Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig...har en Bantam höna som hackar  (läst 1426 gånger)

jein

Hjälp mig...har en Bantam höna som hackar
« skrivet: 17 feb-09 kl 21:51 »
Hej
Jag har en Bantam Tupp och Höna och även 9 värphöns.
Bantam Hönan är för mig väldigt aggresiv och vill hacka på dom vita värphönsen.
Häromdagen så utökade vi flocken 4 stycken 25veckors blommehöns. Och nu är Bantamhönan på dom och hackar för fullt.
Vad kan jag göra?
Ska jag ta bort henne från dom andra eller finns det något jag kan göra?
Är det normalt att dom beter sig så hemskt...en enda höna ställer till sådan oreda.
Snälla...ge mig råd.....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hjälp mig...har en Bantam höna som hackar
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 22:08 »
Hm... Låter som en riktig satkärring det där.

Du skulle ju kunna ta undan henne tillsammans med tuppen och skaffa en till ny tupp till de andra hönsen?  ???

Många skulle säkert säga "nacka henne"... Men det är ju faktiskt inte alla som tänker och vill lika.
Jag själv skulle nog sära på henne och tuppen och skaffa en till tupp till de vita hönsen och blommisarna. Bantamhönan slipper de andra hönorna och har sällskap av tuppisen och de andra hönorna slipper att bli hackade och får en ny karl.  ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 22:24 »
Prova att flytta bort henne i några dagar så de nya hinner bli lite hemtam i den nya miljön. Prova sen och sätta in henne igen och se om hennes beteende har förbättrats. Har gjort så vid några tillfällen med tuppar som slagits och som jag har velat ska gå ihop. Det har faktiskt funkat bra på dem men jag har aldrig haft problemet med nån höna.

jein

« Svar #3 skrivet: 18 feb-09 kl 10:25 »
Tack!
...Usch jag blir så förbannad på henne, så när jag ser henne i action så har jag lust att nacka henne..men sen så känns det fel.
Så jag ska sära på dom och se vad som händer. Antar att jag får sätta både hönan och tuppen tillsammans
eftersom dom har levt tillsammans ett tag.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 21:43 »
För att det ska göra verkan måste hon flyttas ensam några dagar annars har hon tuppens stöd även när hon kommer tillbaka och då tror jag inte att det har haft nån verkan. Meningen med flytten är ju att göra henne lite mer ranglåg.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 feb-09 kl 09:44 »
Spara ägg från henne när hon går ensam ifall att du får nacka henne.

jein

« Svar #6 skrivet: 19 feb-09 kl 10:01 »
Jag har satt henne ensam och tuppen är kvar med dom andra.
Det verkar som om värphönsen också vill hacka på blommehönsen men dom har ju inte samma styrka som den andra.
Jag ska spara ägg från "komandoran"...bra tips! hade inte en tanke på det :)
Tack för er hjälp!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser