Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokslut  (läst 1445 gånger)

uffeoanette

Bokslut
« skrivet: 16 feb-09 kl 10:14 »
Anettes väg genom bokföringens djungel fortsätter.... Då vi (tyvärr) valde att ha ett förkortat räkenskapsår detta vårt första år på gården sitter jag nu med bokslutet. BL ekonomi har en liten trevlig Guide i sitt program som (ska) ta en genom bokslutet på ett smidigt sätt. Kom till slutet när jag upptäckte att all vår försäljning Kommit in under R2 och inte R1 där jag tyckte att den borde vara i resultaträkningen... Stämmer detta???
Det vi har sålt har varit avelsdjur och livdjur av kanin. Bokfört dessa på konto 3310, övrig djurproduktion då de varken gick under mjölkdjuk, nötdjur eller svin;-)

uffeoanette

SV: Bokslut
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 13:04 »
Har fått svar från BL support nu hur jag "rättar till" det.. Frågan är bara varför det inte var rätt från början....

ingvar2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 15:40 »
Vad fick du för svar då? Kollar lite i BAS-kontoplanen och där är ju 33-kontot lite annat, den vanliga varuförsäljningen lägger man ju på 30-kontona och då kommer dom ju rätt i resultaträkningen..

uffeoanette

« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 16:20 »
Diskussionen var som följer, jag i kursivt:

Sitter o knåpar med bokslutet och ser att all vår intäkt i företaget hamnat under R2 i reslutaträkningen. Detta trots att blivit bokfört på konto 3310, Försäljning övrig djurproduktion 25% moms. Varför har detta skett?? Och hur får jag det till R1 där det, antar jag, hör hemma?

För att rätta till detta går du via Aktivtet, Förenklat årsbokslut. Här högerklickar du bland de olika koder som finns här och väljer Kontointervall per rad. Genom att sedan markera en rad och välja Redigera kan du stuva om bland kontona som är kopplade till de koder som finns här. Tänk på att varje kod bara ska ingå på en rad och att när du jobbar på intäkterna måste lägga ett minustecken i början av intervallet eftersom dessa normalt bokförs på kontots kreditsida.

Varför var det inte rätt från början???? Kan man inte bokföring, vilket man ofta inte kan när man köper ett så här "enkelt" program, är det lätt att missa en sådan sak.

Eftersom kontoplanen är fri att ändra som man vill är det svårt att lägga in något som ska stämma för alla. När vi gjort mallen för det förenklade årsbokslutet har vi utgått ifrån BAS-gruppens rekommendationer. Det är de som jobbar med den generella kontoplansstandarden i Sverige. Jag misstänker att du använder dig av en kontoplan för lantbruk. Den är sammansatt av LRF Konsult. Och tyvärr kan det ibland misstämma kontoplanerna emellan just i fall som detta.

Tyvärr blir det kanske fel om man inte följer "Standardkontoplanen", men vi kan inte göra annat än att följa den när vi sätter ihop programmet.

Det jag tycker är konstigt är att jag sitter med "er" bok redovisning i lantbruk och den kontoplan som finns längst bak i den. Där står ju inom parantes vilka kolumner (R1, R2 osv) de olika summerna ska gå in under. Jag har även köpt ert program med förenklat årsbokslut för lantbruk specifikt. Trodde då att dessa två (bok och program)skulle överenstämma då de kommer från samma företag!! Tydligen är det ju inte så, men det tycker jag är mycket synd!

Vi ska självklart ta till oss av det du säger, det är möjligt att det går att lösa på något annat sätt till kommande bokslut. Jag ska lägga in det på vår önskelista som vi går igenom inför varje ny version av programmet. Dock är det på detta sätt du måste hantera det nu.

Deras snabba svar uppskattas!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
Ejla

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser