Jaha, vad skulle tråden kunna heta? "Mitt liv som hund"? "Vad kan era getter?"? På den tiden när jag hade tid att träna med mina getter kunde en del av dem (sammanlagt) ganska många konster: Gå fot, komma på inkallning, hoppa hinder, klättra upp på föremål, stå på bakbenen, stå på bakbenen och sedan hoppa framåt, ligga (det var inget kul, tyckte geten), hoppa upp på mjölkbord, ligga i sängen utan att pissa i den, tigga godis utan att ta stöd mot mig, pussa mig på näsan, sträcka ut tungan. Alltsammans mot kontant betalning i form av godis! En hund kan läras allt detta och mera till, och den gör som den lärt sig. Men en get vill ha godis varje gång. Eljest är det ju inte lönande! Eller annan belöning, som till exempel att få vara med inne en stund till (rumsrenhet, låta bli krukväxter, ligga still i sängen, låta bli att bita andra killingar i öronen). Lär geten sånt som ligger nära till för hennes normala instinkter. Hoppa, klättra, springa korta sträckor. Inte apportera, helst inte dra i spann. (Om Du vill ha hjälp med transporter, så använd klövjeväskor! Getternas flocksystem kräver att de hela tiden byter plats med varandra under promenad, för att förvirra eventuella rovdjur. Som ett fiskstim. Det är effektivt, och antagligen stressande att inte få göra det.) I princip borde det gå att lära henne spåra en flockmedlem, men kanske det är i utkanten av vad som är naturligt för en get. En getflock följs åt.
Hm, den här nya tråden skulle kunna bli mycket intressant.