Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårgrindar!  (läst 2064 gånger)

Rydberg

• Hagby Gård
Fårgrindar!
« skrivet: 22 feb-09 kl 22:44 »
Är det ngn med trägrindar som har ngt praktiskt system hur de kan sättas samman.

Fordson

SV: Fårgrindar!
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 08:05 »
Små korta spännband funkar bra, ett upp och ett nere.
Jag menar sånna man satt ihop skidor med förr, typ.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 10:15 »
Balsnören går också bra ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gunhild

« Svar #3 skrivet: 23 feb-09 kl 14:08 »
Hej

Jag läste i fårtidingen om grindar som fanns på en gård, jag har sedan gjort dem själv. De fiungrerar utan band och snören. Det är lite svårt att beskriva med text men jag ska försöka. Man bygger så att det blir ett hål i kanrten på kortsidan och en längre regel i den andra kortsidan. Man sätter i hop dem genom att den längre reglen sticks genom hålet. Jag ska försöka fixa en bild för det är inte så lätt att fatta vad jag menar. Ska även se om jag har kvar mått beskrivning.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-09 kl 15:08 »
Man kan också spika fast en ögla av gummislang eller grov rem. En uppe och en nere på varje kantsida av grinden. Sen kan man trä ner en pinne genom öglorna för att sättas ihop grindarna med varandra.
Slangöglorna brukar gå sönder efter ett tag, tror att grova remmar är bättre...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 24 feb-09 kl 08:20 »
Jag har själv tillverkat grindar i trä enligt beskrivning i boken Får. Dem sätter jag samman med band, som jag köpt från LG-produkter. De kostar ju lite men kan användas år från år utan att gå sönder. De kan ju användas till allt möjligt även mellan lamningarna.
Åsenfår, hundar och katter

ulfg

« Svar #6 skrivet: 24 feb-09 kl 18:51 »
Jag tycker Knarrhultsgrindarnas låssystem är suveränt och borde vara överförbart även till trägrindar. 2 öglor i sidorna på varje grind och ett spjut att sticka ner och låsa fast dem med. Galvade järnöglor som skruvas fast och en lös metallstav att sticka ned.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #7 skrivet: 24 feb-09 kl 22:59 »
Tack för alla svar.
Det lutar åt knarrhult modellen.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 25 feb-09 kl 22:53 »
Kohalsband funkar också bra ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser