Imorse var det stressade höns som snabbt ville bli utsläppta ut hönshuset.
Utom en, som låg död.

Igår klappade barnen henne och matade henne på eftermiddagen, och tog in hennes nyvärpta ägg. Hon såg mycket frisk och hälsosam ut.
Imorse låg hon död på mage nedanför sittpinnarna, som om hon dött på pinnen och ramlat framstupa ner i ströet. Inga sår, röd och fin kam, bra med hull, vingarna mot kroppen, glänsande fjäderdräkt och bena indragna under sig. inte ens kladd i rumpan! Helt perfekt - fast död.
Jag blev jättechockad, och ringde distriktsveterinären. Hon sa att "sånt händer", och att det kan ha varit hjärtat eller något annat inre organ som gett med sig. Hon tyckte att jag kunde ringa och prata med SVA i Uppsala som vet mer om fjäderfä. Så det gjorde jag.
SVA sa också att "sånt händer", och trodde inte att det handlade om någon sjukdom, för det skulle ha lämnat spår. Vi kom överens om att det var onödigt att obducera.
Om man har flera hönor som är sjuka samtidigt så skall man obducera den första som dör, för att hitta rätt behandlingsmetod till de andra sjuka djuren sa SVA. Enstaka djur som dör och som inte visar några sjukdomstecken vinner man inte något på att obducera - mer än att man kanske får veta vad de dött av.
Det är viktigt med frostfritt hönshus, nytt vatten varje dag och rikligt med mat nu när det är kallt sa hon. Men så har ju mina det redan.
Men nu undrar jag: Händer det att ni har höns som tvärdör? är det så vanligt som bägge veterinärerna säger?
Jag tycker inte det diskuteras här på forumet i alla fall...?