Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och bockar på samma gård?  (läst 1065 gånger)

donnabellan

Getter och bockar på samma gård?
« skrivet: 18 feb-09 kl 20:35 »
Hur fungerar det för er som har både getter och bockar, men av en eller annan anledning inte vill/kan ha dem tillsammans hela året? Är rymningsfrekvensen hög? Hur ordnar ni det rent praktiskt?
Mvh

Sussilo

• Gäst
SV: Getter och bockar på samma gård?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-09 kl 10:27 »
Jag har inte upplevt att getterna rymmer från sitt område. Mina bockar var födda på gården med skogen som granne och gick lösa. Getägande vänner lånade bocken från 1 aug till ca 15 okt. Då kom han hem och strosade omkring till ca 1/11 då han blev hopsläppt med sina getter. Där gick han till ca 15 mars, då hans fria ungkarlsliv började igen. Bocken hade egen ingång till gethuset som hade en "herr- och damsida". Där kunde han ha full koll på flocken genom spjälgrindarna. När bockkillingarna var ca tre mån fick de gå ihop med farsgubben tills de såldes, eller han skulle iväg till den andra getflocken. Bockarna hade en egen hage. Har man en hage kan man växla, ta in getterna på kvällen och ha bocken i hagen under natten. Ta in bocken, eller ha honom tjudrad under dagen, och släpp ut getterna i hagen på morgonen. Eller ha en varannandags turordning!
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 07:18 av Sussilo »

donnabellan

« Svar #2 skrivet: 20 feb-09 kl 12:38 »
Tack för svaret. Så då fungerar det alltså rättså bra med andra ord? Har oroat mig för att det skulle kunna bli fullt kaos under brunstperoderna. Men det är alltså bättre att de går intill varandra än att man försöker ha dem så långt ifrån varandra som möjligt? (de vet ju ändå att de andra finns där..)

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 feb-09 kl 13:18 »
Men tänk på att vuxna bockar är MYCKET starka och brunstiga getter går/hoppar/ålar/klättrar/kryper genom eld och vatten för att få en stund med honom. I avbalkningen i gethuset använde jag kraftiga metallgrindar och byggde upp med bräder på höjden. Hur man ska göra utomhus, beror ju helt på den yttre miljö man har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser