Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterlysning - Mentor!  (läst 1179 gånger)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Efterlysning - Mentor!
« skrivet: 18 feb-09 kl 21:17 »
Tjena,
vi har precis flyttat ut från stan och har planer på några får. Finullsfår närmare bestämt. Två tackor födda jan 08 kommer hit så fort vi ordnat med hage etc. Nu är vi ju inte direkt några riktiga lantisar än så därför efterlyser vi en mentor för att få ordning för fåren. Vi bor i Upphärad/Trollhättan. Någon som vill hjälpa oss med praktiska råd och erfarenheter så vi kommer igång på bästa sätt?
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

vallhunden

• Västergötland
SV: Efterlysning - Mentor!
« Svar #1 skrivet: 20 feb-09 kl 14:10 »
Du får gärna ringa mig, skickar ett PM med telnr.
Till att börja med så är två får för lite - får är flockdjur och behöver därför vara fler än två.Två st är ett par, tre stycken är en flock ;) Alltså minst tre djur för att de ska känna sig trygga!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 20 feb-09 kl 14:37 »
Det är bra att du söker en mentor. Som jag förstått här på forumet så är finullsfår inte det enklaste att börja med om man är ny på får men, med hjälp så går det säkert bra. Sen som nämnts ovan om de inte är dräktiga så försök skaffa en tacka till så att du har tre i flocken.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 20 feb-09 kl 14:58 »
Till att börja med så är två får för lite - får är flockdjur och behöver därför vara fler än två.Två st är ett par, tre stycken är en flock ;) Alltså minst tre djur för att de ska känna sig trygga!!

Heja, heja!!! Håller absolut med!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-09 kl 16:44 »
Vi har några finullsfår, de är mycket trevliga och lättsamma.
Det är våra nybörjarfår. Inga problem.Jag önskar dej lycka till
och tycker du gjort ett bra val!
Njuter av värme och allt det gröna!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #5 skrivet: 20 feb-09 kl 18:44 »
Tack alla!
Ska beställa boken och dig (vallhunden) ringer jag till när jag samlat ihop ett gäng frågor.
mvh Jonas
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 4 användare (1 dolda)
henriklestreus, Luffsen, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser