Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni när ni är godissugna och inte vill/ids åka till affären?  (läst 27692 gånger)

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
Igår hände det igen... både maken och jag blev så supergodissugna att vi visste inte vad vi skulle göra....  :o vi föll till föga och åkte och köpte godis och lite kattmat, bara för att vi skulle inte ha åkt för jäves så att säga. Då slog det mig... vad gör ni för gottis när ni är sugna... jag tänker på både på "vår" ekonomi (det är dyrt med godis) och miljön, att sitta och åka bil till affären bara för att man är sugen på något sött och sliskigt... (dåliga samvetet kommer fram).

Så ge förslag och tips på vad ni gör! ;D
Det finns ju alltid trotjänaren chokladbollar, men om man inte vill ha det....

Hoppas att det finns någon som förstår vad jag menar och kan ge oss lite tips!
Kram
Hubban (som inte är godissugen längre ;))
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Therese K

• Skåne
japp.. känner igen det där ;D jag ser till att ALLTID ha popcorn hemma.. och glass ;) fast det är ju köpe grejer.. ibland har vi gjort varm chokladmjölk på kakao..sött o gott.. :-[ 
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Norrsken...!

• (Norr)skenet kanske bedrar...?
Biter på  naglarna...! ;D

ekoStina

poppar popcorn, saltar och smälter blockchoklad över dem...mmmm! jättegott! o lätt gjort.

ekoStina

alltså, då smälter jag choklad i ett vattenbad och häller över popcornen...

äppelpaj

• Småland
Kakor eller olika sorters frukt! Torkad frukt eller nötter kan också funka :)

dom där chokladpopcornen lät ju intressanta! Måste nog testas nån gång :D

Wisteria

Total desperat recept nr 1: Ta mörkt kakao pulver, blanda i socker, häll i lite lite grädde först och rör, mer grädde efter ett tag, gooodis...

Total desperat recept nr 2: typ lite halvnyttnigt, tag mandlar blöt ner dom med vatten, pudra på lite rejält med salt, och rosta dom i ugnen på rätt så hög värme. låt svalna och ät.

Total desperat recept nr 3: Vispa ägg och socker länge, häll i lite smält smör, häll i mot slutet frusna jordgubbar. Ät i små koppar.

Therese K

• Skåne
 :o oj oj oj, vad gott det lät! Måste prova! :) kom o tänka på julgodis.. kola- kan man göra själv, glass som jag skrev innan kan man ju oxå göra själv..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
Vilka smarrig recept! Ska nog också prova popcorn och choklad... ;D Jo jag försöker också alltid ha hemma popcorn, men man kan bli rätt fort trött på det med.

Visst försöker jag vara nyttig och ha frukt hemma (är för tillfället helt såld på avokado...), men ibland är det inte nog sött...

Toppenfina recept! Fortsätt och skicka in, det är roligt att höra vad ni gör när ni är desperata!

Kom på en själv..
steka bananer (helst i smör), ringla ljus sirap och lite grädda och så "koka" ihop detta och så lite glass på detta, det är inte dumt, det kan jag försäkra, det blir ju som fritterade banan a la julsmak, typ....
Kram
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
Skiva syrliga äpplen, stek med smör, socker och lite kanel. Serveras med fördel med lite vispad grädde eller vaniljglass.

Koka seg härlig kola av kakao, vaniljsocker, smör, sirap, och socker.

Bra recept som består av sådant som allt som oftast finns hemma (iaf hos mig)  :D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Brända mandlar!

Gott, går lätt och snabbt! Och inte såååonyttigt  ;D

Jag brukar göra efter Skansens recept som finns på nätet, bara att googla.
Självhushåll till nytta och nöje

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Sluta!

Jag försöker leva nyttigt här! ;) ;) ;)
Blir ju jättesugen på allt möjligt gottis! :-[
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
steker ägg, ägg är gott, eller kokar ägg. Mmmmmm äggula! :D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Attes matte

• Jämtland
Äggtoddy. Eller vad det nu kan kallas. Inte sån med sprit i, utan bara tre-fyra äggulor, vispa som fan helst med mixerstavsvispen (en ballongvisp till mixerstaven). När äggulorna är rejält vispade så häller man i lite socker, bara några matskedar och sen vispar man som fan igen. Upprepa tills man har vispat ner en knapp deciliter socker. Eller en halv räcker. Supersmarrigt! Sen gör man såklart maränger av äggvitorna.  ;)

Sen är ju negerbollar en klassiker. Fast jag brukar aldrig få till några bollar. Käkar smeten med sked och doppar skeden i pärlsocker.  ;D Alla verkar ha olika negerbollsrecept, men här är i alla fall mitt.

100g smör
1 dl socker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe
3 dl havregryn
Rör ihop allt utom kaffe och havregryn till en jämn smet. Inga smörklumpar får vara kvar!
Häll i en tsk kaffe. Rör tills slät.
Häll i 2 dl havregryn. Rör.
Sista msk kaffe. Rör
Sista decilitern havregryn. Rör rejält.
Ställ in i kylen en halvtimme.
Ät.
 ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Ja här har vi över 2 mil till affären så man åker inte för skojs skull inte....

Doppa frukt i smällt choklad.
 Fil med extragod mysli.
En aning tinade jordgubbar i mixer tillsammans med en skvätt mjölk eller....grädde..

Det var det som räddar akuta situationer. Sen är det bara kavla upp ärmarna o baka :)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

glim

• Gäst
Brukar ha några burkar frukt hemma tex. annanas,därtill keso eller yougrt med lite choklad pulver , gott och inte alldeles onyttigt!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Ja här har vi över 2 mil till affären så man åker inte för skojs skull inte....

Samma här, trots att vi bara har 6km till närmsta affär. Åker absolut inte iväg för godissug, det får bli till att baka ngt om jag bara måååste ha.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
Jag blev godissugen bara av att läsa alla inlägg.

Gick och tog mig en näve torkade äppelskivor

;) ;D
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Lycka

• Ångermanland
Nu har jag läst många recept (onyttiga ;))
Men det gäller att ha blockchoklad hemma.
Hedemorahöns

Skytten

• Skåne
http://www.hollowtop.com/finl_html/mealworms.htm
(receptsamling med maträtter med insekter i)

Mjölmaskkakor

1-1/4 kopp vetemjöl
1 tsk   hjorthornssalt
1 tsk  salt
1 kopp  varmmjukt smör
3/4 kopp socker
1/2 kopp krossade torkade mjölmaskar
3/4 kopp farinsocker
1 tsk vaniljpulver
2 ägg
1 kopp riven choklad

Lägg mjölmaskarna efter att de tvättats på en bakplåt med ett bakpapper och torka i ugn ca 1 timme 100 grader(ta ut).
Sätt ugnen på 200 grader
Blanda mjöl, hjorthornssalt i en skål.

I en annan skål lägg smöret, socker farinsocker, vaniljpullver, vispa i äggen, tillsätt sakta mjölblandningen, och sist  chokladflarnen och mjölmaskarna.

Klicka upp på en bakpappersförsedd plåt och baka i 8-10 minuter.

Rysligt mycket kalorier och näring.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser