Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lös hund....  (läst 3627 gånger)

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Lös hund....
« skrivet: 27 feb-09 kl 23:41 »
Jag vill ställa en fråga till alla med hund och det är varför det springer så mycket lösa hundar som ägarna inte har koll på  >:( ???...
Jag menar varför ska man flera gånger i veckan bli mer eller mindre påhoppad av agressiva hundar avstörre raser bara för man har fräckheten att vilja rasta sin hund .Jag menar koppel är inte så dyrt  ::), och det är inte roligt att få sin hundvalp skrämd gång på gång, då kan det sluta med att han  blir lika agressiv han  :(...
Så varför lös hund om man vet med sig att den har problem med andra hundar ? är det roligt att se en mellanpudelvalp bli nedslagen i snön med en rotwailer över sig ????
Jag börjar bli så J_a less.....Jag har väl lika stor rätt at gå ut med hund som alla andra...
Och jag vill påpeka att Elvis (som han heter) är snäll och väldigt valpig....så jag förstår inte varför han ser så tuggvänlig ut...Det har hänt en gång att en lös hund var snäll och hade lek i sinnet....
Varför blir så många hundar agressiva mot mindre hundar och valpar  ??? , det är inte en sund reaktion...
Och varför accepteras det av matte/husse till hunden ?
Har ni några teorier att dela med er av  ???
« Senast ändrad: 27 feb-09 kl 23:43 av Kerstin Linnea »

Tummelisa

  • Inlägg: 243
SV: Lös hund....
« Svar #1 skrivet: 28 feb-09 kl 00:27 »
Finns inget försvar till att ha sin hund okopplad. Har själv blivit lika förbannad som du.
Fem till sju meter från en ägare är inte ens en tjänstehund helt pålitlig för inkallning sägs det. Även om säkert majoriteten tjänstehundar är det.
För övrigt så kan en mindre hund faktiskt ses som ett byte  :o för en stor hund. När jag bodde i stan så fick jag kämpa som du flera gånger. Min hund har blivit överfallen aggressivt vid t två tillfällen :'( :'(. En gång trodde jag han skulle stryka med.
Flera andra gånger har det också hänt o jag har i princip satt mig på huk över min hund o hållit den andra hunden borta med händerna. Ett tag hade jag faktiskt extrakoppel med mig för att ta till hjälp. Fan att det ska vara så här på ren svenska. Nu bor jag tack o lov i fritidshuset mitt torp på landet. Primitivt o med en enorm frihetskänsla och ganska hundfritt o skönt.
Min lilla hund kan koppla av o det gör jag också  :). Men man ska inte behöva flytta för att det finns omdömeslösa hundägare och det var ej heller anledningen till att jag flyttade men det kom som en bonus att slippa dem.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Lös hund....
« Svar #2 skrivet: 28 feb-09 kl 10:41 »
Tack  :-[ för att jag inte står ensam mot "lösrastarna"....
Kul att man inte är ensam om erfarenheterna...men vad ska man göra?
Jag bara väntar på att någon gång kommer det att sitta en hund i armen på mig men hellre mig än Elvis.... :-\....

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Lös hund....
« Svar #3 skrivet: 28 feb-09 kl 23:40 »
Det är en sak att avsiktligt släppa lös hunden och en helt annan sak att hunden kommer lös oavsiktligt. Mitt lilla odjur (snart 11 månader gammal BC/golden blandrastik) har hittills lyckas rycka sönder två eller tre koppel, åtskilliga gånger fått knuten som håller karbinhaken vid löplinan att släppa (den enda knut som hittills har visat sig pålitlig är pålstek), och några gånger lyckats smita ut genom dörren.
Hon har ställt till ofog för tredje man en enda gång - sprang fram och hälsade lite väl översvallande på en 2-åring när hon hade kommit loss från löplinan utan att jag märkte det, hon var ca 5-6 månader då.

Jag släpper aldrig lös henne under rastning eller när det kan finnas andra hundar eller trafik i närheten, däremot kan hon få springa lös hemmavid när jag själv är ute och t ex skottar snö. Morsan lånar henne ibland och går långa promenader på avsides ställen i skogen där det inte är mycket annan hundrastning, då brukar hon få vara lös med "draggankare" - en 5 meter lång lina med en rejäl gren eller nånting fastknutet i änden.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Lös hund....
« Svar #4 skrivet: 01 mar-09 kl 12:17 »
Smitning är en sak men det ligger väl i hundägarens intresse att hålla sin hund vid liv?, Här där jag bor går det tre vägar och en järnväg där en hund kan råka illa ut på många sätt, och ändå släpps hundar lösa för att rasta sig själv (så att husse/matte slipper gå så mycket) ::)...
Det bor även en agressiv pitbullhanne i huset bredvid som har smitit minst tre gånger för att jaga min hund. >:(....Och när man hör smällar när hunden hugger efter  lill killen så är det inte så roligt....

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Lös hund....
« Svar #5 skrivet: 01 mar-09 kl 13:43 »
För min del gäller det framför allt att lyckas lära alla inblandade hur man knyter en pålstek och att få vederbörande att inse att råbandsknop faktiskt inte fungerar på ett sånt där ställe. Här hemma är det inga problem med löplinan längre men tyvärr måste ju hunden vistas på ett annat ställe medan jag är på jobbet.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Lös hund....
« Svar #6 skrivet: 01 mar-09 kl 15:41 »
Åh, nu kommer jag och tänka på det stället vi bodde innan vi flyttade hit.

... En klasskompis till mig hade en liten dv pudel... Några hundra meter bort så bor en annan familj och de hade alltid sina hundar skenandes lösa och de kunde springa långt ifrån tomten.

En dag när min klasskompis pappa var ute och gick med hunden så kom en av dessa lösa hundar och attackerade pudeln. Han löft upp den lilla hunden i luften och den andra hunden försökte allt för att komma åt pudeln...

Några veckor senare kom de och gick med pudeln igen... Och tror ni inte den lösa hunden kommer igen! Den här gången var det inte mannen i huset som var ute och gick utan yngsta sonen. Den lösa hunden kom rusandes och "klipp"... Pudeln dog nästan på fläcken.  :'(

En annan famlij hade också en lösspringade hund... Den fick för sig att dra vigä en halv mil hemifrån, springa in en en bekants ladugård och bita ihjäl 3 katter. Sedan så sprang den ytterligare 5km åt ett annat håll till en liten tik som löpte för första gången... Där "våldtog" den lilltiken... När ägaren kom ut så blev den rädd och sprang iväg med den stackars lilla hunden släpandes efter sig (de fastnar ju) så de fick åka till veterinären med kraken.  :(

Några veckor senare kom den och bet ihjäl ytterligare en katt lite här och där... Den hunden är avlivad nu medan den som bet ihjäl pudeln lever än vad ajg vet.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Lös hund....
« Svar #7 skrivet: 02 mar-09 kl 13:33 »
Ja, om man bara bodde långt bort i skogen....
Då skulle jag skaffa vapenlicens anlägga jaktprov och ha en hagelbössa med grovhagel för att skydda mina djur, men det verkar som om lagen är tandlös när det gäller lösa hundar.....
Eller ..... ???

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Lös hund....
« Svar #8 skrivet: 27 mar-09 kl 13:37 »
Ok, nu har helvetet brakat löst... :(
Jag har nu gjort en polisanmälan ang grannens lösa hund som skulle hugga Elvis (för fjärde gången) och ägarna var väldigt obehagliga och hotfulla och ville få det till att det var mitt fel allt..
Jag håller min hund kopplad och det här är ett bostadsområde...
En del av hans mundiarre var att "enligt statistiken så var elvis farligare", bara det att det är inte min hund som ska bitas  >:(...
Jag orkar inte med skiten snart... :'(...
Det är väl bara en tidsfråga tills han står och bankar på dörren och ska bråka.. :-\...

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Lös hund....
« Svar #9 skrivet: 27 apr-09 kl 13:26 »
Ok.nu har jag fått ett brev,"ärendet nedlagt , brott kan ej styrkas"....
Man undrar varför man anstränger sig att få barn och husdjur att uppföra sig sådär lagom... ::)..
Det vanligaste verkar vara att låta djuren springa fritt, det går ju att köpa ny om den förolyckas :( ???.
Nu i veckan var en tant ute och "skrapade " ihop en överkörd katt och lade i sopsäck...
Det är en sak att ha utekatt på landet men inte så övertänkt att ha här..

Vilse

  • Gäst
SV: Lös hund....
« Svar #10 skrivet: 06 maj-09 kl 03:02 »
Det är en sak att avsiktligt släppa lös hunden och en helt annan sak att hunden kommer lös oavsiktligt. Mitt lilla odjur (snart 11 månader gammal BC/golden blandrastik) har hittills lyckas rycka sönder två eller tre koppel, åtskilliga gånger fått knuten som håller karbinhaken vid löplinan att släppa (den enda knut som hittills har visat sig pålitlig är pålstek), och några gånger lyckats smita ut genom dörren.
Hon har ställt till ofog för tredje man en enda gång - sprang fram och hälsade lite väl översvallande på en 2-åring när hon hade kommit loss från löplinan utan att jag märkte det, hon var ca 5-6 månader då.

Jag släpper aldrig lös henne under rastning eller när det kan finnas andra hundar eller trafik i närheten, däremot kan hon få springa lös hemmavid när jag själv är ute och t ex skottar snö. Morsan lånar henne ibland och går långa promenader på avsides ställen i skogen där det inte är mycket annan hundrastning, då brukar hon få vara lös med "draggankare" - en 5 meter lång lina med en rejäl gren eller nånting fastknutet i änden.

min tik har faat foer sej at hon ska haelsa paa den moetande jycke fort som tusan,,hon kan bar inte vaenta tills vi kommer fram,, hon rusar och lyckas slinka ur halbandet foer at sen rusa fram och goera oeversvallande haelsning paa okaend hund o okaend matte/husse,,vi har ju inga hundar daer vi bor,,saa jag foerseoker ta paa henne sele naer vi ska naanstans sa hon inte kan goera om utbrytar rusningen,,men snaell e hon,,men det vet ju inte den som ser henne komma  :)

naer vi var paa valptraening foer den yngre hunden saa var tiken med,, hon skulle haelsa paa alla 25 delatagrna och deras valpar om och om igen,,som naan slags skolfroeken som raeknade in sina ungar,,faaraherde,,javisst :)

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Lös hund....
« Svar #11 skrivet: 06 maj-09 kl 22:19 »
Det är otrevligt med hundar som lär sig att krypa ur halsbandet. Min har tack och lov inte kommit på att man kan göra det, men en annan hund på unghundskursen jag går nu har tydligen lärt sig det, hon lyckades krypa ur halsbandet och stack iväg efter en katt härom veckan och det var ren tur att hon inte blev påkörd, flera bilar fick tvärnita för henne.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Lös hund....
« Svar #12 skrivet: 22 jun-09 kl 21:19 »
Jag ser hellre att hundar får vara fria än fångna i koppel. Men, såklart måste ägaren
hålla koll så att inget händer!

Skulle gärna se fler lösa.


Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lös hund....
« Svar #13 skrivet: 23 jun-09 kl 08:09 »
Jag också, skogsmullan, fast det stora problemet är att folk inte kan uppfostra sina hundar! Oavsett koppel eller inte, ska hunden inte göra sånt som husse/matte inte vill.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser