Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paprika  (läst 10173 gånger)

Skytten

• Skåne
Paprika
« skrivet: 22 feb-09 kl 19:11 »
Vill ge mig på att odla en del paprika i år.  Jag förmodar att det börjar bli tid att frösätta nu.    Vilka sorter är bra att odla här, jag tänker ha dem inne tills det går att sätta dem i ett plastväxthus.

Visst kan jag ta frö från köpepaprika, det har jag försökt nån gång, men de blir sällan lika sina föräldrar.

Vem säljer frö?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mistel

• -
SV: Paprika
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 19:48 »
I Svenskt klimat ifall man inte har uppvärmt växthus rekommenderar jag snabba paprikasorter som sätter mogen frukt snabbare.

Odlar man snabba sorter är det lagom att så i mars odlar man vissa långsamma sorter kan man behöva börja i jan-feb (belysning behövs vid tidig start)

Själv köper jag hos Runåbergs fröer, de har sorter som passar vårat klimat. De har inget stort sortiment, det de har är dock för det mesta icke hybrider. Deras sortiment har minskat en del också till följd av att de tagit bort alla fröer som hör till firmor som sysslar med sånt som GMO.

Några snabba paprikasorter har de dock:

Apple (57dagar)
Ferenc Tender (50dagar)
Lipstick (53 dagar)
Yesil Tatli (65dagar)

(många av de vanliga paprikasorterna man hittar fröpåsar av i handeln har en utvecklingstid på runt 70-100dagar)

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 20:03 »
www.fromedposten.se har en väldans massa sorter. Inte bara paprikor, utan alla sorters fröer.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #3 skrivet: 24 feb-09 kl 13:40 »
Jag odlar en massa olika chili och några paprikor, men trots det så är nog fröerna som jag tog av köpepaprika dom bästa. Det är sådana där avlånga paprikor som man köper i påse. snackpeppers heter dom ibland.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 07:37 »
Jag odlar en massa olika chili och några paprikor, men trots det så är nog fröerna som jag tog av köpepaprika dom bästa. Det är sådana där avlånga paprikor som man köper i påse. snackpeppers heter dom ibland.

kanon om du får bra resultat av frö från köpepaprikan men har man eller kvinn otur så är det en hybrid som fröerna kommer ifrån och då kan avkomman bli något helt annorlunda.

Acleja

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 08 mar-09 kl 11:04 »
Jag har odlat bananpaprika på altanen (inglasad) i flera år. De är väldit goda och kanske lite sötare än många andra sorter. Första året köpte jag frön från Impecta men sår nu frön från egna paprikor. Jag vet inte när de mognar i förhållande till andra sorter, men de hinner mogna och ger en bra skörd. Plantorna blir dessutom väldigt vackra, färggranna och står sig länge.

// Acleja

Vurre

« Svar #6 skrivet: 09 mar-09 kl 23:29 »
Vill ge mig på att odla en del paprika i år.  Jag förmodar att det börjar bli tid att frösätta nu.    Vilka sorter är bra att odla här, jag tänker ha dem inne tills det går att sätta dem i ett plastväxthus.

Visst kan jag ta frö från köpepaprika, det har jag försökt nån gång, men de blir sällan lika sina föräldrar.

Vem säljer frö?

De flesta fröfirmor säljer paprikafrö. Kolla med Runåbergs och Lindbloms, hyggliga hemsidor båda två coh mycket ekologiska fröer.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 14:11 »
Ja nu har jag fått mina fröer. Jag har köpt dem hos Runåbergs och sorten är "Ference Tender (7015)". Jag tänker förså dem inne och har en lång kruka i storleksordningen som en balkonglåda. 

Hur tätt kan man sätta dem i krukan, de ska omplanteras i ett kallväxthus, när jag nu får det klart, men det tar säkert flera veckor innan det är dags att plantera ut, förmodligen i början av juni.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 05 apr-09 kl 17:35 »
Ja nu har jag fått mina fröer. Jag har köpt dem hos Runåbergs och sorten är "Ference Tender (7015)". Jag tänker förså dem inne och har en lång kruka i storleksordningen som en balkonglåda. 

Hur tätt kan man sätta dem i krukan, de ska omplanteras i ett kallväxthus, när jag nu får det klart, men det tar säkert flera veckor innan det är dags att plantera ut, förmodligen i början av juni.

Bra val skytten! jag odlade dom förra året och gör det i år igen. Det blev tidiga goda paprikor i massor.

Om du sått många frön i samma låda så är det en fördel att plantera om dom i varsin kruka när dom fått fyra blad, så att rötterna inte hinner trassla in sej för mycket i varandra. Jag vill minnas att paprika är som chili, dom gillar inte för stora krukor när dom är små. Bättre att skola om ett par gånger i lite större kruka varje gång.

Jag vet inte var du bor, men jag planterade ut mina i markbädden i kallväxthus i slutet på april och jag bor i sydöstra småland. Har man ett litet växthus som lätt blir avkylt kalla nätter är det kanske bättre att vänta.

När du väl planterat behöver du inte tänka på beskärning eller att ta bort första blomman eller något sådant. Den växer kompakt och fint men får så många frukter att grenarna behöver stöttas lite. Jag satte ner grenklykor som paprikagrenarna fick vila i och det funkade bra.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 17:58 »
Balkonglådorna gick åt till att förså purjon, jag skaffar småpottor i morgon och sätter en i var.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 20:45 »
Jag odlar mängder av olika chilisorter, det mesta utom precis paprika. Det finns en uppsjö av paprika-lika sorter - som har lik karaktär men ger både bättre smak och skörd.
Har du växthus så ska det inte vara några problem att få god skörd en hygglig sommar, håll stor rotvolym bara så ökar skörden drastiskt (20L+)

Fröer brukar jag beställa från en kamrat i Finland på
http://www.fatalii.net

han går utmärkt att maila för att få lite tips om man vill.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 19 apr-09 kl 07:13 »
Nu börjar fröna i några krukor att gro såpass att de syns ovan jord. Jag såg inget i förrgår, gav dem då en värmekur på några timmar med 30 grader. Redan i gårkväll syntes den första och i morse var det fyra uppe. Kanske hade kommit ändå vid denna tidpunkt, men man blir ju lite otålig, och det känns ju längre från ett fiasko när man ser att det växer.
Det var 35 frön i påsen och jag satte ett frö i var kruka, de finns på en fönsterkarm åt öster. Får se hur många som kommer, grobarheten ska vara 80%.

AnnaPanna_is_back

« Svar #12 skrivet: 19 apr-09 kl 08:44 »
Jag har försått två olika sorters paprika: petit marsellaise, bacskai feher.
Har aldrig ens försökt förut så det ska bli väldigt roligt att se hur de utvecklas!
Har även sått en massa olika chilisorter.
Allt bor i växthuset sedan en dryg vecka och eftersom jag har en mur av lecablock så håller sig värmen bra även över natten.
Dock avtar säkert tillväxten lite eftersom det går ner till 6-8 grader på natten, men hellre det än att bära in allt varje natt.
Men det är ju alltid ett alternativ om man är osäker på om temp. håller under natten.

(läs mer på min blogg om du vill... där kan du även se lite bilder)
www.annasodling.wordpress.com

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 apr-09 kl 19:37 »
Jag satte 35 frön i kruka (en "portion" från Runåberg)  de störste är nu ca två centimeter, har två blad, i 10 krukor har det inte hänt något. Satte nog lite djupt.
Jag  får ont om tid för att hinna bygga klart ett växthus, så antagligen sveper jag in en tom hönsgård med plast och brukar det som växthus i sommar, så jag inte behöver hasta (slarva) med växthusbygget.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 29 apr-09 kl 22:34 »
Till slut fick jag planta i alla krukorna, en del var lite sena. Jag har haft dem ute idag, då det för det första är ljusare och varmare där, och att mitt fönster bara har morgonsol, samt att de tenderar att bli rangliga  och sneda då de sträcker sig mot ljuset.
Krukan med ingefära har ännu inte kommit igång.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 30 apr-09 kl 21:22 »
Jag kommer nu att ha mina paprikaplantor ute i ett "proffesoriskt" växthus, som jag fixade till i all hast i eftermiddags. Plantorna mådde inte helt bra av endast morgonsol, och jag vill inte springa ut och in med dem pga väder och ljus. Jag ska bygga ett växthus i sommar, men hinner inte få det klart omedelbart, utan slarv. Jag svepte en tom hönsgård i plast, och det får fungera som växthus denna sommar.
I morgon ska jag fixa så det ventileras väl.
« Senast ändrad: 30 apr-09 kl 21:43 av Skytten »

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 maj-09 kl 08:10 »
Hur stora krukor bör jag ha när jag planterar ut plantorna !  Sorten lär bli ca 60 cm hög och bli buskformig.  Hur tätt kan de stå, dvs hur mycket yta kräver en planta.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #17 skrivet: 04 maj-09 kl 17:56 »
Hej!
Paprika och chili brukar jag sätta i 12-liters hinkar. Jag blandar både ko- och hönsgödsel i plantjorden när jag planterar. Hinkarna kan då stå ganska tätt vid varandra.
Jag håller med om sortvalet, Ference Tender, den ger massor och tidigt. Redan till midsommar. Barnen gillar den, den är mild och påminner om gröna äpplen.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 04 maj-09 kl 19:09 »
Det är inte så fasligt långt till midsommar, de får verkligen skynda på om de ska hinna till frukt då. Nu har de sist komna hjärtblad endast, men de flesta har fyra blad, och anlag till fler.   Vi hade en frostnatt, men paprikan ser inte ut att ha tagit skada, blomkål som fanns i samma växthus den natten, har fått lite skador av frosten.

Jag har nu en frostvakt i växthuset, men faran för frost är nog över..

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #19 skrivet: 04 maj-09 kl 20:38 »
Mina plantor är nog större, 10 - 15 cm men de brukar explodera när man sätter om de i stora krukor. Jag satte fröna i slutet på februari och tycker det har gått sakta men nu står de i växthuset och har verkligen tagit fart. Vi hade minusgrader natten som var, jag bor ju lite högre upp i landet så jag får ha elementet på ännu ett tag.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
Nulf, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser