Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter vs får  (läst 3922 gånger)

jenni

• Gäst
getter vs får
« skrivet: 04 nov-05 kl 20:05 »
Fördelar med getter om man jämför med får?
Måste ha några riktigt bra!

Charlotte

• -
Re:getter vs får
« Svar #1 skrivet: 04 nov-05 kl 22:11 »
Fördelar med getter om man jämför med får?
Måste ha några riktigt bra!
Jag tror inte att det finns några ;D
Nä, skämt åsido, det beror ju helt på vad du ska ha dem till.
                      Mvh
                Fårälskaren- Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

märta

• sofiahakansson@gmail.com
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-05 kl 11:20 »
Hejsan ! Jag har både getter och får och bägge är jätte trevliga,men getterna är mer sociala lite för mycket ibland och dom äter mera sly än fåren.Du får gärna komma och hälsa på våra om du vill det är bara trevligt,vi bor mellan jönköping och tidaholm
Sofia
Vi tar hand om de flesta djur som blir över och just nu är det ca 100st

jenni

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 nov-05 kl 18:23 »
Ok, ok.. Vi har åkermark över och måste ha den till nånting och nu funderar familjen gravt på att skaffa slaktfår :/  Kär djurvän som man är och vegetarian och allt så kämpar man för att ha getter istället. Tyvärr kan jag ju inte komma med några bra argument om varför getter är bättre än får..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 05 nov-05 kl 23:20 »
Åja, man äter getter också. Världens fjärde vanligaste köttslag om jag inte minns fel.

jenni

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 nov-05 kl 23:35 »
Åja, man äter getter också. Världens fjärde vanligaste köttslag om jag inte minns fel.

men hur vanligt är det i sverige?? har då inte hört någon som ätit get...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 06 nov-05 kl 00:06 »
Mycket vanligare än man tror.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 05 mar-07 kl 16:37 »

Jaha, du ska använda marken till något, men vill inte att de ska slaktas, det vill säga användas till kött- eller skinnproduktion.  Knepigt.  Getter är bättre buskröjare än får, och mina killingar åt omkring dubbelt så mycket som lammen för samma muskelproduktion.  (Det är ju musklerna vi äter när vi äter kött.)  Det skulle ge färre individer som går till slakt på samma konsumtion av bete.  Å andra sidan har getterna en större tendens att bli så uschligt personliga, att man helt enkelt inte KAN göra av med dom, vilket möjligen blir orsak till ännu fler konflikter inom familjen.  Grisar röjer undan ganska bra, men har en stor produktionskapacitet, och det var ju inte det Du var ute efter...  Förresten kan de också bli mycket sociala om man bara låter dem.  Och fåren med, om man umgås med dem och har tur - eller otur, vilket man nu tycker.  :)  Ett sätt är ju den tibetanska principen:  Det är inte roligt (etiskt) att slakta, men om man nu måste göra det ska man slakta så få individer som möjligt, och därför välja ett stort djurslag, som jak eller, här i Norden, ko.  Då kan fler människor bli mätta per taget liv.  Kanske man även bör nämna att kor och får är mycket lättare att stänga in (eller ut) än grisar och getter.

Det torde vara svårt att argumentera för getter som slaktdjur i Sverige på grund av lågt avräkningspris på slakterierna.  Ska man ha sådan produktion måste man sköta det själv, och kolliderar med diverse regler som är tillkomna för att gynna storslakterierna.

Men det finns ju faktiskt ett betande djur som vi inte huvudsakligen föder upp för slakt:  häst.  Kan det vara ett alternativ?  Arrendera ut betesmark till hästägare, kanske?  Beror ju på hur marken ligger, om det går att komma dit med bil och släp, parkeringsplats och regnskydd för ägarna när de kommer och vill rida, och hur Du och övriga familjen ställer sig till att ha folk kommande dagarna i ända.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.  Berätta gärna hur det går!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bondmoran

« Svar #8 skrivet: 06 mar-07 kl 00:39 »
Ok, ok.. Vi har åkermark över och måste ha den till nånting och nu funderar familjen gravt på att skaffa slaktfår :/  Kär djurvän som man är och vegetarian och allt så kämpar man för att ha getter istället. Tyvärr kan jag ju inte komma med några bra argument om varför getter är bättre än får..

Man kan visst ha får utan att slakta dom, det har jag.
Antingen har man bara några tackor eller så har man bagge och säljer bagglammen, som tyvärr då kan gå till slakt hos köparen, eller så får de vara kvar som kastrat.

Det finns ju mycket annat man kan göra med åker mark om man inte vill ha djur.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 06 mar-07 kl 00:50 »
Ja.  Fast det finns tydligen mer än en familjemedlem där.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: hmm...
« Svar #10 skrivet: 06 mar-07 kl 10:23 »
Antingen har man bara några tackor eller så har man bagge och säljer bagglammen

Men... det blir ju ohyggligt många får efter några år  ::)
flocken kommer ju att nästintill fördubblas varje år....!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 06 mar-07 kl 15:59 »
Under min senaste utevistelse kom jag på (det är ju då man liksom slappnar av i sinnet och tankar kan falla på plats) att det faktiskt finns producerande djur som man inte slaktar särskilt mycket, och de är de här specialhårslagen: mohair, alpacka, jag tror det finns några till.

För det handlade väl om att ge Jenni "veganargument" i hennes diskussioner med en familj som vill ha ut pengar från sin åkermark utan alltför mycket jobb?

Om det inte behöver vara just pengar, finns ju alltid möjligheten att anlägga grönsaksland för lokal konsumtion, eller en permakultur (bärbuskar och sånt) också för eget och närmsta grannars bruk.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 06 mar-07 kl 16:28 »
En vegan ska enligt mig inte ha några djur alls. Inte ens en katt. Vill någon veta varför, skriv till mig privat om det. För det hör inte hit.

Men, Jenni skriver ingenstans att hon är vegan. Hon skriver vegeterian. Så Jenni, om man inte vill slakta, tänk på getmjölken. Ta reda på den och sälj killingarna. För mig, har getterna varit lättare att handskas med. Man blir mer vän med dom.
« Senast ändrad: 06 mar-07 kl 17:18 av Gruff »

Bondmoran

« Svar #13 skrivet: 06 mar-07 kl 17:19 »
Ja.  Fast det finns tydligen mer än en familjemedlem där.

Ja och det gör det här också  ;D

Hälsar
Bondmoran
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

Re: hmm...
« Svar #14 skrivet: 06 mar-07 kl 17:32 »
Men... det blir ju ohyggligt många får efter några år  ::)
flocken kommer ju att nästintill fördubblas varje år....!

Ja  :-\ ok jag skulle inte skrivit bagg före lamm och då behöver det ju inte bli en ohyggligt stor flock efter några år  ;D
Alltså om man säljer lammen .......

Hälsar
Bondmoran

Balbina

• -
« Svar #15 skrivet: 06 mar-07 kl 19:53 »
Klart man ska ha getter. Sällskapliga trevliga djur. Billiga i drift och behöver man ha slyröjt (eller rosenbusk röjt  >:( ) Så är de utomordentligt duktiga på den uppgiften. Får är också fina men de går inte att få tama och skaffar man svarta får så har man skaffat sig problem. Helgalna och hoppar minst lik bra som getterna.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 07 mar-07 kl 00:07 »

Javisst är getter trevliga!  Men det kan får också vara.  Mina var i alla fall utomordentligt tama, de svarta inte minst.  Får som hoppar brukar väl oftast vara lantras, oavsett färg?

Hur är det, Jenni, har Du fått något användbart svar?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #17 skrivet: 07 mar-07 kl 11:56 »
Kan man inte ha några djur, vilken sort som helst, man se till att de inte förökar sig? Det vore väl det enklaste. Men man måste ju ändå se till dem, även på vintern då åkern vilar...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #18 skrivet: 07 mar-07 kl 12:39 »
Kan man inte ha några djur, vilken sort som helst, man se till att de inte förökar sig? Det vore väl det enklaste. Men man måste ju ändå se till dem, även på vintern då åkern vilar...

Jo, man ser till att bara ha av det ena könet. Sedan går det att diskutera om djuren mår bra eller dåligt av detta, dvs av att inte fortplanta sig. Hos människan finns det med åldern en ökad risk för diverse cancersjukdomar hos kvinnor som inte fått barn.

Riktigt så illa blir det väl kanske inte för djur, men risk för ljuvertumörer, livmodersinfektioner etc påverkas säkert av att inte betäckas. Om risken påverkas positivt eller negativt låter jag vara osagt.

Annars kan man ju bara skaffa några baggar, om betäckningsbrist vore ett problem. Fast det kanske ger problem det också, med humöret.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 mar-07 kl 12:57 »
Jag gillar både getter och får skarpt (inte minst i grytan). Getternas nackdelar är som jag ser det lukten och att de är bökigare att stängsla in än får. Fördelen är väl att de betar sly bättre, är billigare i drift och inköp (om man inte vill ha renrasiga) än får. Fällarna kan vara minst lika fina som de från får.

Detta var väl ett svar på den inledande frågan i tråden snarare än en uppföljning av diskussionen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser