Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Protein (inte fiskmjöl eller sojaprotein)  (läst 9592 gånger)

Pong

SV: Protein (inte fiskmjöl eller sojaprotein)
« Svar #20 skrivet: 28 feb-09 kl 01:58 »
Av samma anledning till att jag ger min hund rå mat vill jag oxå ge mina framtida höns rå, färsk och så naturlig som möjligt. Det är det som djuren mår bäst av. Visst finns det risker, men för tusan. Utan att ta lite risker skulle man ju sitta i en kokong hela livet och inte kunna uppleva eller göra nånting. Livet är farligt, man kan dö av det...  ;)
Värpkoncentrat och pelleterat foder är för mig inget alternativ. Jag kanske eventuellt kommer att ge det i en övergångsperiod innan jag fått fart på min egen hönsmat, men det är ingen universallösning, och det är framförallt inget jag vill hålla på med. Det är jag som ska äta äggen och det är jag som ska äta köttet. Då vill jag oxå veta vad hönsen har stoppat i sig.
Och jag är fullkomligt övertygad om att genom att införskaffa lite grundkunskaper i vad höns behöver så klarar man galant av att sätta ihop eget foder. Höns har (liksom hundar) överlevt i många, många, MÅNGA år utan tillgång på superexakt balanserat pellets-foder i precis rätt mängd. Jag förstår inte varför folk helt plötsligt inte tror att dom klarar sig på vanlig mat.  ::)

/Sara

Här vill jag poängtera att under majoriteten av hönans domesticering så har inte heller hönan varit så högavkastade som den är nu. Inte kan du låta en högavkastande höna låta leva på en foderstat anpassad för en 1700-tals höna, med gott avseende på etisk och god djurhälsa.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 28 feb-09 kl 10:00 »
Jag är helt och håller medveten om detta. Jag tror inte att en värphybrid kan klämma ur sig 300 ägg per år på skulor och korn.
Men nu är det ju inte heller rester och spannmåls-spill jag tänkte ge hönsen, utan en genomtänkt foderstat med rejält med färskt protein.
Jag ska inte ha en äggfabrik, jag ska ha ett tjugotal glada, friska höns som lägger smaskiga ägg och ett gäng kycklingar varje år som blir smaskigt kött i frysen.  ;)
Tänk kvalitet, inte kvantitet.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 28 feb-09 kl 10:30 »
Du kanske inte har frigående höns Grimla, av rädsla för vad hönsen äter

Aj aj aj.. nu ska vi väl INTE börja med personangrepp och vilda spekulationer om hur andra håller sina höns!! när tråden inte handlar om "gissa andras hönshållning"  eller ska vi det?
Tänk på hur otrevlig stämning det brukar bli då har jag hört :-X

Alla EKO och kravhöns är ute åtminstone på sommaren.
Inte är väl dessa höns av sämre hälsa än burhöns?

Kul att du skrev så för jag satt härom veckan och läste just:

-att de utegående hönsen hade sämre hälsa, än de som INTE gick ute.
Vilket är ganska självklart när man tänker efter.

Dessutom är KRAV-höns samma sak som Ekohöns. Om jag inte minns fel.  :-[
« Senast ändrad: 28 feb-09 kl 17:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 feb-09 kl 10:42 »
Och jag läste en annan undersökning för en tid sedan som påståd att salmonella var mindre vanligt bland Krav-besättningar. Det sades också att det statistiska underlaget är för litet för att dra några säkra slutsatser.

För hobbybesättningar är underlaget förstås ännu osäkrare eftersom det inte samlas in någon systematisk statistik över huvud taget.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 28 feb-09 kl 11:34 »
Hej!

Läst i denna tråden och mina tankar eller då funderar jag på först och främst hur vill jag ha mitt hönshåll, vill jag produsera mycket ägg eller vill jag ha bara till husbehov och kanske kunna sälja lite av överskottet.

Väljer jag att mina höns ska produsera mycket ägg då är nog det enda att låta dom äta det färdigproduserade proteinrika värpfodret och köra det.

Vill jag ha hönsen till att ge mej äggen till husbehov och lite extra, ha kycklingar på våren osv., då skulle jag utan tvekan välja ett egetkomponerat foder av säd där proteinkällan är baljväxter samt att det gröna ska vara så mycket som möjligt helst att dom går ute fritt.

Om man tar under vintermånaderna så är det en tid som alla har en viloperiod, höns som oss människor och då gör jag som så att lyset dras det ner på och äggproduktionen minskar och kanske helt tar slut. Det är trist att man kanske får köpa lite ägg i affären eller också så väljer man en medelväg där hönsen värper lite bara för husbehovet, för just min del vill jag att det ska fungera bra, vara lättvindigt, utan att man ska behöva krångla. Jag skulle inte starta upp en maskodling för att ge till hönsen. Tanken är då att vad vinner jag eller hönsen på att käka mask under vintern, vill jag uppnå mer ägg pga. masken eller är det hönan som ska känna sej mer naturlig eller ska hålla sej friskare? Ja det är bara tankar som flyger ur mej, för min del som har upp till tjugo hönor och vill ha ett så naturligt förhållande som möjligt för mina höns så känns inte det här med maskodling eller magotts som en bra ide, men kanske groddning på ett enkelt sätt.

Som Grimla skriver om gapmasken, den kan ställa till saker utan att man hinner märka angrepp i tid. När jag för många år sedan hade mina höns gående fritt utanför stallet och dom hade tillgång att sprala i gödselstacken, jättebra tyckte jag, men jag födde upp fasaner också som jag kläckte i maskin och lät dom stora hönsen ta hand om kycklingarna på ett annat område där det aldrig har gått höns. Vad jag fick var att fasankycklingarna som är känsligare för gapmasken och började sluta äta och kippade efter andan osv som Grimla beskriver.

Nej det här rann visst iväg alldeles och blev långt. Men det är bara mina tankar och ideér som jag vädrat. :)

/Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 28 feb-09 kl 13:47 »
För att förtydliga lite... Jag kommer inte att ha en maskodling för att hönsen ska ha mask. Jag kommer att ha en maskkompost och ge hönsen överskottet av mask. ;)

Pong

« Svar #26 skrivet: 28 feb-09 kl 14:53 »
Jag är helt och håller medveten om detta. Jag tror inte att en värphybrid kan klämma ur sig 300 ägg per år på skulor och korn.
Men nu är det ju inte heller rester och spannmåls-spill jag tänkte ge hönsen, utan en genomtänkt foderstat med rejält med färskt protein.
Jag ska inte ha en äggfabrik, jag ska ha ett tjugotal glada, friska höns som lägger smaskiga ägg och ett gäng kycklingar varje år som blir smaskigt kött i frysen.  ;)
Tänk kvalitet, inte kvantitet.

/Sara

Nä. Ok, annars kan man köpa foderkoncentrat som man kan blanda in i sin egenblandade foderstat av spannmål.

Och jag läste en annan undersökning för en tid sedan som påståd att salmonella var mindre vanligt bland Krav-besättningar. Det sades också att det statistiska underlaget är för litet för att dra några säkra slutsatser.

För hobbybesättningar är underlaget förstås ännu osäkrare eftersom det inte samlas in någon systematisk statistik över huvud taget.

Du kan vara vänlig att hänvisa till den undersökningen. Med tanke på att en kravanläggning inte kan vara med i den frivilliga salmonellakontrollen så tvivlar jag på det. Salmonellarisken är hursom helt endå mycket liten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 feb-09 kl 18:00 »
Du kan vara vänlig att hänvisa till den undersökningen. Med tanke på att en kravanläggning inte kan vara med i den frivilliga salmonellakontrollen så tvivlar jag på det. Salmonellarisken är hursom helt endå mycket liten.

Inte med i frivilliga salmonellakontrollen != ingen salmonellakontroll.

Jag minns inte riktigt var jag läste det, men googlar jag på "salmonella krav slu" så är det här första länken:

Salmonellasituationen i Svenska KRAVbesättningar med värphöns respektive slaktkyckling

Mot denna bakgrund är det av intresse att klarlägga om KRAV-besättningar löper en högre risk att få salmonella jämfört med besättningar anslutna till det frivilliga kontrollprogrammet. Incidence rate, (I) dvs. antal nya fall av salmonella per besättnings-år (värphöns) respektive uppfödningsomgångs-år (slaktkyckling) under perioden 2001 till och med 2004 med 95 % konfidensintervall beräknat för KRAV-anslutna besättningar (tabell 1). Inget fall av salmonella påvisades under 2001–2004.

Motsvarande siffror för besättningar anslutna till den frivilliga salmonellakontrollen skattades för år 2004 till cirka 163 värphöns- och 129 slaktkycklingbesättningar (903 uppfödningsomgångar). Under den perioden påvisades ett fall av salmonella i respektive produktionsform. Incidence rate med 95 % konfidensintervall beräknades till 0,6 % (0,2–2,8 %) (värphöns) och 0,1 % (0,04–0,5 %) (slaktkyckling).

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 28 feb-09 kl 19:09 »
Nä. Ok, annars kan man köpa foderkoncentrat som man kan blanda in i sin egenblandade foderstat av spannmål.

Nu vet jag inte vad foderkoncentraten innehåller, men jag gissar att det är soyamjöl och nåt annat proteinkoncentrat, eller?

/Sara

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 28 feb-09 kl 20:53 »
Problem med salmonella finns, och det är givetvis värre när det dyker upp i en stor besättning.  I små besättningar som man har för husbehov har man lite kunskap om förekomsten.  Till viss del därför att det sällan ger sig till känna.  jag har aldrig blivit sjuk av mina höns, samtidigt kan jag givetvis inte garantera att det inte förekommit något som inte märks på hönsens beteende eller utseende.

Fabriksuppfödning kräver helt annan kontroll, delvis för att risken är betydeligt större att det blir allvarligt om en smitta kommer.

Utegående höns som kommer i viss del i kontakrt med vilda fåglar, har en liten högre exponering, i praktiken inträffar problem när sjukdomar kommer in i storbesättningar.

Vi kan öka vår säkerhet något (kanske)  på hönsens bekostnad. 

Vi lever ju i trygghetsnarkomanernas land, rädslan används manupulativt, för att ta från oss vår egen förmåga att klara av olika ting i livet.

Folk dör inte som flugor när de håller höns som provianterar själv.

Rubriker kommer när man stoppar ett parti från fabriksdrift.

Sedan måste tilläggas, att färdiigfoder idag är det som gör att de som klagar på miljöpåfrestnigarna är stora vid köttproduktion har lite kött på benen. 

När industrijordbruket kommer in i problem, pga dyr energi och efterfrågan på mer human föda, samt att man inte kan använda regnskog mer för att producera högvärdig mat för fabrikshöns, så är det nyagamla metoder som får komma till stånd.

Vad  är ett lokalprodeucerat ägg värt när maten kommer från ett nedhugget Amasonas?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 mar-09 kl 09:41 »
Då får jag köra på linfrö. Ja detta gör ju absolut att jag vill undvika färdigtfoder.

Får kolla var jag kan hitta linfrö el linfröpellets som har odlats på ett bra sätt.

Tittade lite på olika proteinkällor och det verkar som soja är oslagbart, men om man ger luzern, linfrö OCH majs kanske det går att ersätta?

Idag ger jag luzern och majs och ser ju att det inte räcker. Får öka den givan och skaffa linfrö också....
« Senast ändrad: 01 mar-09 kl 09:58 av sallyomolly »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 01 mar-09 kl 10:34 »
Var försiktig med Linfrö

Nackdelarna med Linfrö äro dessa:
1. de innehåller Linamarin som kan omvandlas till ett giftigt cyanväte (Blåsyra) !
2. Dessutom ger Linfrö blek gula om hönsen äter för mycket.
3. Sämre hållbarhet på äggen blir det också av Linfrö.

Man kan använda Linfrö till max 5% av fodret.
« Senast ändrad: 29 aug-10 kl 13:40 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 01 mar-09 kl 10:37 »
Det där med regnskogarna visste jag inte om, det är GMO-risken som gör att jag vill undvika soya till varje pris.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=131495.0
Men då fick jag ju bara ytterligare vatten på min kvarn.  ;)

Men det är en fråga som jag fortfarande inte fått nåt bra svar på. Märgben eller köttrester? Mår höns bra på sånt? Det lär väl vara lika bra sysselsättning för höns med ett märgben i så fall som det är för en hund.  ;D

/Sara
« Senast ändrad: 11 apr-12 kl 09:03 av Sirpa »

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 01 mar-09 kl 11:01 »
Matrester med animaliska produkter får man inte ge till produktionsdjur.  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 01 mar-09 kl 14:44 »
Svaret på soja och regnskog/GMO har andra svarat förträffligt på redan.

Soja är ett bra proteinfoder, som vi dessvärre har svårt att få tag på bra sådan.

Det är kanske ännu oundvikligt att det förekommer i storbesättningar.

En gång i världen (inte mer än 50 år sen) hade vi över en halv million hönsbesättningar i landet. Dessa föddes till allra största delen på foder som kom lokalt, Sverige var ett äggexporterande land.

Fiskrenset fanns i hemmen när man inte köpte fileer och fiskpinnar, matrester fanns även då, men de kastades inte på tipp.
Man kanske inte optimerade produktionen, men i de flesta fall hade hönsen bra mat.

Jag minns när man i Jönköping i början på 60-talet visade upp burar för höns, på den tiden förevisades burar för ett höns, eller sk koloniburar för ca 10 höns.

De som hade höns var faktiskt tveksamma.

Man tänkte sig kanske att burarna skulle vara bra för de som då flyttade in i villor i tätorter, så man fortfarande kunde hålla lite höns, då i källaren.

De som hade många höns (på den tiden 1000) menade att burar var både dyrt och inte bra för deras höns, hur skulle de få motion?

Den färdigblandade hönskosten blev naturligtvis nödvändig när man efterhand höll höns tätare och med mindre insats av arbetskraft.
Skulle lantbruksbefolkningen följa med i industrins löneutveckling, krävdes rationaliseringar.

Ska vi klara av att fortsätta med hönshållning, i en framtid där mycket konkurrerar om odlingsareal och energi, får vi nog hitta på nya sätt, det går att ta gamla erfarenheter om de är bra, men det är inte detsamma som man går tillbaks, nya tankar krävs.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 01 mar-09 kl 15:57 »
Det vet jag. Men frågan var om dom mår bra av det. ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 01 mar-09 kl 16:18 »
Vad är det?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 01 mar-09 kl 16:20 »
Märgben och liknande animaliskt protein. Se mitt tidigare inlägg. ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 01 mar-09 kl 16:27 »
Visst kan du ge hönsen detta, inga problem alls.

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 01 mar-09 kl 16:50 »
Nej, svinpest, galnakosjukan osv, är ju sånt som kan hända när man ger okontrollerat animaliskt foder till produktionsdjur, så det är bara att köra på... Jag är inte alls så förtjust i div. regler 'Uppifrån' men just detta med kött till djur som vi ska konsumera senare tycker jag i förlängningen kanske inte var så jättedumt   i alla fall...   Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser