllplanet buktar ner på mitten.

När det gäller spånskiva så blir den förmodligen mycket starkare om den är av den här sorten som är "hårdare" på ytan och lösare mitt i (som golvspånskiva) än den typ som har samma konsistens rakt igenom. En styv folie på undersidan som sitter fast bra i spånskivan och inte töjer ut sig så lätt kan nog också hjälpa till som "armering".

Jag har gjort så med mina överlastade och nerböjda bokhyllor att jag ställer de tyngsta böckerna längst ut mot ändarna av hyllplanet och  lätta böcker (pocketböcker och sånt) på mitten.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 07 mar-09 kl 05:09 »
Egentligen rätt idiotiskt (tycker jag) att göra bokhyllplan av spånskivor, det är ju bara hoplimmat sågspån med lågt böjmotstånd.
Papper av bättre kvalitet är bestruket med lera, som är tungt, så det är nästan givet av såna hyllor bågnar om man fyller dom ordentligt med dyra böcker.
Bäst är (givet samma tjocklek), i fallande skala: massivträ - optimalt med stående årsringar, plywood, OSB-skiva, MDF-skiva.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 07 mar-09 kl 05:42 »
Vi har sån bokhylla med buktande hyllor.
Snyggt :D
Jag ska ta ner hela bokhyllan har tänkt det länge.
Böcker samlar bara en massa damm ingen som läser gamla böcker iaf.
Hedemorahöns

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 07 mar-09 kl 06:25 »
Böcker samlar bara en massa damm ingen som läser gamla böcker iaf.

Böcker blir dammiga, om man har dom i rum där alla springer.
Själv har jag de flesta i ett särskilt rum, man kan knappast kalla det bibliotek - snarare bokförråd, för man får knappt plats själv.
Där samlas inget damm.
Det är många som läser gamla böcker, varför skulle det annars finnas antikvariat?

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
« Svar #13 skrivet: 07 mar-09 kl 16:18 »
Man kan skaffa lister av samma träslag och limma under hyllan fram och bakkant så styvar man upp hyllan, eller göra mellanväggar från botten och hela vägen upp

JARL

« Svar #14 skrivet: 07 mar-09 kl 17:54 »
Jag gjorde en massa hyllor i ett förråd med 16 mm spånskiva, som jag stagade upp i fram- och bakkant med bräder 80x20 mm. De i bakkanten sticker upp ovanför spånskivan och blir ett stöd så att saker inte faller ned bakom. De framför lät jag gå upp så att spånskivekanten inte syns. Bräderna är limmade och skruvade (förborra!)  in i spånskivorna.

Jag har belastat dem ganska tungt med flyttlådor innehållande bl a böcker, datorer, glasburkar och annat under ca 10 år. De har inte förändrats något vad jag kan se. Spånskivor duger bra om man stagar upp dem ordentligt i kanterna är min åsikt. Ganska billigt också eftersom jag hade bräderna liggande (förpackningsvirke som jag hyvlade till samma tjocklek (maskinellt med Emcostar).
NovaCapella

Frank-Thomas

« Svar #15 skrivet: 11 mar-09 kl 23:16 »
Kan ju vara så att kökshyllor har strängare kvalitetskrav än en billig bokhylla som man förväntas byta snabbt när modet t.e.x. svängt från ek till teak, så har nog Kamprad tänkt iallafall!

JARL

« Svar #16 skrivet: 12 mar-09 kl 13:21 »
Jo, det kan ju vara så - köksskåp byter man kanske inte lika ofta. Jag skulle dock tro att det spelar en viss roll att hyllor i köksskåp har en ganska liten bredd - oftast 30 - 60 cm. Bredare skåp har ofta dubbla dörrar och därmed något stöd i mitten.
Mina hyllor som jag refererade till nedan har en spännvidd på ca 110 cm och har inte gett sig något. Jag har tidigare gjort hyllor av spånskivor utan stöd och dom blev ganska snabbt som hängmattor. Men jag lärde ju mig något på kuppen!
NovaCapella

Sågaren75

« Svar #17 skrivet: 28 mar-09 kl 07:50 »
Att det böjer sig beror på att spånplattor har mindre böjmotstånd än helträ har ett bokskåp i helträ och har inte alls märkt att det sviktar.

Kardon

• Halland
« Svar #18 skrivet: 28 mar-09 kl 10:31 »
Det går att styva upp ganska bra med en vinkel i järn eller aluminium, alternativt en stående trälist som man skruvar fast på undersidan av hyllan och denna döljs sedan bra av böckerna så att det inte påverkar utseendet. Helst ska vinkeln/listen sitta i mitten av hyllan, men av utseendeskäl har jag själv placerat den längst in och det funkar ganska bra också.

Detta ska man dock helst göra från början, innan hyllan redan har krökt sig, men rätt bra upprätning går att få även på gamla hyllor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser