Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Proteinen skiljer sig Rabbfor  (läst 1522 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Proteinen skiljer sig Rabbfor
« skrivet: 04 mar-09 kl 19:53 »
Vet att dom gamla värdena för Rabbfor innehöll 17,5% protein. Men när jag idag köpte hem 4 nya säckar såg jag att proteinet skilde sig från säck till säck, på två var det 16% och på dom två andra 17,5%. Ska det vara så?

Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Proteinen skiljer sig Rabbfor
« Svar #1 skrivet: 05 mar-09 kl 12:42 »
Tror de ändrar receptet lite då och då..

Har för mig att många ger till sina sällskapskaniner och därför sänker de proteinhalten, men fråga Gösta, tror han är med och påverkar innhållet.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 05 mar-09 kl 14:24 »
17,5 % protein är högt. Sedan kan det vara lite felmarginaler uppåt och neråt. Vid något tillfälle blev proteinhalten alltför hög, och man sänkte i specifikationen (och självfallet också i produkten). Detta är länge sedan.

Jag har kvalitetsnoja sedan min tid i industrin, och du bör kontakta tillverkaren, försöka få tag på kvalitetschefen och informera om detta. Se till att du har tillverkningsnummer för de olika säckarna tillgängligt (batch nr, lot nr, tillv dag eller liknande bör stå på säckarna). Åtminstone hade jag varit tacksam för att få reda på sådant här!

Edgar

Gösta

« Svar #3 skrivet: 10 mar-09 kl 18:01 »
Råprotein i Rabbfor 12-16 skall ligga mellan 17,0 - 17,5 %
Tidigare maxade vi upp till 18,5% men fick problem med magarna på djuren. Det är ca 3 år sedan.
Får du säckar under 17% bör du påpeka detta för att få byta ut till högre värde.
Var också observant på datum. Skall vara minst 3,5 månader "kvar" av bäst före datum när du köper!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-09 kl 18:11 »
När jag köpte Rabbfor sist så fick jag inte ta den säcken med längsta bäst-före-datumet, utan var tvungen att ta den äldre säcken. :( Tyckte jag var rätt taskigt...
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #5 skrivet: 10 mar-09 kl 18:47 »
Var det mindre än 3,5 månader kvar till bäst före?
Ligger det framme är det upp till kunden vilken säck kunden vill ta.
Låt aldrig en handlare "köra över dig" 8)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-09 kl 19:08 »
Jag vet faktiskt inte hur långt fram bäst-före-datumet låg. Ska kolla imorgon, har säcken kvar. Dom ligger framme men ändå inte. Pallen måste lyftas ner med truck, och då brukar truckföraren lyfta över säcken till vagnen på en gång. Jag hade handen på ena säcken först, men då sa han nåt i stil med att "Du får ta den här istället så vi hamnar i fas med datumen." Nästa gång ska jag säga ifrån. Jag blev nog mest bara paff... Men varför ska det vara minst 3,5 månader kvar?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 17:57 »
Nu har jag kollat säcken som jag köpte för två-tre veckor sen. Proteinet är på 16% och bäst-före-datumet var 2009-04-03. Alltså 1,5-2 månader kvar när jag köpte den. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser