Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Protein (inte fiskmjöl eller sojaprotein)  (läst 9576 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Protein (inte fiskmjöl eller sojaprotein)
« Svar #40 skrivet: 01 mar-09 kl 17:22 »
Om vi är rädda för att ge matrester från vårt eget bord till höns, så undrar jag om vi själva skulle våga äta av den maten först.

Matrester från människors mat måtte väl hålla den kvalite, så hönsen inte blir smittade av allehanda sjukdomar.

Köttmjölet som kan ha spridit galnakosjukan, var ju kadavermjöl, även från nöt, som man gav en idisslare, och dessutom fick påta sig rollen som kannibal, visst kan sådant tokskap straffa sig.

Nu förekommer dessa produkter i humant hudvårdsmedel istället.

Det förekommer oxå att nöt utfodras med hönsskit, man tror visst att man kan stoppa i en idisslare vad som helst.

Med den brist på fiskmjöl som finns överväger man att tillåta köttmjölet att komma tillbaka.

Att man har vissa förbud och krav på stordriften, är inte så märkligt.  Det förekommer ju alltmöjligt då och då i den "mat" som ges till djur i stordrift.  För inte så länge sen förekom det dioxiner av hög halt i fabriksfoder.

En del föreskrifter är mest till för att genom att ha förbud för sådant som är svårt att kontrollera efterlevnaden av, det behöver således inte vara farligt just skött.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 01 mar-09 kl 22:28 »
 Du har absolut ingen aning om i fall den importerade korven innehåller svinpest som smittar grisarna även om du själv inte blir sjuk...
 Det finns säkert hönssjukdomar som kan smitta fjäderfän utan att vi blir sjuka.
 Jag tycker fortfarande inte att det är en "dum" lag...
Var sätter ni som ger hönsen animaliskt avfall gränsen? Är det okej att ge kycklingrester? Rester med ägg i? När är det juste/ojuste?
                            Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #42 skrivet: 01 mar-09 kl 23:40 »
Charlotte, jag tror att du har missuppfattat mig lite. Jag vill ha stenkoll på vad mina djur äter, vilket inte innebär att jag skulle ge mina höns vilket skräp som helst.
Min tanke med animaliskt protein till höns är att man ju ger höns fiskmjöl. Men eftersom jag inte vet var det fiskmjölet kommer från så vill jag hellre ge hönsen animaliskt protein som jag vet ursprunget på. Som tex märgben från älg eller lamm och liknande. Kanske slänga åt dom ett kokt kaninskrov som jag ändå inte kan ge hunden (han får bara råa ben) som sysselsättning och godis. Eller att koka en gädda som jag fiskat själv åt dom att picka på då och då.
Det är alltså inte slakteriavfall, utan prima råvaror som jag lika gärna kunnat äta själv. Jag skulle dock aldrig mata höns med hönskött och inte heller gris med griskött. Även om kannibalism inte är helt ovanligt i djurvärlden så vill jag inte tvinga det på nåt djur.
Jag förstår inte varför det skulle vara sämre att ge hönsen hemgjord naturlig mat från bra råvaror än att ge ett processat foder med fiskmjöl av helt okänd kvalitet...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Charlotte

• -
« Svar #43 skrivet: 02 mar-09 kl 00:06 »
Jag förstår precis hur du menar, jag är själv helt inne på samma banor som dig vad det gäller djurmat:) Men just utfodring med animaliska produkter till de djur vi ska äta så finns det regler som kanske inte är så dumma som vi tycker dom är... Jag känner att det kanske är bäst att hålla sig på den säkra sidan där. Särskilt om man som jag har att hålla sig till div. tvärvillkor pga Eusregelverk tex. Däremot skulle jag väldigt gärna vilja veta vilka regler som gäller om man tex skulle ha en kompost inne hos hönsen som man lät dom krafsa i sig mask ifrån? Är det andra regler som gäller då? Jag vill gärna ha alternativ till sojan men ändå hålla mig inom lagens gränser.      Mvh   
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #44 skrivet: 02 mar-09 kl 00:22 »
Men mask och fiskmjöl är ju oxå animaliska produkter...  ;)

/Sara

Charlotte

• -
« Svar #45 skrivet: 02 mar-09 kl 00:38 »
Fiskmjölet ska ju vara godkänt för att ge till fjäderfäna och producerat på ett 'säkert' sätt, antar jag? Jag ger mina vegetabiliskt koncentrat plus spannmål. Men jag undrar vad lagen säger angående levande föda som masken skulle vara?  Vet något det?            Mvh Charlotte

Attes matte

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 02 mar-09 kl 01:11 »
Vad är det som ska godkännas i fiskmjölet? Knappast kvalitén i alla fall...  ::) Då fiskar jag nog hellre själv och ger hönsen. Men sen tar ju en del ägg smak av fiskmjölet som jag förstått. Eller?

Problemet med just vegetabiliskt koncentrat är ju att det är soya. Det är soyan jag försöker komma undan.  ;)

Vore som sagt intressant om nån visste vad lagen säger om levande mask...

/Sara

Charlotte

• -
« Svar #47 skrivet: 02 mar-09 kl 12:14 »
Men sen tar ju en del ägg smak av fiskmjölet som jag förstått. Eller?
/Sara
Man har ju läst att för mycket fisk i hönsmaten ska ge smak till äggen, men jag vet inte HUR mycket som är för mycket...
 Jag undrar om det du skriver angående att vissa ägg skulle få fisksmak är något du kan ha blandat ihop med att man inte ska ge brunvärpare foder med raps i för attdom då kan värpa ägg med fisksmak?
Därav finns ju tex Fenix Helveg Brun (foder utan raps i).
                                          Mvh
                                        Charlotte

Attes matte

• Jämtland
« Svar #48 skrivet: 02 mar-09 kl 13:36 »
Ah, så kan det nog vara. Men som sagt, undrar hur mycket fisk som är för mycket. Jag har ju tillgång till sjöar med mycket fisk, så det vore ju inte dumt om man kunde fiska fisken själv till hönsen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser