Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinna garn  (läst 3192 gånger)

prutten

spinna garn
« skrivet: 25 feb-09 kl 17:50 »
Är detta svårt att lära sig? Vilket är lättastspinna med spinnrock eller slända?
Kan man läsa sig till hur man gör eller måste man bli lärd av någon som kan?

/ sugen på spinning

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: spinna garn
« Svar #1 skrivet: 25 feb-09 kl 18:59 »
Är detta svårt att lära sig? Vilket är lättastspinna med spinnrock eller slända?
Kan man läsa sig till hur man gör eller måste man bli lärd av någon som kan?

/ sugen på spinning

Min 10-åriga dotter fick en slända i julklapp av Shadow. Hon läste på lite och satte igång. På ett par dagar gick hon från tjock knölig tråd till en helt okej tråd. Så visst kan man lära sig på egen hand :)

Oups, "helt perfekt skulle jag vilja säga" hälsar Matilda;)
« Senast ändrad: 25 feb-09 kl 19:11 av Ulva »
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

prutten

« Svar #2 skrivet: 25 feb-09 kl 19:45 »
Om Matilda kan kan jag! :)
Var får man tag på en slända?

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 25 feb-09 kl 20:16 »
I senaste numret av Åter finns en artikel om att spinna på slända och hur man gör en. I numret före finns en artikel om hur man gör en ullkam! Själv undrar jag lite varifrån man kan köpa kardad ull. I den lokala garnaffären finns det ull men den är nog gjord för att tova men det går säkert att spinna den också....
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

renee d

« Svar #4 skrivet: 25 feb-09 kl 21:39 »
Jag sælger kartet och kæmmet ull. kan post i Sverige kik på min webside  och melde dig til nyheds brev fordi jag får nye ting hver uge nu. Venlig Hilsen Renee

prutten

« Svar #5 skrivet: 26 feb-09 kl 08:47 »
första steget borde vara att skaffa en slända...har kollat på blocket och tradera utan lyckat resultat, var kan man köpa?

NettaniGbg

« Svar #6 skrivet: 26 feb-09 kl 11:21 »
Det brukar finnas startkit på www.spinspiration.se men det verkar vara lsut just nu. Köopte mitt där ifrån och är jättenöjd med ull, slända och service.

Vet en tjej som gör egna sländor och även har workshop i spinning, kan kolla med henne om hon har sn slända att sälja kanske.
Annars så finns de lite finare och dyrare sländor att köpa på flera sidor.
Sista alternativet är att göra en själv, har hittat lite beskrivningar på bla www.rawelry.com hur andra gjort men det finns säkert på andra sidor också. Kanske finns något på youtube, där finns ju nästan allt. Har lärt mig både sticka hälar på raggsockar och spinna garn via detas videos.

NettaniGbg

« Svar #7 skrivet: 26 feb-09 kl 11:26 »
här finns en beskrivning på enkel spindel.

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #8 skrivet: 26 feb-09 kl 11:34 »
Här kan du köpa slända:
http://www.gammeldags.se/

Man kan lätt göre en själv också, hämtat från www.spangmurs.se
Tillverka själv

Köp en blompinne eller rundstav av trä, minst 0,7 cm tjock.

Såga av så att du får en bit som är ca. 30 cm lång.

Sätt på en klump blålera eller modellera runt pinnen, forma klumpen så att sländan snurrar jämt och ganska länge. Det går även att ta en potatis.

Klumpens form påverkar hur sländan snurrar. I stället för att ha en tyngre klump kan man låta klumpen bli vidare, som ett hjul, då snurrar den längre.

Sätt fast en skruvögla längst upp på pinnen.

Kostnad för sländan ligger på ett par kronor.

Blompinnar brukar vara runt 95 cm långa och säljas i 10 pack till ex. hos plantskolor.

Blålera kan du om du har tur gräva upp själv.

Skruvöglor finns att köpa på järnhamdeln eller störe varuhus.

Finast slända får man om man kan svarva tyngden eller kan tillverka den av sten, keramik eller kanske metall, men bildens enkla blompinneslända fungerar förträffligt.

Hälsningar
Louise

Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

prutten

« Svar #9 skrivet: 26 feb-09 kl 11:55 »
super, tack alla!

prutten

« Svar #10 skrivet: 26 feb-09 kl 19:31 »
Kom på en fråga till; Vad är skillnaden på en bottentyngd slända och en toppslända? Vilket är bäst för nybörjare?

Grelbers-stock

« Svar #11 skrivet: 27 feb-09 kl 07:19 »
När jag håller spinnkurser brukar jag satsa på topptyngd då jag lär ut enligt 'Park and Draft' metoden (kolla på YouTube) och medans man också kan med utmärkta resultat använda samma teknik på bottentyngd tycker jag det rä klart enklare å trevligare å använda topptyngd. När man har spunnit ett tag kan man ju testa å se vad man gillar bäst men första 'biten' sas är ju att komma igång :) och få händerna å hjärnan å fatta vad de skall göra :)

Och förutom det hrä med topp och bottentyngd så är dte även dte här med vikt, vissa föredrar tyngre sländor vissa lättare. generellt sett brukar man 'säga' att ju tyngre slända ju tjockare garn men när man väl lärt sig är också detta mer flexibelt.

Spinnrock elelr slända? Ja - slända är enkel förhållandevis billig och lätt å bära med sig. I bilkön på hockeyträningen å lunchrasten i väntan på att grytorna på spisen kokar upp etc etc. Spinna vid spinnrock kräver mera 'avsatt tid' finenr jag. Så jag har båda :)
och man kan lära sig spinna jättemycket och jättebra på slända. Den kunskapen/tekniken tar man med sig till spinnrocken sen. Sjävl spann jag flera kilo tunt tunt garn på slända innan jag motvilligt handlade spinnrock.

Och idag spinner jag fortfarande på slända. Dock är min favorit varken den topptyngda eller bottentyngda hängande sländan utan jag har satsat på 'support sländor' istället. Dem gillar jag bäst!

Hälsar Ingrid grelber.blogs.se

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #12 skrivet: 28 feb-09 kl 10:57 »
Mitt tips när man börjar spinna på spinnrock är att börja med att enbart trampa, länge... tills "fötterna kan sitt"  :)

Det som gäller är att kunna trampa jämnt och långsamt utan att hjulet stannar, börja snabbt och upptäck när du ska "trampa till" och minska sedan takten. När du trampar jämnt och långsamt utan att behöva tänka på det är det dags att koppla in fibrer och fingrar!

Lycka till!

/Eva

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #13 skrivet: 28 feb-09 kl 13:36 »
Precis vad jag också tror, mycket hänger på trampningen. När jag lärde mig spinna på spinnrock hade jag inga som helst problem med detta till skillnad från mina kurskamrater - kom fram till att det berodde på att jag redan som liten lekte med spinnrocken - trots att man inte fick.

Så låt barnen leka, köra lite, på spinnrocken! Men lär dem att akta fingrarna.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser