Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang. brunst och gutar...  (läst 2175 gånger)

Helena S

  • Inlägg: 51
Ang. brunst och gutar...
« skrivet: 02 mar-09 kl 11:57 »
Hej !

Har tidigare förvånat berättat här om två av mina gutetackor som lammade i början av januari. Den ena fick två fina tacklamm och den andra ett dött bagglamm. Helt omöjligt enligt vad jag hade lärt mig om denna ras...

Nu när jag springer frekvent i stallet för att kolla om resterande tre tackor snart ska till, så får jag se att gamla tackan, vars lamm dog, tydligen brunstar igen! Baggen är helt till sig och följer henne tätt, tätt i hälarna.

Var ska detta sluta, ska vi ha lamningar året runt ::) ??? ;D. Är detta normalt?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #1 skrivet: 02 mar-09 kl 12:25 »
....å här sitter jag och bankar huvudet i väggen efter att ha helt uppenbart tagit ifrån baggen för tidigt från mina rya-tackor......finullen har ju lammat, men det är tydligen stor skillnad. Trist erfarenhet, det också!  ::)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #2 skrivet: 02 mar-09 kl 12:37 »
Här har det lammats tidigt bland gutar och gute/finull från 4/1 till 12/2 kom 13 lamm.. de gick med en erfaren gutebagge på 9år.

Har 3 äldre tackor och 8 ungtackor som inte lammat ännu.. dessa har gått med 2 ungbaggar i olika grupper.

Det är ovanligt bland gutarna att de lammar den här tiden men jag har hört från många håll att det lammats tidigt i år.. har ingen aning om varför ???

De gick med samma erfarna bagge hela förra säsongen också och då kom lammen mellan 16/3-30/4..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #3 skrivet: 02 mar-09 kl 13:06 »
Har ladrig varit med om att gutefår lammat före mitten-slutet på mars.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Helena S

  • Inlägg: 51
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #4 skrivet: 02 mar-09 kl 13:40 »
Inte jag heller innan i år....och om det tar sig nu så kommer vi få lamning slutet av juli...inte helt vanligt det heller känner jag!  :o

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #5 skrivet: 02 mar-09 kl 15:46 »
Min gamla gutetacka lammade 17 februari  :o,
Hon hade trillingar förra året och hade minsta tacklammet kvar tills i slutet av september -längst av alla tackor, ändå är hon först med lamm i år!?
Den andra gutetackan är inte på gång, men däremot min finullstacka har nog bara nån vecka kvar tills lammning för hon har börjat fylla i juvret. Finullstackan hade jag hoppats på lamm efter i januari...... Dom är luriga dom små rackarna  ;)!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #6 skrivet: 02 mar-09 kl 15:51 »
Fick i helgen lära mig på FSA:s årsmöte att i de nordliga länderna, där dagarna är korta på vinterhalvåret är fåren styrda av brist på ljus för att brunsta. Brunstar de vid "fel" tid är det vi människor som varit inne och styrt. Dessutom tar det ca. 6 v efter en förlossning, innan livmodern läkt ut och kan ta emot ett nytt ägg. Alltså går det minst 6 v. innan de brunstar om.
Det var en forskare vid SLU som berättade detta.
Han trodde bl.a att dagens utfodring var en av bovarna. (Vilket jag länge misstänkt)
Kan tänka mig att ryafår är mer årstidsstyrda än finull, alltså brunstar mer vid "rätt" tidpunkt.

Man lär så länge man lever ;)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #7 skrivet: 02 mar-09 kl 17:11 »
Kan tänka mig att ryafår är mer årstidsstyrda än finull, alltså brunstar mer vid "rätt" tidpunkt.

Man lär så länge man lever ;)

Det är väl det man gör, som "tur" är.....bara att låta ryorna få göra som de vill, antar jag. ::) Extra sur lärdom, då jag hade köpt en så fiiiin ryabagge men skickade vidare honom till kompisen redan i början på oktober.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #8 skrivet: 02 mar-09 kl 19:42 »
Ja du Birgit, min gutetacka var då inte med på det mötet  ;).
Våra får har gått på ekologisk äng hela sommaren o hösten och började få hösilage i mitten av oktober.... Jag ger väldigt lite kraftfoder, tittar på var och en och ger nån dl. havre med luzern när tackan sätter juver och sen tills några veckor efter dom fått lammen. Så jag vet inte om man kan tycka att jag gett någon utfodring som skulle ha gett så tidig lammning...
Men dom gör som dom vill, det är tjusningen när man har dom gåendes med baggen hela tiden. Man får en glad överraskning när lammen "dimper ner".
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #9 skrivet: 02 mar-09 kl 20:03 »
Det var inte mina heller ;)

Jag ger inget kraftfoder till mina gutar..
De går på bete från maj-okt och sen på ensilage/hö resten av året..
De har gått på lösdrift med bagge..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #10 skrivet: 02 mar-09 kl 21:36 »
 Vilken var den naturliga lamningstidpunkten enligt professorn?
Och med vilken sorts utfodring skulle man styra för att uppnå den?
Och sades det något om det "naturliga" i att ha bagge i flocken året runt och dess eventuella påverkan på brunsterna?
 Jag tror inte det finns EN orsak till att brunsterna flyttar på sig eller att tackorna lammar fler ggr/år, så enkelt är det nog inte. Att ta bort kraftfodret löser inte alla problem  ;)
                                Mvh
                             Charlotte
« Senast ändrad: 02 mar-09 kl 21:51 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Ang. brunst och gutar...
« Svar #11 skrivet: 02 mar-09 kl 22:47 »
På ett övergripande plan kan SLU professorn som Birgit lyssnade ha rätt: högst troligt kan man styra får och deras beteende en hel del, inklusive med hur man fodrar dem. Men jag tycker inte resonemanget ändå funkar i de här fallen med gutar som börjar lamma i jan-feb. Vi som har gutefår har dem ju nästan alltid på naturbete med grovfoder från hösten och framåt och inga eller högst begränsade kraftfodergivor. Så vad är förklaringen? Även för mig lammade två av fjorton tackor. Jag börjar tro att det var något konstigt med augusti i Södra Sverige, då de betäcktes. En lång, torr sommar bröts tvärt av med hällregn och dåligt väder i två veckor i sträck i inledningen av månaden. Det blev helt enkelt lite Norrland över det hela i Södra Sverige. I Norrland börjar ju fåren gärna brunsta i augusti när kvällarna tvärt blir mörkare. Vad tror ni?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser