Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets vedklyvning har börjat.  (läst 41882 gånger)

JBF

• Småland
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #100 skrivet: 29 maj-11 kl 13:34 »
Volymen är uppmätt i m3uö (uppskattat ögonmått).
;D Samma här. Eller jag vet ju hur mycket som ryms i vedskjulet men resten blir bara uppskattning.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Humle

• Västerbotten
« Svar #101 skrivet: 29 maj-11 kl 14:50 »
Vore kul att läsa om hur ni lagrar/torkar veden. Jag brukade kärra in ved åt pappa förr och minns hur jäkla fuktiga och tunga vedträden var. Inte gick det att modifiera vedboden heller för den skulle vara som den alltid har varit... det gick sjukt med ved hos honom för huset var otätt och elda bara surved sänker verkningsgraden något. Nu åkte inte vedträden direkt i pannan efter att man hämtat de i vedboden utan de låg nere i pannrummet i en hög och torkade först något.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #102 skrivet: 29 maj-11 kl 15:39 »
Vi förvarar vår ved under plåttak men med öppna "väggar". Minst ett år men gärna mer. Sen tar vi in 3-4 dagars ved i köket bredvid kökspannan som vi eldar med, men innan dess har vi redan gjort upp en eld med veden som redan legat några dagar så då behöver man inte börja med kall ved.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #103 skrivet: 30 maj-11 kl 03:56 »
Samma här. Sedan hade vi nån liten extra mängd "finved" som var lagrad hela året inomhus i vedboden. Vi hade både matlagning och uppvärmning med vedspisen, liten stuga. Konstigt nog har vedförbrukningen inte sjunkit nämnvärt sedan jag satte in några extra elradiatorer under fönstren. Man kanske har blivit fjaskigare med åren och kräver jämn temperatur ... Kommer ihåg särskilt kalla vintrar då det faktiskt kunde bli rimfrost på nån vägg i köket när elden falnade under natten på vintern (då var det typ 30-40 grader ute förståss). Gick i alla fall inte åt så mycket som ni andra skrivit att ni har förbrukat här per år. Antar att stugan är mindre. Varmvatten hade vi inte heller förståss (inte idag heller men har funderat på detta).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Johan.S

• Aggatorp
    • Småland
    • Aggatorp
Dimensionering och konstruktion av vedtorn?
« Svar #104 skrivet: 12 mar-12 kl 20:42 »
Här finns det i alla fall 2 vedtorn som jag vet om inom 1 mils omkrets.
Det ena är 4x4x4m och rymmer alltså 64 kubik.
Det andra är nog nästan dubbelt så stort. (ungefär som petters)

Hej, Rosten!
-Har du några bilder på de vedtorn du nämner?

Några tankar...
Vi funderar också på att bygga vedtorn, men är osäkra både kring dimensionering och konstruktion. Här omkring finns inga vedtorn att göra studiebesök vid.
Vår befintliga vedbod har osäkert byggår, men den finns på bild redan 1920. I vedboden finns en ficka som är tänkt att förvara ved i. Denna ficka har nedsänkt golv 0,8 m djupt. Den nedsänkta golvytan (vedfickans golvyta) är 3x4 meter. Travarnas höjd är totalt 2,10+0,8=2,9 meter, om man nöjer sig med att trava upp till takbjälkarna (d.vs. takstolarnas underkant).
Förra ägarna har travat en bit ytterligare upp i taket, men man kan säga att vedboden är dimensionerad för 35 kubikmeter travad ved.
Det är gissningsvis betydligt mer än en normal årsförbrukning, men det är bra med goda marginaler.
Jag är dock osäker på hur mycket de 35 kubikmetrarna ved blir i stjälpt mått (ostaplat), vilket blir fallet i ett vedtorn.
Man kan dock i alla fall gissa sig till att ett vedtorn bör vara ungefär i Petters storlek.

Hälsningar
Johan
Gift med "Karin MC"
Född och uppvuxen i Grödinge, men bor sedan februari 2011 på en gård i Aggatorp (Virserums socken, Aspelands härad, Smålands landskap, Kalmar län).
Intresserad av traktorer, redskap, trädgård, samt jord & skogsbruk. Dessutom intresserad av bakning, samt saftning och syltning.

Rosten

• Närke
« Svar #105 skrivet: 13 mar-12 kl 16:07 »
Jag har bilder någon stans på den ena men kan fixa biler på båda eftersom jag ändå skall runt och titta lite nogare på dom.

Rosten

• Närke
SV: Dimensionering och konstruktion av vedtorn?
« Svar #106 skrivet: 13 mar-12 kl 16:13 »

Jag är dock osäker på hur mycket de 35 kubikmetrarna ved blir i stjälpt mått (ostaplat), vilket blir fallet i ett vedtorn.

Man brukar säga att 0.6 kubik travat är samma som 1 kubik stjälps mått.
Så dina 35 kubik travat blir ungefär 60 kubik stjälpt.

Rosten

• Närke
« Svar #107 skrivet: 17 mar-12 kl 20:21 »
Årets vedklyvning blir lite annorlunda. I normala fall så brukar jag såga med motorsåg och övriga familjen sköter vedklyven. Men i år så finns inte den tiden som vedhuggningen brukar ta utan vi var tvungna att snabba upp det en smula. Så för att bli av med vedklyvningen snabbast möjligt så har vi hyrt en vedmaskin för 2000:-/helgen.
Maskinen är en Pilkemaster Evo36. Vi hämtade den på fredagskvällen och drog den efter bilen hem till oss. Max hastighet som man får köra med den är 30 km med enligt säkra källor så går det att köra betydligt fortare. 8) Att ställa iordning maskinen var busenkelt. Enda problemet som vi har haft är att propparna ryker om man kör för fort in i en vresig kubb. Jag har inte smällt någon propp men grabben ha eldat upp 8 stycken. Nu är ju inte det ett speciellt stor utgift men man tappar tid när man skall springa runt och byta proppar. Vet inte riktigt varför propparna smäller men en tänkbar orsak kan vara att vi har 75 meter skarvkabel till maskinen.
Så här såg det ut i fårhagen idag.

Huggorm

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 17 mar-12 kl 22:30 »
Att ni har 75m skarvkabel borde göra att proppen håller bättre än den skulle gjort om den varit kopplad direkt. Men maskinen vill nog ha 16A eller kanske till och med 20A och uttaget är på 10A ;)

andtol

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 18 mar-12 kl 09:39 »
I år behöver vi inte fixa så mycket ved. Det står ett antal granar som är döda i skogen och väntar på att få komma ner. Men vi har kvar ungefär 3/4  av veden från i fjol.

Rätt skönt faktiskt! :)

anders50

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 18 mar-12 kl 09:45 »
Min ved ligger i skogen än och väntar på hemkörning. Det är mest en massa grova Aspar som jag fällt till rådjuren och älgarna.
Älgarna har barkat ovansidan så stammar och grenar lyser vita.
Asp är ingen dålig ved bara den får ligga några år och bli hård.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #111 skrivet: 18 mar-12 kl 18:18 »
Vi tog ned en massa småträd ifjol som blivit liggande. Dom var sega redan då och har inte blivit bättre nu heller, trots att de legat under tak. Väldigt svåreldade och svårsågade (har ingen kap, bara klyv). Så dom får ligga ett år till innan dom blir ved.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Skytten

• Skåne
« Svar #112 skrivet: 18 mar-12 kl 18:48 »
I år sitter jag med en massa sågspån, ska hitta på ett sätt att använda det. Har haft för mycket annat, och varit "justerad" ett tag, så det blev inte skogen detta år.

Det blev förståss över en del denna milda vinter, man var ju märkt av de två sista.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #113 skrivet: 18 mar-12 kl 19:41 »
Har hållt på att småpula lite med veden hela vintern  och har kommit ungefär halvvägs men det känns som det är dags att göra det riktiga rycket nu när jag har mycket ledigt tid under veckan så man blir klar nå tag :) Har annars problemet att jag är nyinflyttad av vill rensa upp väldigt mycket runt gården nu men inte har behov att så mycket ved på långa vägar. Inte blev det bättre att det har ramlat ganska många kubik efter vinterns storm på mina skogsskiften heller...

Rosten

• Närke
« Svar #114 skrivet: 18 mar-12 kl 22:18 »
Att ni har 75m skarvkabel borde göra att proppen håller bättre än den skulle gjort om den varit kopplad direkt. Men maskinen vill nog ha 16A eller kanske till och med 20A och uttaget är på 10A ;)
Propparna är på 16 amp.
Förmodligen vill maskinen ha 20 amp för det sitter en 32 ampers handske på den.
Men vi fick med en skarvkabel där det sitter en 32 handske i ena änden och en 16 i den andra.

andtol

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 19 mar-12 kl 07:46 »
Propparna är på 16 amp.
Förmodligen vill maskinen ha 20 amp för det sitter en 32 ampers handske på den.
Men vi fick med en skarvkabel där det sitter en 32 handske i ena änden och en 16 i den andra.

Praktisk kabel! Det är nog inte många som har mer än 16 Amp.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 19 mar-12 kl 07:51 »
Nu är det bara att Rosten svarvar sig en motsvarande säkringsadapter.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #117 skrivet: 19 mar-12 kl 08:09 »
Längtar själv att få sätta tänderna i lite ved. Ska fälla ett gäng björkar som växer på jordkällaren när jag har flyttat in i stugan nästa helg. Sen har jag turen att få ta över mina vänners fina vedförråd då de flyttade till ett torp där hyresvärden står för värmen.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Rosten

• Närke
« Svar #118 skrivet: 19 mar-12 kl 10:37 »
;D

Skytten

• Skåne
« Svar #119 skrivet: 19 mar-12 kl 12:21 »

Man kan ju alltid laga proppen med ett spik. :o
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 2 användare
ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser