Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak "egotrippad"  (läst 1817 gånger)

40+

• Våran "lilla" Ida
Elak "egotrippad"
« skrivet: 25 feb-09 kl 19:23 »
Har en get som är mkt speciel hon går inte ihop med andra getter eller andra djur överhuvudtaget om hon känner minsta konkurens dvs HON ska vara centrum i alla lägen . Hon stångar o gör ordentliga utfall mot alla utom människor vilket gör att hon är kvar . Men getter är flockdjur jag vet men hur ska jag göra  ??? ??? vågar inte chansa igen tanken va att skaffa en killing som kompis , men om hon är lika elak emot honom  ??? Då står jag med 2 st som måste ha egna hagar o boenden på vintern. Någon som har tips ideer mm vår lilla älskling  är underbar och tycker att det är kul att åka med i bilen  ;D . Har haft henne i snart 1 år  och hon hade 3 kompisar i sommras men hon höll sig för sig själv eller där vi människor var alltså inte med sina gelikar. Hon är en underbar personlighet även om man ibland kan känna att hon är lite väl mkt på  ;D Idag går hon lös på gården vi försökte ha alla getter i en stor hage i somras men dom va som Houdini allihopa slank igenom , hoppade över mm mm  , så alla fick gå lösa det fungerade bra tills grannen lockade på dom söta getterna utan tanke på att det inte är så sött med uppätna bärbuskar mm . Vad ska jag göra med min lilla söta  :( a :) och jä.. :-X  men  :-* goda get  ??? någon som har förslag ??? SKRIV
Nybliven gårdsägare

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elak "egotrippad"
« Svar #1 skrivet: 25 feb-09 kl 19:36 »
Låter som om Du har en fin "hund", jag fattar inte varför Du prompt måste ha två?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #2 skrivet: 25 feb-09 kl 19:48 »
 ;D tack Trollmor inte jag heller men alla säger att det är flockdjur vilket är alldeles sant men vår lilla get är ett annorlunda  ::) flockdjur sas . Din beskrivning stämmer helt Hon är som en hund ska sätta in en bild från julafton så förstår alla och hon öppnade dörren själv när vi andra satt i rummet o myste.  ;D
Nybliven gårdsägare

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 feb-09 kl 06:48 »
Hon har hittat sin flock......människofamiljen. Kanske att hon kan bli get igen om hon får en killing

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 feb-09 kl 07:00 »
Hon tycks vara präglad på människor (flaskkilling?) och om alla trivs med detta så varför ändra på förhållandet? Men det kan ju vara jobbigt med en get som måste vara med hela tiden. Egna killingar, som Ninna föreslår, vore väl bra.
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 08:00 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 26 feb-09 kl 10:28 »
Ja, men risken (?) är att hon lär sina  barn hur man gör.  Komplett med att öppna dörrar.  Är hon rumsren?  Detta får Du nog lära killingarna i så fall.  Hela konceptet med "hund" är jättetrevligt, om bara myndigheterna kunde förmås att fatta det ...  ::)

PS Jag har haft några sådana där.  Tänk Dig en killing som LIGGER I KNÄÄÄ och njuter.  Och så kommer det en ANNAN äcklig killing och vill vara med.  Den biter jag i öronen!!!  Ska /#%€#/ inte vara nån mer i knät på MIN människa!  Men oj, det resulterade i att Människan GICK sin väg, och det var slut med att ligga i knä!  (Tänka, fundera...)  Nästa gång likadant, en äcklig vidrig annan killilng kommer och vill också vara med.  Om jag nu biter den i örat, så går människan.  Men om jag inte biter, så kommer den otäcka konkurrenten upp i MITT människo-knä!

Åck, åck, åck.  Det RYCKTE i hela killingen.  Ända upp i vuxen ålder såg man hur den LED av att inte få köra bort konkurrenter.  Jag använde metoden på flera stycken (släkt i rätt nedstigande led, så tendensen torde vara bland annat ärftlig), och det var väldigt effektivt.  Men den här geten är ju vuxen, så det kanske inte "biter"  ;D lika bra... :-[
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 10:35 av Trollmor »

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #6 skrivet: 26 feb-09 kl 12:59 »
 ;D ;D Ja du Trollmor visst är det så dom som hade henne innan hade henne med överallt och hon vill också ligga i knät om jag sitter ute på bron o läser eller röker   :-[ :-X Kaffe gillar hon inte men man får passa sig riktigt noga om man har en burk med coca cola då är hon snabb som en vessla o duktig på att dricka direkt ur burken och fort går det   8);D ;D ;D mao en mkt charmig men ibland också lite för mkt  på i och med att som sagt hon är som en hund alltid bredvid eller bakom en vart man än går på gården.
Nybliven gårdsägare

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 27 feb-09 kl 09:45 »
Jaha, men behandla henne som en hund då!  Du kan inte  räkna med att hon apporterar, men lär henne att klättra, ligga, gå, komma på kommando.  Jag kan rekommendera Memea Mohlin, hon har skrivit en radda riktigt trevliga böcker om att kommunicera med sin hund.  Kan även nås per telefon, om det "krisar", men börja på Ditt lokala bibliotek, och sen kanske bokhandeln!

Jag ser fram emot rapporter!  Kanske ändå läge att ändra trådens rubrik?

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #8 skrivet: 27 feb-09 kl 18:50 »
Ja du Trollmor memmea känner jag till när jag tränade mina hundar så tog jag  :-X russinen ur kakan sas med bla endel av hennes metoder, kanske en bra ide hon kan ialla fall gå fot :o för jag blev trött på att hon gick framför o tvärstanna så jag nästan stod på näsan  ;D Andvände mig av ögonkontakts metoden  :-[ tog hårt bröd i munnen o när hon gick bra vid sidan o tittade upp på mig så spottade jag en bit bröd åt henne  ;D Ska tänka på vidare träning så kanske hon får stimulans ändå utan get kompisar. Tack för tipset . Vad tycker du rubriken ska heta kanske : Hur dresserar ni era getter  ??? ??? ??? ;D
Nybliven gårdsägare

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 28 feb-09 kl 22:47 »
Jaha, vad skulle tråden kunna heta?  "Mitt liv som hund"?  "Vad kan era getter?"?  På den tiden när jag hade tid att träna med mina getter kunde en del av dem (sammanlagt) ganska många konster:  Gå fot, komma på inkallning, hoppa hinder, klättra upp på föremål, stå på bakbenen, stå på bakbenen och sedan hoppa framåt, ligga (det var inget kul, tyckte geten), hoppa upp på mjölkbord, ligga i sängen utan att pissa i den, tigga godis utan att ta stöd mot mig, pussa mig på näsan, sträcka ut tungan.  Alltsammans mot kontant betalning i form av godis!  En hund kan läras allt detta och mera till, och den gör som den lärt sig.  Men en get vill ha godis varje gång.  Eljest är det ju inte lönande!  Eller annan belöning, som till exempel att få vara med inne en stund till (rumsrenhet, låta bli krukväxter, ligga still i sängen, låta bli att bita andra killingar i öronen).  Lär geten sånt som ligger nära till för hennes normala instinkter.  Hoppa, klättra, springa korta sträckor.  Inte apportera, helst inte dra i spann.  (Om Du vill ha hjälp med transporter, så använd klövjeväskor!  Getternas flocksystem kräver att de hela tiden byter plats med varandra under promenad, för att förvirra eventuella rovdjur.  Som ett fiskstim.  Det är effektivt, och antagligen stressande att inte få göra det.)  I princip borde det gå att lära henne spåra en flockmedlem, men kanske det är i utkanten av vad som är naturligt för en get.  En getflock följs åt.

Hm, den här nya tråden skulle kunna bli mycket intressant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
javill, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser