Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Protein (inte fiskmjöl eller sojaprotein)  (läst 9605 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Protein (inte fiskmjöl eller sojaprotein)
« skrivet: 26 feb-09 kl 12:09 »
Jag gör en ny tråd av den här frågan som jag ställde i "alternativ hönsmat"-tråden.

Om man varken vill ge fiskmjöl eller sojaprotein till hönsen, vad har man att tillgå som högvärdig proteinkälla om man vill ge hönsen egenblandad mat? Går det tex att slänga in ett märgben då och då? Mask och maggots kanske? Torkad klöver? Är nyfiken som tusan på detta...   :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
SV: Protein (inte fiskmjöl eller sojaprotein)
« Svar #1 skrivet: 26 feb-09 kl 12:19 »
Kan du få fram mask via kompostering med mask, går det utmärkt.

Man kan även odla mjölmask ganska lätt.

Odla fram maggot är inte heller så särskillt svårt.

Andmat kan ge ungefär halva behovet utan några problem.

Maggots och mask är ju inte så kinkiga med maten :D

alfaalfa kan ge ett tillskott liksom groddar av vete.

Jäst är oxå rikt på proteiner.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

« Svar #2 skrivet: 26 feb-09 kl 15:00 »
Det går ju inte att svara på utan att ta hänsyn till hela foderstaten. Vad består resten av den egenblandade maten av?

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 feb-09 kl 15:44 »
Resten av foderstaten är ifall man har mask eller larver tillräckligt med groddat spannmål.

Sedan kan man komponera en foderstat på många sätt, vet man vad delarna innehåller, så är det bara att räkna.

Har man soja/fiskmjöl och blandar  en foderstat, är det inte allför svårt att ersätta soja/fiskmjöl med annat.
Mask och larver är tom lämpligare.

En sak man ska kunna göra framgångsrikt är att ge foder separat och låta det smarta hönsen själva sätta ihop den lämpligaste.
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 15:45 av Skytten »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 26 feb-09 kl 19:24 »
Eftersom jag inte har några höns än så finns det inte heller nån foderstat. ;)  Men jag vill lära mig göra riktig mat till mina framtida höns och jag vill i möjligaste mån ge oprocessat foder. Groddat spannmål, hur mycket högre är proteinhalten i det jämfört med ogroddat? Kompost-mask tänkte jag ha. Hur är det med kött-rester?

Pong

« Svar #5 skrivet: 26 feb-09 kl 20:02 »
Eftersom jag inte har några höns än så finns det inte heller nån foderstat. ;)  Men jag vill lära mig göra riktig mat till mina framtida höns och jag vill i möjligaste mån ge oprocessat foder. Groddat spannmål, hur mycket högre är proteinhalten i det jämfört med ogroddat? Kompost-mask tänkte jag ha. Hur är det med kött-rester?

Skrev lite om det i http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=58848.msg468571#msg468571 med mantyggiga länkar och ett foderstatsprogram.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 feb-09 kl 20:12 »
Söker du alternativ till kommersiellt foder, bör du bygga ett system som kan på bästa sätt bygga upp ett bra foder, genom att använda synergieffekter, och helst framställa så mycket som möjligt hemma.

Ett system som är beprövat (och som jag testat) är at ha dyngmask som främsta proteinkälla. I en maskkompost odlas mask, den bör ha en kapacitet så man kan ta ut 7-9 maskar/dag och höna.

Hushållsavfall och hönsgödsel driver maskomposten.

Groddarna odlas i låga lådor i en blandnig av 1/3 maskkompostjord  1/3  torv, mossa eller liknande, 1/3  spannmål.
Dessa vattnas fuktigt, och vid kall väderlek bör de odlas i värme.  Det tar en vecka eller så, tills lådorna kan ges till hönsen.
De äter direkt ur lådan och sprätter upp och hittar all mat. De äter normalt tillräckligt och inte för mycket.
Man får ha flera och tillräckligt med groddlådor.

Där utöver behöver hönsen lite spannmål.  ca 1 kg/ 50 höns/dag.

Detta är tillräckligt, kan de hitta egen mat sommartid är det ändå bra.

Många tror att detta inte är tillfyllest, och undrar samtidigt varför de måste stänga om sina trädgårdsodlingar, och tydligen inte förstår varför höns hela dagen letar efter mask, frö och larver.

Foderstaten är avsedd för höns som är fullfjädrade, kycklingar behöver mer mask eller hellre larver.

Maten är helt och hållet den mat som höns har utvecklats för att leva på, och foderkostnaderna kan mer än halveras.

Du får en hel del prima komopostjord på köpet, du kan odla mat till dej själv, och något extra till hönsen.

Sen kan man ju vara fiffig, kanske placera maskkomposten (utom räckhåll för hönsen)  under sittpinnarna, så gödes komposten av sig själv och den fryser inte till på vintern.

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 26 feb-09 kl 20:37 »
Odla maggots verkar lattjo...exslakt hur gör man, tro?
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 feb-09 kl 20:45 »
Det du behöver beror på hur mycket larver du vill ha.
Principen är att du får flugor att lägga ägg i någon liten köttbit som ligger på en del annat organiskt material, kompostgrejor eller blötlagd hönsfoder/hönsgödsel, inte så kinkit.

När du haft besök av flugor(tar aldrig mer än en timme) så täcker du över med ett tyg eller myggnät, kolla sedan det tar en till tre dagar, ibland upp till 12, beroende på temperatur, så kryllar det av larver. Ta de tillvara innan de puppar sig och en mille flugor svärmar.

Du kan frysa in dem.

Googla för andra sätt.  Det där med oxhjärtat funkar, men det är mest för att göra det lite spännande, samt att det kostar och hönsen gärna äter hjärta ändå.

I kina tar man 3kg larver/m2/dag i sina odlingar.

Mjölmask är oxå larver, lever på mjöl, man kan ge vaktlar såväl larver som mjölet när de kommer fram.

http://www.themodernhomestead.us/article/Feeding-Chickens-Maggots.html

http://library.ponics.org/sections/english/maggot/maggotry.pdf
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 20:58 av Skytten »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 26 feb-09 kl 20:52 »
Skytten, du har helt och fullt förstått vad jag var ute efter! ;) Detta låter helt strålande! Det jag har funderat på är om jag kan ha maskkompost och grodd-lådor i pannrummet. Det kommer nämligen att ligga innanför köket. ;) Jag misstänker att det inte får bli för varmt för maskarna. Men pannrummet klarar dom väl? Behöver groddlådorna belysning?

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 feb-09 kl 21:01 »
Ja lite ljus, du får groddar ändå, men dessa ska växa så det blir lite gröna strån, för hönsens behov och äggulans färg.

Jag får givetvis nämna grus och snäckskal eller liknande oxå .
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 21:06 av Skytten »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 26 feb-09 kl 21:13 »
Jo, snäckskal får väl stå bredvid, det är ju just protein-fodret som jag vill fixa själv... Finns det några siffror på hur mycket man behöver stoppa i maskkomposten för att få ut en viss mängd mask till hönsen?

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 26 feb-09 kl 21:21 »
Bara grovt, startar du i tid kan du få mycket mask från några hundra. Men räkna med att det fördubblas på ca åtta veckor.
1000 mask blir  ca 60000 på ett år.    Du får beräkna hur många maskar du tar, med viss marginal, och veta att de kommer att växa ca till det dubbla på två månader.   Detta är inte helt lätt (växer inte linjärt), men med gott om mask från början är man på trygg sida.

Ha gärna mer än en kompost, ifall något händer, frysning, värmeslag, de rymmer eller annat som skulle kunna inträffa.

Komposten måste vara säker för intrång av t.ex möss och råttor

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-09 kl 16:13 »
Kompost-mask tänkte jag ha.

Finns negativa saker med att hönsen äter mask också  :-\

Dom kan få Gapmask.

Fåglar smittas med gapmask genom att äta ägg eller larver som kan finnas både frilevande och inuti daggmaskar.
Väl nere i tarmen tar sig gapmasklarven genom tarmväggen och ut i blodet för transport till lungorna.
Ibland kan larverna till och med penetrera direkt genom matstrupen eller krävan till lungorna. Den vuxna gapmasken producerar nya ägg i luftstrupen vilka hostas upp, sväljs och passerar genom fågelns tarm ut i träcken.
Efter två till sju veckor i det fria kan äggen antingen infektera nya fåglar eller kläckas till frilevande larver.

När smittan väl finns i marken, till exempel i en rastgård, utgör daggmaskar den viktigaste smittrisken.
Inuti daggmasken kan gapmasklarven vara smittfarlig i mer än fyra år, vilket innebär att mark där smittade fåglar vistats kan vara smittfarlig under lång tid.

Symptom av gapmaskinfektion ses huvudsakligen hos unga fåglar och består av andningssvårigheter, avmagring och svaghet. Fågeln sträcker ofta på halsen och gapar för att få luft. Den kan även skaka kraftigt på huvudet. Andningshindret utgörs av både parasiter och slem eftersom parasiterna ger upphov till inflammation i luftstrupen.
Dödsfall till följd av kvävning är inte ovanliga.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 feb-09 kl 16:20 »
Visst finns det risker, men de är överkomliga. t.ex. salmonella sprides oftast från fabriksfoder.  Vill man inte ta några som helst risker ska man inte syssla med något.

Höns lever bra på naturlig föda, och sjukdomar är något man aldrig kan 100% gardera sig mot.

Naturlig uppfödning är inte mer riskabelt än i fabrik.  Ett påstående om motsatsen vittnar om okunskap och behäftande av trovärdighet för  den mest fuskande branchen i världen, nämnligen foder branchen, före är human livsmedelsbransh.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 27 feb-09 kl 16:25 »
Naturlig uppfödning är inte mer riskabelt än i fabrik.

Hur många har fått Salmonella från färdigfoder? 
Och hur många har fått Gapmask på någon höna?

;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Jag tror på de foderkontrollprogram som finns för de Svenska fodertillverkarna.
« Senast ändrad: 27 feb-09 kl 16:34 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 feb-09 kl 16:34 »
Ja det är inte många, men det är inte mer osäkert att ha frigående höns, som äter mask, eller får det i foder.

Det är oftast i väldigt noga kontrollerade väldigt stora besättningar där olika sjukdomar ställer till stor skada.

Färdigfoder är bekvämt och det är inte mer riskabelt än hemmablandat, helt klart.  När då nån gång olyckan är framme slår det hårt när det är stora mängder som distribueras.

Vi har haft olycksfall i arbetet häromkring några gånger för ett par år sen.

har man någorlunda koll på vad man fodrar med, är naturliga foder inte det minsta farligare än massframställt foder.

Det finns ekologiska tveksamheter oxå i färdigfoder, som är anpassat och lämpligt för rationell fabriksdrift.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 27 feb-09 kl 16:43 »
har man någorlunda koll på vad man fodrar med, är naturliga foder inte det minsta farligare än massframställt foder.

Precis men hur många har det.
Och hur vet man att gårdens daggmaskar inte bär på Gapmasksmitta
(när den överlever i 4 år)  :-\

Men vad jag menade med det ursprungliga inlägget, var att man ska veta om att det finns något som heter Gapmask  och hur hönsen får den.
Sen är det som vanligt upp till var o en att bedömma sin egen risktagning.

/Grimla

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 27 feb-09 kl 18:32 »
Du kanske inte har frigående höns Grimla, av rädsla för vad hönsen äter.
Alla EKO och kravhöns är ute åtminstone på sommaren.

Inte är väl dessa höns av sämre hälsa än burhöns?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 28 feb-09 kl 01:48 »
Av samma anledning till att jag ger min hund rå mat vill jag oxå ge mina framtida höns rå, färsk och så naturlig som möjligt. Det är det som djuren mår bäst av. Visst finns det risker, men för tusan. Utan att ta lite risker skulle man ju sitta i en kokong hela livet och inte kunna uppleva eller göra nånting. Livet är farligt, man kan dö av det...  ;)
Värpkoncentrat och pelleterat foder är för mig inget alternativ. Jag kanske eventuellt kommer att ge det i en övergångsperiod innan jag fått fart på min egen hönsmat, men det är ingen universallösning, och det är framförallt inget jag vill hålla på med. Det är jag som ska äta äggen och det är jag som ska äta köttet. Då vill jag oxå veta vad hönsen har stoppat i sig.
Och jag är fullkomligt övertygad om att genom att införskaffa lite grundkunskaper i vad höns behöver så klarar man galant av att sätta ihop eget foder. Höns har (liksom hundar) överlevt i många, många, MÅNGA år utan tillgång på superexakt balanserat pellets-foder i precis rätt mängd. Jag förstår inte varför folk helt plötsligt inte tror att dom klarar sig på vanlig mat.  ::)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser