Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved en icke förnyelsebar energikälla  (läst 6966 gånger)

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
Ved en icke förnyelsebar energikälla
« skrivet: 16 feb-09 kl 18:26 »
Har varit på så kallat "byggsamråd" med kommunen (Man måste gå på sånt för att få bygga nytt hus) Jag får där veta att ved inte är en förnyelsebar energikälla vilket jag alltid räknat den som.
För när man bygger hus nu måste man ha en energiberäkning på huset och ved står tydligen inte högt i kurs i det här sammanhanget vilket kan (beräkningen är inte klar än) medföra extra avgifter eller inte ens bli godkänt om det inte håller kraven vilka är x kw per kvm.

Jag får förklarat för mig att t.ex jordvärme är en förnyelsebar energikälla. Ok sa jag men elen som går till jordvärmen är den också förnyelsebar då eller rent av bättre än energin från veden.
Nej den är ju inte förnyelsebar var svaret.
Varför skall ved klassas ner vi som bor på landet har ju inte tillgång till fjärrvärme?
Ska vi bara få ha värmepump i framtiden då?
 

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 18:33 »
Ja att ved inte räknades som förnyelsebar energi var nytt för mig med.. Men då kan ju omöjligtvis pellets, halm o.s.v. räknas som förnyelsebart heller då.

Anders G.

  • Inlägg: 1041
    • -
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 18:37 »
Du har råkat på en tjänsteman som helt enkelt har fel, tvärfel, tokfel.
Kräv att få tala med tjänstemannens chef, och tipsa lokaltidningen.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 18:48 »
Det är tyvärr så att de säkert har svårt att hålla isär begreppen, vedeldning sker ofta med dålig förbränning, och kan utgöra ett miljöproblem om det eldas mycket med ved, särskilt med dålig förbränning, men helt klart anses det av alla vettiga människor som förnyelsebar energi.

Om ved är miljövänligt? Inte alltid ur alla aspekter. Förnyelsebar energi? Ja, så länge det får växa upp ny skog.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 20:01 »
Ja ved är förnyelsebar energi, med tonvikt på förnyelsebar, det krävs återväxt för koldioxidneutralitet.

En del el är det givetvis oxå.

Tjänstemannen borde känna till detta, är  vederbörande omplacerad från skolköket?
« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 08:36 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 21:21 »
Vilket påhitt. Slättahultarn, törs man fråga vilken kommun det är? Kan det var en ny linje som ska gälla? Tror inte jag vågar fråga på byggkontoret i min kommun, ska dit i slutet av veckan för att ta del av ett beslut. Galenskapen kan ju sprida sig.

Ni som funderar på att bygga hus, kryssa i rutan som anger att det är ett fritidshus ni ska bygga så slipper ni bl a energideklarationen. Man får ju bo permanent i fritidshus.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 22:19 »
Det där vad nog det värsta jag hört på länge  ??? ??? Den tjänstemannen är antingen helt ute och far eller så har han/hon hamnat i klorna på fjärrvärmens lobbyister.

Jag har inget emot fjärrvärme men det konkurerar inte på lika vilkor då det i stadsbyggnadsplaner på vissa ställen att man inte FÅR använda annat än fjärrvärme. även om denna kommer att bli dyrare.

Till förnyelsebar energi räknas allt som kan gå i omlopp inom några hundratalet år. Det diskuteras just nu om även torv som har en återbildningstid på > 1000år skulle räknas till förnyelsebar.

Värmepumpar var under en period inte godkänd till energistöd. Det räknades inte som förnyelsebar när vissa stadsbidrag skulle ges ut. Jag tror det blev "lobbat" det också så att det nu ingår.

En värmepump kan under de bästa förhållande ge en återbäring på 1/3, lite drygt. Det vill säga 1kwh ger 3kwh värme. Oftast är kapaciteten inte breäknad att hålla mer än till -15 grader. Därefter är det samma som direktverkande el. Då skall man också tänka på att de sissta graderna ner är verkningsgraden i det närmast 1/1
Glöm allt vad verkningsgrad som försäljare anger. Deras sätt att beräkna utgår inte från som man tror Ut/In utan är en teoretisk hävstångsverkan som kan ge verkningsgrader över 5 = evighetsmotor.


Hade jag hört detta från någon med myndighetsansvar så skulle jag aldrig ge mig utan gå vidare med hela arsenalen med bevisföring tills.......  :P
Jag blir helt enkelt  >:( >:( när man hör sånt




Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 22:27 »
Här finns en sida som du kan använda
http://www.energikunskap.se/
Titta t.ex. under Faktabas / framtidens energi / förnybara energikällor.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Slättahultarn

  • Inlägg: 130
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 07:31 »
Ja jag satt där ju som ett frågetecken när dom sa det.
När jag tänker efter så var det en yngre tjej med som tydligen skulle ta över efter nuvarande och det var hon som påpekade att ved inte är förnyelsebart men hon blev ju inte tillrättavisad av den andre heller så man undrar ju över kunskapen. Men det måste ju vara bättre utbildningar till dom som nu skall ta över?

Något som var ändå värre var att igentligen skall energin mätas när huset är färdigt för att se så beräkningen stämmer. Detta har ännu inte kunnat göras på något hus för man vet inte hur man rent praktiskt skall gå tillväga.
Ett otroligt bevis på dårskap från en hög instans

Ja får jag inte igenom beräkningen så får man ju kavla upp ärmarna

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #9 skrivet: 18 feb-09 kl 09:30 »
Det här med att ved inte skulle vara en förnyelsebar energikälla är väll bara ytterligare ett led i processen att tvinga alla svenskar att värma huset med beskattningsbar energi. Det sitter en massa snikna sossar runt om på olika myndigheter och är avundsjuka på att de har så höga uppvärmningskostnader för sin oljepanna medan andra eldar "gratis" med ved. Så fort det är tillräckligt få som eldar med ved att dom är i någorlunda ofarlig minoritet kommer en straffskatt att läggas på vedeldning. Allt för att det är skadligt för miljön naturligtvis, vedeldning släpper ju ut skadlig koldioxid. I miljöns namn kan vilka regler som helst införas nu, under det upplysta 2000-talet.

Var det inte för några år sedan prat om att göra kraftiga upptaxeringar av vedeldade fastigheter, för att jämna ut uppvärmningskostnaderna över sveriges befolkning? Tråkigt att det finns ett tak på fastighetsskatten nu bara, nu får dom lösa problemet på något annat vis...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #10 skrivet: 18 feb-09 kl 11:20 »
Beskattas vedeldning, som i stor utsträckning ( dock inte endast) hanteras "billigt" av paritiellt sysselsatta i anställningar, eller de eventuellt har en låg pension, kommer utgifterna för bostadsbidrag/bostadstillägg att öka, arbetsmarkanaden sväljer inte denna reserv, så att de får råd att få beskattade inkomster att betala vedskatt för.

Nuvarande  regering har ju i allafall tom tillåtit att tjäna en extraslant på t.ex. ved upp till ca 40000:- år, utan att t.ex. en sjukpension kommer att frågasättas.  Detta till viss del därför att man inte kan betala ut så fet pension så det går att leva hyfsat, och då fixar man möjlighet att korrigera detta med lite låglönearbete.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #11 skrivet: 28 feb-09 kl 17:01 »
Skriv till energimyndigheten och fråga så kan du hänvisa till deras svar när du har kontakt med kommunen.

Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

malun

  • Inlägg: 6
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #12 skrivet: 06 mar-09 kl 22:21 »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #13 skrivet: 06 mar-09 kl 23:21 »
Är inte detta de nya byggnormerna som kräver extremt energisnåla hus? Det som räknas är hur stor mängd energi som behöver tillföras för att värma huset. Ved räknas som tillförd, liksom el, medan bergvärme och solvärme inte är tillförd energi. (Jag är inte säker på att man använder just ordet tillförd.) Jag är måttligt insatt, men såvitt jag förstår "räknar" dessa regler inte med förnyelsebar eller ej, utan med hur mycket energi som behöver tillföras. Lagen om energideklaration går hand i hand med detta, men den är relativt mjuk, då den endast gäller informationstvång, medan de nya byggreglerna är tuffare.
Här finns en annan tråd:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=53285.0

Här är länk till Boverkets info. Kan inte ännu se om den svarar på alla frågor, men den berör i alla fall detta:
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3636&epslanguage=SV

Det kan bli svårt att få bygga traditionella timmerhus i framtiden t ex. De kräver för mycket energi. Här är en rapport som verkar välgjord, som tar upp olika tänkbara lösningar för framtidens timmerhus:
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_hig_diva-759-1__fulltext.pdf

malines

  • Gäst
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #14 skrivet: 12 mar-09 kl 21:44 »
Mina föräldrar byggde nyligen, de kombinerade en vedpanna med solpaneler, mest för att de ska slippa elda för varmvatten sommartid... Men det var minsann ansett som förnyelsebart här (veden alltså), och jag tycker det låter skogstokigt (ursäkta det billiga skämtet) att räkna ved som ngt annat...

Utsläppen är ju visserligen en aspekt, men jag tänker nytt hus = ny panna, och de nya pannorna har ju jättebra förbränningsgrad!

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Ved en icke förnyelsebar energikälla
« Svar #15 skrivet: 10 jun-09 kl 21:07 »
Har bara skummat tråden!

Av någon outgrundlig anledning tycks en del tjänstemän fått för sig att ved inte är förnyelsebar för att den inte är en förädlad energiform (?), därimot skulle pellets, flis mm vara det! Det har väl att göra med att det inte ska gå att leva med ekonomiskt små ramar!

Har inga källor på detta, men det är vad jag mins av ett repotage om ett vedsäljarkonsortium som hadde problem med att köpa in mer skog för att de inte levererade till bolagen.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 3 användare
nyhem, skräptanten, GuyFromTheSky

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser