Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höjd på nät för vingklippta leghorn?  (läst 6693 gånger)

sidra

höjd på nät för vingklippta leghorn?
« skrivet: 29 okt-05 kl 19:09 »
Mina hönor flyger som stora tunga humlor. Dom flyger över staketet in till grannarna som absolut inte vill ha hönor bosatta i sina äppleträd. Så jag måste ha dom instängda i hönsgården med nät över. Jag skulle vilja att dom kunde gå fritt i trädgården. Kan man vingklippa dom så att dom inte flyger så högt och hur göt man då? Nån som vet?
Mvh sidra

orloff

• Gäst
Re:Kan man vingklippa sina hönor?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-05 kl 21:25 »
Har aldrig hört någon som gjort det. De måste ju kunna hoppa upp på sina pinnar. Håll dem i hönsgården, föresten ska hönsen i Svealand och Götaland vara instängda nu.           ???

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 29 okt-05 kl 21:53 »
Hej !

Alla fåglar går att vingklippa. Men samtidigt tar man då ifrån det som gör dem till fåglar  :'( deras flygförmåga.

Vingklippta höns har inte en chans att flaxa iväg om de behöver fly. Sittpinnar blir också svårt, de måste du nog sätta så lågt på golvet att de kan kliva upp på dem.

En bättre lösning vore ett högra staket till grannen.

Har det blivit bestämt att alla höns ska hållas instängda i Svealand och Gästrikland ? Sist jag läste nått var det att den som har fler än 200 höns ska hålla dem inne medans andra gör som dom vill.

Hälsar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

kalkontupp

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 okt-05 kl 22:32 »
Hej!
Bättre om du inskaffar raser som inte är flaxiga. Vet ej vad du har förstås men Welsumer och Brahma är väl ett par exempel på fåglar som håller sig inför ditt staket, utan vingklippning!
Åsa

sidra

« Svar #4 skrivet: 30 okt-05 kl 09:19 »
 Hmm........Ja, det är såklart fel hönsras för trädgårdsbruk.  Ska försöka få tag i andra så småningom.
 Fast nu fick jag de här (lantras, jättevackra) och jag visste inte att dom flög så bra. Dom flyger flera meter högt upp i träden.
 Kanske måste dom tillbringa sitt liv i en hönsgård. Hade tänkt ha dom som snigelbekämpare, allmänna städare och sällskap i trädgården.

Anna.D

« Svar #5 skrivet: 31 okt-05 kl 07:27 »
Jag hade några korsnings höns som flög över till grannen,jag vinklippte dem en gång.Sen när de nya fjädrarna hade växt ut så hade de lärt sig att inte flaxa i väg och jag har inte behövt göra det fler gånger.Jag hade testat ,det är ju synd att du ska behöva byta höns/Anna

Archibald

« Svar #6 skrivet: 31 okt-05 kl 09:49 »
Maraner flyger dåligt pckså, vilket kostade dem livet när unghunden kom in i hönsgården.

sidra

« Svar #7 skrivet: 12 nov-05 kl 19:38 »
Tack för alla svar.
 Anna... hur gjorde du när du vingklippte dina hönor? Man klipper väl bara av en eller två vingpennor som växer ut när de ruggar nästa gång?  Det är väl så man gör i djurparker? Bara så att dom inte flyger så högt. Vilka av vingpennorna tog du bort räknat från vingspetsen?

G

• Livet är en plåga.
« Svar #8 skrivet: 14 nov-05 kl 17:11 »
Tänk att det tjafsas om denna mediehysteri på varenda ämne....... (Influensan)
Nu till ÄMNET.
Visst kan du vingklippa så att de fortfarande kan hoppa upp på sittpinnarna! Ta ett par stycken av de längst ut och var försiktig så du inte klipper i pulpan, så blöder det och är smärtsamt för hönan. Det tar udden av flygförmågan, men tar inte bort den helt.
Angående hundar i hönsgården är det inte säkert att de duktiga flygarna kommer undan heller. Tänk på det.
Lycka till! :)
G

Anna.D

« Svar #9 skrivet: 20 nov-05 kl 09:06 »
jag tog också några av fjädrarna längst ut på vingen./Anna.D

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #10 skrivet: 21 nov-05 kl 09:31 »
Om du klipper varannan vingpenna på båda vingarna kan hönan flyga upp på pinnen men inte mer. Klipp dem inte längre in än de korta fjädrarnas spets för då rikserar du att klippa i pulpan.
Detta är det vanligaste sättet att vingklippa papegojor och jag har gjort lika på mina gampärlhöns för att slippa få dem sittande uppepå stalltaket  ;D

Vad det gäller den "hysteriska" frågan om influensan så vänder jag mig här till Ronny som jag anser brukar ha förnuftiga åsikter. Reglerna gäller kommersiell hönshållning, men smittrisken är väl lika liten eller stor oavsett om man har 10 djur eller 10 000?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Björn76

• Gäst
höjd på nät för vingklippta leghorn?
« Svar #11 skrivet: 16 jan-06 kl 10:26 »
Jag planerar att inreda min trädgård med nät för att ha några vingklippta Leghorn-höns. Jag undrar därför vilken höjd på nätet som behövs. Någon som har erfarenhet eller gissning?
Hönsen kommer att ha tillgång till omkring 100 kvadratmeter fruktträdgård per höna så jag antar att de inte blir så benägna att bege sig iväg.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:höjd på nät för vingklippta leghorn?
« Svar #12 skrivet: 16 jan-06 kl 19:14 »
Varför ska du ha dem vingklippta?
Till djur som inte kan/vill flyga kan du använda vanligt trädgprdsnät och göra ett sådant staket runt dem, ca. 1 m. högt.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

bea

« Svar #13 skrivet: 17 jan-06 kl 08:07 »
har aldrig hört talas om någon som haft vingklippta hönor ??? enda gånge jag hört talas om vingklippning är om en tupp gått lite över gränsen mot dig så ska man enligt tipps jag fått ving klippa för då sjunker han i rang tydligen inte provat själv ännu men tror nog att jag har en ungtupp som kan behöva lite klippning till våren :P

Björn76

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 jan-06 kl 08:21 »
Tanken med vingklippning är att hönsen inte ska kunna flyga iväg utanför tomten, utan att behöva använda sig av höga nät. Eftersom jag har tänkt ha en stor yta för hönsen vill jag inte ha onödigt högt nät.
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 09:29 av Björn i Skåne »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #15 skrivet: 17 jan-06 kl 11:25 »
Jag har då aldrig varit med om att höns flyger från gården. Så duktiga flygare är de inte och de är väldigt hemkära.

Har kursverksamhet!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 17 jan-06 kl 13:44 »
Ja, varför ens vingklippa en höna?  ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 jan-06 kl 13:55 »
På den tiden vi hade lantställe fick hönsen följa med på
sommaren. Då hade vi ett lågt stängsel runt hönsgården,
inte fullt en meter. Det hände att tuppen flaxade över
stängslet och sedan gick omkring i grannens potatisland
och skrockade och lockade på hönsen. Men att vingklippa
höns känns som att ha hastighetsbegränsning för skottkärror.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #18 skrivet: 17 jan-06 kl 15:16 »
Jag har ju ganska "mulliga" damer... ( Brahma.)
men har inte behövt hägna in vår lilla trädgårdstomt, vi har en vanlig Hagtornshäck ( helvetesbuskar !!! ) runt tomten, hönsen brukar gå in i den o sprätta lite, men i övrigt håller de sig inom tomtgränsen.
Har just nu en ensam liten Skånsk Blommehöna i flocken som dock gärna går på upptäcktsfärd, gärna ut i parken som gränsar till vår tomt, där står hon o blänger surt på dagisbarn, katter o hundar och springer snabbt in på tomten om någon kommer för nära....
Någon som vill överta Ebba ? ( blommehönan ) hon har genbanksintyg o ruvat fram två kullar kycklingar, men ser lite "udda" ut bland mina Brahmor.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Björn76

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 jan-06 kl 15:38 »
Jag verkar ha missuppfattat behovet av att hålla hönsen på plats. Jag hade läst om rekommendationer för hönsgård i en bok, men i den boken utgick de kanske från att hönsgården skulle vara så liten att hönsen gärna rörde sig utanför.
Tack för hjälpen allihopa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser