Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  goda råd vid hököp.  (läst 4582 gånger)

H-K

• Gäst
goda råd vid hököp.
« skrivet: 25 feb-09 kl 09:41 »
hej! jag ska köpa hö till häst och behöver goda råd hur jag ska känna igen ett bra hö, bla närings innehåll,ev mögel, kort sagt vad och hur ska jag titta,undersöka lukta för att få ett så bra och näringsfullt hö som möjligt?

ulfg

SV: goda råd vid hököp.
« Svar #1 skrivet: 25 feb-09 kl 22:01 »
Kosta på några kronor och köp hö som är analyserat. Om du verkligen vill vara säker, alltså. Fundera på hösilage också. Det kan vara lättare att hitta hösilage med hög, analyserad kvalitet än hö, men det varierar ju lokalt förstås.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

H-K

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 feb-09 kl 09:55 »
vad tråkigt att ingen har några råd om hököp,jag vet att analys är bra men inte alla gör det,ibland så får man göra analysen manuellt med sina 6 sinnen har jag förstått,man kanske missar bra köp bara för den lilla höproducenten inte vill göra analys.  så snälla hur ska bra hö se ut,lukta mm.

trebor

« Svar #3 skrivet: 28 feb-09 kl 10:34 »
Hej. Bra hö ska vara hyffsat grönt,(kan vara bra värden även om det är lite blekt),lukta gott, torkat på hötork som lös hö eller småbal. INTE fått något som helst regn. om du tar av snörena på en småbal
så ska "presskakorna" vara lätta att ta isär. EJ sitta ihopklistrade. Tar själv in ca 2-300 ton hö,säljer till uppköpare som levererar till rid/travstallar i Stockholm,Göteborg,Oslo och Bergen.(har även en gång för ca 5-7år sedan levererat till ett kaninstall i Stockholmstrakten. Skickar in för analys ibland,det kostar ca 400kr/prov,endast av eget intresse. Köparna frågar sällan efter analys,de använder sina sinnen
vad tråkigt att ingen har några råd om hököp,jag vet att analys är bra men inte alla gör det,ibland så får man göra analysen manuellt med sina 6 sinnen har jag förstått,man kanske missar bra köp bara för den lilla höproducenten inte vill göra analys.  så snälla hur ska bra hö se ut,lukta mm.
Mvh trebor

H-K

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 10:53 »
Hej. Bra hö ska vara hyffsat grönt,(kan vara bra värden även om det är lite blekt),lukta gott, torkat på hötork som lös hö eller småbal. INTE fått något som helst regn. om du tar av snörena på en småbal
så ska "presskakorna" vara lätta att ta isär. EJ sitta ihopklistrade. Tar själv in ca 2-300 ton hö,säljer till uppköpare som levererar till rid/travstallar i Stockholm,Göteborg,Oslo och Bergen.(har även en gång för ca 5-7år sedan levererat till ett kaninstall i Stockholmstrakten. Skickar in för analys ibland,det kostar ca 400kr/prov,endast av eget intresse. Köparna frågar sällan efter analys,de använder sina sinnen Mvh trebor

tack trebor! äntligen handfasta råd :)  ett jag också hört är att det inte ska damma?

trebor

« Svar #5 skrivet: 28 feb-09 kl 11:40 »
Hej igen. Startade datorn igen kom på att jag glömde nämna "dammigt hö". Allt hö dammar mer eller mindre. Det har att göra med hur varmt/torrt det är på åkrararna när man slår,vänder,strängar och kör in/pressar ute. Vilka jordar åkrarna består av. Lera,styv lera, sandjord mm. Själv så vänder jag bara 1 gång om det går annars så bleks höet för mycket i solen. Iår hade vi mellan 28-32 grader i skuggan då går det fort. De vallar som det är 8-10ton/ha måste vändas 2-3 gånger och då blir det automatiskt mer jordrök/damm. Det är skillnad på jorddamm och mögeldamm. Hö ska lukta gott. Ta en stor näve hö och sniffa ordentligt. Du är välkommen på studiebesök och få lukta/titta på olika sorters hö.

tack trebor! äntligen handfasta råd :)  ett jag också hört är att det inte ska damma?

H-K

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 mar-09 kl 16:41 »
Hej igen. Startade datorn igen kom på att jag glömde nämna "dammigt hö". Allt hö dammar mer eller mindre. Det har att göra med hur varmt/torrt det är på åkrararna när man slår,vänder,strängar och kör in/pressar ute. Vilka jordar åkrarna består av. Lera,styv lera, sandjord mm. Själv så vänder jag bara 1 gång om det går annars så bleks höet för mycket i solen. Iår hade vi mellan 28-32 grader i skuggan då går det fort. De vallar som det är 8-10ton/ha måste vändas 2-3 gånger och då blir det automatiskt mer jordrök/damm. Det är skillnad på jorddamm och mögeldamm. Hö ska lukta gott. Ta en stor näve hö och sniffa ordentligt. Du är välkommen på studiebesök och få lukta/titta på olika sorters hö.

var kan man ödmjukt göra ett sådant studiebesök? 

trebor

« Svar #7 skrivet: 07 mar-09 kl 07:23 »
Hej igen H-K. Uppe i Dalsland. Mvh. trebor

H-K

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 mar-09 kl 09:34 »
Hej igen H-K. Uppe i Dalsland. Mvh. trebor

jadu...här var det söder..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 07 mar-09 kl 12:44 »
Kosta på några kronor och köp hö som är analyserat. Om du verkligen vill vara säker, alltså.

Håller helt med ulfg !

En analys är det enda som kan säga HUR bra eller HUR dåligt ett hö är.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 3 användare (1 dolda)
eremit1, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser