Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsling får/häst  (läst 3384 gånger)

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
Stängsling får/häst
« skrivet: 22 feb-09 kl 13:14 »
Har precis tagit över arrende på ganska mycket betesmark. Samtliga hagar är lappade och lagade med gammalt fårnät i halvbra till dålig kondition i kombination med en övre taggtråd. Av stolparna är ca 35 % i kondition så att de är värda att återanvända. I Hagarna kommer vi att ha får och hästar växelvis eller tillsammans beroende på hur dom gillar varandra ;). Jag behöver tips på en helhetslösning. Har inga enorma summor att investera just nu men vill ha det säkert. Hade en tanke på att köra ett övre elband och en lägre eltråd i stål där nätet är så kasst att det måste bort. Räcker detta för att hålla fåren inne? På andra ställen där nätet är ok.. behålla nät men sätta elband på distanser. Givetvis bort med taggtråd. 

Vad tror ni om detta? Kan inget som elaggregat. Någon som har tips? Hur mycket drar det? Någon som kan rekommendera någon bra ÅF på alltihop?

Känner att min plånbok blir väldigt lätt bara av tanken....

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Stängsling får/häst
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 13:34 »
Vi har får och nöt på tre eltrådar; 30, 60 och 90. Det kan behövas en ännu lägre ibland för att hålla fåren inne, de trycker sig ut under den understa tråden om de väl kommit på knepet..

För häst kanske det behövs en på 120 också?

Det är väl en bra idé att behålla nätet där det är ok, kolla upp vad som gäller med nät och eltråd ihop.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Stängsling får/häst
« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 13:43 »
I slutet av den här tråden:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=44000.msg430772#msg430772
står det att eltråd i samband med fårnät är tillåtet.
 Det rekommenderas tom som rovdjursstängsel.
Jag skulle dock inte vilja ha sånt stängsel utan att ha rejäla distansisolatorer...
Jag tänker på hur det skulle vara för ett djur att trassla in sig i järntrådsnätet och inte komma loss och jordas rejält samtidigt som eltråden ger på ström... >:(
 Jag tror att jag i ditt läge skulle strunta i nätet till jag kunde laga det och sätta upp stängsel som javill skriver om innanför så att djuren inte kommer åt nätet...
                                     Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Stängsling får/häst
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 15:53 »
Här runt om vår gård har de varvat nät med tråd men där det är nät är tråden nergrävd under nätet och kommer upp på andra sidan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Stängsling får/häst
« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 17:03 »
Fårnät till häst är inte ett hälsosamt alternativ, om en häst
fastnar med benet/hoven i en ruta så sliter de lätt sönder sej.

Ha hellre då fåren där du tycker nätet är ok, och så hästarna med tråd, sort och
antal beroende på vilka hästar du har. Stora - små - rymningsbenägna eller inte. . .
Våra två hästar gick i hagar med  två tunna elband utan el i flera år, tror storleken på hagarna
spelar stor roll.
Vi har mest elband till hästarna, men byter nu succesivt ut dem mot metalltråd,
till slut tänkte vi ha fyra - fem metalltrådar och då funkar det både till häst och får.
Man får ta det lite i taget. Metalltråden (minns inte proffsnamnet på den) är inte så
svår att dra som vi trodde och den är hållbar och leder ström superbra!
Lycka till, stängsling är ett roligt men evigt arbete. . .
Njuter av värme och allt det gröna!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Stängsling får/häst
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 20:32 »
Mitt råd är att avveckla fårnätet sucessivt, sätt upp 3-4 eltrådar innanför, typ 30-60-90-120. Lägg krutet på bra hörnstolpar som du bygger med tre stolpar och stödplanka emellan. Så spänner du tråden med spännfjädrar (se t. ex LG produkter och har bara plaststolpar emellan som mest skall hålla upp tråden. Med denna teknik enklast med så raka linjer som vanligt. Med el är det viktigaste bra jordning: gräv ner ytligt 10-15 kopparkabel. Sjödins ("Får") stängslingskapitel mycket bra.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

  • Gäst
SV: Stängsling får/häst
« Svar #6 skrivet: 22 feb-09 kl 20:39 »
ja fårnät ska man inte ha till hästar för att de kan fastna å skada sig.

Svårt å veta vad just dina får vill ha för elstängsel. Mina är fenomenala på att krypa ut, så jag har 4 trådar på 10-10-15-20 ungefär. nä, det stämmer itne... det blir ca 70-80 högt iallafall. men de två nedersta måste sitta så, annars kryper de ut.

Men el är ju bra till allt sen. Nu funderar jag tex på att slänga ut fåren å skaffa gäss, men stängslet är ju redan perfekt för gäss. Hade jag velat ha häst eller ko är det bara att dra en extra tråd så att det blir högre.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Stängsling får/häst
« Svar #7 skrivet: 23 feb-09 kl 16:07 »
Våra kombinationshagar, där både häst och får går, är stängslade 30-60-90. Väl spänt är viktigt och det får gärna "ticka" lite (jag vet, överslag ger sämre effekt, men det har en avskräckande verkan på djuren i gengäld).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Stängsling får/häst
« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 16:17 »
Låter som en bra lösning.. vad har du för tråd? Funderar på band överst och metalltråd på de lägre nivåerna...

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Stängsling får/häst
« Svar #9 skrivet: 23 feb-09 kl 18:26 »
Vi har enbart band, jag är lite rädd för metalltråd på de nedre trådvarven, beträffande hästarna och skaderisken. Bandet är av den lite smalare varianten men den med flest metalltrådar invävda. Den är lätt att spänna och leder strömmen bra.
Metalltråd använder vi däremot på de ställen där vi behöver skydda stolparna från att hästarna kliar sig emot dem, där stolparna sitter lite dåligt fästade, där sätter vi en toppisolator med metalltråd igenom.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Stängsling får/häst
« Svar #10 skrivet: 24 feb-09 kl 11:49 »
 Den enda gången något djur verkligen FASTNAT i något stängsel här hemma var när vi skaffade elband, ett av våra föl gjorde ett riktigt paket av sig själv på dom sekunderna det tog för oss att springa och slå av strömmen till hagen. Isolatorerna bara flög och vi fick inte stopp på henne förrän hon var så intrasslad att hon inte kunde röra sig mer utan blev liggande på marken. Jag fasar för den strömdödade häst vi skulle ha funnit om vi inte varit hemma... Efter det kommer det aldrig mer några elband hit på gården. Dessutom leder dom ström dåligt på vintern om det blir frost på dom. Vanlig enkel ståltråd leder alltid ström bra och går av om något djur verkligen får panik och försöker springa igenom den.
                                              Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stängsling får/häst
« Svar #11 skrivet: 24 feb-09 kl 19:04 »
Jag har samma inställning till elband. Det är farligt för det går inte av. Samma med elrep. Använder järntråd och den leder ström busbra, är billig och går av vid ev, intrassling.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Stängsling får/häst
« Svar #12 skrivet: 24 feb-09 kl 19:31 »
Jag är benägen att hålla med... enda anledningen att jag funderat på band är att jag fick rådet att hästar behöver "se" staketet. Ståltråden syns ju inte lika bra... men det kanske inte spelar så stor roll.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Stängsling får/häst
« Svar #13 skrivet: 24 feb-09 kl 20:11 »
 Om man har väldigt "springiga" hästar kanske man kan knyta plastband/remsor av plastpåsar på tråden så ser dom lika bra. Dom ser ju även stolparna.
 Jag upplever att hästarna (och kor) även ser naturliga gränser tex ett dike eller bara gränsen mellan två åkrar och vet att det ofta finns ett stängsel där. Oftast sätter man ju inte ett stängsel precis mitt ute på ett fält bara.
  Mina hästar vet nu mera var alla våra olika hagar går så dom tycker inte det är så intressant. Men när jag släppt dom på något helt nytt så går dom runt och kollar var trådarna är, sen vet dom det...
 Jag kan inte komma på nu när någon häst bara sprängt rätt igenom ett staket för att dom inte sett det här hemma... När det hänt är det tex pga att det uppstått något trängt läge med en ranglåg häst eller att någon inte fått stopp om det är lerigt och då ser jag hellre att tråden smäller av...
                                             Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Stängsling får/häst
« Svar #14 skrivet: 24 feb-09 kl 20:21 »
Jag är benägen att hålla med... enda anledningen att jag funderat på band är att jag fick rådet att hästar behöver "se" staketet. Ståltråden syns ju inte lika bra... men det kanske inte spelar så stor roll.

Jag antog att de var anledningen till att hästfolk envisas med att använda sådan där vita elband. Jag tycker de vita elbanden och de "vita elrepen" är fruktansvärt dåliga, som har väldigt dålig hållbarhet. Det får mig att tro att de använder vita elband mer av hävd, tradition och att alla andra hästfolk använder det.

Stängsla i så få coh raka linjer som möjligt. Bra jordning. Sedan så tycker jag inte ulfg idé som att succesivt aveckla ett befintligt stängsel. Är det dåligt så skall det helt bort direkt, och sedan så sätter man upp ett nytt stängsel. Finns inte värre än hagar med halvprovisoriska stängslingar, som man lagar och lagar i oändlighet. Man skall inte bygga hus på en sandig strand.

Grannen hade förra året glömt att koppla på strömmen till mjölkkornas hagstängsel. 2 veckor gick och korna gick lugnt i hagen, innan han märkte sitt misstag.
« Senast ändrad: 24 feb-09 kl 20:55 av Pong »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser