...Den är borstlös, lindningarna sitter i höljet och rotorn verkar vara gjord av aluminium!?!?...
Den motor du beskriver kallas asynkronmotor om det är en trefasmotor, eller allströmsmotor om det är enfas. Trefas är lättast att förklara.
Först och främst måste man förstå att magnetsism och ström är två olika sidor av samma mynt. Runt en elektrisk ledare finns alltid ett magnetfält när det går ström igenom den.
Tänk dig att du har en enkel ledare i koppar i en cirkel som ligger på ett bord. Om du nu rör en maget ovanför kommer det att induceras en ström i kopparledaren som alstrar ett motriktat magnetfält. Eftersom det är motstånd i koppartråden så dör strömmen ut nästan meddetsamma. (Skulle koppartråden varit en supraledare hade inte strömmen dött ut och du skulle tydligt känt det motriktade magnetfältet).
Rör du magneten nu snabbt över bordet kommer din kopparsladd att vicka till. Om den bara ligger ner märks det inte men hänger du upp den lättrörligt så gör den det.
Vad har nu detta med en motor att göra? Jo i en trefasmotor kan du tänka dig att du har tre olika spolar runt om. Matar du in ström i dem kommer det sammanlagda magnetfältet att rotera, ungefär som att du haft en magnet och dragit den runt, runt. Det är det som är vitsen med trefas.
Vad händer då om du hänger ner din cirkel av koppar i en sladd mellan de tre spolarna? Jo den vickar till, men fortsätter att följa med magnetfältet, eller snarast bli puttad av magnetfältet. Strömmen i kopparledaren dör aldrig ut eftersom det hela tiden skapas ny.
Men det blir också en viss eftersläpning, finns det inte en skillnad i rotationshastighet mellan kopparen och magnetfältet finns det ingen kraft som puttar på kopparen.
I verkligheten har en asynkronmotor inte någon koppar i mitten. Istället finns det skivor av icke magnetiskt järn ingjutet i ett block av aluminium. Aluminiumen är den elektriska ledaren, järnet förstärker det magnetfält som skapas av strömmen i aluminiumen. Detta är rotorn.
Sedan sätter man ett kullager i var ände på rotorn och man har en motor som har 1 rörlig del som dessutom är kullagrad.
Asynkronmotorer är industrins arbetshästar. De är väldigt billiga att tillverka och de är praktiskt taget outslitliga och har hyfsat vikt-effektförhållande. Helt enkelt ingenjörens dröm.