Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge låter ni Baggen gå ihop med dräktiga tackor?  (läst 7350 gånger)

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
Hur länge låter ni  Baggen gå ihop med dräktiga tackor.

När mina  är höggravida ca en månad innan förväntad nedkomst särar jag på dom.

Kanske bör jag göra det tidigare?? ???

Mona ;D
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

vårlängtan

• Småland
SV: Hur länge låter ni Baggen gå ihop med dräktiga tackor?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 07:54 »
Vi har gjort likadant, eftersom baggen är snäll och inte stångar dem i magen.
Men nu får han gå i egen box bredvid hästarna. Han misstycker men är lugn.
Njuter av värme och allt det gröna!

Fordson

« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 08:04 »
Samma här, snälla baggar men man vet ju inte. Till helgen flyttar vi dom till en separat hästbox.
Förra året hade vi en annan bagge som stångades rätt vilt med tackorna, vi hade inte nån bra plan för att separera honom så det fick bli slaktbilen, tyvärr.

Huggare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 feb-09 kl 10:36 »
Våran Bagge går med åretrunt han är snäll och det har gått väldigt bra. ända problemet är när man ska ge kraftfoder då det är mindre bra för honom.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 23 feb-09 kl 10:42 »
Vårt första fårår så fick baggen gå med hela tiden, ända till vi tog undan bagglammen. Det funkade jättebra och han var rätt ofta "lammvakt".... :D

Nästa år gjorde vi likadant men då blev baggen (samma som första året) helt tokig under lamningen och stegrade sig mot oss i hagen. Förra året hade vi ny bagge som gick kvar med tackorna en bit in i högdräktigheten och rätt som det var blev han också helt vild och stångade in mig i en vägg....

Så nu låter vi baggarna gå 1-2 månader med tackorna och sedan får de gå i eget bås. Nu har vi flera baggar så då blir det lättare att ta undan dem och göra en baggrupp. De funkar jättebra tillsammans och det är nästan aldrig något bråk emellan dem. Och vi kan vara hos tackorna utan att behöva vara beredd att hoppa över boxkanten... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Norna

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 23 feb-09 kl 10:52 »
Min bagge flyttade den siste januari. Mina tackor kommer troligen att lamma i mars, tror jag *hoppas*  :-[
Han var snäll både mot oss och tackorna, men han stångades när dom åt och ville ha all maten själv. Så han fick flytta  ;)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

fungilla

« Svar #6 skrivet: 23 feb-09 kl 11:03 »
Min bagge går med tackorna hela tiden, han tar hand om de små de sover uppe på honom och de som har blivit runt en månad gamla hänger med honom hela tiden och gör exakt likadant.
Enda tendens han visat till att vilja stångas var när min gubbe gick in och tog tag i ett nyfött lamm. en mot mig gör han ingenting utan tittar bara lugnt på. 
Eftersom vi har varg runtom, (vargspår ända fram till staketet) känns det tryggare att låta dem vara tillsammans. Han är väldigt stor, lugn och respekt givande, så jag antar att skyddar flocken om det händer något.
// Gunilla
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 23 feb-09 kl 13:26 »
Mina baggar har gått med sina tackor året runt..
Har Shropshire och gutar..
De har gått i sina grupper hela tiden och det går utmärkt..
Vi har redan fått lamm efter 21 av 35 tackor.. det är nästan bara ungtackor kvar nu som ska lamma..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 16:01 »
Jag har också alltid låtit baggen gå kvar med tackorna hela året, även vid lamningen, och det har aldrig varit några problem. I de fall där stödfodring med kraftfoder behövts så har jag låtit de tackor som behövt tillskottet äta det i egen box, men bara den stunden det tagit för dem att äta upp.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 23 feb-09 kl 18:28 »
Gutebaggen Tore är med hela året. Han uppfostrar lammen tillsammans med tackorna. De brukar klättra på honom och framemot sommaren provstångas bagglammen med honom. De får göra ungefär vad de vill med honom, han är oerhört godmodig. Jag tror han är bra för grupppsykologin i flocken. Men det är säkerligen inte alla baggar som är som den här baggen. Han skall också få gå själv i egen hage tillsammans med några bagglamm och bilda en egen herrklubb från augusti tills det är dags för betäckningstid. Det här året vill jag veta när lammen skall komma och inte heller ha lamm i redan i januari. Men i lammningstid är han med.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 27 feb-09 kl 15:23 »
mille, låter som en bagge som tar sitt jobb på största allvar ;) Att försvara sina damer när de bäst behöver.
Vi har utelammning och hos gutarna är baggen/baggarna alltid med. Vi plockar bort dem på hösten med bagglammen. Gutebaggarna verkar vara lika inprogrammerade på höstbrunst som tackorna.
Roslagsfåren har inte bagge med mer än vid betäckning. Inte för att baggarna är nåt problem, men vill inte ha lammning året runt.
Kommer ihåg vissa finullsbaggar som försökte betäcka tackorna när de lammade ::) medan andra var hur lugna som helst.
Tror det blir mer problem när fåren står "trångt" inomhus.

hustran

« Svar #11 skrivet: 27 feb-09 kl 20:44 »
Antagligen beror det på baggarnas psyke vad jag förstått. Vi har haft "huligamer" som vi måste flyttats på men vi har också haft baggar som bara älskat att vara med. Den senaste var en finullsbagge som var fantastisk. Han kollade varje födsel, stod hos oss väldigt intresserad och "krävde" att få vara med.En helt underbar bagge som sedan var uppfostrande för alla lamm. Jag blir rörd när jag tänker på den pärlan.

peppz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-09 kl 21:18 »
Jag vill ha bort baggen efter 60 dygn.   på så sätt får jag lammningen inom 60 dagar och slipper "eftersläntare"
icke dräktiga tackor slaktas sen ut vid tre  tillfällen  först höst och vinter men sedan direkt efter lammningen.
skönt att slippa vänta hela sommaren på dräktiga djur och sen få ojämna grupper..
dessutom skönt att slippa hitta långt gångna djur när man slaktar...
Kennel SweetCaileanz

vårlängtan

• Småland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-09 kl 21:39 »
Har hört att tackorna kan bli betäckta rätt kvick efter lammning,
så jag vågar inte ha baggen hos dem. Har finull.
Vad säger ni som har/har haft finull?
Njuter av värme och allt det gröna!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 28 feb-09 kl 08:52 »
Jag vill ha bort baggen efter 60 dygn.   på så sätt får jag lammningen inom 60 dagar och slipper "eftersläntare"
icke dräktiga tackor slaktas sen ut vid tre  tillfällen  först höst och vinter men sedan direkt efter lammningen.
skönt att slippa vänta hela sommaren på dräktiga djur och sen få ojämna grupper..
dessutom skönt att slippa hitta långt gångna djur när man slaktar...

Det där ska jag anamma nästa betäckning. Ifjol hade jag ett par eftersläntare men, i år känns det som om de blir fler. Skönt om allt är klart innan majs utgång i alla fall. Här är beräknad lammning i april.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 feb-09 kl 09:29 »
här kommer alla 30 tackor lamma  mellan  1:a Mars och 29:e April  den första kom lite tidigt för tre dagar sen och så en igår men annars ser de flesta ut att komma inom en månad. tidigt i maj slaktas det som inte lammat (som inte är tydligt högdr. förstås).

så kan man pusta ut och sova på nätterna sedan...
Kennel SweetCaileanz

nysse

« Svar #16 skrivet: 28 feb-09 kl 11:53 »
Våran jättesnälla gutebagge går ute med fårene året om.

peppz

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 feb-09 kl 12:41 »
Våran jättesnälla gutebagge går ute med fårene året om.

många verkar ha baggen kvar..
hur ser era lammperioder ut? uch hur blir tillväxten på de yngr relativt de äldre i en sån grupp?
och när vänjer ni av lammen och  blir höstslakten väldigt utspridd?

nyfiken... :D
Kennel SweetCaileanz

Dollar

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 01 mar-09 kl 12:21 »
Vi har precis tagit bort vår bagge och nu går 3 avelsbaggar i samma box på liten yta för att de inte ska slåss med varandra till en början. Men det har gått så bra nu och boxen utökas mer och mer.

Iaf så har baggen gått med tackorna ända fram tills  nu när de börjar få kraftfoder. Jag är alldeles för rädd att baggen ska få urinsten därför har jag plockat bort honom. Men han är guda snäll. En riksbedömd dorsetbagge med 5 i harmoni. Grymt vacker. Har alltid under mina fårår nu som är 4 år haft baggen kvar med gruppen tills 6v. innan lammning.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

peppz

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 01 mar-09 kl 22:15 »
En riksbedömd dorsetbagge med 5 i harmoni. Grymt vacker.

Grattis, låter som en dröm...  finns han att skåda på bild tro?

Hur fungerar det med lammingen då? får du ihop dom någolunda eller sprider dom ut sig över hela sommaren?
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser