Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängden Rabbfor  (läst 2063 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Mängden Rabbfor
« skrivet: 18 feb-09 kl 12:45 »
Jag har lite funderingar på hur mycket Rabbfor kaninerna ska ha, jag har Svensk Päls och Californian kaniner. För dom vuxna fungerar det umtmärkt med ca 1-1½ dl per dag men problemet är dom äldre kullarna (3-4 månader). Dessa blir gärna lösa i magen, just nu får dom ca 1 dl per kanin. Är det för mycket?
Ska sägas att jag blandar ut Rabbfor med havre (men har börjat ersätta havren med korn), ska jag dra ner på mängden Rabbfor och istället ha mer korn? Blandar nu ca 60% Rabbfor och 40% korn.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Mängden Rabbfor
« Svar #1 skrivet: 18 feb-09 kl 12:57 »
Svensk päls stammar väl från lantraskaninen? Jag skulle ge dom mindre rabbfor och mer korn/havre. Lantraskaninerna ska egentligen inte ha pellets öht..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Mängden Rabbfor
« Svar #2 skrivet: 18 feb-09 kl 21:25 »
Svensk päls stammar väl från lantraskaninen? Jag skulle ge dom mindre rabbfor och mer korn/havre. Lantraskaninerna ska egentligen inte ha pellets öht..

Ja dom härstammar därifrån men vet inte hur bra dom skulle klara sig på bara korn/havre..
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Mängden Rabbfor
« Svar #3 skrivet: 18 feb-09 kl 22:24 »
Jag ger mina som inte har ungar ca 1 dl kraft. Det är 1/4 rabbfor och 3/4 korn. Det har funkat himla bra under ett halvår nu. Har några gotlänningar och några diverseblandningar och ett par bw. Ingen är fet och alla har fått fina kullar nu på några veckor.
När ungarna nu är 7 veckor så får dom drygt en halv deciliter av blandningen per kanin. Dom kanske inte växer riktigt lika fort som dom hade gjort om dom fått massor av rabbfor, men det tycker jag inte gör nånting.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torpargubbe

  • Gäst
SV: Mängden Rabbfor
« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 22:38 »
var köps detta rabfor?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Mängden Rabbfor
« Svar #5 skrivet: 18 feb-09 kl 22:46 »
På Granngården.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torpargubbe

  • Gäst
SV: Mängden Rabbfor
« Svar #6 skrivet: 18 feb-09 kl 22:47 »
På Granngården.

/Sara

jag kom därifrån nyss och där frågade jag om kaninfoder det enda de hade hette stampe eller nåt sånt.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Mängden Rabbfor
« Svar #7 skrivet: 18 feb-09 kl 22:53 »
jag kom därifrån nyss och där frågade jag om kaninfoder det enda de hade hette stampe eller nåt sånt.

Måste beställas på vissa Granngården.
Landsflykting i storstan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser