Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver råd, hjärnan säger emot men hjärtat vill  (läst 8338 gånger)

kristjan

SV: Behöver råd, hjärnan säger emot men hjärtat vill
« Svar #20 skrivet: 01 mar-09 kl 22:05 »
Har personligen ingen relation med säljare, även om min familj i ett tidigare skede verkar varit bekanta med ägarens far.
Så jag hade tänkt böra med ett skambud för att sänka eventuella förhoppningar.

Lasse.O

« Svar #21 skrivet: 07 mar-09 kl 20:45 »
Hej.
Som det verkar är du inte ekonomiskt oberoende men vad vet väl jag?? Ett vad andra tycker är skambud kan kanske vara realistiskt för din plånbok. Du kan bara få ett nej. Helt klart värt ett försök.

Lasse.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 08 mar-09 kl 16:44 »
När det gäller att få ner boendekostnaderna i huset. Finns det möjlighet att elda med ved? (Har läst tråden men, kan ha missat det.) I så fall gör det och skippa elpatronen helt för det kostar massor. Om du har möjlighet så stäng av större delen av huset vintertid. Förr bodde man ju ofta i köket och ett rum till även om man hade ett stort hus. Enbart låg underhållsvärme i den avstängda delen. Om huset ligger lantligt trevligt så hyr ut ett eller flera rum sommartid till turister. Om det tidigare varit två lägenheter så dela av det liknade igen om det är möjligt utan att kosta allt för mycket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 08 mar-09 kl 18:30 »
Javill har helt rätt.  En minskad utgift är bättre än en extra inkomst.  Säkrare.  Fast, det förståss, man blir en väldans "dålig konsument" ... För livet går väl ut på att konsumera numera?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kristjan

« Svar #24 skrivet: 09 mar-09 kl 10:01 »
Hej!
Det finns en panna i källaren som enligt husägaren fungerar. Huset har dock varit eluppvärmt de senaste åren, så jag vet inte hur pannan skulle reagera om man började elda igen. Men klart värt ett försök, går pannan sönder så gör den det.

Planen är att skippa uppvärmning på övervåningen och fokusera på kök + ett sovrum på nedervåningen. I köket finns även en vedeldad spis att tillgå.

För övrigt kan jag uppdatera er med att jag bestämt mig för att köpa huset, till viss del på grund av er input! Jag bugar och bockar.

Så i framtiden kommer jag nog posta ganska friskt här på forumet, då jag tänkt rusta lite samt påta mycket i trädgården.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 09 mar-09 kl 10:15 »
Härligt kristjan! Den vedeldade spisen i köket kan hjälpa till rejält med värmen större delen av året. Om du inte redan har tillgång till ved så se till att fylla vedförråden snabbt.  :) Lycka till!

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 10 mar-09 kl 05:40 »
pengar är alltid pengar - går försäljningen via mäklare? Då bör du absolut lägga ett lååågt bud - det kan alltid höjas och finns det andra bud kan du kräva redovisning av dessa från mäklaren. Annars kan det förekomma falsk budgivning för att trissa upp priset... Jättemycket lycka till... chansen kanske aldrig kommer åter...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

red

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 11 mar-09 kl 12:45 »
Känner igen mig mycket i det du skriver. När jag själv flyttade hemifrån så ville jag så
långt bort så möjligt fråm hemtrakterna, jag hade inte den minsta tillstymmelse till behov
av att vara nära min släkt och min familj. Det bar av till Landskrona, Karlshamn, Helsingborg..
Men vad tiden lider.. sex år senare så vill jag inget hellre än att skaffa mig mark och/eller
stuga hemöver. På västkusten finns det ju tyvärr ingenting till de priserna du talar om. Så
tillsvidare har det fått bli att bo i lägenhet i Göteborg. Tretusen i månaden som jag hellre
hade lagt på ett eget kyffe!

Tycker det låter helt kanon att du bestämt dig för att köpa huset. Angående ekonomin så
finns det många bäckar små. Söker du arbete så borde du dessutom kunna få en slant
från socialen. Sälja ägg, hyra ut, eller varför inte snickra möbler om du har god tillgång
till virke? Kanske göra iordning ett rum och en kokvrå och hyra ut det som en retreat till
stressade stadsbor? Torka svamp och sälja? Om byn är liten så känner du väl säkert de
flesta däromkring, då kan man ju höra om de behöver hjälp med något för en liten slant,
de har säkert små göromål åt dig om de vet att du behöver jobba ihop till lånet. Om sommaren
finns det mycket man kan odla själv om man vill dra ner på matkassan. Lycka till!
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 11 mar-09 kl 12:53 »
Funkar det att först köpa hus och sen knacka på hos soc?

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 11 mar-09 kl 13:08 »
Nja. I så fall får nog morsan köpa huset och hyra ut det.

kristjan

« Svar #30 skrivet: 11 mar-09 kl 13:41 »
Funkar det att först köpa hus och sen knacka på hos soc?
Jag tänkte detta också. Jag ringde soc i min kommun, sade att jag var bostadslös och frågade vilken finansiell hjälp de kan stå till tjänst med. Man kan inte få bidrag för boende innan man har boende - så man borde ju få det när man har det! Det är ju faktiskt billigare att bo i hus också...

Om de är av den åsikten att man "fan kan sälja huset och ha råd med en billig hyra i en etta" är det väl bara att överlåta fastigheten (som gåva - vars skatt är avskaffad om jag inte minns fel) till exempelvis modern för att sedan besöka soc igen?

red

• Bohuslän
« Svar #31 skrivet: 11 mar-09 kl 13:42 »
Kostnaden för lånet får du nog knappast hjälp med hos soc, jag tänkte mer på
pengar till mat, telefon, hygienartiklar, el osv. Sådant ska de hjälpa till med, under
förutsättning att du söker jobb.

Bostadsbidrag kan du söka när du köpt huset. Blir väl en liten extra slant.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #32 skrivet: 11 mar-09 kl 15:41 »
Jag tänkte detta också. Jag ringde soc i min kommun, sade att jag var bostadslös och frågade vilken finansiell hjälp de kan stå till tjänst med. Man kan inte få bidrag för boende innan man har boende - så man borde ju få det när man har det! Det är ju faktiskt billigare att bo i hus också...

Om de är av den åsikten att man "fan kan sälja huset och ha råd med en billig hyra i en etta" är det väl bara att överlåta fastigheten (som gåva - vars skatt är avskaffad om jag inte minns fel) till exempelvis modern för att sedan besöka soc igen?

Enligt soc, så ska man sälja allt man har av värde för att i förlängningen kunna få bidrag. Så du bör inte räkna med bidrag mer än högst tillfälligt så länge du har ett hus att sälja.

fastfrusen

• -
« Svar #33 skrivet: 11 mar-09 kl 16:27 »
vad roligt att du bestämmt dig för att köpa!  :D
ser fram emot att läsa om det du tar dig för!
Lycka till!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

kristjan

« Svar #34 skrivet: 14 apr-09 kl 11:46 »
Ett tag sedan jag skrev något i tråden, men uppdaterar lite ändå.

Mitt intresse för huset har hållit i sig, och jag är nära slutfasen i köpet.

Det finns dock en sak som oroar mig lite...

Huset är som sagt är en 30-talskåk på 116+103m2 i mellansverige, som enligt mäklare varit i princip obebodd de senaste 3 åren.

Jag funderar lite på det hela, enligt mäklaren är huset ALLTID pågasad till 18-19 grader (via elpatron), och höjd till omkring 21 vid visning. Trots detta hävdar hon bestämt att den totala förbrukningen (uppvärmning + någon smålampa + användande i en månad varje sommar) legat mellan 19-21kkWh de senaste åren.

Jag tycker detta låter lite väl billigt, 30talshus är ju inte direkt kända för sin isolering (spån) och för att addera ännu en funderare sitter det 2glas utan lister överallt.

Ljuger hon? Vad ska jag göra åt det här?

Tompas11

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 14 apr-09 kl 22:25 »
Ett sätt är ju att höra efter vilket elbolag som leverar el till fatigheten och från dem få uppgift om elförbrukningen de senaste åren.
If it doesn't work, chrome it!

davidB

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 15 apr-09 kl 16:44 »
Det fungerar inte alltid att begära ut eluppgifter.
det är bara den som förbrukat elen som kan begära ut dessa uppgifter pga sekretess eller något sådant.
Jag försökte innan jag köpte mitt hus >:(
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #37 skrivet: 15 apr-09 kl 19:27 »
- Jaha, men kan Du inte be mäklaren visa upp elräkningarna?  Vill hon sälja, så bör hon väl hjälpa till?  (Såvitt jag fattat är det inte precis rusning efter hus i trakten, så Du behöver nog inte störta framåt utan att se Dig för.)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 15 apr-09 kl 19:58 »
Jag är på inget sätt någon expert på elförbrukning, men skulle inte de siffrorna ändå kunna stämma? Vi bor 5 personer i ett hus på 150kvm och visserligen tilläggsisolerat...men om ditt hus bara stått tomt och inte haft någon vattenåtgång på vintrarna (där går ju mycket energi), inga datorer och TV-apparater och massa hushållsapparater som drar el, tvättmaskin mm.

Vi har under någon period när vi inte haft torr ved samt när pannan krånglat kört med elpatron även vintertid och då hamnar förbrukningen på runt 25-30 kkWh per år. Men då bor vi ju 5 pers här och har minst 20 grader inne, och tvättmaskin och diskmaskin går dagligen.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

citrontimjan

« Svar #39 skrivet: 15 apr-09 kl 20:05 »
Jag grunnar över vad det är som "hjärnan säger emot" om - som du skriver i din rubrik. Kanske är det läge att göra en paus i köpslåendet för att 1) Få klart för dig vad som oroar dig i detta, utöver att du inte skulle klara det ekonomiskt och att du faktiskt inte vet vilka driftskostander du kommer att ha 2) pressa mäklaren en aning, hon ser ju att du sitter fast på kroken ordentligt och det verkar ju inte finnas några andra spekulanter. Du har ju ett guldläge vad gäller förhandling om priset.

Om jag vore i dina kläder skulle jag:

Kolla att skicket på taket är acceptabelt (alltså inte behöver läggas om inom 10 år eller så).
Kolla att källaren inte visar tecken på fuktvandring.
Kolla att murstocken är OK.
Se till att få tillgång till elräkningarna under den tid som huset varit bebott.

Lycka till med detta! Jag tror att du kommer att komma till rätt beslut om du ger dig själv lite mer tid att fundera.      

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser