Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkbordsträning!  (läst 4984 gånger)

Get-Eva

Mjölkbordsträning!
« skrivet: 22 feb-09 kl 11:45 »
Nu har vi haft "cirkus" på mjölkbordet!
Har äntligen fått in alla i nya getstallet och efter att lugnet och nyhetens behag lagt sig efter några dagar så skulle vi då börja träna att få kraftfoder och gå upp på mjölkborden (och att sättas fast med huvudet)
Jag trodde nog att det skulle bli ett fasligt hoppande och skuttande men till min förvåning så var alla 30 väldigt lugna och sansade. De allra flesta stack snällt in huvudet i båslåset efter lite lock och pock med havreskålen och stod sedan snällt och åt upp sin ranson. Några av de lite mer nervösa små fick äta på golvet istället för att sticka in huvudet så länge, men snart så gick även det vägen med lite tålamod.
Jag blir så lycklig av min getter! Dom är så kloka och så lättlärda!  :)
Men, att gå ner och ut genom luckan efter att man fått sin havre var dock inte lika kul, utan där är vi alldeles svettiga innan vi puttat ut alla (10 i taget) och försökt hindra dom som redan gått ut att inte smita in igen för ett nytt skråvmål men det går väl med tiden det med.
Nu är nästa fas att få till mjölkningen och det blir nog "kul" några hoppar i taket när jag försöker ta på juvren, medans andra sätter sig ner och ett fåtal står snällt och låter mig pilla allt vad jag vill.
Kul är det ifallafall!! och lärorikt!!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

ninna b

• Gäst
SV: Mjölkbordsträning!
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 10:41 »
HaHa.... känner igen det där med att det är lättare att få in dom än att få ut dom igen.
Du får bygga fållor utanför så mjölkade getter inte kan komma in igen. Havre är gott.

Get-Eva

« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 10:46 »
Jo, jag har ju två "luckor", en från en fålla dit jag försöker få alla att gå in och samlas innan dom skall in genom den luckan för att gå upp på bordet, och sedan skall dom ut genom en annan lucka till en annan fålla så att jag har koll på vilka som fått sitt och vilka som jag mjölkat. Men, det är ju hur kul som helst att stå kvar på "landgången" till luckan och försöka smita in igen när den öppnas för nästa som skall ut, man kan ju kanske få sig lite mer godis då eller....!!

Sedan är det ju inte helt lätt att få alla att förstå att dom skall in i första fållan för att få sitt godis, men det kommer väl.
Just nu är det ett himla svettigt "jagande" och puffande för att alla skall fatta vad som skall göras.....tur det finns havre säger jag bara och tur att dom är hungriga jämt!!   ;D
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 24 feb-09 kl 13:11 »
Klappa och klämm dom undertill sen barnsben, så hoppar dom mindre. Bara ett knep jag lagt märke till funkar.

Hihi, ja Ninna....in går bra. Men ut  ;D

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 feb-09 kl 19:17 »
Ja, du Gruff , du kommer väl ihåg ...och är du sugen på att uppleva det på nytt så är du alltid välkommen...

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 feb-09 kl 21:48 »
Men himmel, ninna b och Gruff! Vad är det för träning ni två har haft för er på mjölkbordet? Fniss....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 25 feb-09 kl 00:38 »
Och här skulle man kunna spinna vidare på det mest opassande sättet man kan tänka sig. Men nej.....så roligt ska vi inte ha det  ;D

Ja, Ninna. Vi skulle vart "nästgårds" egentligen  :'(

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 feb-09 kl 08:20 »
F´låt, skyller på den annalkande våren. Ska skärpa mig - kanske....

Get-Eva

« Svar #8 skrivet: 25 feb-09 kl 10:36 »
Ja, dom 10 som jag haft sedan dom var små (mina små mörkrädda Prinsessor) dom står så snällt så och där är det inga problem. Sedan har jag en vit från den andra gruppen på 20 som själv har valt att vara med oss och sessorna och hon är lika godmodit hon, men sen har jag 19 till (varav 5 vuxna) som inte varit hos mig sedan dom var små utan kom något senare och där är det ganska mycket hopp och spark, men jag har börjat med att jag bara håller ett fast tag och båda tuttar en stund än så länge och sedan får jag väl börja massera lite allt efter hand. Dom skall inte börja killa än på en månad så det fixar sig nog.

I dag gick det riktigt bra. Alla utom två sprang snällt in i avbalkningen till första luckan så det finns hopp!  ;D

Fast, det verkar ju som om Ninna och Gruff hade mer roligt på mjölkbordsträningen än vad jag och min man har!!  :-[ ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 25 feb-09 kl 16:48 »
Kanske  ;)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #10 skrivet: 27 feb-09 kl 22:27 »
Jag läser  ALLT som har med mjölkning av getter att göra i väntan på mina nya getflickor!
Tar  ett tag innan jag kommer till mjölkning, men då är jag påläst!
Har handmjölkat kor för längesedan, men tekninken kan väl inte vara så olik eller?!

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 feb-09 kl 08:25 »
Kan du handmjölka en ko blir det inga problem att mjölka en get. bara den har vettiga spenar. Tekniken för handmjölkningen är densamma, men geten är inte lika "tung" att mjölka som kon, enl min uppfattning. Men getter med pyttesmå spenar är ett elände!

ninna b

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 feb-09 kl 19:37 »
Nu har även vi haft mjölkbordsträning och jag skrattade gott åt alla fjolårskillingar, nyblivna mammor, som inte hade förstått att dom vuxit sedan i fjol. Då stack dom bara in huvudet mellan spjälorna varsomhelst och kom åt fodret men nu har dom blivit stora och måste  sikta på rätt ställe och bli fastlåsta. Usch, vad irriterande, tycker dom nog.

Annars har vi haft ett inferno med alla förlossningar. Tur att det snart är över.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 01 mar-09 kl 00:33 »
;D ;D ;D Aj, min stackars mage!  ;D ;D

Ja, inte för att det alltid var så roligt DÅ, men att känna igen det NU ... ;)

Fast jag undrar lite, hur Ni gör i allmänhet.  Jag mjölkade alltid de yngsta först, årskull efter årskull, med gammeldamerna sist.  För OM nån plockat upp nån infektion, så ska den åtminstone inte föras vidare till de yngre år efter år!  Just detta krävde lite extra träning; jag ville dessutom ha dem i samma inbördes ordning varje gång (av samma orsak), och om jag hittade något misstänkt på någon, så fick den gå upp sist redan nästa gång jag mjölkade.  Detta krävde en bra grind (för att hindra de andra, Ni förstår säkert!), och så namn på varenda en, som de kände igen.  Jag ropade alltså upp dem en efter en (handmjölkade; ingen idé att ta in en hel grupp) och gjorde tecken med hand och blick för att få upp rätt individ.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 01 mar-09 kl 08:40 »
Ja dom är otroligt smarta getterna. Man ser hur dom söker ens blick och om man tittar på den och säger namnet har den fått bekräftelse och kommer. Fantastiska djur, men som man många gånger svär över :-X

Idag ska även vi ha premiär på det nybyggda mjölkbordet. in med 12 st åt gången. Jag har ju varit förutseende och skaffat mig en vallhund som ska hjälpa mig UT med getterna från mjölkrummet. In är ju aldrig några problem. Lär ju bli cirkus den första gången iaf.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Get-Eva

« Svar #15 skrivet: 01 mar-09 kl 10:52 »
Ja, visst är dom smarta, men ibland tror man dom har tappat hjärnan nånstans i ett hörn!
I går kväll var det helt plötsligt inte nån som fattade vad dom skulle göra med båslåsen..... ::)
alla skulle in på samma ställe och flera skulle inte alls sticka in huvudet...utan äta i skålen på bordet i stället, phu, men som sagt, jag har ju ett tag kvar tills det är dags att börja mjölka.
Har iallafall kommit på att vi gjort lite tokigt med avbalkningarna/grindarna till och från mjölkbordet......utrymmet som jag föser in alla i är för litet och det blir ett fasligt stångande när dom skall hinna först in genom luckan och sedan blir det trafikstockning när dom skall ut för där är utrymmet mindre....ja huvva, nu får vi ut i dag i lagårn och bygga om igen! För vilken gång i ordningen kommer jag inte ihåg.
Tänk om det funnist lösningar i byggsats! Så mycket enklare det hade varit för oss nybörjare då, eller en tjock instruktionsbok! "Hur man löser praktiska problem i samband med getter" !!  ;D
En vallhund hade nog varit bra, själv står jag med sopkvasten!!  :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 01 mar-09 kl 11:19 »
Men Du har ju något bättre än instruktionsbok:  www.alternativ.nu!

Som alternativ till sopkvast kan Du prova blomspruta.  De flesta getter AVSKYR vatten, och det är mindre skaderisk, och Du når längre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Get-Eva

« Svar #17 skrivet: 01 mar-09 kl 12:11 »
Du har rätt Trollmor, tur att den här sidan finns!
Blomspruta skall testas i kväll men det är nog inte så stor skaderisk med mitt sopkvastfösande heller.... :)

(har upptäkt att jag har en massa felstavningar i alla mina inlägg...ni får ursäkta men jag skriver så fort)

Dollar

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 01 mar-09 kl 12:12 »

Som alternativ till sopkvast kan Du prova blomspruta.  De flesta getter AVSKYR vatten, och det är mindre skaderisk, och Du når längre.

Hi hi, ja de flesta men hur många? Av mina 60st så är ingen rädd för vatten, provade med vatteslangen i sommras och det stod bara dyblöta getter  och tittade på mig. Därav valet på vallhund. Har testat allt, dom är ju fasiken inte rädd/har respekt för  något. Men nu jädrans har jag en respektingivande BC och tji fick dom. :P
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 02 mar-09 kl 19:16 »
mina första tio hoppade upp själva på ett bord utan fastsättning
senare mjölkade jag över 60 st i rasande fart på en mjölkbrygga - smal passage med in och ut lucka för varje mjölkplats slutade ge kraftfoder och började med jummet vatten istället - avkastningen ökade väsentligt och jag fick en snabbindikator om något var fel då någon drack dåligt
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 4 användare (2 dolda)
kajsazanderpersson, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser