Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta över får-vad göra?  (läst 3221 gånger)

voortrekker

• Västergötland
Ta över får-vad göra?
« skrivet: 19 feb-09 kl 09:58 »
Hjälp!
En gammal granne har fått djurförbud och har ringt mig och i desperation bett mig ta över 5-10 av hennes älskade får. En skock snälla säkert delvis inavlade blandrasfår där några tackor redan lammat. Fåren har gått ute året runt (utom vid lammning) och jag skulle  få ta över arrendet på mark som ligger i anslutning till min gård. Hon har 2 veckor på sig innan dom kommer och tar djuren.

Vad måste jag göra för att få detta att funka? Vet att det finns 1000 regler. Kan någon ge mig en lista?
Vilken storlek på ligghall behövs, hur ska dom märkas, fodras, klippas? Saknar ladugård så det måste i så fall bli utegång med ligghall på samma sätt som jag har två hästar...Har funderat på får men detta kom plötsligt och behöver en crash kurs i vad som gäller så att jag gör detta rätt!

Eller... gör jag ett misstag som överhuvudtaget överväger detta?

Råd mottages tacksamt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Ta över får-vad göra?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-09 kl 10:10 »
Vad är anledningen till djurförbudet och i vilket skick är djuren? Magra? Hur ser klövarna ut?

Regler om märkning, stalll m.m. finns hos Jordbruksverket (www.sjv.se), ring och prata med dem och diskutera din situation. Om hur du gör ifall djuren inte är märkta m.m.

Får måste klippas en gång om året, det är väl ganska vanligt att man klipper två gånger (en gång innan betäckning och sedan innan lammning). Om fåren lammar nu så vänta med klippning (ifall det behövs) till senare i vår.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-09 kl 10:30 »
Jag kan för lite för att veta exakt vilket skick dom är i men vet att dom är registrerade. För några år sedan hade hon för många för att klara av dom och fick åläggande att minska besättningen till tio. Tror inte detta har följts till punkt och pricka. Har nog varit några för många. Djuren har dock sett ok ut då dom betat utanför mig. Den omedelbara anledningen till förbudet var otillräcklig ligghall vid inspektion. Hon är i botten en djurvän.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 19 feb-09 kl 10:38 »
Det kanske kan vara bra att ta dit en veterinär eller en kunnig fårbonde som tittar över djuren?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-09 kl 10:48 »
Vad bör jag tänka på ang. klövarna?

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 19 feb-09 kl 11:06 »
Ring länsstyrelsen eller jordbruksverket och be dem skicka broshyrerna "Djurskyddsbestämmelser får och get" och "Fåråret" (eller pm mig din adress så fixar jag det). Däri står de viktigaste reglerna, mått etc.

Tror knappast att hon fått djurförbud endast pga dålig ligghall...det ligger nog mera bakom. Men djur är fantastiska på att återhämta sig, även om de nu skulle vara i något dåligt skick nu.

Det bästa är nog om du kan få dit någon med lite fårvana som kan titta över djuren. Var bor du?
Det viktigaste med klövarna är de inte förvuxna så att djuren får ont när de går eller felaktig benställning. Vanligtvis verkar man dem i samband med klippning.

Vill du ha får? Har du bete och vinterfoder till dem?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-09 kl 11:27 »
Tack...
Jag har inte egen mark men har arrenderat till hästar och kan arrendera mer i direkt anslutning till min gård. Där har fåren gått innan. Vinterfoder måste jag köpa men gör ändå det från och med i höst till hästarna. Det finns en mindre byggnad i hyfsat skick som fårhus/ligghall i en av hagarna men vet inte vilka mått som krävs per tacka. Jag vill gärna ha får då det behövs betas av och jag gillar får som djur men har varit tveksam då vi jobbar heltid och har små barn. Hur mycket jobb är det???
Bor mellan GBG och Borås...

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 19 feb-09 kl 12:05 »
Tja....när allt flyter på lägger jag 2 * 20 min per dag på utfodring etc under vintern (20 tackor). På sommaren, vatten och tillsyn.
Sedan är det klippning, stängsling, flytta dem mellan olika hagar, utgödsling, anskaffning av foder...
Lamningen kräver en hel del passning, även om det brukar gå bra.

Stängsling och stängselunderhåll tar mest tid hos oss, eltråd eller nät passar bäst till får. Har du eltråd till hästarna kan du komplettera med några trådar till så funkar det.

Tror att ligghallsmåtten är 1,2 m2 per tacka eller 1,7m2 om hon är dräktig, lite beroende på storlek. Men helst bör det vara betydligt större så att det verkligen skyddar mot vind och oväder.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 19 feb-09 kl 12:14 »
 Det behöver inte vara annat fel än att grannen fått 3 förelägganden om att Ligghallen är för dålig/liten för de antal djur hon har.
Kan du inte be grannen att hon talar om för dig vem som har hand om ärendet och ringa upp?
Det kan ju vara bra att veta att det inte är några allvarliga fel på fåren. Att starta som nybörjare med "Problemfår" kan ju vara jobbigt.
 En liten fårflock tar inte så förfärligt mycket tid att äga men ger väldigt mycket tillbaka, tycker jag :)
                                       Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

voortrekker

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-09 kl 12:38 »
En tanke... om jag tar över x antal tackor och dom är dräktiga kan man låta dom lamma ute så här års? Med tanke på att jag saknar stall och i så fall bara har ligghall? Känns inte helt hundra men jag vet inte vad som är vanligt... Hur gör ni andra som har får ute året om?

Sano

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 19 feb-09 kl 12:47 »
Kolla in ämnet "Lammningsrutiner?" här på forumet. Där står en del om hur folk gör med vinterlamning.

ulfg

« Svar #11 skrivet: 19 feb-09 kl 12:55 »
Tycker du kan ta det ganska lugnt. Du har ju redan hästar, komplettera med en liten fårflock till de djur du redan har är väl ingen jättegrej. Ring länsstyrelsen och jordbruksverket och dra igenom byråkratin, inga större märkvärdigheter. Allt måste inte vara ordnat exakt den dag du tar över djuren... Djuren kan lamma utomhus, ett par lamm kan frysa ihjäl om det regnar och är jävligt, men de flesta lär klara sig, halma ligghallen. De djur som är i alltför dåligt skick får du slå ut. Sätt upp en extra eltråd i nivå med noshöjd på fåren.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Sätterbron

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 19 feb-09 kl 17:28 »
Jag tycker att du kanske ska köpa en bra bok om får. Får (heter den så?) även kallad "fårbibeln" av Erik Sjödin (?). Den och andra bra kan man köpa här på Alternativ.nu. Finns även på bibliotek. Sen har du väl redan märkt att man kan få fantastiska råd här :D Lycka till hur du än väljer att göra :)
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 19 feb-09 kl 17:34 »
Jag tycker att du kanske ska köpa en bra bok om får. Får (heter den så?) även kallad "fårbibeln" av Erik Sjödin (?). Den och andra bra kan man köpa här på Alternativ.nu. Finns även på bibliotek. Sen har du väl redan märkt att man kan få fantastiska råd här :D Lycka till hur du än väljer att göra :)

Ja, boken Starta med Får är en jättebra bok när man är ny på får!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ulla Krull

« Svar #14 skrivet: 19 feb-09 kl 21:02 »
Jag har tagit över vanvårdade, inavlade får och man får se dem för vad de är och inte ha så höga krav på dem som selekterade avelsdjur. Mina har inte så hög fertilitet, är lite galna och deras lamm växer inte så fort men eftersom jag har tagit mig an dem så får de "hänga med" i min flock tills de av naturliga orsaker slaktas  :)

Nu är inte rätt tid att klippa dem men det kan vara bra att behandla dem med lusmedel och avmaska dem med Ivomec innan du släpper ut dem på din mark. Det är onödigt att få in Stora Magmasken om du inte har det innan, så att säga. Är de mycket oklippta så måste man ner i ullen med lusmedlet, ibland kan man få klippa en sträng uppe på ryggen.

Om fler ska lamma så kan det vara bra att klippa bort lång ull kring juvret för annars kan det hända att lammen suger på ulltovor och inte får i sig råmjölk. Du ser också juvret bättre och har koll på ev mastit.

Om de inte har fått kraftfoder innan så får du vara försiktig när du börjar ge dem så de inte får diarré. Får tycker om spätt hö/ensilage och jag har hört att de som har hästar brukar ge hästarna det som fåren ratar - ett bra system!

Det kan också vara bra att ta blodprov för att se om de har Maedi-Visna. Om de har det så kommer de förmodligen sakta tyna bort och det är inte en rolig upplevelse.

Om du känner dig osäker på om du vill ha lamning nästa år med det jobbet det innebär så behöver du ju inte ha en bagge med dem. Man måste inte ha det varje år om man inte vill  ;)

Vad det gäller klövarna så ser du om de är förväxta åt något håll och då tar du en bra sekatör och klipper dem. Får med klövar som växer fel måste man ha lite koll på och klippa klövarna lite oftare eftersom de inte slits naturligt. Som tidigare nämnts så får man göra en bedömning om de inte kan gå ordentligt pga att de har fått dålig benställning och då är det djurvänligaste att slakta dem.

Får är underbara och i början är det mycket att lära, framför allt om stängsling och foder så då kan man tycka att det tar mycket tid men sen får man in snitsen och de är härliga djur. Se bara till att skaffa dig några rediga mentorer som kan hjälpa dig och går du med i Svenska Fåravelsförbundet så får du dels en tidning med info 8 ggr per år och blir automatiskt med i din distriktsförening där du kan lära känna folk och gå på kurser.

Lycka till!

Sirpa

• -
« Svar #15 skrivet: 20 feb-09 kl 08:56 »
En gammal granne har fått djurförbud
och har ringt mig och i desperation bett mig ta över 5-10 av hennes älskade får. Hon har 2 veckor på sig innan dom kommer och tar djuren.

Du ska kolla med polisen att det inte finns någon aktuell polisutredning om dessa får,
för då får du inte ta hand om/flytta fåren.
Det blir då undanhållande av bevis..
Höns och Liljor i min trädgård.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 20 feb-09 kl 09:44 »
Kommer gammla ägaren släppa fåren eller kommer hon att blanda sig i.
Goda råd är säkert välkomna men ska hon vara med och bestämma i alla beslut blir det jobbit i längden.

Mvh: Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 feb-09 kl 14:00 »
Tack för många goda råd!
Fåren kommer att gå på samma marker de delvis tidigare gått så har de mask så är den redan där ... Tänkte växla med hästarna för att stävja detta något..
MV låter inte kul... Jag har dock sett flocken under flera år och inte sett någon tvina bort... borde man inte sett det i så fall? Vi ska fundera under helgen så får vi se...

voortrekker

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 feb-09 kl 20:03 »
Ville bara informera om att grannen i dag ringde och berättade att veterinären varit där och vaccinerat mot blåtunga i dag och inspekterat alla djuren och sagt att alla utom tre (som var lite tunna då dom fått många lamm) var i mycket god kondition. Det lutar nog åt att vi försöker oss på att ta oss an några tackor med lamm så att dom får vara kvar. Man måste väl våga chansa i bland. Känns skönt att ha forumet som backup!

fungilla

« Svar #19 skrivet: 23 feb-09 kl 21:58 »
Jag tycker att det låter som en god ide`att ta över.
Jag i min naivitet köpte tackor 1000:- + moms. Fårägaren mötte upp och snabbt in med dem i min transport. Utan att jag hann titta på dem.
Efterhand har jag insett att jag gjorde världens tabbe som litade på en som jag trodde seriös uppfödare av texel.
Veterinären besiktigade dem vid hemkomst och de var så undernärda att när de fick kraftfoder fick de fång. Det blev en otroligt jobbig och dyrbar kostnad med flera veterinärbesök.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser